Wie weet een recept voor chutney?

30-05-2007 15:35 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vorige week kreeg ik van een vriendin een zak vol mango´s uit eigen tuin, en iemand anders daar aanwezig zou me een recept voor chutney opsturen. Maar dat heeft ze niet gedaan en ik kan haar niet meer bereiken. Nu liggen die mango´s daar al ruim een week en ik vind het zonde om ze te laten bederven.



Wie o wie heeft een goed recept voor Chutney? Ja, ik weet dat ik ook kan googelen maar ik wil liever een GOED en BEPROEFD recept.



Dank! :R
Alle reacties Link kopieren
MYLENE?!!!!!!
Alle reacties Link kopieren
tot 3 rijpe mango's

0,5 liter wijnazijn

250 gram suiker

200 gram rozijnen

30 gram verse [fgcolor=#0000ff]gember[/fgcolor]

1 theelepel mosterdzaad

1 teentje knoflook

1 heet pepertje

1 ui





BereidingMaak de ui schoon, fruit de ui en bak het lichtbruin aan. Laat de rozijnen wellen. Snijd de gember in kleine stukjes. Snijd de mango's in blokjes en doe het met alle ingrediënten in een pannetje en laat het geheel goed doorkoken. Breng het geheel op smaak met wat zout en peper en doe de chutney heet in een schoongemaakte jampot.
Alle reacties Link kopieren
cocktails zijn ook wel lekker.. ;)
Alle reacties Link kopieren
MYLENE?!!!!!!  
dat bedoel ik!
Alle reacties Link kopieren
Okay van google afgeplukt maar toch. Want het is een recept wat door Antillianen wordt gebruikt. En jaa laat ik die kookkunst nou heul toevallig erg lekker vinden. Ik weet niet of jij bij jou een toko ofzo in de buurt hebt anders zou je daar eens aan iemand die er werkt een goed en beproeft receptje kunnen vragen.

Speel overigens in dit recept met de hoeveelheid suiker en azijn. Want dat moet je toch opgevoel en op smaak toevoegen. Bv helft van de suiker die in het recept staan en twee eetlepels azijn.
Alle reacties Link kopieren
Dushi, je bent een h eld!



Ik zat eigenlijk ook al stiekem op MV te wachten. ;)



*gaat nu naar supermarkt*
Alle reacties Link kopieren
Wacht maar met veren Nijn. Maak eerst het receptje maar en vertel me daarna maar of ie lekker was. Ik watertand nu al want ik ben dol op mango chutney
Alle reacties Link kopieren
Damn, toch van google. Nouja, iig bedankt voor de moeite, schat. :)



Ik heb alles in huis behalve gember. En mosterdzaad zullen ze hier wel niet hebben maar ik ga even kijken. Zou een klodder gewone mosterd ook mogen?
Alle reacties Link kopieren
Gewone mosterd werkt ook Nijn. Jij maakt de chutney die jij lekker vind. En ja daar mag van alles in. Of uitgelaten worden al is de chutney dan niet identiek.



Het recept wat ik opgezocht heb voor je is er eentje die ook veel in mijn familie gebruikt wordt. Al is dat natuurlijk niet tot op de letter want iedereen maakt er zijn/ haar eigen chutney van. Recept is dus leidraad voor die mensen die chutney niet als familierecept hebben. Ik heb het mijn familie ook nog niet ontfutselt hoor. Maar wel er vaak bijgestaan dat ze het klaarmaken dus vandaar dat ik weet wat erin moet. En dit recept past daar perfect in. Een beetje van google en een beetje van dushi dus. Varieer met de hoeveelheden en de ingredienten, dan wordt het een eigen Nijnchutney. Hou er wel rekening mee dat ie heet heul heet is
Alle reacties Link kopieren
Hindoestaanse mensen maken trouwens ook een errug lekkere chutney btw. Maar dat wist je vast al.
Alle reacties Link kopieren
Succes Nijn ik moet er vandoor. *loopt al kwijlend het topic af, al mompelend chutney..mango chutney*
Alle reacties Link kopieren
MYLENE?!!!!!!  
Yoyo, ik loop al 3 dagen te zoeken naar een goed gerecht ervoor. hahahahahah, dat ik het topic zag dacht ik dat jullie het voor mij geopend hadden. Wilde ook graag chutney. Maar bij alle gerechten stond, een potje chutney kopen. Ik ga gauw kijken of ik al mijn mango's kan slijten. Afgezien al die mango's heb ik nu ook veel fruitvliegjes, minder.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
, dat ik het topic zag dacht ik dat jullie het voor mij geopend hadden. Wilde ook graag chutney maken. Omdat ik al een week aan jullie kop loop te zeuren dat ik wat moet doen met al die mango's hier thuis. En de hele ochtend het erover had. Maar toen zag ik dat het nijntje was hahahahahah. Nijntje, op het niet-groepje liep ik vanochtend te zeuren wat te doen. Er staan ook een paar lekkere cocktails met mango van Zaza. Ook zonder alcohol. Dus als je nog over hebt. Wil ik ook die recepten wel naar hier kopieeren.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Erg lekker met mango vind ik lassi, de Indiase yoghurtdrank. Ik geloof dat je mango, yoghurt, water en komijnzaad (of een ander kruid...) moet mengen, even met de staafmixer erdoorheen.
Alle reacties Link kopieren




, dat ik het topic zag dacht ik dat jullie het voor mij geopend hadden. Wilde ook graag chutney maken. Omdat ik al een week aan jullie kop loop te zeuren dat ik wat moet doen met al die mango's hier thuis. En de hele ochtend het erover had. Maar toen zag ik dat het nijntje was hahahahahah. Nijntje, op het niet-groepje liep ik vanochtend te zeuren wat te doen. Er staan ook een paar lekkere cocktails met mango van Zaza. Ook zonder alcohol. Dus als je nog over hebt. Wil ik ook die recepten wel naar hier kopieeren.







Sjee MV, straks krijgt men nog de indruk dat ik een stiekeme meelezer ben! :o :D



Anyway, de mango´s die ik heb, zijn klein en onrijp. Die vrouw die mij dat recept zou sturen via de mail, had het ook over een recept juist voor onrijpe, dus harde zure mango´s. Ik denk dat ik dan maar een beetje matig met de azijn moet zijn...



Ik ga gewoon wat bijelkaar gooien in m´n pannetje, en we zien wel.



Dushi, hoe heter hoe beter!
Alle reacties Link kopieren
Hahahahah die Nijn, nou ik heb vandaag heel erg mijn best gedaan op dat topic om lekkere griekse gerechten te plaatsen, ben nog steeds niet klaar terwijl we al snel weer wegvliegen. "We zeggen gewoon dat het zo lekker naar eten rook". Nee geintje. Maar moest lachen. Dacht dat die meiden met mij een geintje uithaalde. Op internet zeggen ze bij de reacties van het gerecht wat jij hebt dat je sowieso matig moet zijn met de azijn. Er staan maar 2 reacties op maar anders is het te zuur. Laat je nog weten hoe het geworden is?



Wil je nog die cocktailrecepten van Zaza?
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Nou, hij staat te pruttelen hoor. Ik heb me totaal niet aan de hoeveelheden gehouden, ik ga het gewoon proevenderwijs bekijken. Tot nog toe gaat het volgens mij de goeie kant op.
Alle reacties Link kopieren
Had ik net een posting gemaakt voor dit topic, krijgt max weer kuren.



Nijn je hebt de goede instelling. Recepten zijn er om vanaf te wijken. Ik ruik je pruttelende chutney al. Ruikt al lekker he;) 



MV ik vind het harstikke leuk dat jij ook de chutney gaat maken. Me like chutney en vooral de mango versie so much.



Lassi ken ik niet, maar het klinkt absoluut erg lekker.
Alle reacties Link kopieren
Als je na de chutney nog over hebt, dwing je de hele nijntje-familie toch gezonde sapjes te drinken? Mango bij sinaasappelsap in de blender, of aqua de mango/Fresco de mango met water en wat citroen? Heerlijk!
Dat zeg ik....
Alle reacties Link kopieren
Oh, sorry...zie dat het zure mango's zijn:?. In blokjes met een beetje chili en (voor de die-hards) limoen erover
Dat zeg ik....
Alle reacties Link kopieren
Webs limoen erover? Springt bij mij nu al bijna het glazuur van mijn tanden af. Maar ja als je van zuur houd vind je dit jammie.
Alle reacties Link kopieren
Dushi, ik dacht juist dat jij de zure mango wel zou kunnen waarderen, als Tropisch Eilandster zijnde. Tenminste, ik weet niet op de Antillen, maar verder in Latijns Amerika is het een populaire snack; rauwe mango in lange dunne plakjes, met zout (en picante).



Met nog extra limoen erop, dat lijkt mij dan ook weer een beetje veel van het goeie hoor Websje.  :D



Btw, ik heb er een piepklein beetje kruidnagel bij gegooid. Het leek me dat dat wel erbij paste. We´ll see.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou idd meer van die zelfgeperste sapjes kunnen maken, maar ik vind het gewoon zoooo´n geklieder. En mijn kinderen drinken het toch niet. "Ieuw, zitten dingetjes in!!".



Ben allang blij als ik er af en toe een banaan of schijfje appel in krijg bij ze. :D
Alle reacties Link kopieren
Nijn, kom op, beetje integreren daar! Dus gewoon chili, zout én limoen *gruwel*.

Is trouwens niet overdreven, dat kreeg ik in het mangoseizoen ook echt voorgeschoteld. En dan niet begrijpen dat ik al tranen in mijn ogen krijg als ik er maar naar kijk...





(begreep idd dat het ergens in LA was, dan moest je dit wel herkennen ja)
Dat zeg ik....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven