Veganisme

20-03-2016 22:04 105 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik vroeg me af of er veganisten zijn op deze site. Het zou fijn zijn om nieuwe recepten te leren en achter (onbekende) veganistische producten te komen die in Nederlandse supermarkten aanwezig zijn. Have fun and stay healthy
Alle reacties Link kopieren
Ben zelf niet veganistisch maar wel fan van het (veganistische) kookboek Puur plantaardig. Weet niet of je dat al kent? Aanrader!
Alle reacties Link kopieren
Ik eet nu zo'n 3 jaar bijna helemaal plantaardig. En het bevalt echt super goed.

Alleen noem ik me zelf geen veganist, omdat ik niet 100% op alle vlakken zo leef.

En ik krijg geen trek van het woord "veganistisch"...

Ik kan je het blog van de Groene meisjes aanraden, en de boeken van Lisa Steltenpool en/of Lisette Kreischer. Enjoy!
"When it rains, look for rainbows. When it's dark, look for stars.."
De planteneter en inderdaad de groene meisjes zijn leuk!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben geen veganist, maar ik kook wel vaak zonder dierlijke produkten.

Er zijn op internet veel recepten te vinden, vooral op Amerikaanse foodblogs, als je zoekt op "vegan recipes" dan kom je al een hoop tegen.

Dit is ook wel een leuke (nederlandstalige) blog: https://vegetus.nl/

Zij heeft ook een blog waar ze allerlei veganistische produkten test: https://gewoonvegan.nl/



Verder kun je op internet ook veel veganistische produkten bestellen, wel iets duurder vaak door de verzend, maar handig als je niet veel natuurvoedingswinkels etc in de buurt hebt.

Deze bijvoorbeeld:

http://veggie4u.nl/webshop/index.php?route=common/home

http://www.veggiedeli.nl/



Bij de jumbo hebben ze trouwens veganistische kaas van Wilmersburger, ik vond die zelf niet zo lekker, maar dat kan een kwestie van smaak wezen natuurlijk.
Waarom onder gezondheid en niet onder eten?
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad rennie, dat viel mij ook op.
Alle reacties Link kopieren
Handig topic! Ik eet koemelkvrij ivm allergie zoontje (geef borstvoeding). Heb gemerkt dat vegan dan heel handig kan zijn.
Alle reacties Link kopieren
Een plantaardig eetpatroon is heel gezond..

Maar inderdaad, dit had beter onder eten kunnen staan.



Oh het staat al onder eten inmiddels zie ik
"When it rains, look for rainbows. When it's dark, look for stars.."
Ik lees graag mee. Wil graag een vegan kookboek aanschaffen en weet niet zo goed welke. Er is zo veel keus en veel recepten spreken mij niet echt aan. Groene meisjes blog volg ik en daar staan hele mooie recepten op. Favoriet hier is het pita broodje met kidney bonen en tzatziki van soja yoghurt, mjammie....
Alle reacties Link kopieren
quote:Zandvogel schreef op 21 maart 2016 @ 08:04:

Een plantaardig eetpatroon is heel gezond..Daarover verschillen de meningen.........
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hayek schreef op 21 maart 2016 @ 08:09:

[...]



Daarover verschillen de meningen.........Dat weet ik.
"When it rains, look for rainbows. When it's dark, look for stars.."
Alle reacties Link kopieren
quote:Zandvogel schreef op 21 maart 2016 @ 08:04:

Een plantaardig eetpatroon is heel gezond..



Veel groenten eten is inderdaad gezond. Maar een vegetarisch eetpatroon is meestal gezonder dan een veganistisch eetpatroon. Er is immers (voor je gezondheid) niets mis met het eten van (bijvoorbeeld) yoghurt of eieren, integendeel.



Overigens is veganisme breder dan alleen maar plantaardig eten; een veganist gebruikt helemaal geen dierlijke producten, dus bijvoorbeeld ook geen leer, zijde, wol, honing of bijenwas.
Alle reacties Link kopieren
Waarom eigenlijk geen wol? Daar hoeft een dier toch niet voor te lijden? Integendeel zou ik zeggen.
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hayek schreef op 21 maart 2016 @ 08:20:

Waarom eigenlijk geen wol? Daar hoeft een dier toch niet voor te lijden? Integendeel zou ik zeggen.Veganisten zijn in principe tegen gebruik van alle dieren (dus ook schapen), dat ten eerste. Daarnaast kent de wolindustrie nogal wat misstanden. Zoals bijvoorbeeld hier wordt beschreven.
Alle reacties Link kopieren
tip: op facebook de groep Vegan Nederland
"When it rains, look for rainbows. When it's dark, look for stars.."
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een tijdje meegeschreven op de fb van the green happiness. Alles vegan. Heb zelf ook het boek en er zit een hoop lekkers bij. Ik wil zelf niet vegan eten en op die pagina ging het helaas meer om afvallen dan om gezond eten. Wel veel goede tips en lekkere recepten.

Persoonlijk vind ik af en toe goed vlees prima. Ga ook de supergezonde honing niet vervangen door dure plantaardige suikerstropen. Biologische eieren zijn super en ik eet ook feta en boerenkaas. Soja vind ik prut, maar amandelmelk heerlijk.



Ik volg een paar leuke receptensites, even denken: groene meisjes inderdaad, Lisa Goes vegan, vegadutchie. Gewoon in de zoekbalk vegan intikken en kijken welke je leuk vindt!
~ Whatever it is you're seeking won't come in the form you're expecting ~
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 70% veganist qua eetpatroon



Dwz dat ik nog "gewone" chocolade eet, af en toe creme fraiche en boter gebruik, en ook zo nu en dan nog kaas eet.



Het bevalt me overigens erg goed, ik denk dat ik ooit, als ik er klaar voor ben wel over ga op 100%. Maar misschien ook niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Zandvogel schreef op 21 maart 2016 @ 21:23:

tip: op facebook de groep Vegan Nederland



Dit wou ik net posten.



Er is aardig wat getrol op die groep en een overdreven beheerder maar er worden zowat dagelijks wel lekkere recepten gepost.
Alle reacties Link kopieren
Het meest onzinnige van veganisme vind ik dat je geen honing mag. Want daar moeten de bijtjes voor werken he. Bijenslavernij is het eigenlijk. Die bijen hadden hele andere dingen met hun tijd kunnen doen behalve honing voor ons maken. Er is een bijenvakbond maar ja, daar luisteren we natuurlijk niet naar. En die bijen maar zwoegen. Luister maar goed als je een bij langs vliegt, dat ze mompelen: guttegut, weer honing maken voor de mensjes, guttegut, heb het warm hoor.



When the power of love is greater than the love of power, the world will know peace. -Bob Marley-
Alle reacties Link kopieren
quote:Sapsorrow schreef op 30 maart 2016 @ 12:31:

Het meest onzinnige van veganisme vind ik dat je geen honing mag. Want daar moeten de bijtjes voor werken he. Verdiep je anders nog eens in de échte redenen.
Alle reacties Link kopieren
quote:yolo8 schreef op 25 maart 2016 @ 10:18:

Ik ben 70% veganist qua eetpatroon Ik ook zoiets. Ongeveer 30% van wat ik eet is dierlijk.
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sapsorrow schreef op 30 maart 2016 @ 12:31:

Het meest onzinnige van veganisme vind ik dat je geen honing mag. Want daar moeten de bijtjes voor werken he. Bijenslavernij is het eigenlijk. Die bijen hadden hele andere dingen met hun tijd kunnen doen behalve honing voor ons maken. Er is een bijenvakbond maar ja, daar luisteren we natuurlijk niet naar. En die bijen maar zwoegen. Luister maar goed als je een bij langs vliegt, dat ze mompelen: guttegut, weer honing maken voor de mensjes, guttegut, heb het warm hoor.







Je mag wel honing, je wilt het niet.

Dat is wel een verschil.



En het is zeker niet zo kinderachtig als jij het doet overkomen.

Het is vanuit het idee dat de bijen honing maken voor hele andere doeleinden, dan voor de mens.

En dat je, als je honing gebruikt, je iets afneemt van de bijen wat niet van jou is.

Waarom denk je dat die bijen je aanvallen als je hun woning betreed, omdat ze het goed vinden dat je hun honing komt halen?



Ik vind het altijd prettig om iedereen in z'n waarde te laten. Of je nu wel of niet dieren eet, of wat dan ook eet. Het is ieders vrije keuze. Het is jammer om te zien hoe veganisten vaak uitgelachen worden. Laat ze lekker.
"When it rains, look for rainbows. When it's dark, look for stars.."
Alle reacties Link kopieren
quote:Zandvogel schreef op 30 maart 2016 @ 14:28:

Ik vind het altijd prettig om iedereen in z'n waarde te laten. Of je nu wel of niet dieren eet, of wat dan ook eet. Het is ieders vrije keuze. Het is jammer om te zien hoe veganisten vaak uitgelachen worden. Laat ze lekker.Ik ben het daar helemaal mee eens, maar ik zal heel eerlijk opbiechten: toen ik hier laatst voor het eerst las dat veganisten ook geen honing eten, heb ik daar eigenlijk wel even om zitten lachen. Die vind ik wat vergezocht.
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
Ja dat vond ik in het begin ook.

Zeg ik er ook eerlijk bij.

Alleen toch, als je er heel eerlijk over nadenkt nadat je uitgelachen bent :-)

Is het wel zo dat je de bijen echt wel lastig moet vallen om aan honing te komen.

Ze hebben geen bordje "honing te koop" aan hun korf hangen.

En als je dus geen gebruik/misbruik van dieren (alle dieren) wilt maken, dan klopt het eigenlijk wel, dat je de bijen lekker laat doen wat ze doen.

Maar goed, ik was vorige week ziek en toen had ik ook honing in m'n thee hoor.

Iedereen heeft z'n eigen grenzen.



Ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat mensen kunnen zeggen dat ze heel veel van dieren houden, en ze tegelijkertijd op hun bord kunnen leggen. Dat snap ik niet. Maar daarom ga ik nog niemand veroordelen of uitlachen. Daar hou ik niet van.
"When it rains, look for rainbows. When it's dark, look for stars.."

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven