Zoete aardappel nog hard na uur poffen

25-02-2017 19:17 19 berichten
Ja oke, best een nonprobleem, maar vind het toch vreemd:



heb net 2 zoete aardappels willen poffen in de oven. De oven stond op 180, en later 200 graden. Ik heb ze verpakt in aluminiumfolie, gaatjes in geprikt. Ze hebben een UUR gepoft, maar ze kwamen nog keihard uit de oven. Alleen de uiteinden waren enigszins zacht.



De oven is gewoon heet geworden.



Wat is hier misgegaan? Alle recepten die ik op internet kan vinden hebben het over ongeveer die temperatuur, en over ongeveer een uur poffen.



Ik wil ook een zachte fluffy zoete aardappel
Alle reacties Link kopieren
Zoete aardappelen zijn erg groot die hebben de tijd nodig!

Zelf snij ik er altijd dobbelsteentje of iets groter van en rooster ze dan ik de oven of airfryer!

Heerlijk!
Als je lang genoeg op de weegschaal staat val je vanzelf af!
Dat is wel gek.

Ik gooi de mijne 5 minuten in de magnetron en dan zijn ze boterzacht. De oven duurt mij sowieso te lang.
Alle reacties Link kopieren
Even voorkoken kan helpen.
quote:Dina123 schreef op 25 februari 2017 @ 19:22:

Zoete aardappelen zijn erg groot die hebben de tijd nodig!

Zelf snij ik er altijd dobbelsteentje of iets groter van en rooster ze dan ik de oven of airfryer!

Heerlijk!"groot" ( hoeveel groter is zo'n ding nou eenmaal, vergeleken met de gemiddelde aardappel?) of niet. Na een uur op 200 graden zouden ze allicht iets zachter moeten zijn, niet knetterhard zoals bij to
Alle reacties Link kopieren
Hier vanavond nog gegeten, maar gewoon in kleine blokjes in een ovenschaal. 200g 30 minuten.Hele aardappel lijkt me te lang duren, zoals je al hebt ervaren.
quote:Dragisa schreef op 25 februari 2017 @ 19:23:

Dat is wel gek.

Ik gooi de mijne 5 minuten in de magnetron en dan zijn ze boterzacht. De oven duurt mij sowieso te lang.Ik denk dat ik dat de volgende keer ook maar ga proberen. Dit was de tweede keer in de oven, en weer nog hard. Dit keer zelfs nog harder dan de vorige keer (ondanks langer in de oven )
Alle reacties Link kopieren
Ik gooi de mijne ook 5 minuten (voor 2 grote) in de magnetron en dan zijn ze vaak al te zacht. Ik mag volgende keer wel niet vergeten ze met iets af te dekken of minder lang op te zetten want ik hoorde plots een plof en de hele binnenkant van de microgolfoven was bedekt met zoete aardappel, iets minder tof....
Ik prik er een paar gaten in, maak ze een beetje nat en mik ze voor 5 minuten in de magnetron. Daarna wikkel ik ze in folie en laat ze lekker liggen terwijl ik de rest van de maaltijd afmaak.

Dan opensnijden, sausje erop van kwark, beetje knof, peterselie, peper en zout, en
@ nephthys, oeps dat is minder inderdaad....



@ Dragisa: ja, ik vind ze heerlijk, en dat terwijl ik dus nog alleen maar te harde versies heb gegeten Ben benieuwd naar een lekkere zachte.
Ik had er wel een lekkere vulling van avocado, tomaat, mais, zwarte bonen, ui enzo bij gemaakt hoor, en een knoflooksausje, niet dat ik alleen zo'n harde aardappel heb zitten opknagen.
Ik snijd ze doormidden, een beetje olijfolie ertussen en leg ze tegen elkaar aan. Dan zonder alufolie een half uur op 200C.

Als ze heel groot zijn dan snijd ik ze in dikke plakken.



Heerlijk met crème fraiche en zeezout.
Alle reacties Link kopieren
quote:nephthys schreef op 25 februari 2017 @ 19:26:

Ik gooi de mijne ook 5 minuten (voor 2 grote) in de magnetron en dan zijn ze vaak al te zacht. Ik mag volgende keer wel niet vergeten ze met iets af te dekken of minder lang op te zetten want ik hoorde plots een plof en de hele binnenkant van de microgolfoven was bedekt met zoete aardappel, iets minder tof....Helpt het om er gaatjes in te prikken ? Ik neem aan dat ze niet geschild worden.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:Snoesje666 schreef op 25 februari 2017 @ 22:04:

[...]





Helpt het om er gaatjes in te prikken ? Ik neem aan dat ze niet geschild worden.





Ik prik er altijd graatjes in, gewoon omdat het leuk is om te doen.

Het maakt verder geen bal uit, uiteraard.
Alle reacties Link kopieren
Misschien eens proberen zonder folie? Ik maak ze altijd door ze in te smeren met olijfolie en gaatjes in de schil te prikken met een scherp mesje. Dan inderdaad ongeveer 45 minuten tot een uur de oven in en dan heb ik altijd heerlijke puree van binnen. Dus wellicht ligt het aan de folie?
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 25 februari 2017 @ 22:12:

Misschien eens proberen zonder folie? Ik maak ze altijd door ze in te smeren met olijfolie en gaatjes in de schil te prikken met een scherp mesje. Dan inderdaad ongeveer 45 minuten tot een uur de oven in en dan heb ik altijd heerlijke puree van binnen. Dus wellicht ligt het aan de folie?

Dat zou kunnen ja, maar ik kan me niet voorstellen dat dat zoveel uitmaakt dat hij na een uur nog hard is.



Ik ga het volgende keer eerst een keer met de magnetron proberen. Vind het sowieso ene beetje onzin om ze een uur in de oven te leggen als het ook in een paar minuten kan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Snoesje666 schreef op 25 februari 2017 @ 22:04:

[...]





Helpt het om er gaatjes in te prikken ? Ik neem aan dat ze niet geschild worden.Ja, ik prik er altijd wel gaatjes in, en ongeschild inderdaad. Maar ik denk dat ik ze er gewoon wat te lang in had staan en er niet op tijd eens heb gecontroleerd. Eigen schuld dus...
Ik heb de Wannee (kookboek), daarin staat voor gewone aardappels al 1 uur en 15 min in de oven. Dus ik zou voor zoete aardappels van normaal formaat al 1,5 uur rekenen. En voor grote zeker 2 uur in de oven.



Voorkoken kan helpen!



(Hier geen magnetron).
Alle reacties Link kopieren
quote:blueeyes*3 schreef op 25 februari 2017 @ 22:25:

Ik heb de Wannee (kookboek), daarin staat voor gewone aardappels al 1 uur en 15 min in de oven. Dus ik zou voor zoete aardappels van normaal formaat al 1,5 uur rekenen. En voor grote zeker 2 uur in de oven.



Voorkoken kan helpen!



(Hier geen magnetron).Goed dat we hier een microgolfoven hebben, ik zou echt het geduld niet hebben om 2 uur te moeten wachten op aardappelen. :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven