Veganistisch eten: tips?

01-04-2017 18:25 62 berichten
Sinds vandaag doe ik mee aan de Veganchallenge. Zijn er mensen die ervaring hebben met veganistisch eten? alle tips zijn welkom!



Wat is lekker op brood? Wat eten jullie (behalve fruit) aan tussendoortjes? Waar moet ik op letten om aan mijn voedingsstoffen te komen? etc. etc.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er geen verstand van maar mij lijkt belangrijk dat je kijkt naar de voedingsstoffen die je nodig hebt en leert hoe je die binnen kan krijgen zonder dierlijke producten. Raadpleeg desnoods een diëtist als je er zelf niet uitkomt.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Brood: groentespread (bijv van zonnatura), hummus, pindakaas, tapenade (ff zoeken, sommigen hebben anjovis of kaas als ingredient), baba ganouche, chocopasta.



Tussendoortjes: komkommer, tomaat etc, nootjes, fruit idd.
Alle reacties Link kopieren
Op brood: humus, avocado (of de combi!), komkommer, tartex, pindakaas, appelstroop, vegan vleeswaren of kaas.



Tussendoor: rauwkost (dip ik bij voorkeur in humus), pure chocolade, fruit (vers of gedroogd), noten, zonnebloem- of pompoenpitten (meteen uitstekende bron van eiwitten!), crackers, chips (persoonlijk favoriet is kikkererwtenchips), maar ook vegan yoghurt of kwark. Hier maak ik ook smoothies mee trouwens.
Alle reacties Link kopieren
quote:sophiax schreef op 01 april 2017 @ 18:37:

Op brood: humus, avocado (of de combi!), komkommer, tartex, pindakaas, appelstroop, vegan vleeswaren of kaas.



Tussendoor: rauwkost (dip ik bij voorkeur in humus), pure chocolade, fruit (vers of gedroogd), noten, zonnebloem- of pompoenpitten (meteen uitstekende bron van eiwitten!), crackers, chips (persoonlijk favoriet is kikkererwtenchips), maar ook vegan yoghurt of kwark. Hier maak ik ook smoothies mee trouwens.Pure chocolade wordt gemaakt met dierlijke vetten soms... en yoghurt en kwark zijn ook dierlijke producten.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 01 april 2017 @ 18:40:

[...]





Pure chocolade wordt gemaakt met dierlijke vetten soms... en yoghurt en kwark zijn ook dierlijke producten.Gewone yoghurt en kwark wel, maar de vegan variant niet. Bij pure chocolade is het wel opletten, maar dat is het bijna altijd vrees ik.
Alle reacties Link kopieren
Bij de Ekoplaza verkopen ze groentespreads van Farm Vegetables, verslavend lekker, vooral de rode biet. Verder maak ik zelf hummus in allerlei varianten, met biet, of van sojabonen, ook heerlijk. Pindakaas van de Appie, die 100%, is ook heel fijn, smeer er wat sambal op als je van pittig houdt.



Tussendoortjes vaak een salade of een wrap met kikkererwten, spinazie, rode kool en een beetje hummus, kun je van alles op doen eigenlijk. Sausje van tahin en citroensap is lekker voor door een salade.
Oh ja alpro yoghurt met kersen of blauwe bessen is lekker



Ik eet zelf niet vegan maar hij is heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:sophiax schreef op 01 april 2017 @ 18:42:

[...]





Gewone yoghurt en kwark wel, maar de vegan variant niet. Bij pure chocolade is het wel opletten, maar dat is het bijna altijd vrees ik.Misschien ben ik dom, maar yoghurt en kwark zijn toch per definitie producten die uit dierlijke producten bestaan? Anders is het toch geen yoghurt of kwark?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Meds kent nog een onwijs lekker recept.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:pejeka schreef op 01 april 2017 @ 18:56:

[...]





Misschien ben ik dom, maar yoghurt en kwark zijn toch per definitie producten die uit dierlijke producten bestaan? Anders is het toch geen yoghurt of kwark?Tja zo noem je dingen gewoon. Net als er vegetarische boterhamworst bestaat.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kashri schreef op 01 april 2017 @ 18:57:

[...]



Tja zo noem je dingen gewoon. Net als er vegetarische boterhamworst bestaat.Ah, OK, waarom die dingen dan niet anders noemen? Lijkt me nogal verwarrend, namelijk.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:pejeka schreef op 01 april 2017 @ 18:59:

[...]





Ah, OK, waarom die dingen dan niet anders noemen? Lijkt me nogal verwarrend, namelijk.Als we het (ik zeg maar wat) Ajusi gaan noemen. Dat is pas verwarrend. Plantaardige yoghurt, duidelijker dan dat wordt het niet.
quote:pejeka schreef op 01 april 2017 @ 18:56:

[...]





Misschien ben ik dom, maar yoghurt en kwark zijn toch per definitie producten die uit dierlijke producten bestaan? Anders is het toch geen yoghurt of kwark?



Het is zoals vega hamburger. Waarom heet het hamburger als er geen vlees in zit? Omdat het een vervanging is en dus makkelijk om het zo te noemen.



Ik heb geen zin om het witte bewerkte drab van een kokosnoot te noemen als ik het ook kokosyoghurt kan noemen.
Het enige wat je niet uit je voeding kunt halen met een veganistisch eetpatroon is B12. Zorg dus dat je daarvoor een supplement slikt (tabletten, of toegevoegde B12 in plantaardige zuivel- en vleesvervangers). Schade door een B12-tekort is onomkeerbaar.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja Alpro heeft een nieuwe kwarkvervanger, zit wel suiker in, maar erg lekker. Provamel heeft ook kwark, ongezoet, maar daar moet je misschien even aan wennen qua smaak, of opleuken met wat kaneel. De Provamel kokosyoghurt is ook fijn, en zonder suikers.
Beste TO,

Internet is je vriend. Héél veel vegan recepten te vinden. Ook makkelijke.

Wil je kant-en-klaar? Bijvoorbeeld Tartex paté (verschillende smaakjes) of Wilmersburgerkaas voor opbrood. Bij de Ekoplaza hebben ze ook een lekkere vegan spread met of zonder peperkorrels. Is soort roomkaas.

Voor avondeten zijn er ook tig mogelijkheden. Nogmaals: internet. Echt heel veel te vinden. Ook toetjes en taarten e.d.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 01 april 2017 @ 18:59:

[...]





Ah, OK, waarom die dingen dan niet anders noemen? Lijkt me nogal verwarrend, namelijk.Ik vind het juist erg handig. Nu snapt iedereen wat het is. Tot verwarring met de dierlijke varianten leidt het niet lijkt mij. Mensen kopen het bewust.
Alle reacties Link kopieren
Edelgist is ook erg lekker. Smaakt kaas/ nootachtig. Zit vol met verschillende vitamine B
Qua voedingsstoffen: B12 is aandachtspuntje voor vegans, maar wordt al aan veel dingen toegevoegd, zoals sojamelk. Er bestaan ook B12-pilletjes.

Gevarieerd eten is verder het sleutelwoord.
Alle reacties Link kopieren
quote:sophiax schreef op 01 april 2017 @ 19:12:

[...]





Ik vind het juist erg handig. Nu snapt iedereen wat het is. Tot verwarring met de dierlijke varianten leidt het niet lijkt mij. Mensen kopen het bewust.Snap ik, vind het alleen zo apart dat mensen die geen vlees of dierlijke producten wensen te eten, dan toch naar "vervangers" grijpen die die dierlijke producten nadoen... Een beetje van "ik wil principeel geen goud of diamanten dragen, maar ik wil dan wél iets dat lijkt op goud of diamanten en dan moet het ook zo heten"... snap je?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:pejeka schreef op 01 april 2017 @ 19:19:

Snap ik, vind het alleen zo apart dat mensen die geen vlees of dierlijke producten wensen te eten, dan toch naar "vervangers" grijpen die die dierlijke producten nadoen...

Je zal eens niet iets te zeuren hebben...

Als één lid van het gezin, bijvoorbeeld een van de kinderen, geen vlees wil eten is het toch hartstikke handig dat hij of zij gewoon met de rest mee kan doen als er hamburgers, worstjes of schnitzels op het menu staan?
Alle reacties Link kopieren
quote:Tr0tter schreef op 01 april 2017 @ 19:22:

[...]



Je zal eens niet iets te zeuren hebben...

Als één lid van het gezin, bijvoorbeeld een van de kinderen, geen vlees wil eten is het toch hartstikke handig dat hij of zij gewoon met de rest mee kan doen als er hamburgers, worstjes of schnitzels op het menu staan?Maak je toch gewoon een lekkere groenteschotel of iets met paddestoelen of iets met andere producten? Maakt mij niet uit, maar vind het alleen vreemd dat mensen die geen vlees willen eten, dan wél opeens willen dat ze dingen die op schnitzels of hamburgers lijken op hun bord hebben liggen. Als ik geen groente lust, hoef ik ook niet iets anders op mijn bord dat eruit ziet als groente, toch?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:pejeka schreef op 01 april 2017 @ 19:27:

Maakt mij niet uit, maar vind het alleen vreemd dat mensen die geen vlees willen eten, dan wél opeens willen dat ze dingen die op schnitzels of hamburgers lijken op hun bord hebben liggen. Als ik geen groente lust, hoef ik ook niet iets anders op mijn bord dat eruit ziet als groente, toch?

Het gaat er toch niet om dat iemand iets niet lust? Het gaat erom dat mensen geen dode dieren willen eten. Punt. Ik ben ook niet zo'n fan van de meeste vleesvervangers, maar toch eet ik ze regelmatig. Sommige zijn namelijk echt lekker. En er zijn voedingsstoffen (onder andere vitamine B12) aan toegevoegd die ik anders minder makkelijk zou binnenkrijgen. Dan kan ik wel leuk groenteschotels met paddenstoelen eten, maar daar zit niet altijd alles in wat een mens nodig heeft. Ik heb ook wel eens trek in bijvoorbeeld pasta met bolognesesaus, waarom zou ik daar dan geen vegagehakt voor gebruiken? Omdat ene Pejeka van het Vivaforum zich niet kan voorstellen dat mensen vlees ooit wel lekker vonden, maar het niet meer willen eten?

Ga lekker ergens anders lopen zeuren, je bent hier heel erg offtopic.
Pejeka zegt altijd dat het "niets uit maakt" om vervolgens toch reactie na reactie door te blijven zagen en zeuren. Je kan beter tegen een muur praten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven