Waarvoor gebruik jij de staafmixer?

21-11-2014 23:51 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn bezig met het aanschaffen van allerlei dingen voor ons huis. We hebben nog geen blender, keukenmixer en staafmixer. Een staafmixer lijkt ons een goede eerste stap Ik ben erg benieuwd waarvoor jullie de staafmixer gebruiken en hoe vaak per week. Misschien doen we er nog inspiratie mee op



Ik ben o.a. van plan deze te gebruiken voor smoothies en het maken van soepjes en sausen.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik mijn staafmixer alleen voor soep.

Voor smoothies gebruik ik mijn blender.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Alle reacties Link kopieren
Smoothies, (vroeger) babyhapjes, noten malen, slagroom kloppen. Bij 't maken van soep.

Een paar keer per week. Hij staat bij ons wel op het aanrecht, klaar om te grijpen.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe net als MadameQetesh
Alle reacties Link kopieren
Bij de staafmixer heb ik wat tools zodat je ook slagroom mee kan kloppen en een kom voor eronder zodat je hem ook als kleine keukenmixer kan gebruiken. Dus heel handig, ik heb ook geen gewone keukenapparaat. Wel een blender maar die gebruik ik bijna nooit, ja voor een shake of een cocktail, nou bijna nooit dus. Cocktails al niet omdat de blender geen ijsklontjes kan blenderen, dus die moet ik met een theedoek en eierpannetje cruschen, nou er iets doorheen spatelen kan ik ook met een lepel



Mijn ervaring bij grote apparaten is dat je keuken te klein is om alles op je werkblad te zetten, staat het in de kastjes dan pak je het al bijna nooit. En als je het gebruikt is het zo`n werk om schoon te maken dat je je al 3x bedenkt voordat je het zou pakken. Mijn electrische koekenpan die ik een keer heb gekregen voor verjaardag is bijv te groot voor mijn keukenkastjes, hij past er niet in. En hij is mega groot dus voor 1 pers. niet te gebruiken. Hij staat nu ongebruikt in de box, nog nooit iets mee gekookt.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
Wordt zelden gebruikt, alleen voor bloemkoolsoep en bruine bonensoep en die heb ik al heel lang niet meer gemaakt.



De laatste keer dat ik hem gebruikte was als motor op een mini-chopper (bijgeleverd) voor het snipperen van wat appels voor appelgebakjes en dat deed hij goed. De bijgeleverde ballongarde heb ik één keer gebruikt maar dan handmatig, om eieren te klutsen. Die waren anders de pan uitgevlogen als ik de motor erop had gezet.



En ik heb er nóg een. Twee zelden gebruikte staafmixers dus.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Als je er een hebt die langzaam genoeg kan dan kan je er cake, gedragen door eieren, mee maken zoals hier: https://www.youtube.com/watch?v=KKlLlBWniSk



Maar dat is zeker met de meeste staafmixers niet het geval. Die gaan veel te snel.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Je kunt er tapenades mee maken, zo lekker op een broodje. Of guacemole, hmm!
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp uit je OP dat je van alles aan wil schaffen voordat je er mee gaat "leven". Dat zou ik dus niet doen.



Goede pannen, een fantastisch mes en een fijne snijplank is in principe voldoende om lekker te kunnen koken. Daarnaast is een elektrische mixer wel heel erg makkelijk en niet duur (Hema!). Vanaf dat punt zou ik gewoon afwachten waar je tegen aanloopt. Blijk je koken zo leuk te vinden dat je allerlei recepten gaat zoeken en maken, dan ontdek je vanzelf wat je mist. De een zal uiteindelijk een complete machinepark willen, de ander komt met blikopener en een houten lepel heel ver.



Edit: ik heb een staafmixer met hakmolentje, gewone mixer en een Magimix keukenmachine, allen worden intensief gebruikt, maar ik ben ook begonnen met een plank, mes en mixer.
Wat sassafras zegt. Ga gewoon dar wonen, ga koken en kijk wat je mist. Ik heb mijn moeders keukenmachine hier staan, zij gebruikte hem zelden, ik nu nog minder. Eigenlijk maak ik er alleen deeg mee, en dan alleen deeg voor hartige taart. Maar vaak genoeg maak ik dat even met de hand, als het om één verhouding gaat. Machine schoonmaken is zo veel werk!



De staafmixer met hakmolentje wordt hier veel gebruikt. Voor soepen en sauzen, en het hakmolentje heel veel gebruikt voor baby en peuterhapjes. Ik ben 24 jaar geleden zelfstandig gaan wonen en ben nu aan mijn derde staafmixer. Eerdere exemplaren heb ik echt versleten. Als deze morgen stuk gaat, komt er overmorgen een nieuwe.
Alle reacties Link kopieren
Eens met sassafras. Ik heb een staafmixer die ik vooral gebruik voor soepen en een Kenwood keukenmachine waar ik brooddeeg in maak, beslag voor brownies en cake, pizzadeeg en in allerlei groenten in hak, tapenades en pesto in maak, maar ik ben gewoon begonnen met messen en snijplank. Die Kenwood is groot, dus ik ben blij met mijn grote keuken met kookeiland waar gewoon plek is voor de machine en alles dus grijpklaar ligt.
Alle reacties Link kopieren
Ook ik sluit me aan bij Sassefras. Mijn staafmixer gebruik ik alleen voor het pureren van soepen, maar geheel tevreden ben ik er niet over, vaak zit de soep overal.

Daarom gebruik ik liever de blender.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een keukenmachine en die gebruik ik voor alles: sauzen, soepen, beslag, pesto maken: a-lles!



Het is wel waar dat het een groot ding is en je moet er even aan wennen om 'm iedere keer te pakken. Kan me voorstellen dat dat een staafmixer gemakkelijker gaat. Maar ik ben het nu al gewend en vind het onzin om er dan nog een soortgelijk iets bij te kopen. Bovendien vind ik mijn keukenmachine echt geweldig!
Alle reacties Link kopieren
Voor de budget kok: de Aldi en Lidl hebben regelmatig pannen en keuken spullen in het assortiment.

Je zou ook waar je nu woont vaker kunnen koken, kijken wat je vaak gebruikt en wat niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de staafmixer en de handmixer van mijn oma, zeer oude modelletjes beide. Ik gebruik de handmixer ongeveer 4 keer per jaar voor slagroom. De staafmixer vaker, ongeveer 1 keer per week voor het pureren van soep, het verwijderen van klontjes uit handgeklopt beslag of het kleiner maken van zuurkool voor de stamppot.

Ik heb een prachtige blender staan, maar gebruik hem 1 keer per maand denk ik. Een raspmachine voor het raspen van aardappels, wortelen en bietjes, ongeveer 1 keer per maand.

Inderdaad het schoonmaakwerk maakt dat ik het vaak anders oplos.

Noten snij ik met mijn koksmes, vind grof namelijk fijner dat dat poederige dat er uit de blender komt. IJs crush ik in een theedoek met de deegroller.



Ik verlebber me altijd aan een broodbakmachine en zo'n super-de-duper jitchen aid ding als in Heel Holland Bakt, maar ik denk dat die ook voornamelijk stof gaan vangen,



Oh, ik kook wel elke dag, doe het graag en uitgebreid. Bakken wat minder vaak, maar met je handen, messen een raspje kom je echt een heel eind.
~ Whatever it is you're seeking won't come in the form you're expecting ~
Alle reacties Link kopieren
quote:cochise schreef op 22 november 2014 @ 07:27:

Ook ik sluit me aan bij Sassefras. Mijn staafmixer gebruik ik alleen voor het pureren van soepen, maar geheel tevreden ben ik er niet over, vaak zit de soep overal.

Daarom gebruik ik liever de blender.Voor mijn blender moet de soep wel afgekoeld zijn, anders vliegt de deksel eraf door de druk. Dus voor snel blenderen: grotere pan en de rustig staafmixeren hier.
~ Whatever it is you're seeking won't come in the form you're expecting ~
Alle reacties Link kopieren
Pesto maken

Slagroom kloppen

Bruinenonensoep pureren



Al met al een paar keer per jaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik hem wekelijks. Soepen maken, nootjes fijnhakken, slagroom kloppen, beslag klontvrij maken, 'bloempapje' maken voor sauzen die ik wil indikken.

Dit doe ik echter pas nu ik een goede staafmixer heb. Mijn oude goedkope staafmixer was minder goed en gebruikte ik daardoor ook minder vaak.
Alle reacties Link kopieren
Staafmixer met hakmolen gebruik ik wekelijks voor soep of uien of groente klein hakken of pesto.

Handmixer heb ik niet meer en mis ik ook niet. Blender is kapot en nog steeds geen nieuwe aangeschaft maar dat ga ik wel doen vind smoothies met een Blender maken fijner dan met de staafmixer.



Verder eens met de rest, begin met wat je hebt en je groeit er in.
Dingen die ik dagelijks gebruik:



-pannen (3 maten) en koekenpannen (grote en kleine)

-snijplanken (2 kleine en 1 grote)

-messen, bestek, spatels garde, rasp, vergiet

-combimagnetron, waterkoker, broodrooster, staafmixer (soep, saus, smoothies etc) en ik heb een klein keukenmachientje om pesto en dat soort dingen mee te maken.
Ohja ik heb ook een hakmixer, maar die gebruik ik niet zo vaak.
Na jaren ongebruikt in de kast gebruik ik hem nu 3 maal daags voor babyhapjes. Daarna gaat hij waarschijnlijk weer onder in een la.



Tip: Investeer in een fijn mes! Dat had ik jaren eerder moeten doen. Wat een genot.
De eerste jaren dat ik op mezelf woonde, heb ik zoiets nooit nodig gehad. Toen ik ging samenwonen, werd ik ineens trotse bezitter van een staafmixer. Ik gebruik dat ding soms, eigenlijk alleen bij het maken van bepaalde soepen.



Ik zou mijn geld ergens anders aan spenderen.
Alle reacties Link kopieren
Iets wat ik heel handig vind dat is een set van 6 verschillend gekleurde buigzame "chopping mats" voor 3 euro. Je ziet er nauwelijks mesafdrukken op en je kan ze oprollen en zo je gesneden uitjes zonder morsen in de pan laten glijden.



En een set vlijmscherpe messen is ook wat waard. Soms zie je hoe makkelijk een kok een uitje snijdt terwijl ik met mijn mes toch nog een paar zaagbewegingen moet maken. Niet dat dat erg is, maar als je toch geld overhebt en je weet niet wat ermee te doen dan zou ik een professioneel koksmes kopen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik mijn staafmixer voor banaanpannenkoekjes, guacamole, hummus en soep!

Dat kan ook allemaal in een blender, maar dan blijft de helft in de blender zitten. Het handige van de staafmixer is dat je het kunt mixen in het bakje waar je het ook in serveert, en zo gooi je minder weg.
Doe wat goed voelt, kritiek krijg je toch wel!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven