wat zouden jullie doen?

13-12-2014 16:34 745 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik heb me net aangemeld omdat ik al een tijdje ergens tegen aan loop wat betreft het eten met de kerst.

nu is kerst natuurlijk gewoon kerst en kan iedereen dat vieren op zijn/haar eigen manier.

wij kunnen de kerst helaas niet vieren, en dat is al een tijdje bekend.

we hebben 10 euro te besteden voor de kerstmaaltijd.

we zijn met zn 5en: 2 volwassenen en 3 kinderen.

is er iemand die tips heeft om er misschien toch nog iets leuks van te maken?

niet zo zeer omdat wij als ouders dat willen, maar meer om het toch nog een beetje speciaal te maken voor de kinderen.

het maakt me als moeder erg verdrietig dat we dit over moeten slaan, vooral op school horen ze verhalen dat vriendjes leuke/speciale dingen doen/eten met de kerst.

we hebben zelf gedacht om wat patat te maken en daarbij een halmburgertje en wat sausjes, maar misschien heeft iemand anders een ander leuker idee.

alle tips, adviezen zijn zeer welkom.
Alle reacties Link kopieren
Gourmetstel op tafel en de kinderen hun eigen pannenkoekjes laten bakken. Vinden ze geweldig.
Iedereen wil oud worden, maar niemand wil het zijn.
Ik snap het niet helemaal.. Je kunt het niet vieren, maar je vraagt wel tips om het te vieren? Wat versta jij onder vieren?

Gezellig samen eten is toch vieren?



En ik weet niet of jij kant en klare sausjes gast kopen, maar die zijn toch in verhouding best wel duur? Voor 10 euro kun je wel wat meer doen dan alleen patat met hamburgers..
quote:koffieprut schreef op 13 december 2014 @ 16:39:

Gourmetstel op tafel en de kinderen hun eigen pannenkoekjes laten bakken. Vinden ze geweldig.Hier dacht ik ook meteen aan. Gourmetten hoeft ook helemaal niet duur te zijn. Of picknicken in de woonkamer.
Nu vast kopen bij Lidl en in de vriezer doen.







Zak diepvriespatat erbij (¤1) en pannenkoekenbeslag (¤1) Heb je nog ¤3 over voor toetje.
Waarom schuif je niet bij je ouders aan dan?



Iedereen zit hier te mekkeren over alle verplichtingen met kerst, maar met jullie compleet lege budget zouden jullie zelfs een schoonmoeder from hell nog verwelkomen waar je aan de kerstdis plaats zou kunnen nemen volgens mij.



Misschien kun je de komende 2 weken ergens als poetshulp gaan bijklussen en je man als klushulp ofzo zodat je wat te eten en wat kadootjes kunt regelen?
Goedkope gourmetschotel van de Lidl of Aldi (Aldi heeft ze ook in de vriezer voor heel weinig geld). Een komkommer en stokbrood erbij als je het nog in de kast heb staan mayo en ketchup, eventueel pannenkoekenmix.

Patat zouden mijn dochters ook geweldig vinden of pannenkoeken. Het is maar hoe jij het brengt. Als jullie het brengen als feestje, dan is het voor je kinderen een feestje.
Bij de aldi hebben ze gourmetvlees voor 4 euro voor 750 gram. Heb je bloem, Melk en eieren in Huis? Dan heb je pannenkoeken voor nop.
Alle reacties Link kopieren
Dat is niet heel veel karossis. Ik denk dat je al heel veel kunt doen met de aankleding. Wat heb je allemaal nog in huis om te versieren? Heb je kaarsen om de tafel feestelijk te verlichten?



Daarnaast zou ik eens goed puzzelen wat je met diepvriesproducten kunt doen. Die zijn erg goedkoop (euroshopper doperwtjes 69 cent per zak bijvoorbeeld) en dan kun je misschien toch iets moois maken van het eten.
Verder kerst vieren door samen spelletjes te doen, een kerstfilm kijken en een kerstwandeling maken. Als jij er kerst voor plakt is het voor jouw kinderen kerstfeest vieren. Heb je nog iets van budget dat je vrij kan maken door komende week heel goedkoop te eten? Tosti's en pannenkoeken bijv.?
Alle reacties Link kopieren
Gewoon mooi de tafel dekken met versieringen en menukaartjes.

Lekker eten hoeft niet duur te zijn, al kost het soms wel wat meer tijd om het op tafel te zetten.

Gehaktbrood uit de oven, stoofperen, aardappelpuree, en groente uit de aanbieding. Grote bak ijs. Dat kun je voor 10 euro doen. Het is de aankleding die het verschil maakt.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Hebben jullie een gourmetstel? Zo niet dan wil ik er graag een opsturen. Door omstandigheden hebben wij er drie. Dan kan je met 5euro nog een feestelijke pannenkoekenmaaltijd maken met ijs en slagroom en een blik vruchtjes. Ook handig als er een kind jarig is denk ik.
quote:reisa1978 schreef op 13 december 2014 @ 16:45:

Goedkope gourmetschotel van de Lidl of Aldi (Aldi heeft ze ook in de vriezer voor heel weinig geld). Een komkommer en stokbrood erbij als je het nog in de kast heb staan mayo en ketchup, eventueel pannenkoekenmix.

Patat zouden mijn dochters ook geweldig vinden of pannenkoeken. Het is maar hoe jij het brengt. Als jullie het brengen als feestje, dan is het voor je kinderen een feestje.En maak een mooie tafel, met een kleed, met glazen, ook voor de kinderen een wijnglas. Maak een simpel soepje vooraf of een een mooi bordje sla met bv een plakje vleeswaren daar kunstig op gedrapeerd. Het simpelste eten kun je opleuken met een mooi gedekte tafel!
Kinderen herinneren zich later niet dat er weinig op tafel stond of wat exact.

Wel dat het gezellig was.



Ik zou dus ergens een goedkoop pak diepvriesfriet scoren, een stel hamburgers of frikandellen, misschien nog een pot mayo of een bus ketchup en er een feestje van maken. Alles te samen hier (in België) bij Aldi 5 euro ofzo. Dus dan kan er misschien nog een fles limonade af.

Ongezond, maar wel tevreden kinderen .



Eventueel nog aan familie vragen of niemand toevallig geld over heeft - desnoods als cadeau - voor een goedkope ijstaart (uit de diepvries) en je hebt ook nog dessert.





En waarom zou een 7-gangendiner overigens hoeven (dat sommige andere kinderen misschien krijgen) als de meeste kinderen toch eten als een mus en na 1 of 2 gangen genoeg hebben ;).
quote:elninjoo schreef op 13 december 2014 @ 16:44:

Waarom schuif je niet bij je ouders aan dan?



Iedereen zit hier te mekkeren over alle verplichtingen met kerst, maar met jullie compleet lege budget zouden jullie zelfs een schoonmoeder from hell nog verwelkomen waar je aan de kerstdis plaats zou kunnen nemen volgens mij.



Misschien kun je de komende 2 weken ergens als poetshulp gaan bijklussen en je man als klushulp ofzo zodat je wat te eten en wat kadootjes kunt regelen?Ik zou nog liever een 'soep, sla en koffie diner' hebben dan bij een schoonmoeder from hell aan te schuiven!
quote:sandt2.0 schreef op 13 december 2014 @ 16:56:

[...]





Ik zou nog liever een 'soep, sla en koffie diner' hebben dan bij een schoonmoeder from hell aan te schuiven!Ik denk even praktisch. Als ze voor het kerstdiner maar 10 euro hebben voor 5 man, van hoe weinig moeten ze op de normale dagen dan wel niet leven? Ik zou denken, even flink bij-eten ergens en daarna gewoon met kaarsjes en 'n kerstfilm thuis op de bank met wat snacks en 'n wijntje van die 10 euro.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn? Leuk idee van dat gourmetten trouwens.



Misschien ook een leuk idee om samen een kerstmenu te verzinnen (natuurlijk haalbaar qua budget) en die kerstmenu's te laten knutselen met de kinderen. Papier een paar stiften en de creativiteit barst los.



Voorbeeld

Kerstmenu mama

Voorgerecht

*Tomatensoep* Tomatensoep, blik ¤ 0,99

Tussengerecht

*Stokbroodje met kruidenboter* Baguette gevuld (kruidenstokbrood) 2 stuks ¤ 0,89

Hoofdgerecht

*Mini Hamburgertjes met Aardappelkroketjes en Doperwtjes/wortel)

Doperwt+wortel ¤ 0,85 , Aardappel kroketten 750 gram ¤ 1,09 , Hamburgers ¤ 1,59 (diepvries)

Nagerecht

*Soesjes* Slagroomsoesjes ¤ 1,29



Ik weet niet of de hoeveelheden allemaal genoeg zijn, maar is slechts ter inspiratie. Met diepvries producten kan je echt alle kanten op. En als je een menu maakt met meerdere gangen, voelt het al snel speciaal.
*Doubt kills more dreams than failure ever will*
Alle reacties Link kopieren
ben ik weer.



heel erg bedankt voor de tips.



de gourmet is een heel goed idee, ik had in mn gedachten dat een gourmet erg duur zou zijn, van die 10 euro moet namelijk ook drinken gehaald worden en een klein toetje misschien? we hadden gedacht dat er ook misschien een snoepje of koekje gekocht moest worden, want dat zouden mn kinderen wel waarderen, voor ergens in de middag ofzo.

drinken wordt natuurlijk gewoon limonade.



we hebben gelukkig een gourmetstel gekregen, die hebben we dus wel gelukkig.

aankleden van de tafel zit er helaas niet in. als we dat ook nog van die 10 euro zouden moeten kopen denk ik dat er niets overblijft voor het eten.

maar we hebben wel een kerstboom staan gelukkig, dat maakt het toch een beetje gezellig.



de vragen of we niet ergens kunnen aanschuiven...

nee dat kan niet, onze dochter wordt een dag voor kerst geopereerd, we kunnen dus geen wandeling maken, niet naar ouders/schoonouders of de deur uit.
Alle reacties Link kopieren
Mag ik vragen waarom je ouders/schoonouders niet een klein beetje bijspringen?

Ik kan me zo voorstellen dat je dat als ouder graag doet voor je kind

Hoeft geen honderden euro's te zijn, maar iets meer als een tientje moet toch kunnen
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
Van 20 euro wordt je budget een stuk ruimer, dan zou je al je wensen uit je laatste post kunnen doen. Is dat echt niet ergens vandaan te peuteren nog?
Voor 5 personen gourmetvlees kopen van 10 euro lijkt me 'n utopie. Zeker als je daarnaast ook nog wat te drinken en te snoepen wil hebben.



Willen jullie ouders het kerstdiner niet sponsoren als jullie niet naar hen kunnen en zij ook niet naar jullie? Als ze beiden 25 euro overmaken heb je toch al weer 60 euro te besteden in totaal. En sponsoren zij geen kadootjes voor de kleinkinderen?
Ik heb een paar jaar geleden een kerstdiner in elkaar gedraaid voor 14 euro, voor 4 personen. Even denken hoor:



Voorgerecht: camembert in bladerdeeg

Hoofdgerecht: kip met patat, diepvriesboontjes en appelmoes

Nagerecht: driekleurenijs met vruchtjes uit blik



Op de kip na kwam alles van de euroshopper. De kip kun je vervangen door diepvrieshamburgers.



En kijk ook nog even in je voorraadkast. Ik vond daar toen nog een bus slagroom om het toetje op te leuken . Tafel leuk dekken, kinderen menukaartjes laten maken, kaarsjes erbij en je kinderen hebben een Echt Kerstdiner. De mijne vonden het in elk geval fantastisch en de bladerdeeghapjes zijn nog een paar keer in de herhaling gegaan omdat ze zo lekker waren .
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 13 december 2014 @ 17:19:

Voor 5 personen gourmetvlees kopen van 10 euro lijkt me 'n utopie. Zeker als je daarnaast ook nog wat te drinken en te snoepen wil hebben. Daar ben ik ook bang voor. Kun je beter wat los vlees kopen en dat in stukjes snijden.
Alle reacties Link kopieren
we eten op dit moment al heel erg goedkoop, we hebben 70 euro euro leefgeld per week om te besteden voor eten.

we zijn nu dus (tijdje al) aan het sparen voor de kerst, zodat er dus 10 euro voor de kerst is.



de reden dat ouders niet bijspringen hou ik liever voor mezelf, vanwege herkenbaarheid op het forum.
quote:karossis schreef op 13 december 2014 @ 17:15:

ben ik weer.



heel erg bedankt voor de tips.



de gourmet is een heel goed idee, ik had in mn gedachten dat een gourmet erg duur zou zijn, van die 10 euro moet namelijk ook drinken gehaald worden en een klein toetje misschien? we hadden gedacht dat er ook misschien een snoepje of koekje gekocht moest worden, want dat zouden mn kinderen wel waarderen, voor ergens in de middag ofzo.

drinken wordt natuurlijk gewoon limonade.



we hebben gelukkig een gourmetstel gekregen, die hebben we dus wel gelukkig.

aankleden van de tafel zit er helaas niet in. als we dat ook nog van die 10 euro zouden moeten kopen denk ik dat er niets overblijft voor het eten.

maar we hebben wel een kerstboom staan gelukkig, dat maakt het toch een beetje gezellig.



de vragen of we niet ergens kunnen aanschuiven...

nee dat kan niet, onze dochter wordt een dag voor kerst geopereerd, we kunnen dus geen wandeling maken, niet naar ouders/schoonouders of de deur uit.



Heb je dan helemaal niks in huis? Aankleden van de tafel kost bij ons namelijk meestal niks. Ik gebruik gewoon het zelfde tafellaken als elk jaar. Zelfde servies, zelfde glazen, er wordt alleen heel mooi gedekt, met voor de kinderen ook wijnglazen, kandelaars op tafel etc etc.



Als versiering op de tafel heb ik bijvoorbeeld wel eens sterretjes met zo'n ponsje van de kinderen zitten maken. Rood en groen van een vouwblaadje en die heb ik over het oude witte tafellaken gestrooid!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven