Berlijn met tieners - welke (actieve/creatieve) activiteiten

09-05-2024 15:47 16 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
In de zomer ga ik 3 dagen naar Berlijn met twee tienermeiden. De reguliere activiteiten kan ik via websites als Get Your Gide enzo wel vinden (televisietoren, plekken als branderburger tor, checkpoint charlie etc), maar heeft iemand tips voor (actieve/creatieve) activiteiten die wat minder voor de hand liggen en die in het bijzonder voor kinderen in deze leeftijdscategorie zitten leuk zijn? Ze spreken allebei geen Duits, dus een tour of een museum waarvoor wat kennis van de Duitse taal nodig is, is dus niet handig. We zijn allemaal creatief en avontuurlijk ingesteld, kunnen prima een stuk wandelen zonder te miepen, maar meesjokken en niks van een tour begrijpen vinden ze (logisch) niet leuk.

We gaan overigens met de trein en eindigen ons tripje in Tropical Island, ik kwam ook al kunst maken tegen (zouden we alle drie heel leuk vinden), maar is dus niet handig
Alle reacties Link kopieren Quote
Er zijn ook tours te boeken met een NL gids. Hele leuke vonden tieners (en ik) Berlin on bike, langs de muur, door het centrum, pauze bij checkpoint Charlie, je ziet alle bezienswaardigheden, buiten de gebaande paden om, veel fietspaden 'tussendoor', erg leuk en minder vermoeiend dan stukken wandelen. Je ziet veel meer en kan altijd nog besluiten later mooie plekjes opnieuw op te zoeken met de tram of metro.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij zijn een keer in het spionage museum geweest. Erg leuk, hoewel onze kinderen iets jonger waren. Tentoonstelling is ook met Engels, en gaat over spionnen in alle tijd.

https://www.deutsches-spionagemuseum.d ... ite-button
Alle reacties Link kopieren Quote
Bike tour is echt een aanrader! Ik vond het spionagemuseum inderdaad leuk en ook het DDR museum. Weinig Duits nodig gehad overigens. Wij zijn ook naar een klimpark in Potsdam geweest. Ik ben zelf niet op of bij voormalige vliegveld Tempelhof geweest maar is geloof ik ook van alles te doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dag Sachsenhausen met audiotour.
Alle reacties Link kopieren Quote
Stasigevangenis en tour in het Engels.
Alle reacties Link kopieren Quote
DDR museum is inderdaad erg leuk en het hoogtepunt voor ons was de Berliner Unterwelten. Rondleidingen van te voren boeken, dan kan het in het NL. Wij hadden een 2 uur durende rondleiding over hoe mensen ondergronds van oost naar west probeerden te vluchten (rondleiding M?). Echt super interessant en heeft ons en de jongens (toen 12 en 14) van begin tot eind geboeid!
We hebben gefietst; ook heel leuk.

(mocht je het interessant vinden, er is ook een hele interessante podcast over de historie van Berlijn). https://podcastluisteren.nl/pod/Berlijn ... an-de-muur
Alle reacties Link kopieren Quote
Dank voor de tips, ga dit weekend eens rondneuzen. Zeker de tours die je (vooraf) in het NLs kan reserveren zijn interessant:)

Ook nog mensen die tips hebben m.b.t. actieve activiteiten. Beetje in de categorie zipline?
Alle reacties Link kopieren Quote
Www.berliner-unterwelten.de

Diverse tours onder de stad met verschillende thema's (WO2, de muur etc) . Ook in het Engels en Nederlands.
Ik vond de tour over de muur en de diverse ontsnappingspogingen een dikke aanrader.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh haha, ik zie dat deze tip al gegeven was
Alle reacties Link kopieren Quote
Holocaustmonument is ook wel een must-see vind ik
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hadden een streetart tour geboekt, bij alternative berlin, was in het Engels en was erg leuk. Was op basis van betaal wat je wil.
Alle reacties Link kopieren Quote
We zijn net terug! Hoogtepunt vond ik zelf Unterwelten, wij deden tour 3, superinteressant. In het Engels ook heel goed te doen trouwens. Daarnaast was het Computerspielenmuseum echt heel erg leuk, veel leuker dan ik vooraf had gedacht, onze eigen pubers vinden dat ook top. Nieuwe spellen maar ook wel een trip down memorylanevoor ons. Topographie des Terrors was een indrukwekkend museum, heel veel historie en beeldmateriaal over de opkomst van Hitler. Het DDR-museum vond ik echt zonde van het geld, zat geen enkele logica in en voelde als een samenraapsel van spullen en foto’s die iets met de DDR te maken hadden. Alleen de kamers in de stijl van de jaren 70/80 vond ik wel aardig maar daarvoor kun je dan beter naar het Computerspielenmuseum.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben meer van de alternatieve hotspots en niet die commerciële ellende. Tempelhof is hier al genoemd en erg leuk. De Teufelsberg ook erg interessant en gave uitkijk over Berlijn. Ook toffe graffiti te zien.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Leuke plek om wat te gaan drinken (of ontbijten, dan is t vaak nog rustig), is Klunkerkranich - echte Berlijnse festival-achtige vibe, dakterras bovenop een winkelcentrum, met top uitzicht.

Holzmarkt 25 is ook tof voor drankje of lunch langs de Spree. Of als je wil zwemmen, Badeschiff (zwembad in de Spree), wel op tijd ticket boeken :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben met pubers met BajaBikes getourd. Echt een superleuke ervaring!

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven