Vegetarische zoon moet beter eten

29-05-2007 14:57 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste zoon, die in oktober 13 jaar wordt, is al zijn hele leven vegetarisch. Daar zit geen ideologie achter, maar hij vindt vlees eenvoudig erg vies. De rest van het gezin eet wel vlees.



De gezondheid en het energieniveau van zoon zijn niet om over naar huis te schrijven. Dat heeft verschillende redenen die niets met zijn vegetarisch zijn te maken hebben, maar hij moet natuurlijk sowieso goede vleesvervangers eten en misschien krijgt hij dan als bonus ook nog wat extra energie.



Het probleem zit hem in de vleesvervangers: de meeste producten die ik idaarvoor in huis haal, smaken (zijdelings) naar vlees. In de praktijk betekent dat vooral veel Maaslander kaasburgers, maar dat schiet natuurlijk niet op. Donker brood en alles wat met noten te maken heeft krijgt hij niet weg.



Wie kan me helpen aan recepten van gerechten met een goede vleesvervanger én (;)) zo dat zoon  het ook lust.
Alle reacties Link kopieren
ik zit met hetzelfde lust ook geen vlees.. moet nu weg, maar reageer later graag.
Je hoeft niet per se een vleesvervanger te hebben, je kan ook op andere manieren aan hoogwaardige eiwitten komen. Het zit dan voornamelijk in de combinatie van de verschillende eiwitten.



Rijst alleen is niet hoogwaardig, ook zilvervliesrijst niet. Maar als je het combineert met peulvruchten (die van zichzelf ook niet hoogwaardig zijn), is het weer wel goed. Bruin brood barst ook van de eiwitten, die in combi met andere eiwitten weer hoogwaardig worden.



Voorbeeldjes:

chili met rijst

gebakken rijst met uien, doperwtjes, champignons en paprika (is echt supergezond!)

spaghetti met tomatensaus met champignons (uien, knof, champs, evt courgette en parika, gepelde tomaten erbij, oregano, zout, peper  en minstens een half uurtje laten pruttelen)

boterham met pindakaas ;)



Als je dan van al die dingen de volkoren variant neemt, krijgt ie ook nog veel ijzer etc binnen. Bij het eten geen melk laten drinken, maar vruchtensap met veel vitamine c, dan neem je ijzer sneller op.



Eet hij wel ei? Drinkt ie zuivel?  Dan kom je al heel snel aan voldoende hoogwaardige eiwitten.

Te weinig energie kan komen door te weinig goede koolhydraten en teveel snelle (vrij vertaald: geen bruin brood eten maar wel snoep.).
Vis?



Tofu smaakt naar niks. daar moet je dan wel iets creatieverigs mee doen want anders is het een kleffe hap die naar niks smaakt, maar misschien kun je daar iets mee. ik moet zegegen dat de meeste vleesvervangers eigenlijk gewoo niet te vr*ten zijn. Ik vind Quorn en valesse wel lekker, maar het ziet er idd uit als vlees. proeft je zoontje die dingen ook of brult ie al an tevoren dat het naar vlees smaakt omdat het er als vlees uitziet?

en als laatste zou je je zoontje ook kunnen dwingen om iets te eten dat ie minder lekker vind. Zeker als het ten koste van zijn gezondheid gaat.
Lust ie geen donker brood maar wel bruin brood? dat is ook al heel goed, namelijk :) gewoon, lichtbruin brood, er zit echt meer in dan je denkt ;)
Owja, paddestoelen zijn ook goede vleesvervangers. probeer eens een gevulde portobello.
Alle reacties Link kopieren
Iserweer, nee, hij eet geen vis. Zoon proeft alles, eet regelmatig dingen die hij niet lekker vindt, maar vlees/vis/noten niet.



Tila, hij eet lichtbruin brood, drinkt zuivel (Yogho) en eet ei. Spaghetti met tomatensaus+ eet hij graag! Jouw berichtje is heel positief, als ik het zo zie krijgt hij meer binnen dan ik dacht. Snoepen doet hij trouwens nauwelijks. :D
Alle reacties Link kopieren
Ik neem aan dat hij vis dan ook vies vindt, anders had je dat allang geprobeerd.

Mocht dit nou niet zo zijn, dan is Pangafilet misschien wat. De smaak komt redelijk overeen met tong (is niet zo visserig). Probeer verder calorierijk voedsel te maken zoals bijvoorbeeld groentecurry ofzo.
Alle reacties Link kopieren
tofu blokjes  van ong 1cm x 1cm  de hele dag gemarineerd in de zoete ketjap ... lekker beetje knapperig bakken in de olie mjam mjam !!!
Alle reacties Link kopieren
de rulle quorn door de spaghetty ...

rulle quorn smaakt voornamelijk naar niks.



bij de reform winkel kun je SEITAN halen .... heel goed en vitamine rijk ..

heel zoutig van smaak. (moet je van houden )

zowiezo zou k even bij de reform winkel kijken daar hebben ze best veel goede vleesvervangers
Alle reacties Link kopieren
Ik zal vanavond voor je kijken. Lust hij wel kaas? Of vis? Ik heb nog een lekker eiergerecht. Zijn dat wel dingen die hij lekker vind?
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Een boerenomelet met lekker veel (kleingesneden) groente en eventueel rijst er in. Je kunt er ook nog kaas bij doen. Reken maar dat het een hele maaltijd is.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een paar lekkere gerechten van parabello champignons, met kaas. Zowel als voorgerecht met salade of als hoofdgerecht bij pasta. Lust hij dat? Moet alles met de hand overschrijven vandaar dat ik het vraag.

Mocht er hieronder iets zitten wat je denkt dat hij lekker vindt dan schrijf ik het over.



Diverse salades, o.a. meloensalade met gorgonzola, heb er tientalle meer hoor.

Paprika met mozzarella

Zalmtaartje

Pittegige courgettebootjes

pittige rijst met tonijn en ananas

diverse hartige taarten

diverse gevulde groenten

italiaans, aardappelpuree met pesto en spinazie

spinaziw clubsandwich

aubergines met 3 soorten kazen en tomatensaus

kampersteur, eiergerecht met saus



Ik heb nog veel meer maar weet niet wat hij lekker vind.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk heb je dit al geprobeerd, maar ken je die gekruide tofublokjes uit het koelvak al? Die smaken niet naar vlees (er zijn verschillende smaken, dus je kunt proberen wat hij wel en niet lust?) en zijn klein, dus overal door te mikken. Zelf vind ik het lekker door noodles met groente!
Dat zeg ik....
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook altijd al vergetarier omdat ik het niet lust. De rest van het gezin at altijd gewoon vlees.

Er zijn inderdaad maar weinig dingen die je mist door geen vlees te eten. Veel voedingsstoffen zitten ook in andere producten. Wel jammer dat hij geen noten eten. Peulvruchten vervangen ook een heleboel. Wat verder een belangrijke is, is vitamine B12. Zit eigenlijk alleen in dierlijke producten, ook wel in zuivel.. maar in veel mindere mate. Het punt bij vit B12 is bij mij in elk geval dat wanneer ik hier tekort aan heb, ik me snel slap en moe voel. Er is wel drinken (volgens mij bijvoorbeeld van coolbest) waar vit B12 aan toegevoegd is.

Verder vind ik losse vleesvervangers ook helemaal niets. Maar dóór het eten vind ik het wel lekker. Bijvoorbeeld bij een wokgerecht of groente van die lekker wokblokjes van quorn of valess. Bij de pasta inderdaad van die "gehakt" van quorn, smaakt net nergens naar. Ik gooi er wel eens kruiden over voor de smaak. Of valess blokjes marineren alsof het kip is, lekker maar smaakt niet naar kip.

Daarbij is elke dag vlees of vleesvervanger niet nodig, er zit zoveel in groente en ander eten!

Heb trouwens net vandaag bij de c1000 (op aanraden van sun volgens mij?) gekeken en daar hadden ze borrelhapjes voor in de frituur voor vegetariers. Kijk dat is lekker en leuk, want daar kan je bijna niets voor vinden behalve de mini kaashapjes ofzo. En zij zei ook dat de c1000 vega kroketten zou hebben. Hier hadden ze ze niet, maar dat zijn wel leuke dingen voor een 13 jarige.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
(Zie net dat de eer naar agent hoort te gaan..)
Alle reacties Link kopieren
Hier zij ze gek op falafel. Omdat het relatief veel werk is, maak ik een flinke hoeveelheid kikkererwtenprut, deels balletjes voor directe consumptie in pita-broodjes en het andere deel daar maak ik burgers van die ik heel even in olie voorbak zodat ze niet meer zo plakkerig zijn. Die gaan vervolgens in de vriezer tot ze nodig zijn.



Hier een link naar de pagina van vegatopia (bekijk dat verder ook eens!) over zelfgekochte en zelfgemaakte falafel, dus mèt recept.



Je kan natuurlijk lekker variëren met de kruiden, bijvoorbeeld hindoestaanse kerrie ipv de groene kruiden en de komijn. In mijn eigen recept hoort er ook tahini (sesampasta) door.
Hier ook een zoon van 13, hij is vegetarisch (alhoewel Niet Vleeseter een betere omschrijving is, hij eet nl. wel vis). Bij de schoolarts kreeg hij laatst een alternatieve maaltijdschijf, een foldertje, voor vegetariërs, misschien dat je dat ergens kunt krijgen? Daar staat duidelijk in wat een vegetarier ongeveer moet binnenkrijgen. Zoon eet uit overtuiging geen vlees, sinds zijn 8ste. Soms eten we met hem mee, soms kook ik apart. Eerst lustte hij ook weinig vleesvervangers, maar het gaat gelukkig steeds beter (als ie nou ook eens fatsoenlijk groente ging eten was ik helemaal blij :P). Maar ja, nooit ziek, en nou al bijna 1,80 m lang, dus ach...
Alle reacties Link kopieren
Zou een mens niet genoeg hebben aan veel groenten, fruit, rauwkost, stukjes kaas, yoghurt, aardappeltjes, rijst.  B vitaminepilletje en eventueel Roosvicee Ferro een lepel voor ijzer? Vleesvervangers smaken ook vaak naar vlees en als hij dat vies vindt eet hij dat ook weer niet op. Meestal komt het goed met zulke mensen als ze eenmaal volwassen zijn. Een neef van me at als kind alleen witte rijst en bleke kip, er kwam geen fruit of stukje groen in zijn dieet voor. Hij is ook een gezonde jongen geworden en hij lust nu alles. De oudste mensen zijn vaak diegenen die het karigst hebben gegeten, kijk maar naar die Chinese man ooit in het nieuws (geloof ik 120 jaar geworden) die stokoud werd op kommetjes rijst met groenten.
Alle reacties Link kopieren
tilalia2 geeft goede adviezen!

dingen als vermoeidheid en bloedarmoede komen bij vegetariërs vaker voor

misschien kun je de mogelijke tekorten opvangen met multivitaminen met extra vitaminen B en ijzer



je kunt ook een kruidengeneeskundige consulteren, die kunnen ook kijken of de vermoeidheid met kruiden op te lossen zijn



succes
Alle reacties Link kopieren
(Zie net dat de eer naar agent hoort te gaan..)






Linzen of kikkererwten zijn ook goede vleesvervangers. Daar kun je een heerlijke curry van maken. (aardappels, linzen, bloemkool, kikkererwten, veel kruiden, naanbrood erbij, staan genoeg recepten op internet)



Of een heerlijke risotto met veel paddestoelen en kaas :D
Alle reacties Link kopieren
Een hele berg goede adviezen lees ik hier, dank je wel! 



MV, niet alles over gaan typen hoor, ik heb allerlei nieuwe ideeën opgedaan nu.



Yette, Vegatopia is echt een leuke site! :)
Alle reacties Link kopieren
Panir

Breng in een grote pan 3 liter melk aan de kook.

Voeg even voordat de melk begint te koken, 90 ml (= 6 eetlepels) citroensap of azijn toe om de melk te stremmen.

Giet de gestremde melk door een schone keuken- of kaasdoek in een zeef om het vocht uit het stremsel te laten lekken.

Druk het vocht er goed uit en laat de panir, nog steeds in de doek verpakt en met een gewicht erop, 2-3 uur in de koelkast rusten.

De panir is dan een vast blok geworden en kan daarna worden gesneden of geraspt.

Panir smaakt heel licht en omdat het niet smelt kan je het bakken, grillen of frituren. Ik maak er zelfs wel eens kebabjes mee (da's veel werk, maar erg lekker). Hier vind je vrij veel mogenlijkheden met panir, maar dat kebabrecept vind ik niet zo snel online, dus dat wordt overtypen als je interesse hebt.
Alle reacties Link kopieren
Yette, over panir heb ik deze site gevonden: www . heiligekoe.info



Ik denk dat ik daar voorlopig wel mee uit de voeten kan, dan hoef je het recept niet te typen. :) Ik krijg de indruk, door de falafel en de panir, dat jij veel en lang in de keuken staat. Maak je zoveel 'basisproducten' zelf?
Alle reacties Link kopieren
Ziet er goed uit, die heilige koe!



Ik vind koken inderdaad erg leuk en mijn man ook. We bakken bijvoorbeeld ons eigen brood. Falafel eten we niet zo heel vaak vanwege alle rommel die je ervan hebt, maar panir is best makkelijk te maken. De kinderen helpen er bovendien graag bij. Ik gebruik trouwens ook wel eens yoghurt om te stremmen, heb het idee dat de opbrengst dan groter is. Want dat valt bij panir wel eens tegen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven