Wat lekker bij gegrilde coquilles?

12-12-2014 14:50 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Met kerst wil ik als warm tussengerecht gegrilde coquilles maken; alleen wat erbij?

Uiteraard wemelt het op internet van de recepten; maar ik heb nog niks gevonden waarvan ik denk 'dit is het'.



Wie o wie heeft een goed idee? Ik wil het in elk geval niet te zwaar maken met romige sauzen en dergelijke; het is een tussengerecht en bij het hoofdgerecht heb ik al een wat vollere saus. Dus wat ik zoek is simpel en smaakvol.



Alvast bedankt voor het meedenken.
Alle reacties Link kopieren
Niet teveel mee doen, een beetje truffelolie en grof zeezout.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Geen saus. Misschien wat zeekraal?
Alle reacties Link kopieren
Niet veel mee doen. Een klein beetje (licht aangemaakte) veldsla er onder? voor de leuk.
Alle reacties Link kopieren
Geen truffelolie! Dat zou echt zonde zijn. Ik zou er ook niks mee doen. Hoogstens een mini drupje Japanse mayo ofzo.
.
Alle reacties Link kopieren
Zeekraal kan wel (evt. lamsoor) maar coquilles hebben van zichzelf een klein zoetje, niet iedereen vindt die combinatie lekker.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:impala schreef op 12 december 2014 @ 15:10:

Geen truffelolie! Dat zou echt zonde zijn. Ik zou er ook niks mee doen. Hoogstens een mini drupje Japanse mayo ofzo.Bij gebrek aan truffels kan een druppeltje heel goed, als het maar niet overheerst.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
In de kerst allerhande staan coquilles met een zeekraal/tomaten salade, die vond ik er heerlijk uitzien!
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Alle reacties Link kopieren
En deze?







Voor 12 amuses heb je nodig:

400 gram doperwtjes uit de diepvries,

2 eetlepels verse munt (grof gehakt),

1 teentje knoflook (fijngeperst),

12 verse coquilles,

6 plakjes pancetta,

een paar takjes verse munt,

zout & peper,

roomboter of olijfolie,

12 amuselepels of kleine bordjes.



Kook de bevroren doperwtjes 2 tot 3 minuten in water met een snufje zout. Haal de blaadjes munt van de takjes en snijd ze fijn. Giet de erwtjes af en doe de munt en de knoflook erbij. Pureer het geheel in een blender of met een staafmixer. Breng de puree op smaak met zout en peper.



Bak de pancetta krokant in een droge koekenpan. Haal eruit en leg op keukenpapier. Bak vlak voor het opdienen de coquilles 1 à 2 minuten per kant in een koekenpan of grillpan, het liefst in een beetje roomboter of olijfolie. De buitenkant moet mooi bruin worden, maar de binnenkant nog nét niet doorbakken.



Doe op elke amuselepel of bordje een lepel doperwtjespuree en smeer deze mooi uit. Serveer daarop de warme coquille en de krokante pancetta.’
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Hoe heet zo'n saus op basis van champagne of andere droge mousserende wijn nou toch? Dat zou ik erbij doen. Maar ik kan niet op de naam komen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Katherina schreef op 12 december 2014 @ 16:14:

Hoe heet zo'n saus op basis van champagne of andere droge mousserende wijn nou toch? Dat zou ik erbij doen. Maar ik kan niet op de naam komen.Sabayon.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Ziet er heel lekker uit Tickel!



Bedoel je sabayon, Katharina? Dat ken ik eigenlijk meer in de zoete vorm.



Dat recept in de Allerhande had ik ook gezien; maar ik twijfelde ook over de combinatie met zeekraal. Daarnaast heb ik sowieso 2 gasten die niet van tomaten houden.



Jeetje, ik dacht iets simpels bedacht te hebben.....😊
quote:Tickel schreef op 12 december 2014 @ 16:13:

En deze?



[afbeelding]



Voor 12 amuses heb je nodig:

400 gram doperwtjes uit de diepvries,

2 eetlepels verse munt (grof gehakt),

1 teentje knoflook (fijngeperst),

12 verse coquilles,

6 plakjes pancetta,

een paar takjes verse munt,

zout & peper,

roomboter of olijfolie,

12 amuselepels of kleine bordjes.



Kook de bevroren doperwtjes 2 tot 3 minuten in water met een snufje zout. Haal de blaadjes munt van de takjes en snijd ze fijn. Giet de erwtjes af en doe de munt en de knoflook erbij. Pureer het geheel in een blender of met een staafmixer. Breng de puree op smaak met zout en peper.



Bak de pancetta krokant in een droge koekenpan. Haal eruit en leg op keukenpapier. Bak vlak voor het opdienen de coquilles 1 à 2 minuten per kant in een koekenpan of grillpan, het liefst in een beetje roomboter of olijfolie. De buitenkant moet mooi bruin worden, maar de binnenkant nog nét niet doorbakken.



Doe op elke amuselepel of bordje een lepel doperwtjespuree en smeer deze mooi uit. Serveer daarop de warme coquille en de krokante pancetta.’Mooie amuse!!
Alle reacties Link kopieren
quote:girasole3 schreef op 12 december 2014 @ 16:27:

Ziet er heel lekker uit Tickel!



Bedoel je sabayon, Katharina? Dat ken ik eigenlijk meer in de zoete vorm.



Dat recept in de Allerhande had ik ook gezien; maar ik twijfelde ook over de combinatie met zeekraal. Daarnaast heb ik sowieso 2 gasten die niet van tomaten houden.



Jeetje, ik dacht iets simpels bedacht te hebben.....😊Gewoon lekker grillen, snufje zeezout en wat licht aangemaakte veldsla er onder. Het licht bittere van de veldsla gaat prima met het licht zoete van de jacque'jes
Alle reacties Link kopieren
Is er niemand allergisch voor schelpdieren? Anders heb je een probleem.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:Carenza schreef op 12 december 2014 @ 16:33:

[...]





Mooie amuse!!Gooi het op een bordje, doe 2 stuks p.p. en je hebt een tussengerecht
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Coquilles grillen en klein beetje besprenkelen met japanse soyasaus en afmaken door wat chuka wakame er op te leggen.
En ik ontdekte iets, bitterder dan de dood: de vrouw, die een valstrik is en wier hart een net is en wier handen boeien zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 12 december 2014 @ 16:44:

Is er niemand allergisch voor schelpdieren? Anders heb je een probleem.Nee, dat is niet aan de orde.
Alle reacties Link kopieren
Sojasaus! met een sjalotje

Ergg lekker...
Alle reacties Link kopieren
Ze zijn inderdaad zo al lekker, maar voor een etentje kan ik me voorstellen dat je er meer mee wilt dan alleen even bakken en op een bordje leggen.

Wat ik lekker vind, is ze in een plakje rauwe ham te rollen en ze dan kort even om en om te bakken. Serveren met een kleine beetje puree van doperwt, munt en citroen. Dan is het toch een gerechtje, maar nog steeds lekker licht.



*edit*: ik zie nu pas dat Tickel ongeveer hetzelfde recept gaf. Great minds!
Ik had laatst dit voorgerecht: Duo van coquille: carpaccio en gebakken met een salade van garnaaltjes Dat was echt super lekker! Maar goed, het recept ken ik niet, maar de combi van rauw en gebakken coquille was heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
Uiteraard bakken in geklaarde boter.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
@elninjoo; dat vind ik zelf ook heerlijk, maar mijn man is absoluut niet van de carpaccio in welke vorm dan ook.



@lorelai: precies, dat is mijn dilemma dus ook: op zich zijn ze zo al prima; maar dat vind ik weer zo 'kaal', terwijl heel veel gerechten die ik op internet vind al snel gepaard gaan met romige sauzen, pasta etc. en dat wil ik niet vanwege 'te zwaar'.



Ik ga zo naar een wijnproeverij; wacht morgen nog eventuele andere suggesties af Rn anders wordt het het recept van Tickel.
Alle reacties Link kopieren
quote:Tickel schreef op 12 december 2014 @ 16:13:

En deze?



[afbeelding]



Voor 12 amuses heb je nodig:

400 gram doperwtjes uit de diepvries,

2 eetlepels verse munt (grof gehakt),

1 teentje knoflook (fijngeperst),

12 verse coquilles,

6 plakjes pancetta,

een paar takjes verse munt,

zout & peper,

roomboter of olijfolie,

12 amuselepels of kleine bordjes.



Kook de bevroren doperwtjes 2 tot 3 minuten in water met een snufje zout. Haal de blaadjes munt van de takjes en snijd ze fijn. Giet de erwtjes af en doe de munt en de knoflook erbij. Pureer het geheel in een blender of met een staafmixer. Breng de puree op smaak met zout en peper.



Bak de pancetta krokant in een droge koekenpan. Haal eruit en leg op keukenpapier. Bak vlak voor het opdienen de coquilles 1 à 2 minuten per kant in een koekenpan of grillpan, het liefst in een beetje roomboter of olijfolie. De buitenkant moet mooi bruin worden, maar de binnenkant nog nét niet doorbakken.



Doe op elke amuselepel of bordje een lepel doperwtjespuree en smeer deze mooi uit. Serveer daarop de warme coquille en de krokante pancetta.’



Dit gerecht heb ik (ongeveer) 2 keer vorig jaar gemaakt met kerst als voorgerecht (3 kleine cocquilles pp). Ik vond het een ideaal gerecht (dus zowel op kerstavond als tweede kerstdag voor een ander gezelschap gemaakt).



De doperwtjes/munt puree (met ook nog een flinke klont roomboter erdoor) maak je van te voren en warm je vlak voor het serveren even op in de magnetron. De pancetta bak je ook al van te voren en laat je afkoelen.

In mijn recept werd er ook nog een toefje citroenmayo bij geserveerd, gewoon wat geraspte citroenschil en sap door de biologische mayo roeren.



Op het moment zelf alleen de coquilles bakken (ik deed roomboter met klein scheutje olie erbij) en dan serveren.
quote:girasole3 schreef op 12 december 2014 @ 18:55:

@elninjoo; dat vind ik zelf ook heerlijk, maar mijn man is absoluut niet van de carpaccio in welke vorm dan ook.



Vind ik wel heel apart, aangezien er, behalve dan qua vorm en dat het om rauwe producten gaat, weinig overeenkomsten zijn tussen een carpaccio van coquille, vlees of een van bietjes, qua smaak(combinaties). Of kent hij alleen de traditionele met vlees?



In plaats van doperwtjespuree is een beetje puree van bloemkool ook lekker. Spekjes kun je er ook verkruimeld over strooien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven