Welke jam en welke stroop?

14-12-2014 17:47 60 berichten
Ik ben op zoek naar jam en stroop met liefst weinig calorieën en zonder toegevoegde suikers.

Iemand een idee welke jam/ stroop en waar te koop?



Tja, soms komen er op dit forum nu eenmaal ook korte vragen van huishoudelijke/ eet- aard. 😜
quote:Sri schreef op 14 december 2014 @ 18:30:

[...]



Als die jam calorievrij is, ben ik wel heel erg benieuwd wat er in zit...Dat kan natuurlijk niet. Alleen water heeft geen calorieën.
Fior di Frutta (AH en natuurwinkels) heeft jam zonder toegevoegde suikers en st. Dalfour (supermarkt) ook. Al heeft de eerste mijn voorkeur. Stroop zonder suiker bestaat niet. Appelstroop zonder extra toegevoegde suikers wel.
Alle reacties Link kopieren
Ik eet altijd zonnatura zonnefruit, deze is niet zo zoet dus daar moet je wel aan wennen in het begin. 141 kcal per 100 gram maar ik weet niet wat het aantal kcal in normale jam is. Er zit in ieder geval minder suiker in dan in normale jam.



Van stroop eet ik soms fruitesse appel-kaneel fruitstroop, 224 kcal per 100 gram. Aan de andere kant je doet natuurlijk nooit 100 gram stroop op je boterham.
Alle reacties Link kopieren
Die zonnatura jam bederft trouwens wel wat eerder, dat is wel een nadeel. Maar verder erg lekkere jam!
Alle reacties Link kopieren
quote:Sri schreef op 14 december 2014 @ 18:30:

[...]



Als die jam calorievrij is, ben ik wel heel erg benieuwd wat er in zit...

Heb het gevonden:



quote:Yavanna schreef op 14 december 2014 @ 18:52:

[...]



Heb het gevonden:



[afbeelding]Dat bestaat uit ingedikt gekleurd water. Dat is toch niet gezond?
Alle reacties Link kopieren
Brrrrr, soms is het zo fijn dat je niet wil lijnen.
Alle reacties Link kopieren
Wel een leuke site misschieken, heb er net een paar tientjes uitgegeven

Ben benieuwd naar die eiwitchips en koekjes.
St Dalfour jam. Bijvoorbeeld de abrikozen:



Abrikozen 51% ongezoete vruchtensappen, pectine, citroensap
Klopt, als je over alles nadenkt wil je veel niet meer eten. Tot die conclusie ben ik al eerder gekomen.



Knap MarianneDavids, dat jij dat allemaal weet. Ik zie soms door de bomen het bos niet meer.



Overigens denk ik dat ik dan appelstroop zonder toegevoegde suikers ga proberen.

En halva-jam heb ik vandaag in huis gehaald om te proberen. Zag thuis dat daar ook flink suiker aan toegevoegd is. Dus voelde me stiekem genekt, terwijl ik niet goed gekeken heb.
Alle reacties Link kopieren
quote:troelalaaaatje schreef op 14 december 2014 @ 17:53:

Bonne Maman ken ik, crombach nog niet.



Zelf maken is optie, en mij kennende ga ik dat doen als er geen andere variant vindbaar is.Jam maken is zo gebeurt. Met vers fruit en weinig suiker wel heel slecht houdbaar dus in kleine beetjes maken.

Maar als je geen toegevoegde suikers wilt waarom het fruit niet zo eten? Neem aan dat je de jam voor op brood wil maar daar kun je ook geprakte aardbei, banaan, framboos etc voor nemen dan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Yavanna schreef op 14 december 2014 @ 18:52:

[...]



Heb het gevonden:



[afbeelding]Getverdemme. Echt dit heeft toch niks meer met eten te maken? Waarom zou je dit tot je nemen...... Gekleurd water met smaakstoffen. Eet smakelijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:troelalaaaatje schreef op 14 december 2014 @ 19:15:

Klopt, als je over alles nadenkt wil je veel niet meer eten. Tot die conclusie ben ik al eerder gekomen.



Knap MarianneDavids, dat jij dat allemaal weet. Ik zie soms door de bomen het bos niet meer.



Overigens denk ik dat ik dan appelstroop zonder toegevoegde suikers ga proberen.

En halva-jam heb ik vandaag in huis gehaald om te proberen. Zag thuis dat daar ook flink suiker aan toegevoegd is. Dus voelde me stiekem genekt, terwijl ik niet goed gekeken heb.Haha, ik voel me een beetje het zonnatura promotieteam maar aan zonnefruit is dus geen suiker toegevoegd, wel vruchtensap.
quote:Yavanna schreef op 14 december 2014 @ 19:04:

Wel een leuke site misschieken, heb er net een paar tientjes uitgegeven

Ben benieuwd naar die eiwitchips en koekjes.Ik gebruik hun eiwitshakes dagelijks. Prima spul
quote:rastan schreef op 14 december 2014 @ 19:20:

[...]



Getverdemme. Echt dit heeft toch niks meer met eten te maken? Waarom zou je dit tot je nemen...... Gekleurd water met smaakstoffen. Eet smakelijk.Niemand dwingt je om het te eten, toch?
Alle reacties Link kopieren
quote:misschicken schreef op 14 december 2014 @ 19:26:

[...]



Ik gebruik hun eiwitshakes dagelijks. Prima spulJa shakes heb ik al, maar wist niet dat er ook koekjes en zo waren met zo'n hoog eiwitgehalte. Ben vegetariër, dus moet soms moeite doen om aan de eiwitten te komen.
quote:Yavanna schreef op 14 december 2014 @ 19:29:

[...]



Ja shakes heb ik al, maar wist niet dat er ook koekjes en zo waren met zo'n hoog eiwitgehalte. Ben vegetariër, dus moet soms moeite doen om aan de eiwitten te komen.Ik sprokkel ook mijn eiwitten op die site bij elkaar, moet ook extra eiwitten innemen om voldoende binnen te krijgen. Maar let op met die koekjes, ze bevatten veel calorieën. En dat geldt ook voor die chocolade.
Alle reacties Link kopieren
quote:troelalaaaatje schreef op 14 december 2014 @ 19:15:

Klopt, als je over alles nadenkt wil je veel niet meer eten. Tot die conclusie ben ik al eerder gekomen.



Knap MarianneDavids, dat jij dat allemaal weet. Ik zie soms door de bomen het bos niet meer.



Overigens denk ik dat ik dan appelstroop zonder toegevoegde suikers ga proberen.

En halva-jam heb ik vandaag in huis gehaald om te proberen. Zag thuis dat daar ook flink suiker aan toegevoegd is. Dus voelde me stiekem genekt, terwijl ik niet goed gekeken heb.



Zal wel met mijn gevorderde leeftijd te maken hebben, met de kookcursussen inclusief warenkennis en voedingsleer die ik in een grijs verleden heb gevolgd in mijn vrije uurtjes en met mijn uit de hand gelopen hobby, koken.

Halva jam is niet echt lekker, als je iets fruitigs op je boterham, cracker of beschuit wil kun je ook gewoon fruit nemen, net als in yoghurt of kwark. Aan yoghurt kun je desnoods een beetje stevia toevoegen of honing. Honing is ook niet calorie-arm maar het is al vóórverteerd.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:misschicken schreef op 14 december 2014 @ 19:32:

[...]



Ik sprokkel ook mijn eiwitten op die site bij elkaar, moet ook extra eiwitten innemen om voldoende binnen te krijgen. Maar let op met die koekjes, ze bevatten veel calorieën. En dat geldt ook voor die chocolade.Klopt heb die koekjes nog even gelaten, dat zijn dan sowieso uitzonderingen om te nemen voor mij.
Alle reacties Link kopieren
troelalaaaatje, suikervrije/suikerarme jam (of light jam) bederft sneller. Suiker is nu eenmaal een conserveermiddel.



Dus: light jam in de koelkast bewaren.

En geen grote potten jam kopen (tenzij je vijf kinderen ook jam op brood doen).



Natuurvoedingswinkels en sommige drogisterijen verkopen jam die met appeldiksap gezoet is. Erg lekker. Smaakt niet zo 'nep' als aspartaamgezoete jam.



In de zomer: aardbeien op brood!
Alle reacties Link kopieren
quote:misschicken schreef op 14 december 2014 @ 19:28:

[...]



Niemand dwingt je om het te eten, toch?

Nee gelukkig niet maar mijn vraag was serieus. Waarom zou je dit eten?



Je eet toch niet alleen voor de lekker maar ook (vooral) om je lichaam van brandstof en bouwstoffen (vitamines, mineralen) te voorzien? In een handje aardbeien bijvoorbeeld zitten ook bijna geen calorieen maar wel vitamines (en persoonlijk vind ik ze lekkerder dan gelei achtige smurrie met toegevoegde smaakstof)
Ik vind de Hero Delight abrikozenjam wel lekker. Sowieso hou ik niet van mierzoete jammen, dus niet alleen calorietechnisch vind ik Delight beter, maar ook gewoon veel lekkerder en frisser van smaak.



Stroop is volgens mij altijd enorm calorierijk, want puur suiker. Misschien is Maple syrup wel de minst slechte variant en in elk geval is die wel 't lekkerst.
Alle reacties Link kopieren
Als je een Turks winkeltje hebt in de buurt kun je pekmez kopen. Pekmez is ingedikt fruitsap meestal van druiven of moerbeien. Vaak zonder toegevoegde suikers of ander rotzooi maar lees altijd de ingrediënten voor de zekerheid. Smaakt vrijwel hetzelfde als Nederlande stroop.



Pekmez + tahin + brood = Superfood
Ik zie dat ahornsiroop nog niet genoemd is. Moet je wel pure hebben en geen mix van suikerwater en ahornsiroop,
Alle reacties Link kopieren
Aardbeienjam waaraan geen aardbei te pas is gekomen? Brrrr.

Als je zo puur mogelijk wilt eten ga dan naar een natuurvoedingswinkel. Als je ergens jam zonder toevoegingen vindt is het daar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven