Tips voor beginnende vegetariers gevraagd

05-05-2016 10:18 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Gisteren, na een post in een ander topic, realiseerde ik me dat ik toch al wat jaren met een schuldgevoel rondloop over het feit dat ik vlees eet. Ik wil er nu ook echt mee stoppen. In het verleden heb ik wel eens een poging gewaagd, maar het mislukte elke keer. Ik merk ook dat mijn normale eetpatroon toch veel eiwitrijker is dan bij de meeste mensen. Nu wil ik het liefst niet aan vleesvervangers beginnen (te bewerkt of zo?). Maar wie weet er wel goede vegetarische recepten/websites,boeken die eiwitrijk(er) zijn.



En waar moet ik nog meer op letten? Extra vitamines sliken of zo? Alle info is welkom.



Ik ga wel niet reageren vandaag. Didi gaat een dagtripje doen.

Maar hopelijk hebben jullie wel wat tips.
"Dus zie je iemand lopen Met rode ogen heel bedeesd Dan weet je, haar potje is pas vol geweest."
Alle reacties Link kopieren
www.vegatopia.nl
Eet je wel zuivel? Ik eet veel eieren (van de boer om de hoek met kippen die gewoon in de tuin scharrelen) en elke dag een paar honderd gram bonen (linzen, kikkererwten, witte bonen, alles eigenlijk). En noten eet ik ook elke dag, maar goed, daar kun je niet teveel van eten als je niet moddervet wilt worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nomad schreef op 05 mei 2016 @ 10:22:

Eet je wel zuivel? Ik eet veel eieren (van de boer om de hoek met kippen die gewoon in de tuin scharrelen) en elke dag een paar honderd gram bonen (linzen, kikkererwten, witte bonen, alles eigenlijk). En noten eet ik ook elke dag, maar goed, daar kun je niet teveel van eten als je niet moddervet wilt worden.Begin zo eens te eten inderdaad. Als je twijfelt ga je na enige tijd na de huisarts om eens bloed te prikken, om te zien of je goed bezig bent.
Alle reacties Link kopieren
Fijne vegetarische kookboeken vind ik vliegensvlug vegetarisch, de dikke vegetarier en plenty. In de dikke vegetarier vind je alles, dus ook eiwitrijk. De andere 2 zijn meer groenten gebaseerd.
Vleesvervangers hoeven niet per se vol met allerlei troep te zitten. Kijk eens bij verschillende supermarkten wat ze in de schappen hebben liggen. Toen ik nog studeerde maakte ik vaak zelf bonenburgers: potje (kidney)bonen prakken met een vork, uitje snipperen, kleine blokjes paprika, wortel etc erdoor doen, door paneermeel rollen, even bakken en klaar.



Ik ben geen vegetariër meer, maar ik eet nog wel vier, vijf dagen per week vegetarisch. Een stamppotje met noten of kaas, een ovenschotel, pasta, pizza, pannenkoeken: noem maar op, er zijn ontzettend veel recepten online te vinden. Mocht je veganistisch eten ook interessant vinden, dan kun je eens bij de Groene Meisjes kijken voor recepten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pink-Ink schreef op 05 mei 2016 @ 10:40:

Vleesvervangers hoeven niet per se vol met allerlei troep te zitten. Kijk eens bij verschillende supermarkten wat ze in de schappen hebben liggen. Zag toevallig vandaag dit filmpje over vleesvervangers : http://www.knack.be/nieuw ... rticle-normal-699741.html
Alle reacties Link kopieren
Tja, als het dan moet:

Tahoe, tempeh, seitan

Peulvruchten, alle

Noten

Eieren

Kaas
Iedere dag is gehaktdag
Waarom eet je zoveel eiwit? Dat heb je helemaal niet nodig.



Vergis je bovendien niet in de voedingsmiddelen waar allemaal een beetje eiwit in zit. Ook met volkorenbrood krijg je eiwit binnen, om maar iets te noemen. Als je gewoon gevarieerd eet krijg je er dus genoeg van binnen.
Goed van je dat je wilt stoppen met vlees eten! Vegetarisch eten vind ik persoonlijk niet moeilijk. Er zijn vele websites en kookboeken te vinden die je een handje kunnen helpen. Ik ben zelf ook niet van de vleesvervangers. Laat gewoon het vlees weg in mijn gerechten.

In de Italiaanse, Indonesische, Aziatische, Turkse en Indiase keuken zijn veel vegetarische recepten te vinden.

Een tip van mij: halloumi kaas. Kun je zo naast je aardappeltjes en groentes op je bord gooien en is zoooo lekker.
Als je het moeilijk vindt, hoef je toch niet gelijk helemaal met vlees te stoppen? Je kunt ook beginnen met een paar dagen geen vlees eten en dat langzaam uitbreiden. Of gewoon minder vlees in een gerecht stoppen.



Maar goed, een van mijn favoriete pasta gerechten:



paprika

1 blik tomaten

(veel) knoflook

walnoten

basilicum

pasta



Snijd de paprika en in korte reepjes en bak deze heel langzaam zacht (duurt zo'n 10-15 minuten). Op het laatst de knoflook even meefruiten. Blik tomaten erdoor en opwarmen. Gesneden basilicum en gehakte walnoten erdoor voordat je het over de (liefst verse) pasta giet.
Alle reacties Link kopieren
Er zit ook eiwit in plantaardige en dierlijke zuivelproducten, eieren, tofu, granen, en groenten. Er zijn zoveel eiwitrijke en calciumrijke alternatieven dat je je daar echt geen zorgen om hoeft te maken.
quote:Kastanjez schreef op 05 mei 2016 @ 11:44:

Als je het moeilijk vindt, hoef je toch niet gelijk helemaal met vlees te stoppen? Je kunt ook beginnen met een paar dagen geen vlees eten en dat langzaam uitbreiden. Of gewoon minder vlees in een gerecht stoppen.



.Of misschien is een ander soort van vlees een optie? Ik eet bijvoorbeeld uitsluitend vlees van dieren die in natuurgebieden grazen hun hele leven en nauwelijks getransporteerd worden. Heel gezond en de dieren hebben een goed leven gehad. Mijn inziens een betere optie dan zuivel. Veel vegetariers gaan door met/eten meer kaas. Maar juist kaas zorgt voor veel dierenleed en ook voor dode dieren (want dat stiertje wordt geen melkkoe maar vleeskoe).
Alle reacties Link kopieren
quote:Nomad schreef op 05 mei 2016 @ 11:53:

[...]



Of misschien is een ander soort van vlees een optie? Ik eet bijvoorbeeld uitsluitend vlees van dieren die in natuurgebieden grazen hun hele leven en nauwelijks getransporteerd worden. Heel gezond en de dieren hebben een goed leven gehad. Mijn inziens een betere optie dan zuivel. Veel vegetariers gaan door met/eten meer kaas. Maar juist kaas zorgt voor veel dierenleed en ook voor dode dieren (want dat stiertje wordt geen melkkoe maar vleeskoe).Er bestaat ook zoiets al biologische kaas. Dat komt dan overeen met jouw natuurgebiedenvlees.
Iedere dag is gehaktdag
Alle reacties Link kopieren
quote:Nomad schreef op 05 mei 2016 @ 11:53:

[...]



Of misschien is een ander soort van vlees een optie? Ik eet bijvoorbeeld uitsluitend vlees van dieren die in natuurgebieden grazen hun hele leven en nauwelijks getransporteerd worden. Heel gezond en de dieren hebben een goed leven gehad. Mijn inziens een betere optie dan zuivel. Veel vegetariers gaan door met/eten meer kaas. Maar juist kaas zorgt voor veel dierenleed en ook voor dode dieren (want dat stiertje wordt geen melkkoe maar vleeskoe).Dit dus.

Minder vlees maar dan wel verantwoord vlees.
quote:DeSlager schreef op 05 mei 2016 @ 12:03:

[...]



Er bestaat ook zoiets al biologische kaas. Dat komt dan overeen met jouw natuurgebiedenvlees.Hoe komt dat overeen dan? Die biologische melkkoeien staan echt niet het hele jaar buiten en eten ook niet alleen maar gras. Daarnaast moeten ze telkens gemolken worden en elke zoveel tijd een kalf krijgen. Niet echt mijn idee van een ongestoord, redelijk natuurlijk leven.
quote:Kastanjez schreef op 05 mei 2016 @ 11:44:

Als je het moeilijk vindt, hoef je toch niet gelijk helemaal met vlees te stoppen? Je kunt ook beginnen met een paar dagen geen vlees eten en dat langzaam uitbreiden. Of gewoon minder vlees in een gerecht stoppen.



Maar goed, een van mijn favoriete pasta gerechten:



paprika

1 blik tomaten

(veel) knoflook

walnoten

basilicum

pasta



Snijd de paprika en in korte reepjes en bak deze heel langzaam zacht (duurt zo'n 10-15 minuten). Op het laatst de knoflook even meefruiten. Blik tomaten erdoor en opwarmen. Gesneden basilicum en gehakte walnoten erdoor voordat je het over de (liefst verse) pasta giet.Klinkt goed!
quote:meaki schreef op 05 mei 2016 @ 11:50:

Er zit ook eiwit in plantaardige en dierlijke zuivelproducten, eieren, tofu, granen, en groenten. Er zijn zoveel eiwitrijke en calciumrijke alternatieven dat je je daar echt geen zorgen om hoeft te maken.In een westers dieet krijg je toch al eerder teveel dan te weinig eiwit binnen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nomad schreef op 05 mei 2016 @ 13:20:

[...]





Hoe komt dat overeen dan? Die biologische melkkoeien staan echt niet het hele jaar buiten en eten ook niet alleen maar gras. Daarnaast moeten ze telkens gemolken worden en elke zoveel tijd een kalf krijgen. Niet echt mijn idee van een ongestoord, redelijk natuurlijk leven.

en jouw "wild", bijgevoederd en waarschijnlijk gewoon gefokt is dat wel?

De bio melkkoe krijgt verantwoord voedsel, geen anti bioticia. Koeien willen ook helemaal niet het hele jaar buiten staan, in het najaar is het te drassig (niet goed voor de hoeven) en in de winter valt er niks te grazen. Jouw wild ziet de hele winter af, laat zich in het voorjaar zien, want honger en jongen op komst en PANG dood.
Iedere dag is gehaktdag
Alle reacties Link kopieren
De stelling "kaas zorgt voor dode dieren" is ook zwaar overtrokken. In kaas zit stremsel dat komt uit de maag van de koe maar je hebt er maar heel weinig van nodig, dus verhoudingsgewijs is het aantal koeien dat sterft als gevolg van de kaasconsumptie een stuk lager dan het aantal dieren dat sterft als gevolg van wildconsumptie. Melkkoeien hebben het beste leven van al het vee dat gehouden wordt. Is de koe ongelukkig dan merk je dat meteen in de melkproductie. Daarom worden ze verwend.
Iedere dag is gehaktdag
Alle reacties Link kopieren
quote:DeSlager schreef op 05 mei 2016 @ 18:27:

De stelling "kaas zorgt voor dode dieren" is ook zwaar overtrokken. In kaas zit stremsel dat komt uit de maag van de koe maar je hebt er maar heel weinig van nodig, dus verhoudingsgewijs is het aantal koeien dat sterft als gevolg van de kaasconsumptie een stuk lager dan het aantal dieren dat sterft als gevolg van wildconsumptie. Melkkoeien hebben het beste leven van al het vee dat gehouden wordt. Is de koe ongelukkig dan merk je dat meteen in de melkproductie. Daarom worden ze verwend.

Ik vind dit een beetje dom eigenlijk. Het heeft namelijk niet met het stremsel te maken maar met alle kalfjes die geboren moeten worden om de koe melk te laten geven. Een aantal kalfjes mag koe worden en melk geven en ook iedere 2 jaar een kalf krijgen en de stiertjes worden even gelaten en gaan dan naar de slacht.

Dus ja, voor melk moeten er kalfjes sterven. Een kilo kaas vraagt om minstens 10 liter melk. Op de natuurlijke manier zou een koe dus maar een paar kilo kaas per leven kunnen maken.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 05 mei 2016 @ 18:57:

[...]



Ik vind dit een beetje dom eigenlijk. Het heeft namelijk niet met het stremsel te maken maar met alle kalfjes die geboren moeten worden om de koe melk te laten geven. Een aantal kalfjes mag koe worden en melk geven en ook iedere 2 jaar een kalf krijgen en de stiertjes worden even gelaten en gaan dan naar de slacht.

Dus ja, voor melk moeten er kalfjes sterven. Een kilo kaas vraagt om minstens 10 liter melk. Op de natuurlijke manier zou een koe dus maar een paar kilo kaas per leven kunnen maken.Ik vind dit nogal dom eigenlijk, het meerendeel van het vleesvee komt niet van melkkoeien/stieren. Vleeskoeien zien er anders uit dan melkkoeien. De stierkalven die overblijven van de melkproductie zijn maar een druppel op de gloeiende plaat. Met andere woorden als je geen kaas meer zou eten zouden er nog steeds heel veel stierkalveren nodig zijn om de vraag naar vlees te vervullen.
Iedere dag is gehaktdag
nou ja, zo'n beetje 50% van de kalveren die jaarlijks geboren worden is een stierkalf, dus dat zijn er toch een hele hoop!
quote:DeSlager schreef op 05 mei 2016 @ 18:19:

[...]



en jouw "wild", bijgevoederd en waarschijnlijk gewoon gefokt is dat wel?

De bio melkkoe krijgt verantwoord voedsel, geen anti bioticia. Koeien willen ook helemaal niet het hele jaar buiten staan, in het najaar is het te drassig (niet goed voor de hoeven) en in de winter valt er niks te grazen. Jouw wild ziet de hele winter af, laat zich in het voorjaar zien, want honger en jongen op komst en PANG dood.Niet bijgevoederd en ook niet gefokt (natuurlijke voortplanting). Ze worden niet geslacht in het vroege voorjaar, pas in de zomer. Zwangere dieren worden ook niet geslacht (ook niet geschoten in het wild trouwens).
quote:DeSlager schreef op 05 mei 2016 @ 18:27:

De stelling "kaas zorgt voor dode dieren" is ook zwaar overtrokken. In kaas zit stremsel dat komt uit de maag van de koe maar je hebt er maar heel weinig van nodig, dus verhoudingsgewijs is het aantal koeien dat sterft als gevolg van de kaasconsumptie een stuk lager dan het aantal dieren dat sterft als gevolg van wildconsumptie. Melkkoeien hebben het beste leven van al het vee dat gehouden wordt. Is de koe ongelukkig dan merk je dat meteen in de melkproductie. Daarom worden ze verwend.Ik weet niet of je wel eens op een melkveehouderij bent geweest, maar dingen als uierontsteking en klauwproblemen zijn heel normaal om te zien. Weet niet of dat onder jouw definitie van gelukkige koe hoort, maar in mijn wereld is dat niet een gelukkige koe (ik eet ook wel af en toe zuivel, daar niet van, maar ben me er wel van bewust wat de kosten daarvan zijn voor het dier).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven