Vrekwaardig eten

11-05-2011 15:57 779 berichten
Alle reacties Link kopieren
In het vrekkentopic op de geldpeiler waren we ook aan het babbelen over lekker en goedkoop eten en vooral eten met wat je nog in de voorraadkast en de vriezer hebt. Zelf maken ipv kant en klaar en zo min mogelijk eten weggooien.



Ik ben zelf noodgedwongen aan het vrekken/consuminderen maar ben ook een keukenprinses en probeer eigenlijk over het algemeen maaltijden van tussen de 1,- en 2,- euro per persoon te maken. Ik koop zelden kant en klaar en probeer zo min mogelijk eten weg te gooien.



Dit topic wil ik graag gebruiken voor het plaatsen van recepten en het aangeven wat je hebt gegeten. Maar je kunt ook aangeven wat je nog in huis hebt en vragen om ideeen zodat je geen extra boodschappen hoeft te doen.



Het zou wel leuk zijn als het een heel klein beetje culinair blijft en als je uit eigen ervaring (en niet van google) post. Niets bijzonders en eenvoudige maaltijden zijn helemaal prima (want heel lekker). Maar een boterham met gebakken ei kan iedereen verzinnen en is geen volledige maaltijd. En zakjes sate uit de diepvries van de Aldi is geen koken
Alle reacties Link kopieren
Hier een idee van het vrektopic voor maiskoekjes. Vegetarisch en super goedkoop (veel goedkoper dan vleesvervangers). Ik vind het zo af en toe best lekker met een tomatensalade ernaast. De ingredienten kun je altijd in je voorraadkast hebben.



Ehmmm...ik kook eigenlijk nooit met recepten. Maar vorige keer had ik een koffiekop bloem, 1 ei en dat met melk aangelengd tot ik een behoorlijk dik pannekoek beslag had. Klein blikje mais erdoor (goed gevuld beslag) en 2 bosuitjes in ringen (kun je ook weglaten, of vervangen door verse bieslook...uit de tuin bijvoorbeeld). Zout, peper en ook best wat pittige kerriepoeder en wat cayennepeper.

In een koekenpan in hete olie telkens 3 bergjes beslag scheppen en als koekjes bakken.



Volgens mij had ik wel 8 stuks. Ik heb ze nu ook in de diepvries en eet ze ook wel ipv vlees met bijvoorbeeld gebakken aardappeltjes en groenten.
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic!



Wat ik doe qua vrekwaardig eten:

Zelf wraps bakken, het is eigenlijk weinig anders dan een pannenkoek, dus bloem, melk en eieren, olie plus wat zout (zie pak bloem). In het beslag gooi ik nog wat knoflook uit de pers en wat fijngesneden kruiden uit de tuin, eventueel wat spinazie en dan maak je veel betere wraps dan die uit een pakje.



Erbij maak ik vaak chilisaus. Ik kijk een beetje wat ik heb liggen, maar meestal is het knoflook en ui aanbraden, gehakt aanbraden, blik tomatenblokjes in blik erbij en pakje gezeefde tomaten en dan veel kruiden, rode peper, sambal en een blikje mais, bruine bonen ed. Ook paprika of courgette of andere groentes stop ik erin. (Dit is genoeg saus voor 4 personen)



Lekker met een beetje creme fraiche (eventueel met wat cajunkruiden erdoor gemengd) of kruidenkaas



Je kunt er ook gekruide kip met groentes zoals paprika in doen, met tomatensaus of meer op creme fraiche of andere roombasis.





Ideaal voor restjes!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb jaren geleden een keer een recept ergens gelezen wat ik nog regelmatig maak omdat het lekker, makkelijk én goedkoop is:



Kip met perziken

Drumsticks even aanbraden in de pan met wat perper en zout

Een blik halve perziken nog een keer halveren (tot kwarten dus)

Ui ontvellen en in kwarten snijden

en dan die ui, de perziken, het sap van de perziken en een potje groene olijven met de helft vh sap bij de drumsticks in de pan doen. Wat knoflook erbij (al dan niet geperst) en flink wat komijn poeder erbij. Die komijn klinkt heel raar, maar het is echt HEERLIJK!! Dan 45 minuten laten pruttelen en smullen maar!



Voor erbij: zelf snij ik altijd een paar aardappels met schil en al klein en gaar ik deze in de oven met wat olie, zout en evt. rozemarijn.



Echt superlekker, haal alles gewoon bij Aldi en is altijd een succes. Dit kan echt niet mislukken.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of dit ook vrekwaardig is, maar ik koop bij de Turkse supermarkt m'n rijst, linzen enz.

Met een zak linzen van nog geen 2 euro kan je van alles.. Ik maak er voornamelijk soep mee.

Met zoals bulgur (soort grove couscous). Doe ik ook door de soep of ik gebruik het als onderdeel van de maaltijd (ipv rijst/pasta).

Met ingredienten die ik al in huis heb kom ik zo een heel eind, handje van dit en handje van dat...



M'n man vind soep voor de maaltijd wel lekker en van een redelijke pan vol kan je zo een paar dagen eten.

Of je eet er een broodje naast, als zomerse maaltijd.
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic trouwens!
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk zijn veel buitenlandse keukens vrekkenkeukens.

Ze maken van eenvoudige en goedkope ingrediënten de lekkerste gerechten. Kwestie van kruiden.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vrekwaardig eten, bestaat veelal uit rijst met roerbak groenten of pasta's maar de meeste groente koop ik sowieso in de reclame en ik snijd het vaak zelf. Pasta kost geen drol, eigen merk haha. Ik ben maar alleen, ik geef voor mij zelf dan rond de 3 á 4 euro uit. Ik eet geen vlees, vegatarier maar soms wel een visje, ei en kaas.



Leuk topic, hiltje.
Alle reacties Link kopieren
oh en wat dacht je van bruine bonen ? spotgoedkoop (eigen merk koop ik) en dat combineren met je kruiden, die koop je natuurlijk in de vooraad en doe je lang mee. rijst erbij veel groente ochhhhhhhhhhhhh jummieeee. Bruine bonen zijn goed vullend en hebben een leuk naeffect (bij mij dan)
Alle reacties Link kopieren
Uitje en spinazie roerbakken, bakje boursin cousine en eventueel klein bekertje creme fraiche erbij, (rode) paprika in stukjes er op het laatst doorheen..



Lekker met pasta!!



Is dit eigenlijk wel vrekwaardig genoeg?

Denk toch mijn goedkoopste maaltijd, op stamppot na...
Alle reacties Link kopieren
Er bestaat een topic hier over gerechten voor 1 euro per persoon. Daar staan veel tips in.



Wat goedkoop is, frittata met restjes uit de koelkast. Dus groente, ui, kip of ham of wat dan ook erdoor. Restjes kaas raspen en in de vriezer doen, kan er ook doorheen, kruiden uiteraard.



Voor 18 cent heb je een zak vol pistoletjes voor de oven. Nou beetje sla erbij en je hebt een gerecht.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
O, en nog 1 met linzen:

(ook niet van mezelf, maar wel erg lekker en goedkoop)



Aardappels in grove stukken snijden en opzetten in water

Blikje tomatenpuree met wat uien bakken in de pan

Braadworst in stukjes knippen en erbij in de pan met uien en puree.

Gewelde linzen erbij. Even laten garen tot het vlees en de aardappels gaar zijn.

Op smaak brengen met wat peper, zout en italiaanse kruiden.



Echt lekkere stevige kost, wij eten dit het hele jaar door wel.
Alle reacties Link kopieren
Blond, dit maak ik morgen !! ik heb het nog nooit gekocht dat cuisine, maar lijkt me heerlijk! en fijn dat het vega is
Alle reacties Link kopieren
Laatst gegeten bij mijn schoonmoeder, heerlijk!



Gehakt en een ui aanfruiten, hierbij wat (rode) pepervlokken.

Dan gewassen verse spinazie erop, deksel erop tot alles geslonken is.

Dit is koud ontzettend lekker in een stuk stokbrood en als je er nog een schep tomatenpuree doorheen doet is het als groentegerecht perfect voor bij een maaltijd.
Alle reacties Link kopieren
mylen, weet je wat ik nou van dat 1 euro topic vind ? het is bijna niet haalbaar, ik heb toch altijd iets extra's nodig, of doe ik nou iets fout ? eten staat bij mij heel hoog, een drankje ook houd van een wijntje, ik heb geen bakken met geld, maar ik wil wel goed en lekker eten, ik heb niet voor niets consumptieve technieck gedaan op school, hihi, houdt van bakken en koken. Eten is iets essentieels, tuurlijk als je het niet breed hebt moet je incaseren (ik ook) maar 1 euro ?
Pitabroodjes vullen met reepjes kip of varkensvlees. Paprika, champignons en taugé erbij. Lekker en een goede maaltijd.
Alle reacties Link kopieren
Ipv boursin cuisine kun je vrijwel elke kruidenkaas gebruiken, dus ook eigen merk voor 55 cent per bakje ipv 1,30. Enige verschil is dat boursin verschillende smaken heeft
Alle reacties Link kopieren
Lekker Kuzu, hoe heter hoe beter hahhha
Alle reacties Link kopieren
Jessie, okee, dat klopt je hebt bij bas(digros) die goedkope roomkaasjes ! handig, dat scheeld !
Zuurkoolschotel met of zonder gehakt.



Zuurkool kort voorkoken. Aardappels koken en er aardappelpuree van maken. Zuurkool door de puree.



Wie van vlees houdt kan een kleine portie rul gebakken rundergehakt toevoegen.



Voor een lekker korstje een ovenschaal invetten, mengsel erin en wat klontjes boter en paneermeel erop doen. Gratineren in de oven.
Alle reacties Link kopieren
quote:girlxxx schreef op 11 mei 2011 @ 16:22:

mylen, weet je wat ik nou van dat 1 euro topic vind ? het is bijna niet haalbaar, ik heb toch altijd iets extra's nodig, of doe ik nou iets fout ? eten staat bij mij heel hoog, een drankje ook houd van een wijntje, ik heb geen bakken met geld, maar ik wil wel goed en lekker eten, ik heb niet voor niets consumptieve technieck gedaan op school, hihi, houdt van bakken en koken. Eten is iets essentieels, tuurlijk als je het niet breed hebt moet je incaseren (ik ook) maar 1 euro ?



Als je een gezin hebt of voor een groep (bv studentenhuis) kookt, is koken voor 1 euro een stuk haalbaarder dan wanner je alleen woont.

Eten kán duur zijn maar je kunt echt goed eten voor weinig. Maar dagelijks maar 1 euro uitgeven aan je avondmaaltijd is inderdaad erg weinig, maar je kunt er uiteraard altijd naar streven.



Wat haalbaarder is, is grotere porties koken en een deel invriezen of in de koelkast zetten. Hoef je maar een keer al die moeite te doen en zo kun je het vlees of de groente dat in de aanbieding was gebruiken in grote verpakkingen kopen.
Alle reacties Link kopieren
Girlxxx, hoop dat je het lekker vind!

Ja, voor mij een goed alternatief voor als ik eens geen vlees wil eten..



Volgens mij kan je dit inderdaad ook met anders kazen maken ja, heb het zelf alleen nog nooit geprobeerd. Ga ik ook maar eens doen deze week.
Alle reacties Link kopieren
Leuk Topic!



Ik maak vaak witvis (gewoon de goedkope uit de diepvries) uit de oven.

Ui in ringen fruiten, beetje knoflook er door

De uienringen en de knoflook over de vis.

Dan denk ik de vis af met schijven sinaasappel, beetje witte wijn er overheen.

30 min in de oven. Rijst er naast met eventueel pepersaus en groenten.



Spot goedkoop en heel lekker.



Of, nog goedkoper, Spagetti met spinazie a la creme en zalm uit blik. Eventueel tomatensalade er naast.
Alle reacties Link kopieren
quote:_jessie_ schreef op 11 mei 2011 @ 16:23:

Ipv boursin cuisine kun je vrijwel elke kruidenkaas gebruiken, dus ook eigen merk voor 55 cent per bakje ipv 1,30. Enige verschil is dat boursin verschillende smaken heeft



Ja, dit dacht ik ook gelijk!



Boursin Cuisine is niet vrekwaardig. Het is zelfs heel duur en gewoon een marketingtruc om veel te verkopen.



Gewoon een kuipje eigen merk voor 55 cent.

Of naturel roomkaas nemen (ook 55 cent) en daar dan zelf paprikapoeder en andere kruiden door doen.
Alle reacties Link kopieren
Dank ej wel Blond!



Jessie, ja daar heb je een punt! idd ik ben alleen, dan is eht best moeilijk, alwel heb ik natuurlijk vooraad producten, ik heb sowies zalm en ei altijd in huis, kruiden, pasta, rijst en bonen. Aardappels niet zoveel heb ik minder mee.



Maar om heel eerlijk te wezen, hoef ik daar op dit moment van mijn leven geen zorgen om te maken. Maar als dingen moeten, ben ik wel creatief hoor



Wat een fijn leuk topic heerlijke gerechten zie ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven