Zwanger, overweeg abortus vanwege alcohol

20-05-2024 10:21 62 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi iedereen,
Ik heb een probleem/dilemma. Dit gaat misschien wat onsamenhangend zijn, ik ben overstuur..
Mijn vriend en ik zijn al een paar maanden bezig met proberen om zwanger te worden, ik ben er laat bij, midden dertig.. dat maakt het voor mij al spannend en een lastige afweging om er toch voor te gaan. Ik weet dat er een iets hoger risico bestaat op afwijkingen en dergelijke.
Fast forward naar deze maand. Ik moest twee dagen geleden ongesteld worden en had al mijn gewoonlijke symptomen. Die middag zou ik met drie vriendinnen gaan lunchen. Ik had ze al lang niet meer gezien en zag er naar uit om daar weer eens een wijntje bij te pakken. Dat doe ik normaal niet, ik drink bijna nooit en zeker niet sinds we proberen zwanger te worden, maar op de een of andere manier had ik er nu zin in. Misschien na al die maanden niet, misschien het lenteweer, ik heb geen idee… Voor de zekerheid deed ik een ultra vroege zwangerschapstest van clearblue. Het was er een met tekst, ‘niet zwanger’, stond er. Ik ben die middag met mijn vriendinnen gaan terrassen, het werd veel te gezellig en ik had 4 wijntjes gedronken… tussendoor veel water, we hebben ongeveer 4,5 uur daar gezeten.
Jullie voelen ‘m allemaal van mijlenver al aankomen, het verwachtte bloed bleef uit…
Gisteren heb ik de heledag gegoogled wat alcohol icm zwangerschap voor gevolgen kan hebben en hoe groot die zijn etc. Wist ik natuurlijk al, maar nu het zo concreet aan de hand kon zijn wilde ik het echt precies weten.
Vanochtend getest, weer een ultravroege, en ja hoor, ik ben zwanger.
Ik voel mij ontzettend rot. Wat een blij en fijn moment zou kunnen zijn geweest, overstemd nu door mijn MEGA DOMME actie. Ik vervloek mijzelf op dit moment.
Ik overweeg om die reden abortus, want ik wil mijn toekomstige kindje niet met een mogelijke achterstand op de wereld zetten..
Mijn moeder heeft zelf trouwens gedronken en gerookt tijdens haar zwangerschap van mij. Ik had een te laag geboortegewicht en had ‘t heel moeilijk op school en later is bij mij adhd geconstateerd. Je kunt natuurlijk niet met zekerheid zeggen dat dat aan die zwangerschap ligt, maar het heeft wel altijd in mijn hoofd gespookt. De gedachte dat de historie zich zou herhalen is zeer pijnlijk. Ik heb de afgelopen jaren hard gewerkt om mijn jeugdtrauma’s te verwerken en zo de cirkel te doorbreken, opdat ik het niet weer door zou geven.

Is het overtrokken hoe ik reageer? Mijn vriend is blij en geschrokken. Hij is niet boos op me, maar baalt ook. Hij wil de keuze vooral bij mij laten. Als ik mij de hele zwangerschap en straks kindertijd ga afvragen of het kindje wel gezond is en of het door mijn domme actie komt, dan moet je ‘t niet willen, zegt hij.

Ik weet niet eens wat ik echt zoek met deze post, een beetje wijsheid, ervaringen misschien?
Alle reacties Link kopieren Quote
Zie hieronder, geen paniek en gefeliciteerd!

Wat kun je doen als je toch (per ongeluk) alcohol hebt gedronken tijdens je zwangerschap?
Ben je (onverwacht) zwanger en heb je alcohol gedronken? Dit betekent niet meteen dat je kindje hier blijvende schade door oploopt. De meeste kinderen van vrouwen die (per ongeluk) hebben gedronken worden gelukkig alsnog gezond geboren. Of je kindje schade oploopt hangt af van meerdere factoren:

hoe vaak en hoeveel je drinkt; de risico’s op schade worden groter als je vaak en veel drinkt
het moment van de zwangerschap waarop je drinkt en de ontwikkelingen die bij het kindje op dat moment plaatsvinden
individuele factoren; iedere moeder en ieder kind reageert anders op alcohol.

https://www.alcoholinfo.nl/contactinformatie
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren Quote
Stop met googelen en bel morgenochtend een verloskundige, dan hoor je even rustig aan wat die daar over vertelt.
Verder eens met je vriend, ik denk dat je overdrijft maar dat doet er niet toe, als jij hierdoor voor altijd jezelf zal verwijten dat...maakt niet uit wat gebeurd, dan moet je dr niet aan beginnen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Echt veel vrouwen hebben na een met drank overgoten weekend ontdekt dat ze zwanger waren. Gewoon vanaf nu niet meer drinken.

Gefeliciteerd.
september wijzigde dit bericht op 20-05-2024 10:28
1.06% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Meid, ben niet zo streng voor jezelf. De kans dat er iets mis is met je kind is echt minimaal. Goedbedoelde tip, bespreek dit wel met de huisarts, en dan vooral je eigen zorgen. Ik vind het namelijk een hele heftige reactie en het is niet fijn voor jezelf als je zo extreem nerveus met de zwangerschap om gaat. Er gaan nog heel veel spannende momenten komen vanaf nu, het is fijn als je daar beter mee om leert gaan.
En gefeliciteerd!
Alle reacties Link kopieren Quote
Serieus? Deze is misschien niet goed, haal maar weg, we maken wel een nieuwe?
Het is een mens in wording hè?
Ik ben overigens voor de keuze hebben van abortus, maar dit vind ik wel heel lichtzinnig ermee omgaan.

Bel morgen je huisarts even.
lorrelies wijzigde dit bericht op 20-05-2024 10:34
2.30% gewijzigd
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
Alle reacties Link kopieren Quote
Is dit serieus?
Heel veel mensen hebben wel eens alcohol gedronken toen ze nog niet wisten zwanger te zijn. Daar krijg jij of je kind echt niks van. Als je hier om jullie kindje zou weg laten halen, zou ik een erg bijzondere keuze vinden.
Er is nog geen bloedband tussen jou en je kindje, omdat er nog geen placenta is. Dus er is helemaal niks ergs aan, als je vanaf nu de alcohol gewoon laat staan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Awk wat een zorgen, een zorgen.

Ik snap dat je angstig bent, maar denk ook dat je op zaken vooruitloopt. Je gaat echt, echt niet de eerste zijn die drankjes heeft gedaan en zwanger blijkt. Je bent er vroeg bij. Drinken en roken tijdens de zwangerschap is iets anders dan nu erachter komen dat je zwanger bent.

Ik begrijp je angst echter wel, maar of hij terecht is? Ik ben heel onverwachts weer zwanger geraakt. Sterker nog, we waren net midden in de zware gesprekken dat we zouden stoppen met proberen, ik kon het niet meer aan. Ik heb gehuild, geschreeuwd, eindelijk het verdriet toegelaten, en... Gedronken. Terwijl ik net als jij, zelden drink! Ik had een paar flessen wijn gekregen, het was zomer, ik was aan het werk (creatieve sector voor mezelf) en ik dronk wijntjes overdag... In de zon, tijdens het voelen, tijdens het werken. Iets wat ik normaal nooit doe. En toen, toen bleek ik zwanger! Na al die jaren proberen.

En natuurlijk denk je dan van alles en nog wat, maar zoals gezegd, je bent de eerste niet, en het zijn 4 wijntjes. Niet vier vodka flessen.

Ik denk dat je er goed aan doet de huisarts te bellen en je zorgen voor te leggen. Ik weet zeker dat je verloskundige zal zeggen dat je de zoveelste bent met deze vraag.

Kan het kwaad? Je weet het uiteraard nooit, er kan van alles zijn. Ik heb een prachtig gezond kindje gekregen. Keurig op tijd en alles gaat goed.

Probeer om te denken. Je bent zwanger! Zwanger! En vanaf nu let je goed op wat je eet en drinkt. Echt hoor, bel de huisarts of een verloskundigepraktijk. Die zullen echt geen abortus adviseren om deze reden.

Misschien voelt het niet zo, maar toch een voorzichtig, van harte gefeliciteerd?

Wees niet zo hard voor jezelf.
kaylajerry wijzigde dit bericht op 20-05-2024 10:36
2.57% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Zo vroeg in de zwangerschap kan dat gelukkig nog geen kwaad(dan zouden er veeeeeel meer kids met schade zijn!). Relax en haal adem. Je wordt moeder dus hoog tijd om te leren relativeren.

Gefeliciteerd! :heart:
Alle reacties Link kopieren Quote
Zeeschelp schreef:
20-05-2024 10:27
Meid, ben niet zo streng voor jezelf. De kans dat er iets mis is met je kind is echt minimaal. Goedbedoelde tip, bespreek dit wel met de huisarts, en dan vooral je eigen zorgen. Ik vind het namelijk een hele heftige reactie en het is niet fijn voor jezelf als je zo extreem nerveus met de zwangerschap om gaat. Er gaan nog heel veel spannende momenten komen vanaf nu, het is fijn als je daar beter mee om leert gaan.
En gefeliciteerd!
+1
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh, en als je vaker zo angstig reageert of hard voor jezelf bent, mag ik misschien aanraden daar nu mee aan de slag te gaan? Moeder worden is nogal een verandering, en jezelf dingen kwalijk nemen of overal aan twijfelen zal het een stuk zwaarder maken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lorrelies schreef:
20-05-2024 10:28
Serieus? Deze is misschien niet goed, haal maar weg, we maken wel een nieuwe?
Het is een mens in wording hè?
Ik ben overigens voor de keuze hebben van abortus, maar dit vind ik wel heel lichtzinnig ermee omgaan.

Bel morgen je huisarts even.

Wat een ongepaste reactie zeg. Het is natuurlijk juist het welzijn van het mens in wording dat voor TO de reden is om een abortus te overwegen. Niet 'deze is misschien niet goed'.
Alle reacties Link kopieren Quote
'Je wist niet dat je zwanger was en hebt per ongeluk nog wel een paar wijntjes gedronken? Maak je niet al te veel zorgen: de eerste paar weken is dat nog niet schadelijk. Er is namelijk nog geen placenta en dus geen direct bloedcontact tussen jou en de foetus. '


https://www.kraamzorgzuidgelderland.nl/ ... nger-bent/
Fox off!
Alle reacties Link kopieren Quote
Je bent niet de eerste en je zal ook niet de laatste zijn die drinkt omdat ze niet weet zwanger te zijn. Maak je geen zorgen, het komt goed.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gewoon vanaf nu geen alcohol meer. Dan zal er niets aan de hand zijn.
De kans op problemen komt pas als je door blijft drinken.
When in doubt, the auditor is always right!
Alle reacties Link kopieren Quote
TO, ik ben niet op de hoogte van op welk moment welke risico's spelen, heb jij dat zelf wel helder na je zoektocht? Dat zou ik namelijk willen weten, welke risico's er daadwerkelijk zijn in deze termijn van de zwangerschap. Ik zou geen genoegen nemen met 'ach dat valt wel mee', of 'dan zouden er veel meer mensen met schade rondlopen' (euh ja, die lopen er toch juist).
Alle reacties Link kopieren Quote
Lorrelies schreef:
20-05-2024 10:28
Serieus? Deze is misschien niet goed, haal maar weg, we maken wel een nieuwe?
Het is een mens in wording hè?
Ik ben overigens voor de keuze hebben van abortus, maar dit vind ik wel heel lichtzinnig ermee omgaan.

Bel morgen je huisarts even.
Volgens mij heeft het in het geval van TO niks te maken met lichtzinnig met een abortus omgaan. Maar meer met enorme angst die nu haar gedachten overneemt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh en door die zwangerschapshormonen kan je ook sneller in paniek raken. Dus haal adem, en gefeliciteerd!
Alle reacties Link kopieren Quote
Er lopen zoveel kinderen met een etiketje rond waarvan de moeders alles perfect hebben gedaan tijdens de zwangerschap. Omwille van 4 glaasjes zou ik me dan toch geen zorgen maken.
Proficiat en ga ervoor!
Alle reacties Link kopieren Quote
S-Groot schreef:
20-05-2024 10:36
Wat een ongepaste reactie zeg. Het is natuurlijk juist het welzijn van het mens in wording dat voor TO de reden is om een abortus te overwegen. Niet 'deze is misschien niet goed'.
Kan jij vinden, ik vind in dit geval een abortus overwegen zeer ongepast.
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
Alle reacties Link kopieren Quote
Lorrelies schreef:
20-05-2024 10:47
Kan jij vinden, ik vind in dit geval een abortus overwegen zeer ongepast.
Ik denk niet dat het een serieuze optie is. TO is in paniek en dat wordt ook gevoed door haar eigen verleden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh en trouwens, ook als je alles perfect doet kan je nog steeds een gehandicapt kind krijgen. Je gedrag is geen garantie voor een gezond kind, en het is geen garantie voor een ongezond kind. Er worden ook volop gezonde kinderen geboren in tijden van honger en slecht omstandigheden. Onze hele huidige generatie is opgegroeid door ouders/ grootouders die zijn geboren in de hongerwinter.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zelfs na de Kernrampen in Tsjernobyl en Fukushima werden er gewoon gezonde kinderen geboren. Veel meer gezonde kinderen dan beschadigde kinderen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lorrelies schreef:
20-05-2024 10:47
Kan jij vinden, ik vind in dit geval een abortus overwegen zeer ongepast.
Eens met jou. Inderdaad “deze is misschien niet goed, laten we een ander maken”. En ik snap dat TO flink baalt, maar ik vind dit echt een overtrokken reactie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gefeliciteerd met je zwangerschap TO!

:cheer2:

Ik herken je probleem/zorgen, net als velen, vanaf nu 0 alcohol en morgen verloskundige bellen.
justagirly wijzigde dit bericht op 20-05-2024 11:38
50.26% gewijzigd

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven