Vega weekmenu's

19-02-2017 08:46 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!



Ik denk erover om vanaf nu vega te eten, of vlees in ieder geval zoveel mogelijk te vermijden, max 1 a 2x per week.

Nou ben ik benieuwd naar weekmenus van andere vega's. Om inspiratie op te doen.

Ik eet nu al regelmatig vega maar zou graag iets meer variatie in m'n menu willen aanbrengen.

Ik ben dol op curry, pasta, ovengerechten. Quiches gruwel ik van helaas haha!



Dus toprecepten, tips en menu's!
Alle reacties Link kopieren
quote:SRCNN14 schreef op 19 februari 2017 @ 11:32:

Tsja, ik haal wel gepelde tomaten, passata, tomatenpuree, olijven, bonen, kikkeretwten, enz. uit blik of pak. En pasta maak ik ook niet vers.



Deze dingen koop ik ook wel. Soms als ik genoeg tijd en zin heb, maak ik wel eens zelf pasta. Voor de rest eigenlijk zelden pakjes/zakjes waar ik mee kook. Vind het vers dan toch stuk lekkerder. En ook met verse producten kun je binnen een half uur hoop lekkere gerechten op tafel hebben staan.



Maar heb verder op zich niets tegen bewerkte producten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Perzina schreef op 19 februari 2017 @ 09:51:

[...]





Nee, juist niet denk ik. Vegetariers zijn over het algemeen erg bewuste mensen, op het gebied van voeding, maar van milieu.



Het bewerkte van die vervangers, de toevoegingen, de standaard fabriekssmaak, zijn voor mij redenen om het niet te eten. En ook dat ik soja liever niet eet vanwege de milieubelasting.



Doe mij maar liever peulvruchten, noten, eieren, kaas, kwark, champignonnen, dan eet je een stuk lekkerder en puurder dan die vega-vervangers.



Ik baal van binnen ook vaak als ik ergens mee-eet en voor mij is zo'n vega-ding gehaald. Hartstikke lief, maar bah! Dan eet ik het wel op natuurlijk.Het eten van zuivelproducten en vlees heeft een grote belasting op het milieu. 85% van de sojaproductie wordt gebruikt voor diervoerder. Een sojaburger valt daarbij in het niets.
The only difference between the animals we love and the animals we eat, is our perspective.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of dit ook classificeert als quiche, maar dit heb ik gisteren gegeten en was ontzettend lekker: https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R148022



Verder eten wij 1 keer per week een rode curry met eiernoodles, vegetarische stukjes van Vivera en heel veel groenten.

Meestal 1 keer per week pizza (kant en klare bodems) zelf belegd met (geiten)kaas en veel groenten.

Als ik niet veel tijd heb maak ik een ovenschotel met gnocchi: diepvriesspinazie ontdooien en onder in ingevette ovenschotel leggen, daarboven een pak aardappelgnocchi verdelen, daaroverheen een pakje pittige pastasaus (of zelfgemaakt als ik meer tijd heb) en dan 2 bollen mozzarella in plakjes erover verdelen. 30 minuutjes in de oven totdat ie goudbruin.

Als ik tijd en zin heb maak ik melanzane.

Deze week staat er ook een risotto met rode bieten en geitenkaas op het menu.

Ben ook dol op risotto met verschillende paddenstoelen, truffelolie, een dot rucola en verse parmezaanse kaas.
Festina lente
Alle reacties Link kopieren
Ik lees even mee, vanaf 1 maart ga ik een maand vegetarisch eten. Nu eten we al 2-3 keer per week vegetarisch maar ik wil mijzelf uitdagen om dit eens een hele maand te proberen. Ik heb de 'handicap' dat ik geen kaas lust, iets wat volgens mij veel wordt gebruikt in vegetarische recepten.
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic! Wij eten thuis vaak veganistisch, soms vegetarisch en maken sinds kort ieder weekend een weekmenu om kosten/tijd te besparen. Vaak koken we ook een maaltijd voor 2 dagen aangezien dat nog meer tijd bespaard (we werken allebei full time).



Menu van de laatste dagen:



- Gele rijst met pompoen curry met linzen/kikkererwten & tomaat

- Seitan burger met broccoli en zoete aardappel frietjes

- Tofu, paprika en sugar snaps (bereid met sojasaus, gember, sambal)

- Pasta met pompoen en boerenkool

- Linzensoep met brood



De pasta is trouwens een echte aanrader.. en het is best makkelijk te maken! Ik rooster dan 2 pakken pompoen (450 gram) 40 minuten lang op 210 graden, tot hij zacht is. Dan laat ik het afkoelen en doe het in de keukenmachine samen met 2/3 grote knoflook teentjes, theelepel uienpoeder, theelepel paprikapoeder, halve theelepel chilipoeder, sap van halve citroen, eventueel 2 eetlepels edelgistvlokken erbij, zeezout & peper naar smaak. Verdunnen met water. Dan heb je een heerlijke gezonde oranje saus voor je pasta. Gekookte pasta, opgebakken boerenkool erbij en klaar
Alle reacties Link kopieren
quote:Meauve01 schreef op 22 februari 2017 @ 08:27:

Ik lees even mee, vanaf 1 maart ga ik een maand vegetarisch eten. Nu eten we al 2-3 keer per week vegetarisch maar ik wil mijzelf uitdagen om dit eens een hele maand te proberen. Ik heb de 'handicap' dat ik geen kaas lust, iets wat volgens mij veel wordt gebruikt in vegetarische recepten.Wat leuk dat je dit gaat proberen! Kaas kan vervangen worden soms door edelgistvlokken, bijv ipv geraspte kaas ergens overheen. Heb er niet zoveel ervaring mee, maar dat las ik laatst ergens. Succes volgende maand!
Alle reacties Link kopieren
quote:Dollycat schreef op 22 februari 2017 @ 11:09:

[...]





Wat leuk dat je dit gaat proberen! Kaas kan vervangen worden soms door edelgistvlokken, bijv ipv geraspte kaas ergens overheen. Heb er niet zoveel ervaring mee, maar dat las ik laatst ergens. Succes volgende maand!Geraspte kaas lust ik dan weer wel (net als Paturain en smeerkaas) maar bijvoorbeeld geen feta en andere 'echte' kaas (heel gek, weet ik ) Bedankt!
Alle reacties Link kopieren
quote:Dualla schreef op 21 februari 2017 @ 07:33:

[...]





Het eten van zuivelproducten en vlees heeft een grote belasting op het milieu. 85% van de sojaproductie wordt gebruikt voor diervoerder. Een sojaburger valt daarbij in het niets.



Wat een non-argument. Als het slecht is voor het milieu, is het beter om er zo min mogelijk (of helemaal niet) van te eten. Ook al is er een andere sector waar het veeeeeeeeeeeeel meer voor gebruikt wordt.



Hoe minder iets gevraagd wordt, hoe minder het geproduceerd wordt.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
Mijn lievelingsgerecht is een ovenschotel met aardappel, aubergine, tomaat en mozzarella.



Aardappel in plakjes snijden, even bakken (anders wordt het in de oven niet goed gaar). Onderin de ovenschaal, wat peper eroverheen.

Daarna de aubergine in plakjes, ook bakken, bovenop de aardappel, ook wat peper erop.

Tomaat in plakjes, op de aubergine, oregano, basilicum erop. (je kunt natuurlijk ook een laagje aubergine-tomaat-aubergine-tomaat doen).

daarna de mozzarella erop (eventueel ook nog de kruiden erop doen).



Op 220 graden 15-20 minuutjes in de oven.



Ik at vroeger nooit vleesvervangers maar tegenwoordig wat vaker. Falafel vind ik superlekker. Ik eet alleen de vleesvervangers zonder soja. Bij de AH hebben ze een aantal lekkere. Quorn is ook zonder soja.



Een portobello gevuld met boursin als vleesvervanger vind ik ook superlekker! Als je een vleesvervanger doet kun je natuurlijk gewoon aardappels - groente - vleesvervanger doen, zoals je normaal ook met vlees zou koken.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
Of ei als vervanger van vlees. Ik haat koken dus hou het altijd simpel, bijvoorbeeld: aardappelkroketjes, tuinbonen, 2 gekookte eitjes (en de eieren kun je ook vervangen door een vleesvervanger of paddenstoelen, zoals oesterzwammen, portobello etc.).
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
quote:Meauve01 schreef op 22 februari 2017 @ 08:27:

Ik lees even mee, vanaf 1 maart ga ik een maand vegetarisch eten. Nu eten we al 2-3 keer per week vegetarisch maar ik wil mijzelf uitdagen om dit eens een hele maand te proberen. Ik heb de 'handicap' dat ik geen kaas lust, iets wat volgens mij veel wordt gebruikt in vegetarische recepten.Doe je misschien mee aan Dagen zonder Vlees?
quote:Goudlokje013 schreef op 19 februari 2017 @ 09:04:

Nav, misschien leuk om te proberen, ik had laatst pannenkoeken gemaakt met rauwe wortels en amandelmeel van koopmans. Heb de verhoudingen op gevoel gedaan dus kan niet zeggen hoeveel het van alles was maar goed, pak je staafmixer, wat melk met een eitje en stukjes wortel fijn maken. Rest van de melk en amandelbloem erdoorheen, heel lekker met kaneelsuiker! Heb je meteen nog wat groente en noten binnen, ik vond ze zelfs lekkerder dan gewone pannenkoeken Oooeeh klinkt goed! Ik ga het eens proberen :D
Alle reacties Link kopieren
quote:CleopatraVII schreef op 22 februari 2017 @ 12:39:

[...]





Wat een non-argument. Als het slecht is voor het milieu, is het beter om er zo min mogelijk (of helemaal niet) van te eten. Ook al is er een andere sector waar het veeeeeeeeeeeeel meer voor gebruikt wordt.



Hoe minder iets gevraagd wordt, hoe minder het geproduceerd wordt.Wat ik ermee probeerde te zeggen, is dat je beter zuivel kan laten staan. Dat kost veel meer soja om te produceren dan een sojaburger.
The only difference between the animals we love and the animals we eat, is our perspective.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag ga ik dit uitproberen: http://www.spachethespatu ... t-berbere-lentils/#_a5y_p=5325542

Verder ben ik gek op curry's maken en wil ik binnenkort ook wat meer vega recepten gaan uitproberen. Ik vind het erg leuk om allerlei kruiden te gebruiken, kruidenmengsels te maken en probeer dan ook van alles uit daarmee.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie hier allemaal lekkere recepten staan. Ik wil ook graag vaker geen vlees eten en dan ook geen vleesvervanger.
Leuk topic! Ik eet ook heel vlees, soms wel vis. Dit was het weekmenu van de afgelopen 2 weken:



Maandag: Noedels met courgette, tofu en asperges - miso boter en soja saus

Woensdag: Risotto met paddestoelen en spinazie

Donderdag: Gestoofde aubergines en okrah in tomatensaus, met rijst

Vrijdag: gebakken aardappels, groente burger, bloemkool uit de oven

Zaterdag: pasta met tomaat, kappertjes, artisjokkenhart en gepocheerd ei

Zondag: Gepofte zoete aardappel met bonen mengsel



Maandag: Pasta met tonijn en bonen

Dinsdag: Nasi met tauge, boontjes en gebakken ei

Woensdag: Noedels met asperge, champs en rode peper

Donderdag: Couscous met granaatappel, feta, gegrilde courgette en spinazie

Vrijdag: Vegetarische sushi zelfgemaakt

Zaterdag: Stoofpotje met aardappelpuree

Zondag: Pizza uit de diepvries met extra groenten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet zo van de weekmenu's, maar vegatopia post elke week een nieuw weekmenu. Zijn die al genoemd?
Alle reacties Link kopieren
vandaag ook gelukt om vlees vis en zuivel te weerstaan;

pasta , spinazie(ipv boerenkool) , olie, zout, peper en nootmuskaat, en zonnebloempitten ipv pijnboompitten...



Helaas....voor na het eten zit er een bread and butter pudding in de oven...lekker bij dit weer
escape to the country met jonnie irwin, allistair, jules , nikki, denise 16 hr bbc1
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic! Ik eet meestal vrij simpel een wrap met falafel, broodje notenburger (ipv broodje hamburger een notenburger), of aardappeltjes met salade. Erg eentonig. Zie hier al leuke gerechten bij staan!
Alle reacties Link kopieren
Wat mijn partner en ik meestal doen:

Op maandag allemaal lekkere groenten halen, van iedere kleur iets en daarmee maken we zelfgemaakte: soepen

geroosterde en aardappels uit de oven met vleesvervanger

quiche

spaanse omelet

couscous met groenten en falafel

salades

tortillachips uit de oven (als we gewoon zin hebben om te vreten ;) )

wraps> mijn favoriet: volkorenwrap besmeerd met avocado/limoen/knoflookprut, spinazie, cherrytomaatjes, zeekraal, gele paprika, geroosterde noten/pitten/zaden, zalm of groentenballetjes.
Wat een goed topic om op terug te vallen!



Wij eten de komende dagen bibimbap met biefreepjes van de vegaslager en rauw ei zoals het hoort

Groentelasagna

Paella met gamba's van de vegaslager (die vinden we niet heel lekker, maar in een paella zijn ze te doen en ze moeten op)
Niet vegetarisch maar wil steeds minder vlees eten dus fijn topic!



Mijn favoriete recepten zijn uit het boek Veggie:

Pompoen, kastanjechampignons, rucola, salie (of thijm) en gorgonzola.

Aardappels, spinazie, rode uien in een garam massala mix met een eitje erbij.



Verder:

Pasta met paddestoelenmix met peterselie, sap van citroen en truffelolie, chilipeper en parmezaanse kaas.
quote:MarindaH schreef op 11 maart 2017 @ 18:51:



Paella met gamba's van de vegaslager (die vinden we niet heel lekker, maar in een paella zijn ze te doen en ze moeten op)Vegetarische garnalen? Ben wel benieuwd hoe dat eruit ziet.
Alle reacties Link kopieren
Goed topic! Inspiratie is altijd welkom:)



Een favoriet van mij is deze citroen gnocchi. Fris lente gerecht. Het geheim is om de gnocchi kort te bakken, erg lekker. Soms varieer ik met de groente (bv wat extra verse doperwten erdoor).



Of courgettini, spaghetti van courgette. Meestal doe ik daar verse pesto, pijnboompitten, kerstomaten en een uitje bij.



Gisteren hebben we een Pasta met avocado gegeten.



Over het algemeen eet ik nauwelijks vervangers, ben er geen fan van. De vegetarische slager heeft idd de beste.
Oh leuk om wat inspiratie op te doen. Wij eten thuis bijna uitsluitend vegetarisch (maar buitenhuis wel soms een stukje vlees of vis).



Ons weekmenu:



Zaterdag: een ovenschotel van schijfjes aubergine, courgette en aardappel, overgoten met een saus van geroosterde kerstomaten, een pakje tomatenpuree en quorn. Een laagje kaas er op en dan in de oven. Oh en veel verse kruiden (basilicum, tijm, ...) want ons rek met plantjes was net aangevuld.



Zondag: wok met verse groenten (aubergine, courgette, sugar snaps, champignons, ui, paprika, gember,...) en curry met kokos



Maandag: paprika's gevuld met linzen en halloumi



Dinsdag: wortel-aardappelpuree, spruitjes en een groentenburger



Woensdag: aspergesoep met brood



Donderdag: quinoa met rode biet & fetakaas



Vrijdag: nog niet gepland

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven