Vis klaarmaken

21-01-2017 22:34 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog nooit vis klaargemaakt, want ik vind het niet lekker. Mijn man echter wel, dus voor hem wil ik het wel leren zodat ik het af en toe voor hem klaar kan maken. Maar ik heb dus geen idee hoe of wat omdat ik het zelf niet eet. Hebben jullie tips? Vissoorten, recepten? Mag van alles zijn, maar ik wil wel graag een beetje makkelijk beginnen.



Ik hoor graag jullie tips. Dank alvast!
Zalm met zelfgemaakte pesto is hier een succes.
Alle reacties Link kopieren
Vis klaarmaken is wel heel algemeen. Zelfde als zeggen vlees klaarmaken.

begin eens met vragen aan je man welke vis hij lekker vindt.
Laat je man zn eigen vis bakken.



Zelf vind ik t lekker met zout, peper en bloem in de roomboter gebakken.
Alle reacties Link kopieren
Een stukje zalm is vrij eenvoudig.



Beetje peper en zout en een snufje kerrie. Boter of olie in de pan. Als de vis nog wat huid heeft, dan doe je die kant als eerste, daarna omdraaien (andersom valt ie snel uit elkaar).

Zalmmoot normaal gesproken ongeveer een kwartiertje, maar ligt wel aan de dikte (net als bij vlees).



Lekker met wokgroente en wat tagliatelle.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Ga naar de visboer, daar kunnen ze je vissoorten aanraden en recepten meegeven . Ik haal mijn vis altijd bij een visboer en heb dankzij hen heel veel nieuwe recepten.
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Alle reacties Link kopieren
Afrikaanse kingklip is een ideale beginnersvis. Die valt namelijk nauwelijks uit elkaar en kun je zelfs met een vork omdraaien. Lijkt een beetje op kabeljauw, redelijk neutrale vis. Kun je ook goed mee wokken!



Andere stevige vissen zijn victoriabaars en bijvoorbeeld roodbaars.



Zachtere vissoorten zijn o.a

Kabeljauw, heilbot, scholfilet, koolvis, zalm, wijting, schelvis en bijvoorbeeld dorade en zeebaarsfilet.



Maar er zijn natuurlijk nog 1001 soorten te krijgen. Dikkere stukken vis zoals de haasjes vd vis zijn makkelijker uit de oven. Vaak met 15/20 min al klaar.



Mensen maken vaak de fout om een stuk vis meermaals om te draaien in de pan. Als de vis nog huid heeft, daarop beginnen en maar 1 x omdraaien over het algemeen.



Je kunt vis op allerlei manieren kruiden maar ik ben fan van peper, zout en soms een paneerlaagie van meel en water voor een krokant korstje. Op zalm is dille of citroen ook lekker.



De mogelijkheden met vis zijn vrijwel eindeloos. Vergeet ook niet eens te kijken naar schaal en schelp dieren. Coquilles, mosselen, kokkels etc. Of gamba's Door de pasta of een wokgerecht!



En als ik je een tipje mag geven. Blijf weg vd tillapia en pangasius. Wordt veel te veel mee geknoeid. Plus er zijn net zulke voordelige en lekkere(dere) alternatieven.



En als je man niet moeilijk is wat betreft graten is een sliptong, schol of scharretje ook heerlijk! Of een forelletje in de zomer op de bbq. Nomm
Zalmfilet: peper en zout (en eventueel kerrie, doe ik nooit, maar als je het lekker vindt, vooral doen ), koekenpan op het vuur goed heet laten worden, boter of olie in pan, vuur half hoog en zalm erin, 1 minuut op een kant, daarna vuur laag, omdraaien en gaar laten worden. Vooral niet té gaar laten worden. Altijd lekkere zalm, ook als die uit de supermarkt komt.
Alle reacties Link kopieren
Bij de Plussupermarkt hadden ze rond de kerstdagen zalm in bladerdeeg. Hoefde alleen in de oven. Was wel lekker. Misschien dat ovengerechten iets makkelijker zijn voor vis.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren
Het makkelijkste vind ik in de oven. Hoeft niet zo lang (15-25min, ligt aan de grootte en de soort vis, kan je aan de visboer vragen)

Vis afspoelen en droogdeppen (vraag aan de visboer of hij de ingewanden er alvast uithaalt, en je kan ook vragen of hij de kop eraf kan halen als je dat eng vindt) in beboterde ovenschaal met een paar klontjes boter en een paar schijfjes citroen, zout en peper en bakken maar Naar smaak kan je ook andere kruiden/specerijen toevoegen.



In de pan kan ook. Als je een vismoot met huid hebt, eerst op de huid bakken tot hij bijna gaar is en daarna vheel ff omkeren (niet te vaak omkeren, anders kan hij uit elkaar vallen)



Diepvriesvis valt sneller uit elkaar als verse vis. Als je diepvriesvis gebruikt, moet je de (ontdooide) vis goed droogdeppen en daarna kan je ze paneren. eerst door meel wentelen, daarna door een geklutst ei en daarna door broodkruim/paneermeel. Zo blijft de vis beter beschermd en heel in de pan.



Je kan ook papillottes maken. Een pakketje maken met bakpapier, daarin doe je een moot vis, wat smaakmakers en eventueel wat groentes en dan in de oven. Daar heb je dan geen omkijken meer naar.



Verse vis hoef je trouwens niet lang te koken/bakken, het mag zelfs nog wat rauw zijn van binnen. Overgare vis wordt vaak wat droog en is niet zo lekker. Dus vraag naar de kooktijd bij je visboer.

Eet smakelijk! Vis is zoooo lekker ! (ik heb het ook leren eten dankzij mijn vriend ! )
Zalmfilet uurtje marineren in kikkoman sojasaus, schepje suiker en scheut mirin. Even door een bord bloem wentelen. Dan bakken op middelhoog vuur in olijf of zonnebloem olie totdat er een lichtbruin korstje ontstaat. Oppassen dat je het niet te lang bakt, want dan wordt het droog. Serveren met rijst en iets groens. Eventueel geroosterde sesamzaadjes overheenstrooien. Lekker!
Alle reacties Link kopieren
Oh wauw, bedankt voor alle tips! Ik weet dat het een heel brede vraag is, maar de tips zijn heel waardevol! Ik ga gewoon van alles proberen, ik merk vanzelf wel wat er wel en niet in de smaak valt. Over het algemeen lust mijn man alles, dus dat is makkelijk.
Alle reacties Link kopieren
En dan zijn er natuurlijk ook nog de kant-en-klare. Maar dat wist je waarschijnlijk al. Dus de gerookte makrelen en zalmen. De haringen in zoetzure saus of rolmopsen. De gebakken vis of kibbeling op de markt. En natuurlijk uit blik, kloddertje mayonaise erbij.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren
De lekkerste vis vind ik dorade. Z'n buik gevuld met takjes rozemarijn, knoflook en citroen, de buitenkant insmeren met olijfolie, peper en zout, 20 minuten in de oven en klaar. Superlekker :-)
For whom the bell tolls
Pan op 't vuur, boter erin, laten warm worden, vis in de pan, kruiden met peper en zout.

Vis af en toe omdraaien.



Groenten erbij en aardappelen of pasta.



Smakelijk.
Alle reacties Link kopieren
Zalm met pesto uit de oven. Recept van Jamie Oliver, kan niet mis gaan.

Recept

Ik maak het altijd zonder sperziebonen en met zekfgemaakte pesto. Kan ook met kant-en-klare pesto maar dan zou ik wel die uit de koeling pakken. Wij eten het altijd met tagliatelle met de rest van de pesto er door en salade.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het lekker om een curry te maken mbv dit pakje en dan met rijst of noodles

Zitten ook geen conserveringsmiddelen in ofzo.







Currypasta aanbraden in een wok en daarna kokosmelk toevoegen, gesneden paksoi erbij, wachten tot die wat is geslonken. Daarna in stukken gesneden kabeljauw / schelvis of pangasiusfilet erbij doen. Een minuut of 6-7 laten pruttelen en klaar!
Alle reacties Link kopieren
Ondertussen pasta (fusilli, farfalle oid) en broccoli koken.



Plakjes gerookte zalm in grote stukken snijden en in een warme hapjespan doen zonder olie/boter. Meteen bekertje crème fraîche erbij gooien en beetje roeren, peper naar smaak toevoegen. Potje groene pesto erbij en roeren.

Ondertussen zijn de pasta en broccoli klaar en kun je deze in de hapjespan erbij doen. Alles goed mengen en klaar!
Alle reacties Link kopieren
Tarbotfilet is abnormaal lekker, ik denk dat jij het ook heerlijk vindt. Persoonlijk vind ik het op de grill het lekkerst, alleen wel een dure/luxe vissoort. Maar er zijn op internet nieuwe initiatieven, waar het voor een redelijke prijs te verkrijgen is. Voorbeeldje www.onlinevismarkt.nl Vis kan zo lekker zijn, jammer dat mensen zich focussen op de ''rommel'' kibbeling en lekkerbek.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven