wat zouden jullie doen?

13-12-2014 16:34 745 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik heb me net aangemeld omdat ik al een tijdje ergens tegen aan loop wat betreft het eten met de kerst.

nu is kerst natuurlijk gewoon kerst en kan iedereen dat vieren op zijn/haar eigen manier.

wij kunnen de kerst helaas niet vieren, en dat is al een tijdje bekend.

we hebben 10 euro te besteden voor de kerstmaaltijd.

we zijn met zn 5en: 2 volwassenen en 3 kinderen.

is er iemand die tips heeft om er misschien toch nog iets leuks van te maken?

niet zo zeer omdat wij als ouders dat willen, maar meer om het toch nog een beetje speciaal te maken voor de kinderen.

het maakt me als moeder erg verdrietig dat we dit over moeten slaan, vooral op school horen ze verhalen dat vriendjes leuke/speciale dingen doen/eten met de kerst.

we hebben zelf gedacht om wat patat te maken en daarbij een halmburgertje en wat sausjes, maar misschien heeft iemand anders een ander leuker idee.

alle tips, adviezen zijn zeer welkom.
Alle reacties Link kopieren
Voor nog meer tips tegen voedselverspilling kun je Daisy Scholte volgen via Facebook en Twitter.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:sandt2.0 schreef op 15 december 2014 @ 18:55:

[...]





Heb ik toch nog iemand blij gemaakt met mijn stomme actie!Mens, ik zie het voor me. Krijg je een euro opgestuurd van iemand, moet je wel de kosten van een postzegel overmaken naar post.nl, liefst nog met administratiekosten ook. Dank u wel kerstman .
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 15 december 2014 @ 19:01:

[...]





Ja, halloooooo, TO heeft nog hele kleintjes thuis. Als ik dat met mijn grut zou doen en het zag er zo uit, dan mag je inderdaad in je broek piesen van het lachen.Nou vooruit
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
viva-amber. van de week hebben we een gesprek daar.
Alle reacties Link kopieren
bedankt blijfgewoonbianca. ik waardeer het zeer.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 15 december 2014 @ 18:36:

En de ijsstokjes van je dochter bewaren. ( misschien mag ze een paar spatels van de zuster??? )



[afbeelding]



lekker schieten met je erwten tijdens het kerstdiner.
Alle reacties Link kopieren
Succes met het gesprek. Ik hoop dat je nog voor de kerst een mooie pakket mee krijgt daar.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
NO WASTE: Spaghetti omelet







Ingredienten

200 g restje gekookte pasta (met saus),

3 eieren,

1 scheutje melk of room,

1 snuf oregano,

1 el olijfolie,

zout en chilipeper



Bereiding

Verwarm de olie in een anti-aanbakpan. Doe de pasta in de pan en laat ca. 1 min. zachtjes bakken. Kluts intussen de eieren met de melk of room, oregano, zout en chilipeper. Giet het eiermengsel over de pasta en doe een deksel op de pan of zet hem ca. 10 min. in een matig warme oven. Keer de pan na 10 min. bedekt met een groot bord om en bak de andere kant nog ca. 2 min. Leg de omelet op een plank en snij er punten van.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 15 december 2014 @ 19:26:

NO WASTE: Spaghetti omelet



[img]http://www.simkookt.nl/wp-content/uploa ... C_7088.jpg[/img]



Ingredienten

200 g restje gekookte pasta (met saus),

3 eieren,

1 scheutje melk of room,

1 snuf oregano,

1 el olijfolie,

zout en chilipeper



Bereiding

Verwarm de olie in een anti-aanbakpan. Doe de pasta in de pan en laat ca. 1 min. zachtjes bakken. Kluts intussen de eieren met de melk of room, oregano, zout en chilipeper. Giet het eiermengsel over de pasta en doe een deksel op de pan of zet hem ca. 10 min. in een matig warme oven. Keer de pan na 10 min. bedekt met een groot bord om en bak de andere kant nog ca. 2 min. Leg de omelet op een plank en snij er punten van.Dat ziet er lekker uit en is ook vlug klaar.
Alle reacties Link kopieren
http://www.simkookt.nl/golden-oldies-spaghettitaart/

Zelfs spaghetti valt te pimpen. Ingrediënten kun je natuurlijk helemaal zelf bepalen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
http://www.simkookt.nl/friday-night-mini-kaasfondue/



Misschien leuk voor de verjaardag van je dochter, TO? Camabert van de Lidl oid is niet zo duur en het lijkt meteen iets heel bijzonders.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Op zoek naar iets anders voor je zondagse ontbijtje? Dan is dit echt grappig dingetje om te maken. Het resultaat ziet er zeker indrukwekkend uit. De smaak is eerlijk en puur, een geroosterde boterham met uitgebakken spek en een eitje. Simpel maar zo lekker! Een klein feestje op je bord. Probeer het een keer, kan niet mislukken.





Ingredienten



6 sneetjes witbrood, korsten verwijderd



zachte boter



6 plakken ontbijtspek



6 eieren



peper en zout





Bereiding



Verwarm de oven voor op 200 graden. Rol de sneetjes brood met een deegroller zo dun mogelijk uit. Ik heb de korstjes eraf gehaald, rolt makkelijker. Bestrijk elk sneetje met boter. Druk de sneetjes brood met de kant van de boter naar onderen in de ingevette mal van een muffinblik. Leg in elk sneetje een plakje bacon. Breek een ei boven elke muffin. Bak de muffins 10-15 minuten in de hete oven. Vind je het ei te zacht laat dan nog even door bakken in de oven. Haal ze uit de oven en laat heel even staan. Haal ze voorzichtig uit de mal en bestrooi ze met een beetje zout en peper.





Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk erover om een pavlova te maken als toet volgens mij kun je dat ook heel goedkoop maken met eiwitten en wat poedersuiker. Zie ook: http://kookgekte.blogspot ... elijk-toetje-pavlova.html



Doe bijv slagroom en plakjes banaan erop of wat goedkope kerst chocolaatjes (bijv kerst blaadjes van de Lidl van 1.19).
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Je kinderen houden niet zo van stamppot? Boerenkool met spaghetti kan ook.



http://www.simkookt.nl/me ... asta-met-boerenkoolpesto/



Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Deze muffins maak ik ook regelmatig en dan zonder blauwe bessen. Soms maak ik het plain en soms met een restje noten, fruit, cocos, rozijnen of wat ik dan ook in huis heb. Een pak havermout kost ongeveer een euro, je kunt het meerdere keren maken: http://uitpaulineskeuken. ... uffins-met-havermout.html
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de combi pasta met ei echt geniaal smaken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon pannenkoeken is natuurlijk ook een optie, ontbijt wentelteefjes.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
BGB



Wat een leuke recepten. Dit topic is nu echt wel heel interessant voor meerdere mensen. Ikzelf ga er iig een paar uitproberen.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 15 december 2014 @ 18:53:



Ik wat opzoek naar iets in mijn keukenkastjes en overal kwamen wat restjes van sinterklaas tegen. Wat kruidnoten, pepernoten, speculaas en taai-taai. Ik wist gelijk wat ik er mee ging maken. Een tijdje geleden heb ik uit het AD een artikel van Herman den Blijker uitgescheurd en daar stond een recept in voor een speculaastaart, die hij maakte van de restjes van sinterklaas. Sinterklaas is ondertussen al even weg, maar minder smaken zal het niet toch?

Het is een hele simpele taart om te maken en je "moet" hem 48 uur van te voren maken, want hij word steeds lekkerder. Dus dat heb ik braaf gedaan. Omdat ik niet genoeg restjes had heb ik ook een restje chocoladeletter grof gehakt en wat abrikozen fijngeknipt en deze er ook in gedaan. Dus het recept is een beetje van mij en de rest van Herman ;)



Recept Speculaastaart





[afbeelding]



400 gram restjes strooigoed (kruidnoten, pepernoten, taai-taai, speculaas, schuimpjes)

50 gram chocolade letter

50 gram gedroogde abrikozen

wat poedersuiker en een brander (heb je die niet, laat dan de poedersuiker weg)

60 gram suiker

3 eieren

125 gram bloem

1/4 theelepel zout

250 gram melk



Verwarm de oven voor op 175 graden

Hak en snijd de restjes stooigoed, chocolade en abrikozen grof.

Doe ze in een ovenbestendige schaal en bestrooi ze met wat poedersuiker en laat met de brander de poedersuiker karameliseren. Heb je geen brander? Laat dan de poedersuiker weg en sla deze stap over.

Klop de suiker met de eieren tot deze gaan schuimen, voeg dan het zout en de bloem toe.

Als de bloem goed is opgenomen, voeg je de melk in gedeelten toe.

Giet het beslag over de vulling.

Bak de taart in 45 minuten gaar.

Laat hem 48 uur staan voor je hem eet en dan is hij heerlijk!Ik ben nog niet door alle 550 postings heen maar in welke regio woon je TO?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren














Pannenkoeken

Nutella

Hazelnoten

Cacaopoeder



Bereiding

Bak de pannenkoeken. Laat ze afkoelen. Steek met een uitsteekvormpje gelijke rondjes. Besmeer de rondjes met nutella en stapelen maar. Eindig met een beetje nutella. Hak de hazelnoten fijn en bestrooi de kleine taartjes ermee. En om het feestelijk te maken, bestrooi ze met een beetje cacaopoeder (klein zeefje gebruiken)
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
we komen uit Noord-Holland vlakbij Amsterdam
Alle reacties Link kopieren
Poffertjes op een prikkertje of die uitgesneden pannenkoeken zijn misschien voordeliger dan muffins maken??
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 15 december 2014 @ 19:26:

NO WASTE: Spaghetti omelet



[afbeelding]



Ingredienten

200 g restje gekookte pasta (met saus),

3 eieren,

1 scheutje melk of room,

1 snuf oregano,

1 el olijfolie,

zout en chilipeper



Bereiding

Verwarm de olie in een anti-aanbakpan. Doe de pasta in de pan en laat ca. 1 min. zachtjes bakken. Kluts intussen de eieren met de melk of room, oregano, zout en chilipeper. Giet het eiermengsel over de pasta en doe een deksel op de pan of zet hem ca. 10 min. in een matig warme oven. Keer de pan na 10 min. bedekt met een groot bord om en bak de andere kant nog ca. 2 min. Leg de omelet op een plank en snij er punten van.Ik rol een restje pasta wel eens in een pannekoekenei , als wrap. Prima te eten.
Alle reacties Link kopieren
quote:karossis schreef op 15 december 2014 @ 19:55:

we komen uit Noord-Holland vlakbij AmsterdamIk stuur je even een pb, ik heb wel wat over wat ik kan delen.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
Maak er een zo leuk mogelijke dag van! Lekker (bord)spelletjes doen, zelf versiering maken, zoals sandt al zei pons sterretjes, sneeuwvlokjes zijn ook heel makkelijk te maken van wit papier, google even een tutorial het is makkelijker dan je mss denkt. Leg de nadruk op de dag en niet op het eten.

En inderdaad zouden vrienden of familie niet een klein beetje kunnen sponseren is het geen geld dan mss boodschapjes? of vraag aan meerdere mensen kleine bedragen in zon situatie is elke euro een winst. Voor 1 euro kan je net 3 biertjes kopen...

En een gourmet op tafel doet al heel veel voor de speciale eet beleving en het hoeft echt niet duur. Als het om je kids draait hoef je geen drinken te halen van die 10 euro. zowel haal een andere smaak limonade bij de plus hebben ze bijv een lekkere multivrucht (85 ct) Ik heb ook de gourmetvlees van de lidl gekocht. Daar doe ik nog wat stokbrood (ca 30 ct voor 2) roomkaas (65 ct lidl of euroshopper) en een huzarensalade is ook niet zo duur maar vult toch.

Voor de kleine doe ik er wat pannekoekenbeslag bij maken. 250 gr bloem (46 ct voor een kilo) 2 a 3 eieren en een halve liter melk (ca 60ct).

Frikandellen laten ontdooien, door de helft snijden en dan in de lengte in plakjes snijden en laten marineren in... ketjapsaus, speklap kruiden, oid.. geloof me ze smaken niet echt meer naar frikandellen.

Ook maak ik regelmatig zelf pindasaus. 2 flinke lepels pindakaas water en een scheut (koffie)melk is de basis, je kan hem oppeppen door er een klein beetje suiker doorheen te doen een beetje sambal ketjap knoflook(poeder) (zijn vaak dingen die je al in de kast heb staan)

Ook kan je een lekkere pasta salade maken, ca een halve zak pasta(gebruik je de euroshopper is een kwart zak genoeg) (macaroni penne maakt eig niet uit) 1 potje roomkaas (65ct euroshopper & lidl) en een zakje soepgroenten. (evt een half zakje spekjes uitbakken). Kook de pasta en kook de soepgroenten kort 3a 4 min. roer de roomkaas en de groenten erdoorheen als de pasta nog warm is laten afkoelen en je heb een flinke schaal pasta. En heb er alleen positieve reacties op gehad ( dit maak ik vaak als ik veel eters heb voor nog geen 5 euro!)

Ik kook al een flinke tijd budget en kruiden zijn dan een goede investering om toch een lekkere smaak zonder al die dure producten. En je doet er best een tijd mee.
anoniem_212606 wijzigde dit bericht op 15-12-2014 20:26
Reden: Oops vergeten
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven