Veel gestelde vragen

  • Waar vind ik de huisregels?

  • Hoe gebruik ik de zoekfunctie op het forum?

    Op elke pagina van de site vind je rechts bovenaan een zoekbalk. Je kunt hier een trefwoord intypen en vervolgens een zoekopdracht geven. Als je meerdere zoektermen invult wordt automatisch gezocht op inhoud waarin alle zoektermen voorkomen. Wil je zoeken op zinsdeel? Plaats de zoektermen dan tussen aanhalingstekens, bijvoorbeeld "verhuizen naar Italie". Daarnaast is het mogelijk negatieve zoektermen op te nemen door voor deze zoektermen een - te plaatsen. Voorbeeld: Italie - vakantie toont alleen die berichten waarin "Italie" voorkomt maar geen "vakantie" is vermeld.
  • Iemand anders misdraagt zich. Wat kan ik dan doen?

    Soms is een bericht bewust provocerend en dus bedoeld om reacties uit te lokken. In een dergelijk geval is het verstandig om niet te reageren. Gaat het echt te ver meld dat dan aan de Moderators, die zullen indien nodig passende actie ondernemen. Je kunt de Moderators bereiken via de toverstaffunctie in het forum of via forum@viva.nl . Indien je je dusdanig ergert aan een bepaalde gebruiker, dan kun je ook gebruik maken van de zogenaamde "negeerknop". Door gebruik te maken van deze functie wordt je niet langer geconfronteerd met de berichten van die gebruiker. Deze negeerknop vind je rechtsboven naast je nickname naast de quoteknop. Deze knop kun je ook gebruiken om het negeren van de berichten weer op te heffen.
  • Wat gebeurt er als ik mij niet aan de regels houd?

    Als je berichten in strijd met de huisregels { link toevoegen} zijn dan kunnen deze gewijzigd of zelfs verwijderd worden zonder dat je hier vooraf bericht van krijgt. Je kunt als je een huisregel overtreedt hiervoor een officiele waarschuwing of een ban krijgen. Een waarschuwing wordt bijvoorbeeld gegeven als het een eerste lichte overtreding betreft of de Moderators vermoeden dat je per ongeluk de huisregels overtreedt.

    Een waarschuwing of een ban wordt aan je gemeld per e-mail op het adres waarop je staat ingeschreven op Viva.nl. Het is ook mogelijk dat je een waarschuwing krijgt d.m.v. een zogenaamde 'pushmessage' tijdens het forummen. Deze pushmessage is een bericht dat in beeld verschijnt en dat je moet lezen om door te kunnen gaan met forummen. Een waarschuwing is geen officieel onderdeel van het sanctiesysteem en niet aan een bepaalde periode gebonden. Bannen zijn wel aan een periode gebonden. De lengte van een ban is afhankelijk van eventuele eerdere bannen die je gehad hebt. Bannen kunnen meerdere keren worden uitgedeeld.

    Samenvattend kun je dus de volgende sancties opgelegd krijgen:
    • een waarschuwing
    • een ban voor 24 uur
    • een ban voor 48 uur
    • een weekban
    • permaban alleen bij ernstige misdragingen en spam


    Bij goed gedrag vervalt de laatst uitgedeelde ban na 3 maanden.
    Ontvangt een forummer binnen een half jaar 3 weekbannen wordt de forummer ter beoordeling bij de Community Manager gemeld en kan er een ban voor nog een week, een maand, een permaban of een pijlerban worden gegeven.

    Uitzonderingen
    ° Bij dubbelnicken: de tweede (alternatieve) nick wordt direct permanent geblokkeerd. Voor de hoofdnick geldt: blokkade volgens het bansysteem. Is er sprake van dubbelnicken tijdens een ban, dan wordt die ban omgezet naar een permanente ban.
    ° Bij spammers: wordt een account enkel en alleen gebruikt om te spammen (het posten van promotionele reacties / topics) dan wordt een account per direct permanent geblokkeerd en ontvangt de spammer hier geen mail over.
    ° Bij ernstig wangedrag waarbij de sfeer op het forum en/of de veiligheid van de gebruikers wordt aangetast en/of de wet wordt overtreden wordt onmiddellijk een permaban of IP-ban uitgedeeld.
  • Ik heb een permaban en/of IP-ban. Wat nu?

    Voor bezoekers met een permaban/ip-ban: Heb je een permaban/IP-ban en wil je een nieuwe start maken op het Viva-forum? Neem dan contact met de Moderators via forum@viva.nl.
  • Hoe blijf ik anoniem?

    We adviseren je geen persoonlijke gegevens zoals je echte naam, adresgegevens, telefoonnummer en dergelijke in je profiel of op het forum te plaatsen. Je weet immers nooit wie er meeleest. De gegevens die je invult bij aanmelding zijn uiteraard vertrouwelijk en zijn afgeschermd voor de andere bezoekers. Kies bij aanmelding voor een anonieme nickname (fantasienaam). Deze nickname geldt alleen voor het vivaforum. Wanneer je al aangemeld bent en je wilt een extra gevoelig onderwerp bespreken dan kun je een tweede nick aanmaken met een ander emailadres.
  • Ik kan geen plaatjes in een bericht plakken. Hoe vraag ik dat aan?

    Om misbruik van de plaatjesplakfunctie te voorkomen, kun je via forum@viva.nl (met als onderwerp 'plaatjesplakken') deze rechten voor je account aanvragen. We zullen je alleen deze rechten toekennen nadat we je account aan deze voorwaarden hebben getoetst:

    ° Minimaal 200 (normale) berichten geplaatst op het Viva forum
    ° Niet forummen via een proxy-IP, dit is namelijk niet toegestaan via de huisregels en zal ook leiden tot een ban Het aantal postings wat je hebt, kan je vinden door op het poppetje te klikken dat naast je nickname linksboven bij het reageervenster staat.

    Je kunt een afbeelding invoegen door de link van het desbetreffende plaatje te kopieren (rechtermuisknop/eigenschappen/kopieren), het icoontje met het bergje (evt voorbeeldje icoontje toevoegen) aan te klikken en daarin de link te plakken.
  • Hoe kan ik de forumbeheerder of de Moderators bereiken?

    Het algemene emailadres waarop je ons kunt bereiken is forum@viva.nl Algemene vragen of meldingen mbt topics of berichten kun je daarnaast plaatsen in het Centrale Moderatortopic op de pijler Overig. Dit topic kun je hier terugvinden [link aankoppelen naar Overig]. Tevens is het mogelijk om een melding van een topic of een specifieke posting te maken d.m.v. het toverstafje. Dit toverstafje kun je vinden aan de linkerbovenkant van een topic, of aan de rechterbovenkant van een posting. Welke manier van contactleggen je ook kiest, alle meldingen zullen zsm worden behandeld. Wanneer je contact zoekt via email, zul je ook via dat emailadres antwoord ontvangen.
  • Ik ben het niet eens met een beslissing van de Moderators. Wat nu?

    Je kunt bezwaar maken tegen een beslissing van de Moderators door een e-mail te sturen aan de de Community-Manager via een email naar: forum@viva.nl. Vergeet niet te vermelden om welke post/topic/actie het gaat. De Community-Manager onderzoekt de beslissing en laat je per mail de uitslag hiervan weten. Deze uitslag is bindend.

    Uiteraard kun je op deze wijze ook je opmerkingen/tips/complimenten/klachten over het forum kenbaar maken. Alle emails worden met aandacht gelezen beantwoord.

    Waarschijnlijk een overbodige toevoeging maar we vermelden het voor de zekerheid toch maar: Het is niet toegestaan mailwisselingen (waaronder mailwisselingen met de Moderators) of delen hieruit op het forum te publiceren. Zonder opgaaf van redenen zullen we deze berichten verwijderen.
  • Ik wil mijn account graag laten verwijderen, kan dat?

    Het is niet mogelijk je account op te heffen of te verwijderen. Je account kan wel gedeactiveerd worden door het te laten anonimiseren. Bij anonimiseren wordt de nickname aangepast, de avatar en motto worden gewist en je berichten zijn niet meer terug te zoeken middels het checken van historie en profiel (het zogenaamde loepen).

    Dit betekent echter niet dat de door jou geplaatste berichten en/of geopende topics verwijderd worden. Ook blijft je oude nickname zichtbaar in de berichten die door andere gebruikers zijn gequote.

    Een gedeactiveerd account kan op een later moment niet meer op actief gezet worden. Anonimisering van je account is dus definitief en kan niet meer worden teruggedraaid. Mocht je je account willen laten anonimiseren, stuur dan een email naar forum@viva.nl.
  • Ik heb mijn account laten anonimiseren, kan ik nog inloggen met dit account om berichten te plaatsen?

    Als een account door ons eenmaal is geanonimiseerd, is het niet meer mogelijk met deze geanonimiseerde nickname in te loggen. Indien je besluit na anonimisering toch terug te willen komen, moet je een nieuw account aanmaken met een nieuwe nickname

    Let op, iedere nickname moet worden aangemaakt met een uniek, nog niet eerder gebruikt e-mailadres. Indien je een nieuw account wilt aanmaken zal je hiervoor dus een ander e-mailadres moeten gebruiken, dan het e-mailadres dat hoorde bij je geanonimiseerde account.
  • Ik had plaatjesplakrechten op mijn geanonimiseerd account. Ben ik deze rechten kwijt na anonimisering en het aanmaken van een nieuwe nickname?

    Als je ervoor kiest om je account te laten anonimiseren, maar je al een nieuw account hebt aangemaakt, dan kun je dit vermelden bij je verzoek tot anonimiseren. Zo kunnen we je plaatjesplakrechten 'overzetten' naar je nieuwe account.

    Dit verzoek stuur je dus gelijktijdig met je anonimisatieverzoek. Je noemt in dat verzoek je nieuwe nickname en nieuwe e-mailadres. Vervolgens bevestig je met je nieuwe emailadres dat jij daadwerkelijk de forummer achter het nieuwe account bent. Let op, dit is de enige manier waarop je plaatjesplakrechten meteen kun laten 'overzetten'. Een later verzoek zal niet worden gehonoreerd.