Gezondheid alle pijlers

Wanneer uitvaart vastleggen, en hoe?

27-03-2024 20:49 109 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Zijn er mensen die dit al hebben gedaan? Ga je daarvoor naar een notaris?

Ik vind het handig om zaken geregeld te hebben, niet alleen financieel maar ook bijvoorbeeld welke muziek word gespeeld en welke niet, ik draai me nog in mijn graf om als het net een nummertje is wat ik niet blief.

Notaris, briefje in een fles, alles vastgelegd bij familie... Hoe hebben jullie dat gedaan?
Alle reacties Link kopieren Quote
Notaris? Dat lijkt me niet nodig. Je kan toch gewoon zwart op wit zetten wat je graag wil en hoe je het wil. Dat doe je in een envelop en leg je op bepaalde plek (die iemand wel weet uiteraard) Of je geeft een kopie aan iemand.
Weet niet of je een partner hebt , maar wij hebben het gewoon doorgesproken met elkaar. En ik vertrouw op zn keuzes , mocht het zover zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb je een uitvaartverzekering? De mijne biedt de optie om dit soort zaken vast te leggen via online portaal. Geen idee hoe dat in de praktijk werkt op moment van overlijden, geen ervaring mee.

Wel ervaring met dat de wensen met de omgeving gedeeld zijn, hetzij mondeling, hetzij op papier. Nabestaande wisten ook waar ze dat konden vinden.

Geen idee of dit überhaupt een plek voor bij de notaris is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gewoon hop, gelijk de grond in. Geen dienst of wat dan ook.
Besproken met familie en als zij het toch anders willen merk ik er niets van :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Van mij mogen mijn nabestaanden alles beslissen. Ik ben goed verzekerd en wat mij betreft doen ze ermee wat ze willen.
...
Alle reacties Link kopieren Quote
Je kan testamentair vastleggen wie je begrafenis gaat regelen. Kies iemand die je vertrouwd dat deze persoon het naar jouw wensen gaat uitvoeren. En bespreek je wensen. Wat je nu een prachtig lied vindt, kan je over 5 jaar een draak van een lied vinden. Om voor elke verandering naar een notaris te gaan, wordt een kostbare aangelegenheid.

Belangrijkste is dat je dit bespreekt en alles goed vastlegt zodat je nabestaande precies weten wat ze moeten doen.

Alleen is dit geen garantie dat het ook gebeurd ................

Persoonlijk hoef ik niet over mijn graf heen te regeren. Mijn partner kent mijn wensen. Het gaat vooral om dat mijn nabestaande een mooie gelegenheid hebben om afscheid te nemen. Ik zal het niet bewust mee maken, dus toch meer van secundair belang.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb er wel over nagedacht omdat ik kankerpatiënt ben. Ik hoop dat ik nog bij leven afscheid kan nemen van mijn dierbaren.
Bij de uitvaart zelf zal ik niet aanwezig zijn. Dat is voor de nabestaanden om dat uiteindelijk inhoud te geven. Ik heb wel een voorkeur voor muziek opgegeven, maar het kan heel goed zijn dat de nabestaanden op iets komen dat hun toepasselijk lijkt.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren Quote
Nooit begrepen 'dat over het graf heen regeren'. Ik vind een uitvaart iets voor de nabestaanden. Je bent zelf hartstikke dood, wat boeit het dan of de verkeerde muziek gedraaid wordt? Hooguit kun je wel iets van te voren aangeven bij de nabestaanden. Zo wist ik van mijn moeder welke muziek zij mooi vond en wat ze liever niet had. Mijn vader had niets aangegeven en dat is best lastig, je mist dan een soort gids om de uitvaart te regelen en er moet enorm veel geregeld worden in zeer korte tijd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit kun je gewoon vast laten leggen bij een begrafenisondernemer.
Alle reacties Link kopieren Quote
debuurvrouw schreef:
27-03-2024 21:42
Dit kun je gewoon vast laten leggen bij een begrafenisondernemer.
Zelfs dan hoeven nabestaanden zich daar niets van aan te trekken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Andrieske schreef:
27-03-2024 21:31
Nooit begrepen 'dat over het graf heen regeren'. Ik vind een uitvaart iets voor de nabestaanden. Je bent zelf hartstikke dood, wat boeit het dan of de verkeerde muziek gedraaid wordt? Hooguit kun je wel iets van te voren aangeven bij de nabestaanden. Zo wist ik van mijn moeder welke muziek zij mooi vond en wat ze liever niet had. Mijn vader had niets aangegeven en dat is best lastig, je mist dan een soort gids om de uitvaart te regelen en er moet enorm veel geregeld worden in zeer korte tijd.
Hier sluit ik me bij aan.

Waar je je druk over maakt. Lekker juist, het is jouw zorg niet meer, jij merkt er toch niks meer van.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Gewoon een envelop met wensen in de la leggen en je nabestaanden vertellen waar ze die kunnen vinden.

Ik wil geen toespraken, alleen muziek en eventueel een diashow.

En wie te laat voor de poort van het uitvaartcentrum staat mag buiten blijven wachten. Ik vind het altijd zó onbeleefd en storend als er binnen wordt gekomen nadat de uitvaartdienst is begonnen...
Je ziet toch liever zo’n strak lijf dan een uitgezakte mokkapunt, weet je wel weet je niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een testament bij de notaris liggen. Verder heb ik op mijn laptop een docje dat heet 'mooie begrafenisliedjes' en daarin heb ik een lijstje gemaakt met welke nummers en waarom. Ook een kleine toelichting op wat ik ongeveer zou willen bij een afscheidsdienst. Mijn vriend weet dat dit docje op mijn laptop staat en weet mijn wachtwoord. Maar zoals anderen hier ook zeggen; het is ook aan mijn nabestaanden om een afscheid te organiseren waarmee zij verder kunnen.

Gaat het je vooral om de liedjes en de dienst, of is het meer dat je je nabestaanden niet in het ongewis wilt achterlaten? Mijn moeder had een docje ooit 'Aandachtspunten als ik er niet meer ben' met daarin alles waarvan ze vond dat we dat moesten weten als ze er niet meer was. Bijvoorbeeld speciale stukken uit de inboedel en USP's van het huis dat dan verkocht moest gaan worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Andrieske schreef:
27-03-2024 21:31
Nooit begrepen 'dat over het graf heen regeren'. Ik vind een uitvaart iets voor de nabestaanden. Je bent zelf hartstikke dood, wat boeit het dan of de verkeerde muziek gedraaid wordt? Hooguit kun je wel iets van te voren aangeven bij de nabestaanden. Zo wist ik van mijn moeder welke muziek zij mooi vond en wat ze liever niet had. Mijn vader had niets aangegeven en dat is best lastig, je mist dan een soort gids om de uitvaart te regelen en er moet enorm veel geregeld worden in zeer korte tijd.

Eens. Het enige dat ik wil is orgaandonatie en cremeren (dat eerste is geregistreerd). Mijn man weet dat. Verder doet hij het maar zoals hij het wil. En als het gebeurt dat we tegelijk gaan en de nabestaanden besluiten toch te begraven, dan is dat maar zo. Ik vind een uitvaart iets voor de nabestaanden, niet voor degene die overleden is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pimpelmeesje87 schreef:
27-03-2024 21:53
Ik heb een testament bij de notaris liggen. Verder heb ik op mijn laptop een docje dat heet 'mooie begrafenisliedjes' en daarin heb ik een lijstje gemaakt met welke nummers en waarom. Ook een kleine toelichting op wat ik ongeveer zou willen bij een afscheidsdienst. Mijn vriend weet dat dit docje op mijn laptop staat en weet mijn wachtwoord. Maar zoals anderen hier ook zeggen; het is ook aan mijn nabestaanden om een afscheid te organiseren waarmee zij verder kunnen.

Gaat het je vooral om de liedjes en de dienst, of is het meer dat je je nabestaanden niet in het ongewis wilt achterlaten? Mijn moeder had een docje ooit 'Aandachtspunten als ik er niet meer ben' met daarin alles waarvan ze vond dat we dat moesten weten als ze er niet meer was. Bijvoorbeeld speciale stukken uit de inboedel en USP's van het huis dat dan verkocht moest gaan worden.
Hier geen testament, wel weet mijn zoon waar hij alle belangrijke papieren (oa hypotheekaktes e.d.) kan vinden. Mijn dochter begon opeens ook te zeuren om een muzieklijst. Ben er ooit eens aan begonnen, maar het slaat nergens op, want er is gewoon geen speciale voorliefde, dat wisselt. Ze weten ongeveer mijn smaak en dat is voldoende. Het gaat er om dat zij de muziek mooi vinden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hangt denk ik ook van je persoonlijke situatie af. Ik heb geen 'geregistreerde' relatie en we LAT'en. Ook heb ik geen kinderen. Ik wil nog wel eens kijken naar een testament, ook of juist vooral levenstestament. Mijn geld en eigendommen zouden mijn siblings toekomen en dat vind ik momenteel eigenlijk prima. Uitvaartwensen heb ik zoals iemand ook al aangaf in de portal van mijn verzekeraar gezet en dat kenbaar gemaakt aan zowel mijn partner als mijn siblings. Ik heb nog een levende ouder, maar die wil ik wegens diens ziekte niet belasten met regelwerk (ik ga ervan uit dat mijn siblings deze ouder binnen de mogelijkheden betrekken als dat aan de orde zou zijn). Ik heb geen muziek genoteerd, wel een aantal voorkeuren, maar vooral om te helpen wat richting te geven. Ik ben begin 40 en heb meer genoteerd omdat ik merkte dat bij mijn ouder die vorig jaar overleed minder duidelijk was dan verwacht en mij dat stress gaf.
canis-felis wijzigde dit bericht op 27-03-2024 22:07
21.49% gewijzigd
Ik kan heel Nederland inmiddels horen zuchten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik moet altijd nog een documentje maken met nummers die ik op mijn uitvaart wil gedraaid hebben. Ik ben daarin best wat zinnig en ik heb daarin nogal specifieke wensen. En ik vind een spreker, die je hele levensverhaal verteld altijd zo mooi op een uitvaart. Toch maar eens aan beginnen met dat vastleggen...
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Andrieske schreef:
27-03-2024 21:31
Nooit begrepen 'dat over het graf heen regeren'.
Ik vind wat ideeën of wensen opperen niet over je graf heen regeren.
Ik vraag me als nabestaanden nog regelmatig af of ik de begrafenis van mijn moeder en echtgenoot zou heb gedaan als hun zouden willen. Ben ik geen dingen vergeten enz.
Ik zou het zo enorm fijn hebben gevonden om wat richtlijnen te hebben gekregen van hen.

TO, ik heb die richtlijnen/ideeen/opties geplaatst in mijn gegevens bij de dela. Daar kun je bv ook neerzetten wie ze op de hoogte moeten stellen.
Ik heb er duidelijk ingezet dat alles aangepast kan worden naar eigen inzicht. Alleen het laatste nummer dat gedraaid wordt heb ik aangegeven wel echt waarde aan te hechten.

Ik beschrijf dit niet omdat ik wil dat het op manier A gaat. Ik beschrijf het omdat ik mijn man goed genoeg ken dat hij zich ook altijd zou blijven afvragen of manier B het beste was. Ik heb juist beschreven wat zou kunnen niet wat ik perse zou willen. Het geeft hem rust en daardoor ervaar ik ook rust.
ibiopviva wijzigde dit bericht op 28-03-2024 08:52
17.18% gewijzigd
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij Dela kan je een draaiboek bestellen. Die krijg je, volgens mij gratis, en daar kan je al je wensen in noteren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het sowieso wat apart om te oordelen over mensen die in dezen wel uitgesproken voorkeuren hebben. Zo zeldzaam is dat volgens mij niet. Wat maakt het uit als mensen daar hun eigen gevoelens bij hebben?

Overigens heb ik bijv wat voorkeuren aangegeven qua duurzaamheid. Dat vind ik belangrijk en daar heb ik de verzekering deels op afgestemd.
Ik kan heel Nederland inmiddels horen zuchten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Onlangs is mijn vader overleden. Hij had alleen wat simpele wensen zoals cremeren en een kleine, sobere uitvaart.

Verder een lijstje met mensen die gebeld konden worden achteraf. De rest zoals muziek hebben we zelf uitgekozen. Ik kan het trouwens echt aanraden zo'n eenvoudig en intiem afscheid maar dat terzijde...

Notaris is nergens voor nodig. Vertel aan je geliefden wat je specifieke wensen zijn en laat ook weten wat ze zelf kunnen bepalen. Schrijf desnoods alles op en vertel waar ze je notities kunnen vinden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn moeder ging heel plotseling dood. We hadden 't nergens over gehad. Ik vond dat moeilijk, doen we 't wel goed zoals zij 't had gewild.
Toen mijn vader binnen een jaar na haar overlijden ziek werd en vrij snel zou overlijden hebben we 't er wel over gehad. Voor mij was dat fijn.
Hij wilde een zelfde uitvaart als mijn moeder, die vond hij zo mooi met veel persoonlijke inbreng. Hij koos zelf 3 nummers uit, die wij nooit hadden kunnen bedenken. Het waren bijzondere nummers maar zo passend omdat hij ze had gekozen.

Ik vind 't dus fijn om iets vast te leggen en 't daardoor, in mijn ogen, makkelijk te maken voor mijn nabestaanden.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb niets geregeld. Ik heb nog geen plannen maar je weet natuurlijk nooit wanneer je gaat.
Mijn familie doet maar waar ze zin in hebben. Het enige belangrijke is dat ze goed voor mijn huisdier zorgen.
Alle reacties Link kopieren Quote
IBIopviva schreef:
27-03-2024 22:08
Ik vind wat ideeën of wensen opperen niet over je graf heen regeren.
Ik vraag me als nabestaanden nog regelmatig af of ik de begrafenis van mijn moeder en echtgenoot zou heb gedaan als hun zouden willen. Ben ik geen dingen vergeten enz.
Ik zou het zo enorm fijn hebben gevonden om wat richtlijnen te hebben gekregen van hen.

TO, ik heb die richtlijnen/ideeen/opties geplaatst in mijn gegevens bij de dela. Daar kun je bv ook neerzetten wie ze op de hoogte moeten stellen.
Ik heb er duidelijk ingezet dat alles aangepast kan worden naar eigen inzicht. Alleen het laatste nummer dat gedraaid wordt heb ik aangegeven wel echt waarde aan te hechten.

Ik beschrijf dit niet omdat ik wil dat het op manier A gaat. Ik beschrijf het omdat ik mijn man goed genoeg ken dat hij zich ook altijd zou blijven afvragen of manier B het beste was. Ik heb juist beschreven wat zou kunnen niet wat ik perse zou willen. Het geeft hem rust en daardoor ervaar ik ook rust.
Volgens mij heb ik beide voor- en nadelen omschreven. Als nabestaande een crematie/begrafenis regelen zonder enige wens van de overledene is bijna zoeken in de woestijn en blijft er twijfel over of je het goed hebt gedaan. Had ik best moeite mee toen mijn vader (jong) overleed. Kreeg van ooms en tantes kritiek. Mijn moeder is veel ouder geworden en we (mijn broer en ik) toch regelmatig gesproken nadat we van de zoveelste uitvaart van een of andere oude oom terugkwamen. " Mam, hoe zou jij het nu willen?" Liever sprak ze er niet over. Dood gaan was sowieso onbespreekbaar. Toch had ze voorkeuren, ze was dol op een lokale liedjeszanger. Op een gegeven moment had deze zanger een live-concert, haar meegenomen naar dat concert, beter met levende oren horen dan dood niks.
Alle reacties Link kopieren Quote
Andrieske schreef:
27-03-2024 21:31
Nooit begrepen 'dat over het graf heen regeren'. Ik vind een uitvaart iets voor de nabestaanden. Je bent zelf hartstikke dood, wat boeit het dan of de verkeerde muziek gedraaid wordt? Hooguit kun je wel iets van te voren aangeven bij de nabestaanden. Zo wist ik van mijn moeder welke muziek zij mooi vond en wat ze liever niet had. Mijn vader had niets aangegeven en dat is best lastig, je mist dan een soort gids om de uitvaart te regelen en er moet enorm veel geregeld worden in zeer korte tijd.
Oh, zo zie ik het helemaal niet en dat is in elk geval niet mijn inentie. Ik heb een aantal dingen aangegeven om de nabestaanden hopelijk (man en nog jonge zoon) te ontlasten met gepieker over hoe en wat. En om te voorkomen dat ze dan voor de duuste onzinzooi gaan (met de kist en bloemen ed) terwijl ik liever heb dat ze dat geld aan zichzelf besteden komt het erop neer dat ze het wat mij betreft sober mogen houden.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven