Welke jam en welke stroop?

14-12-2014 17:47 60 berichten
Ik ben op zoek naar jam en stroop met liefst weinig calorieën en zonder toegevoegde suikers.

Iemand een idee welke jam/ stroop en waar te koop?



Tja, soms komen er op dit forum nu eenmaal ook korte vragen van huishoudelijke/ eet- aard. 😜
Stroop is per definitie van suiker/zoetigheid gemaakt en daar bestaat volgens mij geen magere variant van.



Je zou voor suikervrije vruchtencompote kunnen kijken bij de potgroente in de super.
Alle reacties Link kopieren
Stroop = suiker dus suikervrij stroop bestaat niet. Jam kun je zelf maken, vruchten koken en binden met gelatine of maizena, niet echt lekker maar het is een alternatief.
verba volant, scripta manent.
Ik vind de jam van Bonne Maman heel lekker. Zit wel rietsuiker in, maar dat schijnt gezonder te zijn dan gewone suiker. Stroop van Crombach of Rinse appelstroop is erg lekker. Crombach is biologisch.
Cateautje, nog nooit aan gedacht dat idee! Thnx.



Overigens weet ik dat stroop en jam veel suikers bevatten. Maar daarom wil ik er enkel natuurlijke suikers in hebben en niet nog eens extra suiker toegevoegd in de fabriek.



Heb in winkel zitten zoeken, maar zag niks van mijn gading.
Bonne Maman ken ik, crombach nog niet.



Zelf maken is optie, en mij kennende ga ik dat doen als er geen andere variant vindbaar is.
Alle reacties Link kopieren
quote:troelalaaaatje schreef op 14 december 2014 @ 17:52:

Cateautje, nog nooit aan gedacht dat idee! Thnx.



Overigens weet ik dat stroop en jam veel suikers bevatten. Maar daarom wil ik er enkel natuurlijke suikers in hebben en niet nog eens extra suiker toegevoegd in de fabriek.



Heb in winkel zitten zoeken, maar zag niks van mijn gading.Verdiep je eens in het proces van het oogsten van suikerbieten tot het verwerken tot geraffineerde suiker en alles wat daar tussen zit. Dan kom je de stroop vanzelf tegen.
verba volant, scripta manent.
quote:troelalaaaatje schreef op 14 december 2014 @ 17:52:

Cateautje, nog nooit aan gedacht dat idee! Thnx.



Overigens weet ik dat stroop en jam veel suikers bevatten. Maar daarom wil ik er enkel natuurlijke suikers in hebben en niet nog eens extra suiker toegevoegd in de fabriek.



Heb in winkel zitten zoeken, maar zag niks van mijn gading.

Maastrichter stroop zou je kunnen nemen. Is heerlijk en gezond. Is ingedikt appel/perensap/rozijnen.



Denk ik nu pas aan. Bij Appie.
Alle reacties Link kopieren
Er is geen verschil tussen rietsuiker en gewone suiker.

http://voedingenkankerinf ... -beter-dan-gewone-suiker/
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt ook jam in van die smalle hoge potjes (weet het merk even niet meer). Daar zit geen toegevoegde suiker in maar er wordt wel extra druivensap aan toegevoegd om het zoeter te maken.
Stroop is stroop, daar doe je niks aan. Ik neem tenminste aan dat je geen appelstroop bedoelt.

In halva-jam zit natuurlijk ook een hoop suiker, maar veel minder dan in gewone jam, ik vind het daarom veel lekkerder, frisser.

Jammer dat dit niet direct het meest ideale seizoen is om zelf jam/vruchtencompote te maken, maar ik ben nog steeds dol op mijn eigen appelcompote. In een kwartier klaar:

Goudrenetten naar wens schillen, in stukjes snijden, opzetten met een beetje water, klein beetje citroensap, handje rozijnen en in stukjes gesneden gedroogde abrikozen erdoor en als je een heeeel extravagante bui hebt, een scheut calvados (zit ook geen suiker in ).

Koken tot de appels uit elkaar vallen.



Qua calorieën is er trouwens geen verschil tussen rietsuiker en gewone suiker.

Als je mooie rijpe goudrenetten hebt, hoeft er helemaal geen suiker bij.
En daarom heb ik een hekel aan "gezond" doen. Eerst werd gezegd dat Rietsuiker beter is dan geraffineerde suiker. Nu schijnt het weer geen bal uit te maken. Zucht.
http://www.bodyenfitshop. ... m-fruit-spreads/?sqr=jam&



Duur, maar zonder calorieën
Alle reacties Link kopieren
Calvados bevat wel degelijk suiker, suiker zit ook in appels. Bovendien wordt calva dikwijls gekleurd met een klein beetje caramel (dat wordt ook gemaakt van suiker).
verba volant, scripta manent.
quote:elfje12 schreef op 14 december 2014 @ 18:10:

En daarom heb ik een hekel aan "gezond" doen. Eerst werd gezegd dat Rietsuiker beter is dan geraffineerde suiker. Nu schijnt het weer geen bal uit te maken. Zucht.Het maakt wel uit. De samenstelling van ruwe rietsuiker bevat een bepaald percentage aan calcium en dat zorgt ervoor dat de suikerstof niet op zoek gaat in je lichaam om zich aan jouw calcium te binden. Ook de melasse is gezond voor je.
Alle reacties Link kopieren
Als je gezond bent en niet te zwaar, waarom zou je dan zo angstvallig alle suiker mijden? In vrijwel alle levensmiddelen die je koopt zit suiker, niet alleen in koekjes en snoep maar ook in soepen, sauzen, kant-en-klaar maaltijden en ga zo maar door. Ik eet overigens alleen vers omdat ik dat a) lekkerder vind en b) graag kook maar dat doet lang niet iedereen.
verba volant, scripta manent.
Aha, dank je Cateautje! Weer wat geleerd.
Alle reacties Link kopieren
quote:misschicken schreef op 14 december 2014 @ 18:12:

http://www.bodyenfitshop. ... m-fruit-spreads/?sqr=jam&



Duur, maar zonder calorieënHoe kan dat nou? Aardbeien bevatten toch ook calorieën?
Alle reacties Link kopieren
In stroop zit wel veel ijzer toch? Ook goed voor je.
Alle reacties Link kopieren
quote:Yavanna schreef op 14 december 2014 @ 18:18:

In stroop zit wel veel ijzer toch? Ook goed voor je.Appelstroop. Als je een ijzertekort hebt kun je dat met appelstroop aanvullen, je moet dan een pot per dag leeglepelen.
verba volant, scripta manent.
Jaren geleden scheen je kanker te krijgen van pindakaas, en bijna ter plekke dood neer te vallen als je meer dan 2 eieren per week at.

Na de "supergezonde" macrobiotische hype van de jaren 70 bleken veel kinderen die op die manier opgevoederd waren allerlei gebreken te vertonen door gebrek aan essentiële voedingsstoffen.



Nu word je grootschalig opgelicht door al die zogenaamde superfoods. Betaal je in de supermarkt vier euro voor een minizakje vage zaadjes dat vier jaar geleden nog twee kwartjes deed.



Gewoon doen waar je je goed bij voelt en je gezonde verstand gebruiken, dan kom je een heel eind. Rietsuiker is trouwens wel ideaal voor het maken van de karamellaag op de crème brulée.



Edit: dit naar aanleiding van de rietsuikerverzuchting van elfje, maar jullie gaan zo hard!
Alle reacties Link kopieren
quote:Yavanna schreef op 14 december 2014 @ 18:17:

[...]



Hoe kan dat nou? Aardbeien bevatten toch ook calorieën?Weinig, wel veel water.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sri schreef op 14 december 2014 @ 18:20:

Jaren geleden scheen je kanker te krijgen van pindakaas, en bijna ter plekke dood neer te vallen als je meer dan 2 eieren per week at.

Na de "supergezonde" macrobiotische hype van de jaren 70 bleken veel kinderen die op die manier opgevoederd waren allerlei gebreken te vertonen door gebrek aan essentiële voedingsstoffen.



Nu word je grootschalig opgelicht door al die zogenaamde superfoods. Betaal je in de supermarkt vier euro voor een minizakje vage zaadjes dat vier jaar geleden nog twee kwartjes deed.



Gewoon doen waar je je goed bij voelt en je gezonde verstand gebruiken, dan kom je een heel eind. Rietsuiker is trouwens wel ideaal voor het maken van de karamellaag op de crème brulée.Dit dus.
verba volant, scripta manent.
Op die site van de jam staan ook diverse stropen en siropen die je op je brood kunt doen. Gewoon even in de zoekfunctie intikken.

En de jam is er in meerdere smaken, allen zonder calorieën.



Ik heb zelf wel eens een calorievrije siroop besteld voor in mijn yoghurt, ik vind het wel lekker.
quote:misschicken schreef op 14 december 2014 @ 18:29:

Op die site van de jam staan ook diverse stropen en siropen die je op je brood kunt doen. Gewoon even in de zoekfunctie intikken.

En de jam is er in meerdere smaken, allen zonder calorieën.



Ik heb zelf wel eens een calorievrije siroop besteld voor in mijn yoghurt, ik vind het wel lekker.Als die jam calorievrij is, ben ik wel heel erg benieuwd wat er in zit...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven