Wel of geen fietshelm?

16-05-2024 21:50 52 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor ons kind (bijna 2) hebben we nooit een fietshelm op gedaan, hij zit nog voorop de fiets.

Maar met al die jonge kids op fatbikes die nergens naar kijken, maar ook volwassene op (elektrische) fietsen die als idioten rijden en binnenbochten nemen.. heb ik een fietshelm gekocht voor ons kind. Moet er niet aan denken dat ik met hem kom te vallen.

Krijg hem natuurlijk absoluut niet op, want zoals een echte peuter is het : nee!
Blijven proberen maar.

Maar uit nieuwsgierigheid , hebben jullie een helm voor je kind(eren) die nog NIET zelf standing fietsen? Dus die voor of achterop de fiets zitten .

Edit: ik zie het hier overigens vrijwel niet.

Draagt jouw kind een fietshelm in voor/achterzitje op de fiets?

Totaal aantal stemmen: 97

Ja (44%)
Nee (56%)
-summer- wijzigde dit bericht op 16-05-2024 22:02
4.02% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Edit.

NIet goed gelezen.
Fox off!
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn peuter heeft een helm op als ze bij mij op de fiets zit. Haar zus heeft een helm op als ze fietst. In mijn stad zie je steeds meer helmen bij kinderen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kinderen (3 en 5) hebben van jongs af aan een helm op als ze bij ons op de fiets zitten en als ze zelf fietsen in het verkeer. Niet als ze aan het spelen zijn op een pleintje achter ons huis, zonder verkeer.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zelf geen kinderen, maar die van vrienden en broers dragen inderdaad een helm in hun kinderzitje.
Alle reacties Link kopieren Quote
Eigenlijk heel krom, toen ik ze in het voor- en achterzitje van de gewone elektrische fiets had deed ik ze wel een helm op, maar in de elektrische bakfiets doe ik dat niet. Daar zitten ze toch wat beter beschermd, die fiets kan bijv. niet op de zijkant van de bak vallen (valnoppen) en ze zitten stevig in de gordels.

De gewone elektrische fiets is vanuit stilstand een keer omgevallen met de (nog kleine) kids in de zitjes en toen was ik heel blij dat ze een helm op hadden. Wat een bloedpartij, bah.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja wij doen het wel. Zijn ermee begonnen omdat we vaak in het bos op smalle paadjes fietsen met teveel oudjes met elektrische fietsen.
Ze is het gewend en heeft net een nieuwe met prinsesjes en is er helemaal blij mee. Op school zie ik het ook steeds meer. Denk wel dat het steeds normaler gaat worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Misschien moet je zelf het goede voorbeeld geven en er zelf ook een dragen.
Zelf loop je namelijk net zoveel risico als jullie vallen....
Alle reacties Link kopieren Quote
Gestemd op ‘ja’ alhoewel zoon intussen al 13 is. Als kleintje in een fietszitje en later op zijn eigen fietsjes had hij een helm op. Dat is ook deels vanwege onze woonplaats, heel dicht bij de Duitse grens waar dat al jaren verplicht is (en we vaak komen op de fiets).
Nu weigert hij de helm op te zetten (snap ik wel, hij zou echt de enige zijn op zijn middelbare school). Het compromis is dat hij altijd een jas of rugzak met reflecterende dingen aan/om heeft. Geen zwarte, donkerblauwe of andere slecht zichtbare kleur als jas.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat fietshelmpje was wel praktisch toen mijn peuter met zijn loopfietsje keihard in een droge sloot vol brandnetels reed en over de kop sloeg.

Kleren genoeg aan, dus geen geprikkel. En ook geen prikkels op zijn hoofd.
Je ziet toch liever zo’n strak lijf dan een uitgezakte mokkapunt, weet je wel weet je niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, sinds dochter mee kan voorop de fiets heeft ze een helm op.
"After all this time?" "Always."
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, altijd. Ik woonde, toen de kinderen jong waren, in een land waar iedereen dat deed: dat maakte het makkelijker en normaler.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee. Heel eerlijk? Hier in het dorp zie je het bijna nooit. 1 gezin dan, en dat vindt iedereen idioot. Daarom zou ik het al niet 'durven'. Kinderen praten er ook zo op school over: Bas moet een helm van zn ouders. Belachelijk en raar.

Terwijl het eigenlijk super veilig is, maar denk dat ik door de buurvrouwen en schoolmoeders flink wordt uitgelachen
Alle reacties Link kopieren Quote
Gewoon doen waar jij je prettig bij voelt. Denk niet dat de reacties hier op het forum erg representatief zijn. Ik zie het echt maar heel zelden en hier doet bijna iedereen het.
Denk dat veel ouders die het niet doen niet reageren hier ivm kans op negatieve reacties.
Alle reacties Link kopieren Quote
lemoos2 schreef:
16-05-2024 22:27
Gestemd op ‘ja’ alhoewel zoon intussen al 13 is. Als kleintje in een fietszitje en later op zijn eigen fietsjes had hij een helm op. Dat is ook deels vanwege onze woonplaats, heel dicht bij de Duitse grens waar dat al jaren verplicht is (en we vaak komen op de fiets).
Nu weigert hij de helm op te zetten (snap ik wel, hij zou echt de enige zijn op zijn middelbare school). Het compromis is dat hij altijd een jas of rugzak met reflecterende dingen aan/om heeft. Geen zwarte, donkerblauwe of andere slecht zichtbare kleur als jas.
In Duitsland is het alleen verplicht als je op een racefiets, mountainbike of speed pedelec oid rijdt. Iets dat harder gaat dan 25km/u. Op een gewone fiets is het niet verplicht. Ook niet voor kinderen.

Hier nooit gedaan. Nu wonen we ook niet in een hele drukke stad en gaan ook nooit hele stukken fietsen voor de lol ofzo. Enige dat ik deed was naar school brengen of even naar de supermarkt ofzo. Zelfs fietst ze ook zo min mogelijk. Gaat altijd lopend naar school, ook de middelbare.
irregular_choice wijzigde dit bericht op 16-05-2024 23:19
0.18% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Toen mijn kinderen allebei op de fiets bij mij zaten heb ik het niet gedaan, maar nu zou ik het wel doen.
Als ze nu gaan fietsen hebben ze wel een helm op
..
Alle reacties Link kopieren Quote
zeker wel een fietshelm! hier zie je het ook veel.
heb liever dat ze beschermd zijn , dan straks een kind met hersenletsel te hebben, wat voorkomen had kunnen worden.
hoop dat het in de toekomst verplicht gaat worden en iedereen het nut erin gaat zien.

is net als op wintersport heeft even een aantal jaar geduurd maar nu is het raar als je geen helm draagt.

wij hebben het dus van kleins af aan gedaan. dochter van 5 en zoontje van 2 nu pakken de helm gewoon altijd als eerste. hoort er gewoon bij
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik doe het niet, nooit gedaan ook. Terwijl mijn kinderen graag een helm zouden willen dragen want dat vinden ze cool (het zijn kleuters en ze hebben ooit ergens een roze helm gezien).

Ik ben een keer met mijn twee kinderen op mijn fiets, één voor en één achterop, gevallen. Ze zaten beiden netjes in hun fietsstoeltjes met de riempjes goed strak en geen van beiden heeft het asfalt geraakt. Nog geen schrammetje, niks. Ik was daar een soort verbaasd over maar mijn conclusie is sindsdien wel dat fietsstoeltjes tegenwoordig dus heel veilig zijn, mits je de kindjes goed stevig vast zet.

Inmiddels hebben we een bakfiets en daar ben ik ook een keer mee gevallen maar dan gebeurt er ook niks (wel ook weer met gordeltjes netjes vast).

Ze fietsen nu ook zelf en dragen dan ook geen helm en zijn al talloze keren gevallen bij het racen op een speelpleintje bij ons in de buurt, maar nooit op hun hoofd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier in België zie je op de kleuter- en lagere school héél véél fietshelmen.

Vanaf het middelbaar onderwijs is het meestal wel afgelopen. Die pubers hebben er geen zin meer in, zeker als hun ouders niet meer kijken.

Zelfde als een fluo-hesje.
Je bent vreemd en raar op de basisschool als je dat ding niet draagt als je naar school wandelt of fietst. Zeker op donkere of grijze momenten.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Irregular_Choice schreef:
16-05-2024 23:18
In Duitsland is het alleen verplicht als je op een racefiets, mountainbike of speed pedelec oid rijdt. Iets dat harder gaat dan 25km/u. Op een gewone fiets is het niet verplicht. Ook niet voor kinderen.

Hier nooit gedaan. Nu wonen we ook niet in een hele drukke stad en gaan ook nooit hele stukken fietsen voor de lol ofzo. Enige dat ik deed was naar school brengen of even naar de supermarkt ofzo. Zelfs fietst ze ook zo min mogelijk. Gaat altijd lopend naar school, ook de middelbare.
Oh dacht dat het verplicht was daar. Ik werd de eerste keer met zoon in zitje zonder helmpje nog net niet uitgejouwd. Kinderen dragen daar allemaal een helm. Totdat het pubers zijn. In Kreis Heinsberg tenminste.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, altijd fietshelmen gebruikt, zéker als ze in een voor of achterzitje op mijn fiets zaten. Mijn kinderen hebben er nooit moeilijk over gedaan en het voelde voor mij veel veiliger dan zonder.
Alle reacties Link kopieren Quote
Juist voor- of achterop de fiets kunnen ze bij vallen geen kant op om hun val te breken. Voor heb je dan nog een stuur en jouw armen om hen heen maar achterop niet. Dus ik zou gewoon een helm opzetten. De truc bij jonge kinderen is om er een goed verhaal bij te verzinnen 😂
(Mijn zoon mocht zelf z’n helm uitkiezen, dat hielp ook)
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarom weet ik niet, maar toen ze op onze fietsen meereden droegen ze geen helm.

Ze dragen wel een helm wanneer ze op hun eigen fietsjes (en daarvoor loopfiets) fietsen. Kinderen zijn 3 en 5.

Ze vinden hun helm cool en vragen er zelf om.
Het is ook wel helpend dat mijn man een fietshelm draagt wanneer hij sport.
Alle reacties Link kopieren Quote
Met de kennis en mogelijkheden van nu zou ik het wel doen. Mijn kinderen zijn nu volwassen en toen deed ik het niet.

Bij mij e-bike heb ik er dus ook meteen een aangeschaft voor mezelf. En die draag ik trouw bij woon-werkverkeer. Dan ga ik ook maximaal snel. Hier in de wijk draag ik hem niet altijd, maar dan fiets ik niet harder dan op een niet-elektrische fiets.
Alle reacties Link kopieren Quote
lemoos2 schreef:
17-05-2024 03:20
Oh dacht dat het verplicht was daar. Ik werd de eerste keer met zoon in zitje zonder helmpje nog net niet uitgejouwd. Kinderen dragen daar allemaal een helm. Totdat het pubers zijn. In Kreis Heinsberg tenminste.
Veel Grundschulen stellen het verplicht. En eigenlijk dragen alle kinderen tot een jaar of 10 wel een fietshelm, zonder ben je een uitzondering.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven