Typisch Noord-Hollands eten

04-07-2011 15:17 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zoek naar een typische lekkernij uit de provincie Noord-Holland. Het liefst iets dat makkelijk (online) te kopen is.
Alle reacties Link kopieren
Duivekater met Beemsterkaas. Zaanse mosterd en Zaanse Mayo. Is alleen een ingredient de laatste 2. Zaanse kaas is heerlijk trouwens. Vooral die je bij AH XL kan kopen.



Kijk of je iets online kan kopen bij het eerste winkeltje van AH op de Zaanse Schans.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
Weespermoppen of luilakbollen!
Duivekater. Kaas (Edam, Beemster), Baambrugse big (ligt Baambrugge nog in Noord-Holland?).
Alle reacties Link kopieren
krentewegge
Vis uit Volendam.
Krombekken, echte NH witte bonen . . . . is niet makkelijk aan te komen, moeten eerst een nacht weken en dan gekookt worden in weekvocht. Wij aten het met ham, augurk, boter en peper.



Ik eet het nog wel, vooral in de winter. Maar die potjes van meneer H*k halen het niet bij de echte krombekken!!!
Alle reacties Link kopieren
opperdoezers
Alle reacties Link kopieren
recepten met opperdoes? aardappel. Smaken echt heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
Broeder met warme stroop (en zonder rozijnen )
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouw75 schreef op 04 juli 2011 @ 15:34:

krenteweggedat is toch meer in Oost-Nederland?
Alle reacties Link kopieren
toen ik in Hoorn woonde kreeg ik te horen dat dat typisch van daar was.



maar ik zie nu op wiki dat het daar als iets Twents wordt omschreven.

Ben ik mijn hele jeugd voor de gek gehouden
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 04-07-2011 15:51
Reden: even aanvullen
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 04 juli 2011 @ 15:33:

Duivekater. Kaas (Edam, Beemster), Baambrugse big (ligt Baambrugge nog in Noord-Holland?).Baambrugge ligt in de provincie Utrecht. En van Baambrugs big heb ik toch echt nooit gehoord. En ik ken Baambrugge heel erg goed. Misschien dat het iets nieuwerwets is? Het heeft in ieder geval geen traditie.
Alle reacties Link kopieren
[quote]Star schreef op 04 juli 2011 @ 15:33:

Duivekater. Kaas (Edam, Beemster), Baambrugse big (ligt Baambrugge nog in Noord-Holland?).[/quote]



Nope, in de regio Utrecht, ligt tegen Abcoude aan. Je hebt daar wel een geweldige boerderij met echte verse producten, je ziet die steeds in alle kookprogrammas.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
en helemaal hip tegenwoordig:



Jopen bier uit Haarlem

(en dan zijn alle Amsterdamse bieren natuurlijk ook typsich N-hollands)
Alle reacties Link kopieren
Enkhuizer Jodenkoeken.
Alle reacties Link kopieren
Enorm bedankt allemaal! Hier kan ik zeker iets mee.

Ben net ook nog tegen Zaanse drop aangelopen, wellicht ook nog een idee
Alle reacties Link kopieren
quote:Dahlia74 schreef op 04 juli 2011 @ 15:49:

[...]





Baambrugge ligt in de provincie Utrecht. En van Baambrugs big heb ik toch echt nooit gehoord. En ik ken Baambrugge heel erg goed. Misschien dat het iets nieuwerwets is? Het heeft in ieder geval geen traditie.Ik zag laatst dat ze bij een bedrijf waren voor vlees in Baambrugge. Ik ken het ook goed, mijn eigen bedrijf zat daar maar van sommige dingen heb ik ook geen weet van. De kroegen dan weer wel (geintje hoor, op veel vrijdagenmiddag was er altijd bij het bruggetje bij Abcoude alcohol controle dus drinken was er niet bij)
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Ligt er aan wat je onder Noord-Hollands verstaat. In delen van Amsterdam zijn couscous en doner de streekgerechten
quote:Dahlia74 schreef op 04 juli 2011 @ 15:49:

[...]





Baambrugge ligt in de provincie Utrecht. En van Baambrugs big heb ik toch echt nooit gehoord. En ik ken Baambrugge heel erg goed. Misschien dat het iets nieuwerwets is? Het heeft in ieder geval geen traditie.



Dan kijk je niet genoeg kookprogramma's



MV, Lindenhoff bedoel je!
Alle reacties Link kopieren
quote:isabellanr6 schreef op 04 juli 2011 @ 15:54:

Enorm bedankt allemaal! Hier kan ik zeker iets mee.

Ben net ook nog tegen Zaanse drop aangelopen, wellicht ook nog een idee

Ik weet dat het eerste winkeltje ook originele dingen heeft maar ik weet even niet meer wat. Is misschien online te zien en te bestellen.



Wat ga je doen?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
gedroogde scharren
Alle reacties Link kopieren
Jaaaaa Star, die bedoel ik. Nou kijken doe ik genoeg, alleen het onthouden is een probleem hahahahah.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
Oh je had het niet tegen mij Star
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:Mevrouw75 schreef op 04 juli 2011 @ 15:34:

krenteweggeIs oorspronkelijk Twents, niet Noord-Hollands.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven