wie weet een lichte soep als voorgerecht met kerst

23-12-2011 10:34 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
ben op zoek naar een lichte soep als een soort tussen gerecht met de kerst. Zelf dacht ik aan een kippen soep maar vind ik ook weer saai .Het moet geen soep zijn dat je daarna vol zit .Ideeen zijn erg welkom .
Alle reacties Link kopieren
Ossenstaart soep?
Alle reacties Link kopieren
voor een tussengerecht zou ik voor een bouilon gaan.

Als het echt een voorgerecht is dan is een paprika soep of een mostersoep erg lekker.

Je kunt het ook als tusengerecht serveren maar dan in kleine glaasjes.
Alle reacties Link kopieren
Heldere champignonsoep?
Alle reacties Link kopieren
Het word een tussen gerecht .

zat idd te denken aan boullion. Maar met een draai eraan dat het niet zo saai is .
Alle reacties Link kopieren
Ga dan voor een heldere soep, en geen gebonden soep.



Zelfgemaakte ossenstaart soep is erg lekker! Die is al leuk van zichzelf, en hoeft niet opgeleukt te worden
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
Alle reacties Link kopieren
heb je daar ook een recept van .jojanneke ? Ik ben eigenlijk niet zo kokerig. Maar wil nu mijn best gaan doen .
Alle reacties Link kopieren
Ik vind kippensoep echt de allerlekkerste soep die er is, dus ik zou daar toch voor gaan. Wel gewone kip gebruiken, niet kipfilet.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Bouillon met paprikasterretjes of bladerdeegsterretjes ? Eventueel soep in kleine kopjes doen en dan met een bladerdeegdekseltje uit de oven.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ooit een keer een simpele runderbouillon gemaakt & daar wat handen paddestoelen ingegooid. Tenslotte nog wat versgehakte peterselie erover & ik was klaar. Zag er erg leuk uit & was makkelijk te maken.
Alle reacties Link kopieren
quote:natuur schreef op 23 december 2011 @ 10:43:

heb je daar ook een recept van .jojanneke ? Ik ben eigenlijk niet zo kokerig. Maar wil nu mijn best gaan doen .





Pffffffftttt... Ik doe meestal maar wat... LOL



Goed, ik ga het proberen:



De kunst is dat je soep er "bruin" uitziet en sterk van smaak is.

Wat ik meestal doe, is de ossestaart stukken zouten, peperen, en even rondom bruin bak in de pan met een beetje vet.

en met bruin bedoel ik ook bruin, netzoals dat je runderlappen aanbraad.



Als de staartstukken bruin zijn, dan voeg ik water toe, één zakje met soepgroente, (of uien, peen, prei, peterselie stelen, bleekselderij, etc) foelie, laurier, kruidnagel en breng ik het weer aan de kook.

Dat laat ik lang sudderen (4-5 uur) Als het soepvlees van ellende van de staartstukken valt, dan zeef ik de hele massa. Eerst grof en daarna fijn door een schone theedoek heen.



Nu heb je een heldere bouillon.

Het vlees haal ik van de botten af, en zet ik apart.

Hierna maak ik de bouillon op smaak, en laat het afkoelen.

Als het afgekoeld is kun je het vet eraf scheppen.



Voordat we het gaan eten warm ik datgene op wat we nodig hebben, doe er wat peterselie door, en wat soepvlees.



Ik hoop dat je het een beetje snapt, ik kook meestal met datgene wat ik voor handen heb, en altijd uit de losse pols...



De slager kan je vertellen hoeveel ossestaart je nodig bent voor een bepaalde hoeveelheid soep.
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
Alle reacties Link kopieren
een omeletje bakken met tompuree erdoor zodat je een rood omeletje krijgt en die in hele kleine reepjes snijden. Die kun je dan ook als garnering in de soep doen.
Alle reacties Link kopieren
Kippebouillon met een handje taugeh en wat bieslook of ringetjes bosui.

Of straciatella van kippebouillon: klop met een garde door de kokende bouillon een losgeklopt ei en garneer met een beetje Parmezaanse kaas.
Alle reacties Link kopieren
Pompoensoep. Licht verteerbaar en in 20 minuten gemaakt, het schillen van de pompoen is het meeste werk.



1 flespompoen

1 ui

1 rood pepertje

2 bouillonblokjes

scheut kookroom



pompoen schillen en in stukken snijden

ui hakken en lichtbruin bakken in een beetje olijfolie

pepertje fijnsnijden, even meebakken

de stukken pompoen toevoegen

bouillon erbij tot de pompoen net onder staat

na twintig minuten zachtjes koken pureren met de staafmixer

scheutje kookroom toevoegen

evt. op smaak afmaken met peper en zout.



I.p.v. een rood pepertje kun je natuurlijk ook sambal nemen.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
ik schil de biologische pompoen nooit, heb ooit ergens gelezen dat dat niet hoeft, scheelt veel gedoe.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
je kunt ook op zoek gaan naar een ster uitsteekvormpje.

maak je sterretjes avn schijfjes wortel, paprika en dat doe je in de kippensoep
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Ooit uit de Allerhande gevist. Erg lekker en simpel.



Zo'n pot kippenbouillon met kip

Snelkookrijdt

Ei

Citroensap

Peterselie



Eerst de kippenboullion door de zeef, en dan de boullion + anderhalve pot water aan de kook brengen. Rijst in de kippenboullion koken. Als de rijst gaar is, kippenvlees toevoegen, even laten mee koken. Losgeklopt ei met 5 eetlepels citroensap toevoegen, met een vork roeren en een minuut laten mee koken. Serveren met een beetje peterselie er over.



Klaar, simpel en heel erg lekker.
Alle reacties Link kopieren
quote:nlies schreef op 23 december 2011 @ 11:03:

ik schil de biologische pompoen nooit, heb ooit ergens gelezen dat dat niet hoeft, scheelt veel gedoe.Als ik er iets anders mee doe schil ik hem ook niet (grillen in de oven bijvoorbeeld) maar voor soep schil ik hem wel.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou voor een bouillon gaan.
Alle reacties Link kopieren
Niet gebonden courgettesoep, is heel feestelijk smaakt super en mensen verwachten zoiets niet. Ik maak hem ook als tussengerecht.



Nodig voor 4 personen:

-400g courgette in stukjes

-400 ml groentebouillon

-100 ml witte wijn

-10 basilicum blaadjes

-peper zout

-4 scampi gepeld en schoongemaakt

-4 eetl slagroom geklopt



Voorbereiding:

*bouillon-wijn-courgette warm maken en ong 10 min lzachtjes

laten koken

*laatste minuut basilicum blaadjes toevoegen

*soep pureren peper en zout erbij



Bereiding:

*soep aan de kook brengen, scampi erbij 1 minuut meetrekken

op zacht vuur

*scampi uit de soep, soep in kommetjes schenken, room erover

en scampi op de rand zetten
Alle reacties Link kopieren
Zelfgetrokken heldere vleesbouillon met ringetjes van lenteui.



Je kunt ook de ossenstaartsoep opleuken met een scheutje Madeira. Heel 'kerst'!
Alle reacties Link kopieren
Hier is een spaanse knoflooksoep erg favoriet en zo'n beetje de meest simpel te maken soep die er bestaat.

Maak een heldere bouillon van bv kip. Kan ook met een blokje.

Bak plakjes stokbrood met een beetje olie tot mooie harde croutons. Wrijf de soepkommen in met een doorgesneden teentje knoflook.

Leg in iedere kom een stokbroodplakje. Leg daar een klein gebakken eitje (bv een kwarteleitje voor de kerst!) bovenop. Giet voorzichtig de bouillon erbij. Strooi wat paprikapoeder over de kom (het broodje met het ei blijft drijven als het goed is) en evt wat peterselie en serveer.
Alle reacties Link kopieren
http://www.ah.nl/recepten ... 6768&rq=gele+paprika+soep



Heerlijk frisse soep die niet te zwaar is, makkelijk is te maken EN heel indrukwekkend lijkt.
Alle reacties Link kopieren
Een avocadosoep met garnaaltjes of zalm :-)
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 23 december 2011 @ 12:01:

http://www.ah.nl/recepten ... 6768&rq=gele+paprika+soep



Heerlijk frisse soep die niet te zwaar is, makkelijk is te maken EN heel indrukwekkend lijkt.



Een alternatief recept voor 4 personen zonder room (room maakt het vaak wat zwaarder):



3x rode paprika, 3x geel, 2 uitgeperste sinaasappels, 1 theelepel koriander korrels, 1 ui, 2 teentjes knoflook, 1,25 liter groentebouillon, handje vol verse basilicum, stuk kip of mootje zalm.



Fruit de knoflook en ui aan, paprika in stukjes gesneden erbij (ca 4 min laten fruiten), koriander toevoegen en nog even omscheppen, sinaasappels uitknijpen boven de soep, bouillon toevoegen, aan de kook brengen, op zacht vuur 20 minuten laten koken met de deksel op de pan.



Ondertussen kip of zalm garen (stomen of grillen) en in stukjes snijden.



De basilicum scheuren (paar kleine blaadjes achter houden voor garnering) en in de soep gooien, de soep pureren, en op smaak brengen met gemalen zwarte peper en zout. De soep in kommen doen, kip/zalm erbij, en tenslotte nog wat verse basilicum erover. Klaar!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven