zelf tapas maken

23-10-2014 12:15 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit weekend komt er een groepje eten. En wil ik diverse tapas hapjes maken. Hebben jullie nog lekkere recepten/tips/ideeën?
Alle reacties Link kopieren
De mozzarella spiesjes doen het ALTIJD goed. maak ze eens met zongedroogde tomaten ipv cherry. Geeft veel meer smaak.



Stokbroodjes in de oven krokant bakken. Mascarpone erop en een plakje rauwe ham en afmaken met een klein beetje vijgenchutney.



Lekker zelf tapenades maken.



Bladerdeeg vullen met pittig gehakt (rundergehakt, uitje, knoflook, ketjap, sambal, zout en peper, alles naar smaak)



Tortilla wraps met van alles..



Bedenk wat je lekker vind en of je het in kleine hapjes kan serveren. En of je er een bepaalde lijn in wilt hebben..
Alle reacties Link kopieren
Dadels met spek uit de oven doen het vaak ook goed..
Van die nachochips met salsa en geraspte kaas in de oven. Ook stokbrood met aioli (?) als vooraf is heerlijk. Verder had ik laatst bij een tapas restaurant pittige gehaktballetjes in tomatensaus en meloen met ham en pecannootjes. Weet zo niet meer welke meloen het was (lichtgeel) en wat knapperigere ham.



Veel plezier!
Alle reacties Link kopieren
Patatas bravas, stukjes kaas met appelcompote, artisjok, olijven en gevulde champignongs bijvoorbeeld.
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
Tortilla, albondigas, spaanse kazen op een plankje, spaanse worst zoals chorizo, serranoham enz, bladerdeeg gevuld met tonijn ik heb een heerlijk recept ( empanada) grote kan eigengemaakte sangria..
Is je google stuk of zo?
Alle reacties Link kopieren
Stukjes kip in spek

Of stukjes kip in honing ketjap saus

Gegrilde groente,aubergine courgette in olijfolie met veel knoflook
Alle reacties Link kopieren
Gevulde portobello's (google)



of.. plakjes rosbief uitleggen, daar wat rucola sla op en pestomayonaise (pesto en mayo mengen naar smaak) en dat er opsmeren, wat pijnboompitjes erop en oprollen maar.. jammie



mini carpaccio's
Humus doet het altijd goed. Recepten zat te googelen! Daarbij afgebakken stokbrood en groenten sticks (paprika, komkommer etc).



Filodeeg in kleine vierkantjes snijden, in een (mini) muffintray doen en dan daar geitenkaas in, wat honing, pijnboompitten en fijn gesneden appel, 8 minuten in de oven, heerlijk!



Geitenkaas bolletjes, zo'n 150 gram geitenkaas verkruimelen, zout en peper erdoor en dan in balletjes draaien. Dan doe je een lepel honing met een lepel water mengen, daar draai je de balletjes doorheen.

Vervolgens draai je ze door verschillende ingrediënten. Bijvoorbeeld fijn geknipte bieslook. Of noten (alle soorten mogelijk) even in een pan of oven roosteren, fijn snijden en daardoor rollen. Door sesamzaadjes kan ook, parmazaanse kaas is ook lekker. Nou verzin het maar! (heel goed van te voren te doen en bewaren in de koelkast)



Kaasstengels maken? Reepjes snijden van bladerdeeg uit de vriezer, ei klutsen en erop doen, dan blijft de geraspte kaas eraan plakken. Even 'twisten' en afbakken in de oven.



Dadels kan je ook goed vullen. Maak een mengsel van half monchou kaas en half blauwe schimmelkaas, dan geroosterde walnoten hakken en erdoor en daarmee de dadel vullen. Heeerlijk!



Stokbrood met peer en kaas, stokbrood afbakken, dan reepjes gesneden peer erop en wat blauwe kaas, afbakken in de oven. Doet het altijd goed!



Nou dat zijn er weer een aantal, ben dol op hapjes maken, dus als je meer ideeën nodig hebt roep je maar!
Alle reacties Link kopieren
Weer iemand die grappig wil doen met je is google stuk..
Alle reacties Link kopieren
Nu heb ik honger
Alle reacties Link kopieren
quote:llara schreef op 23 oktober 2014 @ 13:06:

Weer iemand die grappig wil doen met je is google stuk..

Waarom facepalm? Iemand die op een forum tapas kan typen kan dat ook bij google hoor. Snap dat niet zo.

Ook "de lekkerste" wat de één lekker vind vind de ander niet lekker.
Alle reacties Link kopieren
Dat geld toch voor alles..

Het gaat toch juist om het plezier van het uitwisselen van informatie via een forum.



En wat de TO niet lekker vind, vind ik of misschien iemand anders wel lekker.



Wat ik me dan afvraag waarom reageren en dan bedoel ik niet het niet met iemand eens zijn maar gewoon negatief reageren op een topic die je niet ligt.
Alle reacties Link kopieren
Maar heb verschillende lekkere tapas recepten ( ben half Spaans) dus roep maar als je iets wil weten.
Kies wat dingen uit die je een dag tevoren kunt maken, al met al ben je nl. best een tijdje bezig Bijvoorbeeld albondigas, die zijn alleen maar lekkerder de volgende dag.



En wissel af tussen koud en warm, vlees, vis en groente. En erg belangrijk: goed brood erbij, niet van dat smakeloze witte stokbrood.
Alle reacties Link kopieren
Tapas maken vind ik altijd een intrigerend concept.



Misschien ben ik in spanje niet in de beste kroegen gekomen, maar de tapas bestonden voornamelijk uit plakjes ham of worst.

Stukjes gekookte aardappel met mayonaise of een schaaltje sardientjes.

Geen culinaire hoogstandjes i.i.g.
Alle reacties Link kopieren
Of heerlijke kipkluifjes in knoflook jummie jummie
quote:noreservations schreef op 23 oktober 2014 @ 13:32:

Tapas maken vind ik altijd een intrigerend concept.



Misschien ben ik in spanje niet in de beste kroegen gekomen, maar de tapas bestonden voornamelijk uit plakjes ham of worst.

Stukjes gekookte aardappel met mayonaise of een schaaltje sardientjes.

Geen culinaire hoogstandjes i.i.g.

Volgens mij word het woord ook gewoon gebruikt als verzamelnaam voor kleine hapjes en idd, in de spaanse bodega's waar ik geweest ben was het ook vooral stukjes vlees, van die hele inktvisjes (brrr), sardientjes enz.



Wat het hier altijd goed doet, knakworstjes in bladerdeeg. Die dingen zijn altijd als eerste op!



Fingerfood kan ook als benaming trouwens!
Dadels met spek

Dadels met mon chou

Cocktailworstjes in bladerdeeg

Bruchetta

Mozzerella met paprika (ipv die eeuwige tomaat) en komkommer.

Mini-hamburgertjes

Mini-pannekoekjes met roomkaas en zalm

Plakjes brie met een halve walnoot erop en wat honing
Alle reacties Link kopieren
quote:Desperate_Housewive schreef op 23 oktober 2014 @ 13:37:

[...]



Volgens mij word het woord ook gewoon gebruikt als verzamelnaam voor kleine hapjes



Fingerfood kan ook als benaming trouwens!



Ja eens!



Ik heb trouwens in Spanje wel hele lekkere Tapas bij een biertje gekregen maar ook ontzettend vieze
Alle reacties Link kopieren
Op mijn vakantie in Spanje vonden wij het lekkerst

Gefrituurd aubergine

Gefrituurde inktvis

roerei met garnalen en asperges

gestoofde ossenstaart

Gestoofde varkenswang

Rauwe ham
Alle reacties Link kopieren
Mag ik ook even advies vragen in dit topic? Ook ik heb komend weekend een tapasetentje (ter ere van mijn verjaardag ), als gasten komen er ongeveer 14 volwassenen en vier kinderen.



Ik heb nu de volgende hapjes in de planning staan:

Warm:

- albondigas (gehaktballetjes in tomatensaus)

- geitenkaasjes met honing, omwikkeld met spek

- dadels gevuld met monchou, omwikkeld met spek

Koud:

- gevulde bladerdeeghapjes

- cocktailworstjes in croissantdeeg

- rosbiefrolletjes (goede tip van hierboven!)

- wraprolletjes met zalm en kruidenkaas

- komkommerhapjes met tonijn

- gevulde abrikozen



Daarbij lekker vers brood met smeersels en twee salades.



Ik wil er graag nog één of twee warme gerechtjes bij. Probleem is dat de meeste gerechtjes die ik kan vinden in de oven bereid moeten worden. Ik heb maar een klein oventje en die heb ik al nodig voor de geitenkaas + dadels. Iemand nog tips voor warme hapjes die niet in de oven of frituurpan bereid hoeven te worden? Het liefst iets wat al vooraf klaargemaakt kan worden en daarna alleen nog maar opgewarmd hoeft te worden (zoals de gehaktballetjes).



Alvast bedankt voor jullie tips!
Alle reacties Link kopieren
quote:neliba schreef op 23 oktober 2014 @ 14:15:

Mag ik ook even advies vragen in dit topic? Ook ik heb komend weekend een tapasetentje (ter ere van mijn verjaardag ), als gasten komen er ongeveer 14 volwassenen en vier kinderen.



Ik heb nu de volgende hapjes in de planning staan:

Warm:

- albondigas (gehaktballetjes in tomatensaus)

- geitenkaasjes met honing, omwikkeld met spek

- dadels gevuld met monchou, omwikkeld met spek

Koud:

- gevulde bladerdeeghapjes

- cocktailworstjes in croissantdeeg

- rosbiefrolletjes (goede tip van hierboven!)

- wraprolletjes met zalm en kruidenkaas

- komkommerhapjes met tonijn

- gevulde abrikozen



Daarbij lekker vers brood met smeersels en twee salades.



Ik wil er graag nog één of twee warme gerechtjes bij. Probleem is dat de meeste gerechtjes die ik kan vinden in de oven bereid moeten worden. Ik heb maar een klein oventje en die heb ik al nodig voor de geitenkaas + dadels. Iemand nog tips voor warme hapjes die niet in de oven of frituurpan bereid hoeven te worden? Het liefst iets wat al vooraf klaargemaakt kan worden en daarna alleen nog maar opgewarmd hoeft te worden (zoals de gehaktballetjes).



Alvast bedankt voor jullie tips!Als je het spaans wilt houden... kipkluifjes met lekker veel knoflook, champignons (erg lekker met veel olie) chorizo worstjes , degene die je nog moet bakken.
@ neliba: kleine roze garnaaltjes verwarmen in flink veel olijfolie met heel veel knoflook. Serveren in een schaal (inclusief die olie).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven