Vega weekmenu's

19-02-2017 08:46 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!



Ik denk erover om vanaf nu vega te eten, of vlees in ieder geval zoveel mogelijk te vermijden, max 1 a 2x per week.

Nou ben ik benieuwd naar weekmenus van andere vega's. Om inspiratie op te doen.

Ik eet nu al regelmatig vega maar zou graag iets meer variatie in m'n menu willen aanbrengen.

Ik ben dol op curry, pasta, ovengerechten. Quiches gruwel ik van helaas haha!



Dus toprecepten, tips en menu's!
Alle reacties Link kopieren
Oh en ben ook benieuwd naar of en welke vleesvervangers jullie gebruiken!
Ooh leuk, ik lees mee, ben ook vegetarier! Ik heb net het weekmenu gemaakt voor deze week, dus zal 'm even delen:



Maandag:

Groente omelet (met champignons, brocolli, spinazie, prei en wat kaas erover heen)



Dinsdag:

Pompoensoep met stokbrood met kruidenboter



Woensdag:

Wraps met hoemoes, kaas, rucola, mais en komkommer



Donderdag:

Pannenkoeken ^^



Vrijdag:

Nasi van bloemkoolrijst met champignons, prei, wat pindasaus en eventueel tofu-blokjes



Dit weekend gaan we een weekend weg dus dat kan ik nu even niet invullen. Qua lunch eet ik verschillende dingen. Een salade of speltbrood met vegetarisch beleg. Ontbijt ben ik eigenlijk niet zo goed in, dus vaak iets snels on the go: een yoghurtje, een smoothie en soms wat fruit .
Veel peulvruchten hier. Die gooi ik bijvoorbeeld door de stampot ipv spekjes.



Ik eet veel maaltijdsoepen met ook weer allerlei soorten peulvruchten erin.



Ik eet geen vervangers zoals een vegetarische rondo of balletjes etc (van Tivall ofzo) omdat ik dat te bewerkt en niet puur vind.
Op Pinterest staan ongelovelijk veel vega week menu's.



Ik ben geen vegetariër maar eet vaak wel vegetarisch. Maar geen vervangers als in nep vlees. Ik vind die producten vaak te vol met ingrediënten die niet graag eet.



Maar die vervangers van de vegetarische slager moeten lekker zijn. Zou die dan proberen.
Nav, misschien leuk om te proberen, ik had laatst pannenkoeken gemaakt met rauwe wortels en amandelmeel van koopmans. Heb de verhoudingen op gevoel gedaan dus kan niet zeggen hoeveel het van alles was maar goed, pak je staafmixer, wat melk met een eitje en stukjes wortel fijn maken. Rest van de melk en amandelbloem erdoorheen, heel lekker met kaneelsuiker! Heb je meteen nog wat groente en noten binnen, ik vond ze zelfs lekkerder dan gewone pannenkoeken
Alle reacties Link kopieren
Wij plannen 3 vega dagen per week. 1x vis en 3x biologisch vlees.

Onze vega dagen zijn:

-Wraps met kipstuckjes en salade

-Pompoen/zoete aardappel stamppot met vega snitzel.

-Groente loempia's met tempeh stukjes

Vorige week hadden we:

-Pasta bolognese met vega gehakt

-Groente curry met notenrijst.

-Zelfgemaakte pizza
When they go low, we go high. (M.Obama)
Oh ik dacht dat ik de enige vegetariër was die al die vervangers niet eet, vind ze inderdaad te bewerkt en ook helemaal niet lekker..
Ik maak vaak de vegan Pad Thai (maar de website ligt er uit zie ik. Misschien is Google cache een oplossing) hij doe het!. Ik maak ook wel eens de 'kip' met champignons in bladerdeeg van Jamie. In plaats van kip kan je kipstuckjes gebruiken, of seitan/tofu, of meer groenten (ik gebruik meestal doperwten, wortel, ui, champignons). Als je het helemaal plantaardig zou willen hebben, is sojaroom de oplossing.



Gevulde paprika met couscous is ook een favoriet hier. Ik bak fijngesneden ui, wortel, paprika even op, samen met olijven en zongedroogde tomaten. Of eender welke andere groenten er nog bij passen natuurlijk. De couscous is al geweld met bouillon. Dan kruiden naar smaak en de gebakken groenten erbij. Je kan er dan bijv. feta doorheen doen, of kikkererwten. Dan vul je de paprika's en doe je ze in de oven voor ca 20-25 minuten op 180 graden, tot de paprika zelf ook gaar is.



Ook maak ik vaak soepen (wortel-pompoen, paprika, tomaat), met groentenbouillon (en zonder balletjes) is dat gewoon vegetarisch/vegan.



Mijn favoriet met kaas is risotto met pompoen en geitenkaas. Kan met paprika of met prei. Pompoen roosteren in de oven en in stukjes snijden. Ui aanstoven, paprika (of prei in ringen) erbij, risottorijst erbij en met bouillon garen tot je klassieke risotto hebt. Als die bijna klaar is, de pompoen toevoegen en als die ook zo goed als uit elkaar valt (net niet zeg maar), een rolletje harde geitenkaas in stukjes erbij. Als je over hebt kan je er ook nog zongedroogde tomaat o.i.d. bij doen.



En soms eet ik ook eens een stamppot hoor, dan heb ik daar gewoon een vegetarische burger (van de versafdeling van de biowinkel) bij.
anoniem_291569 wijzigde dit bericht op 19-02-2017 09:55
Reden: Link doe het weer
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Voor mij hoeven de vervangende burgers ook niet en het vega gehakt is niet te pruimen. Gezin echter lust het graag.
When they go low, we go high. (M.Obama)
Alle reacties Link kopieren
Kook ook best vaak vegetarisch. Die kant en klare vleesvervangers van de supermarkt eet ik niet, vind ik niet zo lekker. Gebruik wel peulvruchten, bijv pastasaus doe ik altijd blik tomatenblokjes als basis, lekker veel groente erdoor en soms ook wel eens iets van peulvruchten erbij.



In ieder geval leuk topic, misschien doe ik zelf ook nog wel wat inspiratie op
O en ik vind deze Mexicaanse burrito's ook lekker.
Alle reacties Link kopieren
Wauw veel berichten al! Ga even via pinterest kijken. Ik weet niet of ik echt gehaktvervangers wil gebruiken, misschein wel een keer een groenteburger oid.



Falafel eet ik ook graag!
Alle reacties Link kopieren
Ik eet vegetarisch, met regelmatig veganistische uitstapjes. Ik vervang heel gevarieerd: veel peulvruchten en noten, af en toe kaas, een enkele keer ei. Een enkele keer kant-en-klare vleesvervangers, maar dan eigenlijk alleen groenteballetjes (de rest vind ik niet lekker).

Meestal eet ik bij de lunch extra groenten, of als tussendoortje. Mijn avondmaaltijden bevatten dus niet allemaal 250 gram groenten, maar dat compenseer ik de rest van de dag ruimschoots. Noten eet ik ook regelmatig als tussendoortje.



Mijn menu van afgelopen week:



Maandag en dinsdag:

Plaattaart van bladerdeeg met prei, peer en geitenkaas



Woensdag

Nasi met prei, ui, sperzieboontjes, cashewnoten. Met pindasaus en zoetzure komkommer (veganistisch)



Donderdag

Kikkererwten-/bloemkoolcurry met naanbrood (de curry was veganistisch, het brood niet)



Vrijdag:

Gevulde paprika uit de oven met ui, linzen en rijst (veganistisch)



Zaterdag:

Paddenstoelenlasagne met groene salade
Ik eet zelf wel vlees maar man niet dus ik kook vrijwel altijd vegetarisch (of vis).

Als vleesvervangers gebruik ik veel peulvruchten, kaas, noten of ei. Heel af en toe vega-gehakt voor bv taco´s.

Ik heb sinds kort de site van de groene meisjes ontdekt, daar staan veel lekkere dingen op. Bv kokos-linzendahl of pindacurry.

Maak haal bv ook dingen van de allerhande site zoals deze plaattaart.

Eet je wel vis?
quote:Goudlokje013 schreef op 19 februari 2017 @ 09:06:

Oh ik dacht dat ik de enige vegetariër was die al die vervangers niet eet, vind ze inderdaad te bewerkt en ook helemaal niet lekker..



Nee, juist niet denk ik. Vegetariers zijn over het algemeen erg bewuste mensen, op het gebied van voeding, maar van milieu.



Het bewerkte van die vervangers, de toevoegingen, de standaard fabriekssmaak, zijn voor mij redenen om het niet te eten. En ook dat ik soja liever niet eet vanwege de milieubelasting.



Doe mij maar liever peulvruchten, noten, eieren, kaas, kwark, champignonnen, dan eet je een stuk lekkerder en puurder dan die vega-vervangers.



Ik baal van binnen ook vaak als ik ergens mee-eet en voor mij is zo'n vega-ding gehaald. Hartstikke lief, maar bah! Dan eet ik het wel op natuurlijk.
Groentenlasagne maken wij ook soms, maar is nogal arbeidsintensief omdat we dus alle groenten eerst roosteren en laten afkoelen, daar kruipt enorm veel tijd in. Maar die tijd halen we een beetje in door geen verse lasagnebladen te maken, maar te kopen



Ik heb vorige week nog deze gevulde pastaschelpen gemaakt met ricotta en spinazie. Alleen is parmezaanse kaas niet (of nooit, heb ik me toch laten vertellen) vegetarisch, maar je kan ook andere kazen gebruiken dan.



Van de week maken we op verzoek van vriend een pasta-kaasschotel. Penne koken, mengen met ricotta. Tomatensaus maken van 2 pakjes passata of gepelde tomaten, knoflook, kruiden. Een pakje feta, twee pakjes mozzarella, wat geraspte kaas. Dan in een ovenschaal laagje tomatensaus, helft penne, tomatensaus, helft kazen, penne, tomatensaus, helft kazen. Ca. 25 minuten in de oven op 180 graden. O zo ongezond, maar vriend is er dol op (en we eten er makkelijk tweedagen van). Net zoals stippenmetsokken nemen we trouwens extra groenten en fruit mee over de middag, want met zulke gerechten kom je nooit aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.



Ik ga zo minestronesoep maken, met o.a. ui, wortel, courgette, sperziebonen, doperwten, witte bonen, aardappel, macaroni, enz. Ook heerlijk
Alle reacties Link kopieren
Mijn man maakt vandaag ratatouille met veel overgebleven groenten! Mjam!
Alle reacties Link kopieren
Pindacurry van de groene meisjes ga ik ook snel proberen!



Eten jullie sowieso minder bewerkte producten of hebben jullie daar dan minder moeite mee?
Sowieso zo min mogelijk bewerkte dingen.
Tsja, ik haal wel gepelde tomaten, passata, tomatenpuree, olijven, bonen, kikkeretwten, enz. uit blik of pak. En pasta maak ik ook niet vers. Maar koken met of uit pakjes/zakjes doe ik nooit. Onze oven heeft ook nog nooit een diepvriespizza 'gezien', wel al eens een (vlees)lasagne van vriend. Maar als het aan vriend lag, mogen bewerkte producten best vaker in huis worden gehaald
Ik ben zeker geen "freak" wat betreft bewerkte producten maar ik kook het liefst wel helemaal vers en gebruik zelden pakjes of zakjes.
Ik ben een flexitariër, maar toevallig deze week veel vega, dus dit staat er bij mij op het menu deze week:

- Chili sin carne met tortillachips en sour cream

- Lasagne met tomatensaus met geroosterde aubergineblokjes, linzen, zwarte olijf, verse basilicum en ricotta

- Broodje valess vega-schnitzel en een groene salade

- Bimibap met crunchy gegrilde tofu en een gebakken ei

- Couscous met gegrilde courgette en paprika, yoghurt-muntsaus en falafel



Qua vleesvervanger tips (ja, ik eet ze dus wel ):

- die van de vegetarische slager vind ik het meest geslaagd, die kan je vleeseters ook gerust voorzetten zonder dat iemand het verschil proeft.

- Quorn en de reepjes/stuckjes van de vega-slager kan je prima in sauzen gebruiken zonder dat ze zompig worden.

- Tofu moet je goed marineren en knapperig bakken, ECHT. HEEL. KNAPPERIG! (Ik heb al zoveel gasten gehad die dachten dat ze tofu vies vonden, maar gewoon alleen een niet-gemarineerde, niet knapperige variant gegeten hadden) (de appie verkoopt trouwens ook voorgekruide tofu die best lekker is, mocht je te lui zijn voor marinades)

- Qua Schnitzels vind ik die van valess (op zuivelbasis) lekkerder dan die op tofu/graanbasis, omdat ze romiger zijn (maar dat is een kwestie van smaak, uiteraard)



En het is vooral veel zelf uitproberen, natuurlijk. Ik let bij het kopen trouwens wel even op de voedingswaarden, of er B12 en ijzer aan toegevoegd zijn. Veel van de groenteburgers hebben dat namelijk niet en dan moet je zelf even opletten dat je er nog iets van ei of zuivel bij eet om aan je voedingsstoffen te komen.
Alle reacties Link kopieren
Ik eet wel af en toe vleesvervangers, zo'n twee keer per week. Bewerkt etc. maakt mij niet zo uit, als je het maar niet iedere dag eet. Mijn weekmenu deze week was



Maandag: Frietjes uit de oven van aardappel en zoete aardappel. Met een groenteschijf en bloemkool.



Dinsdag: Gele curry met tofu. Gewoon zo'n heel naturel blok en dan zelf uitlekken, marineren etc. In de curry zat qua groentes verder bloemkool, sperziebonen, wortel, paprika en een paar tomaatjes.

Qua rijst is het een mix van wilde granen, zilvervliesrijst, witte rijst.



Woensdag: Mexicaanse wraps uit de oven met maïs, kidneybonen, wortel, paprika, tomaat en crème fraîche. Flinke dots geraspte kaas erover (wel biologisch, andere kaas van de AH is vaak niet vegetarisch) Vier wraps gemaakt, twee bewaard.



Donderdag: Lange werkdag tot 21:00 dus de wraps die woensdag over waren even in de oven



Vrijdag: Gepofte aardappelen (met kruidenboter) met gegrilde courgette en gebakken wortel+paprika.



Zaterdag: Couscous met zoete aardappel, wortel, paprika, courgette en geitenkaas.





Ik ben alleen dus probeer vaak ingrediënten te combineren die ik nog heb liggen. Ook zit ik nu aan een streng budget dus het is allicht niet zo luxe als je zou willen. Voor mij voldoet het in ieder geval !
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Handig topic! Ik ben zelf ook al jaren vegetariër. Sinds een jaar woon ik samen met mijn vriend (vleeseter). Gelukkig doet hij totaal niet moeilijk over vega eten en vindt hij het altijd lekker. Ik probeer trouwens ook zo min mogelijk te koken met pakjes en zakjes, maar ik heb wel standaard een pot tomatensaus in de kast voor als ik echt te lui ben om te koken (komt bijna nooit voor, ben gek op koken ) Zwarte bonen en maïs haal ik wel uit blik.



Wat wij graag eten:



Pasta met zelfgemaakte tomatensaus en en andere groenten

Pasta met pesto en champignons

Pasta met champignonsaus

Pasta met spinazie en creme fraiche

Pasta met paprikasaus met walnoten

Pasta met avocadosaus en cherrytomaatjes

Pasta met champignons en groene asperges uit de oven

Pasta met veel knoflook

(Ja, wij zijn gek op pasta. Alle pasta eten we 9 van de 10 keer met parmezaanse kaas en pijnboompitjes )



Opgerolde wraps met zwarte bonen, maïs, tomaten en paprika uit de oven met geraspte kaas, guacamole en zure room

Wraps met falafel, zelfgemaakte tzatziki en tomaten/paprikasalsa (als we niet zo'n honger hebben eten we dit met pitabroodjes, dat is wat kleiner)



Nasi. 's Middags / dag van tevoren al rijst koken en in een kommetje olie met flink wat knoflook, rode peper en een uitje/sjalotje zodat het lekker in kan trekken. Vervolgens 's avonds in de wokpan en de rijst bakken, ketjap erbij, groenten erbij, gebakken ei erbij en nog wat geroosterde cashewnoten.



Salade met aardappeltjes

Salade met zoete aardappelfrites en tzatziki en kipnuggets van de Vegetarische Slager Ik ben ook niet zo gek op vleesvervangers, maar deze, oh men ... Vallen ook erg in de smaak bij mijn vriend!

Dit is een van onze favorieten: fattoush. Ik maak doe er dan alleen paprika bij i.p.v. pomegranate seeds. En uit Supersalades is onze favoriet: veldsla met zwarte bonen, avocado, tomaat, citroensap, olijfolie en peper en zout.



Pompoensoep

Broccolisoep

Zoete aardappelsoep

(Zelfgemaakt) + kleine kaasbroodjes



Ons favo broodje burger is ciabatta met een portobello met sojasaus, avocado en een eitje



En als 'vega shoarma' gebruik ik de stukjes Des van Quorn met een beetje olie en shoarmakruiden. Lekker in een pitabroodje en flink wat knoflooksaus. Dit is trouwens het enige vegetarische wat mijn vriend niet lekker vindt, dus voor hem haal ik dan gewoon shoarma bij de slager.



In het weekend willen we nog wel eens lekker slecht nacho's maken met veel kaas, tomaten/paprikasalsa om het enigszins gezond te houden, chilisaus, guacamole en zure room.



Het boek Supersalades van David Bez vind ik trouwens erg leuk en handig! Er staan ook salades in met vlees/vis maar dat kan je makkelijk vervangen door andere groenten of weglaten.



Volgen jullie ook blogs? Ik vind Ikbenirisniet een leuke, maar zij is niet specifiek een kookblog en heeft maar af en toe recepten. Ik volg op Facebook: Tasty, Tastemade, Nourish by Tastemade, Proper Tasty... Zo'n beetje alles in de Tasty richting en daar haal ik veel inspiratie uit. Laatst vond ik Bosh, en die vind ik ook heel erg leuk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven