tips en tricks voor zelfgemaakte plaatpizza

10-03-2017 13:51 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
(mijn tweede topic op de eetpijler in nog geen etmaal )



Ik wilde binnenkort eens gaan experimenteren met zelfgemaakte plaatpizza waarbij ik ook het deeg zelf ga kneden. Ik heb bij de AH een product gekocht voor het deeg waar de gist al in zit (er hoeft alleen nog water bij en wat olie).



Mijn vraag is nu aan de pizzabakkers alhier: wat zijn jullie succesrecepten qua beleg en basissaus en doe je dingen als ruccola er pas op nadat die uit de oven komt of ook tijdens het bakproces?

In principe lusten wij alles, qua vlees, vis maar ook vega recepten zijn van harte welkom.



En zijn er ook pizza's waar je bv bepaalde andere ingrediënten pas later toevoegt omdat e.e.a. anders aanbrandt o.i.d.



Ik ben benieuwd.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Wij maken weleens plaattaart, lijkt me dat die vulling ook best op een pizza kan, toch?Alleen gebruiken wij dan bladerdeeg. Onze favoriet: Pesto als "saus", daarna gewokte spinazie en bovenop geitenkaas, tomaat, zalm. Je kunt er ook een ei bij doen, maar da's niet zo lekker met de geitenkaas.
Doe er niet teveel natte dingen op zoals tomaat en ananas, daar wordt je bodem zompig van. Of laat ze in ieder geval goed uitlekken

Lekker vind ik. Tonijn, rode ui, mozzarella, champignons, geraspte kaas, olijf, pesto, rauwe ham, zongedroogde tomaatjes, hamblokjes, paprika Niet alles tegelijk natuurlijk.



Rucola er pas op doen als de pizza uit de oven komt.
Alle reacties Link kopieren
Pesto-tomaat-mozzarella

Kipfilet-tomatensaus-kaas
Hier geen fratsen.

Een goede tomatensaus, lekkere buffel mozzarella van goede kwaliteit, en een flinke hand basilicum.

Als het uit de oven komt wat parmaham er over.

Rucola hou ik niet van, maar kan natuurlijk best, ik vind het te overheersend.
Alle reacties Link kopieren
Saus: tomaten, tomatenpuree, courgette pureren.

Erop: salami, ham, geraspte kaas, ui, paprika, champignons, olijven, ansjovis, niet per se in deze volgorde, maar wel allemaal tegelijk.
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.
Alle reacties Link kopieren
Geen natte dingen inderdaad.

En zorg dat je oven (ook) van onder verhit.



Dunne vleeswaren (ham, salami) doe ik er pas de laatste paar minuten op, anders verschrompelen ze zo.
Alle reacties Link kopieren
Oh en de oven zo heet mogelijk, hoe heter hoe beter.
Deze topping is ultieme favoriet bij ons thuis:

Truffel mascarpone boven op de rode saus

Evt mozzarella, maar hoeft niet



De oven in.



Als het klaar is nog erboven op doen:

Serrano ham, rucola, schaafsels parmezaanse kaas.



Het recept is vergelijkbaar met wat hier staat (zelf nog parmezaanse kaas toevoegen). Je hebt bij de ah een klein potje met truffeltapenade. Daar kan je een schepje van met mascarpone mengen.

https://www.ah.nl/allerha ... -ham-en-truffelmascarpone



Verder doen wij alles gewoon in de oven behalve dus rucola. Het kan ook lekker zijn om verse basilicum erop te doen. Net waar je zin in hebt.



Gorgonzola, salami, paprika ui doet het hier ook alijd goed.



Ik gebruik vaak als bodem kant en klaar brood deeg mix voor Ciabatta, evt mengen met wat durummeel.



Voor de tomatensaus gebruik ik altijd een recept van Jamie Oliver (pizza deeg is er ook op gebaseerd). Dat vond ik hier voor je:

https://www.ah.nl/kookschrift/recept?id=224707
Wij bakken de pizzas in de oven op aller hoogste stand. En ik gebruik geen pizza steen, maar gewoon een grote ronde ongeglaceerde stenen ronde onderkant van een plantenpot die je heel goedkoop bij de intratuin kan kopen. Werk heel goed!!!! (Voor als je gewone pizza zou willen maken ipv plaatpizza)
Alle reacties Link kopieren
Ook lekker en heel makkelijk: gegrilde groente (kun je zelf maken, maar ook kant en klaar kopen bij de AH) met geitenkaas in de oven en als hij klaar is rucola erover.
Groene pesto, 4 kazen en daarboven op ui!!! Favoriet!
Alle reacties Link kopieren
quote:pocas schreef op 10 maart 2017 @ 14:06:

Wij bakken de pizzas in de oven op aller hoogste stand. En ik gebruik geen pizza steen, maar gewoon een grote ronde ongeglaceerde stenen ronde onderkant van een plantenpot die je heel goedkoop bij de intratuin kan kopen. Werk heel goed!!!! (Voor als je gewone pizza zou willen maken ipv plaatpizza)Bakken op een steen is echt veel lekkerder dan van een plaat! Je deeg mooi dun uitrollen, dan op de hete steen en acht minuten later heb je heerlijke pizza. Door de korte baktijd blijven de groenten ook lekker en krijg je geen zompige moes.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vanmorgen deze saus gemaakt: http://www.pizzapassie.nl/pizzasaus-maken#.WMKsWJZgVDv



Vanmiddag zelf deeg maken voor de bodems.

Ik heb ham, salami, tomaten, ananas (goed uitlekken dus haha) champignons, mozzarella en geraspte kaas



Mogen de kinderen er zelf opknallen wat ze lekker vinden
Alle reacties Link kopieren
*Zelfgemaakte bbq saus met pulled pork, rode ui en gepofte knoflook en ananas.

Kan ook met gegrilde kip.



*Gegrilde courgette en geitenkaas



*Gekruid gehakt
Alle reacties Link kopieren
Ik vind die deegmixen altijd maar matig.

Liever gewoon zelfgemaakt en gerezen deeg van bloem gist olijfolie en scheutje water.



Ik gebruik passata als topping.



Verder geslaagde combinaties:

Geitenkaas / peer / rucola

Mozarrella ham salami gerookte kip

Paprika ui champignons eventueel gecombineerd met vlees hierboven



Ook lekker: ipv passata kruidenroomkaas er op met gerookte zalm en na het bakken wat rucola.
Alle reacties Link kopieren
Ik koop altijd deze saus bij AH: https://www.ah.be/product ... wi199886/cirio-pizzassimo



En dan beleggen naar ieders voorkeur, voor mij vooral ui, paprika, pikante kruiden en kaas; Voor mijn zoon vooral ham en kaas en pizzakruiden. Je kan ook gehakt rul bakken met ui en paprika en dat samen met kaas erop doen.



Wij lusten niet zo veel, maar anders zijn de mogelijkheden nog veel uitgebreider (champignons, zongedroogde tomaten,...)



Belangrijk volgens mij is dat je geraspte mozzarella gebruikt ipv gewone geraspte kaas.



Smakelijk!
I can keep my mouth shut, but you can read the subtitles on my face.
Alle reacties Link kopieren
quote:pocas schreef op 10 maart 2017 @ 14:06:

Wij bakken de pizzas in de oven op aller hoogste stand. En ik gebruik geen pizza steen, maar gewoon een grote ronde ongeglaceerde stenen ronde onderkant van een plantenpot die je heel goedkoop bij de intratuin kan kopen. Werk heel goed!!!! (Voor als je gewone pizza zou willen maken ipv plaatpizza)Wauw, goede tip!!!
Alle reacties Link kopieren
klinkt heerlijk allemaal.....

ga straks even uitgebreid lezen
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
quote:dolfje schreef op 10 maart 2017 @ 14:47:

*Zelfgemaakte bbq saus met pulled pork, rode ui en gepofte knoflook en ananas.

Kan ook met gegrilde kip.

Dit is erg lekker inderdaad. Ik maak die vaak met lente ui en maïs ipv ananas.
Alle reacties Link kopieren
quote:Filee schreef op 10 maart 2017 @ 18:44:

[...]



Dit is erg lekker inderdaad. Ik maak die vaak met lente ui en maïs ipv ananas.Klinkt ook goed!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een paar keer plaatpizza gemaakt. Wat ik altijd deed was zelf de tomatensaus maken en als topping rode uien, paprika, kaas/mozzarella en reepjes gekruide kipfilet (die deed ik er vanaf het begin rauw op). Eventueel wat mais en gourgette. En bij kip smaakt bbq-saus heerlijk. Je kan dat er bij serveren of losse 'klodders' verdelen over de pizza voordat hij in de oven gaat.



Ik heb mijn recept voor tomatensaus niet bij de hand kwa hoeveelheden, maar ik welde flink (ergens tussen de 500 en 1000 gram) wat tomaten in water, dan ontvellen. Wat fijngesneden ui en wat uitgeperste knoflook aanfruiten en dan de gewelde tomaten erdoor in stukjes. Je kan het dan pureren tot een saus en wat je over hebt invriezen. Eventueel kun je nog een potje tomatenpuree erdoor doen.
'We should all start to live before we get too old.'
Alle reacties Link kopieren
Ik maak altijd tomatensaus door een blik tomatenblokjes in de pan te doen met knoflook. Aan het eind wat basilicum toevoegen en dan de staafmixer erdoor. Ik laat de saus altijd wat inkoken, dan wordt het geen zompige zooi. Hoe minder ingrediënten op je pizza, hoe beter, vind ik. Soms maak ik ook gewoon een witte pizza, dus zonder tomatensaus, maar met zwarte olijven (in plakjes gesneden) en wat rozemarijn.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Witte pizza ook lekker....

Dan met een beetje olijfolie als topping neem ik aan of gewoon lekker veel kaas.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Alle reacties Link kopieren
quote:pocas schreef op 10 maart 2017 @ 14:06:

Wij bakken de pizzas in de oven op aller hoogste stand. En ik gebruik geen pizza steen, maar gewoon een grote ronde ongeglaceerde stenen ronde onderkant van een plantenpot die je heel goedkoop bij de intratuin kan kopen. Werk heel goed!!!! (Voor als je gewone pizza zou willen maken ipv plaatpizza)

Hoe werkt dat precies? Je zet de oven aan, je zet de stenen (terracotta?) onderzetter in de oven, wacht tot die maximaal verhit is, haalt onderzetter uit oven, legt de ronde lap deeg er op (het bakken begint dan al?), belegt het met toppings en je zet alles snel terug in de oven tot klaar?



Of gaat het anders?
Poep, wie heeft jou gescheten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven