Vraag over citroengras en curry pasta

05-02-2016 20:26 34 berichten
Voor een Thaise curry ga ik citroengras gebruiken. Nu vraag ik me af hoever ik zo'n stengel moet afpellen. Normaal doe ik het tot aan de zachte kern omdat ik de vezelige omhulsels niet graag gebruik, ik vind ze te hard.



Verder maak ik zelf de curry pasta, maar heb waarschijnlijk over. Kun je zelfgemaakte curry pasta invriezen?
Alle reacties Link kopieren
Ja.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Ik gooi citroengras er in tweeën gebroken in en dan vis ik ze er daarna uit
Alle reacties Link kopieren
Het is niet de bedoeling dat je die stengels opeet. Alleen meekoken voor de smaak is voldoende.

Ik gebruik zelf vaak de gehakte sereh van Go-Tan omdat ik er niet van hou om dingen uit mijn eten te vissen tijdens of voor het eten.



"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Ik crush de stengel en breek m in een paar stukken en dan hop in de pan.

En ja, je kan currypaste invriezen.
Het is niet lekker om daadwerkelijk te eten. Je kan het beter in zn geheel laten en wat kneuzen of een aantal groeven erin snijden en dan kneuzen zodat ze smaak en geur wel goed vrijkomt
In stukken mee koken, smeulen, bakken, stoven en dan er weer uithalen. En je kan currypasta / boemboe's prima invriezen, doe ik ook.





http://www.dekooktips.com/warenkennis/k ... itgras.htm
Hmmm, het citroengras moet mee in de curry pasta, dus dan kan het er niet meer uitgehaald worden.

Fijn dat ik de pasta in kan vriezen, kan ik over een paar weken weer een keer curry maken.
Alle reacties Link kopieren
Voor de pasta haal ik de buitenste 'schil' eraf. Dan in kleine stukjes snijden en goed vermalen, dan merk je er echt niets meer van. Voor de curry snij ik de lemongrass in grote stukken en kook ze alleen mee.
Ah, hier kan ik het goed zien. Goeie tip ook om het citroengras even in koud water te leggen om het op te frissen.



https://www.youtube.com/watch?v=58rSRxb_BMU
quote:Ademes schreef op 05 februari 2016 @ 20:44:

Voor de pasta haal ik de buitenste 'schil' eraf. Dan in kleine stukjes snijden en goed vermalen, dan merk je er echt niets meer van. Voor de curry snij ik de lemongrass in grote stukken en kook ze alleen mee.Dank je, zo wil ik het ook doen morgen.
quote:Wollstonecraft1792 schreef op 05 februari 2016 @ 20:37:

Hmmm, het citroengras moet mee in de curry pasta, dus dan kan het er niet meer uitgehaald worden.

Fijn dat ik de pasta in kan vriezen, kan ik over een paar weken weer een keer curry maken.



Tuurlijk wel, gewoon niet in de blender gooien/vijzel stoppen en daarna in stukken erbij in de pan en in laten trekken en dan er weer uithalen.



Ow je hebt al een oplossing.
Alle reacties Link kopieren
quote:Wollstonecraft1792 schreef op 05 februari 2016 @ 20:48:

[...]





Dank je, zo wil ik het ook doen morgen.Lekker hoor, Thais eten! Welke curry ga je maken?
Dit is het recept:



Voor de currypasta (kaeng penang)

5 grote gedroogde rode chilipepers

1/2 theelepel zeezout

20 gram sjalot, gepeld en fijngesneden

40 gram knoflook, gepeld en fijngesneden

1 eetlepel fijngehakte galangal

2 stengels citroengras, fijngehakt

1 eetlepel fijngehakte kaffir lime (limoen blaadjes)

1 eetlepel gehakte korianderwortel

1 theelepel witte peperkorrels

2 theelepels korianderzaad, geroosterd

1 eetlepel komijnzaad, geroosterd

2 eetlepels geroosterde pinda's

1 eetlepel garnalenpasta



Dit is genoeg voor ongeveer 12 eetlepels, voor de curry heb je er 2 nodig



Voor de curry (penang kai):



4 dl kokosroom

2 eetlepels olie

2 eetlepels penang currypasta

500 gram kipfilet in dunne plakjes

3 eetlepels vissaus

2 theelepels suiker

4 citroenblaadjes, fijngehakt

2 grote rode chilipepers, in fijne ringetjes

20 blaadjes heilig basilicum (thaise basicilum, te krijgen bij toko)



verwarm de kokosroom in een steelpan maar laat hem niet koken. Hou 1 eetlepel achter voor garnering.

Verhit de olie in de wok of diepe pan, doe de currypasta erin en roerbak 5 minuten. doe de reepjes kip erin en roerbak tot ze niet meer roze zien. Roer de kokosroom, vissaus en suiker erdoor en roerbak een paar minuten. Voeg citroenblad, chilipepers en basilicum toe. Schep het gerecht om, doe het in een schaal en schep de achergehouden kokokroom erop.
Thank you
Thanks!
Ah heerlijk! Ik maak vergelijkbare currypasta (een vegetarische variant) en vries die altijd in in zo'n ijsblokjesbakje. Eén zo'n blokje is goed voor twee dagen heerlijke Thaise curry eten!
Alle reacties Link kopieren
Citroenblaadjes kun je beter heel laten. Dat is toch niet lekker in stukjes door de curry.

Met vis of garnalen is het ook lekker. (En makkelijker)
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, citroenblaadjes in z'n geheel mee laten sudderen, net als laurier! Ze zijn niet fijn om te eten. Verder lekker recept, klinkt goed.
Sereh; citroengras



Djeroek poeroet; limoen blaadjes

Alle reacties Link kopieren
Voor Thais eten zijn de verse kaffir lime bladeren het lekkerst. Er is vaak ook een ingevroren variant verkrijgbaar bij de toko, die zijn perfect. Gedroogd smaakt het toch net anders.
Alle reacties Link kopieren
Als ik curry maak stop ik bv de kardemom, citroenblaadjes en lemongras in zo'n groot thee-ei, dan kun je alles er zo uit halen als het klaar is. De lemongras en kardemom kneus ik een beetje voor ze in het thee-ei gaan.

Hier te koop bv: http://www.dille-kamille.nl/nl/shop/c/3 ... taal-10-cm
quote:Emma95 schreef op 06 februari 2016 @ 10:51:

Citroenblaadjes kun je beter heel laten. Dat is toch niet lekker in stukjes door de curry.

Bij mij gaan er wel kaffir lime leaves door de currypasta. Ze worden vermalen met de rest van de ingrediënten voor de pasta. Dat gaat prima! En ja, als ik er dan vervolgens groene curry mee maak, dan gaan er ook nog een paar hele blaadjes doorheen om te trekken.
Het was lekker!

Nu heb ik nog genoeg pasta over om maanden van te eten.

Ik had ingevroren kaffir blaadjes. Die heb ik laten ontdooien en toen heel fijngesneden in de curry gedaan en er niet meer uitgehaald.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven