Help! Hapjes maken maar ze is vegetarisch EN zwanger

09-05-2024 07:58 26 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goed, ik ken genoeg leuke hapjes. Maar voor zaterdag zorg ik voor de hapjes. En zij voor de drankjes. Alleen is de gastvrouw vegetarisch. Geen probleem, kan genoeg verzinnen, alleen is ze ook 5 maanden zwanger en mag dus ook veel niet! En nu weet ik het gewoon niet meer! Wie heeft er leuke makkelijke en vooral smakelijke tips
Alle reacties Link kopieren Quote
Volgens mij valt het als je al vegetarisch kook best mee hoeveel een zwangere verder niet mag ;-).

Wat voor hapjes maak je normaalgesproken?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, volgens mij kan het meeste toch gewoon als je vegetarische hapjes maakt?
Alle reacties Link kopieren Quote
Als zwangere mag je geen rauw voedsel.
Dus rauwe zalm, rauw rundvlees, eieren met een zachte dooier en rauwmelkse kaas. Een aantal soorten vis mogen 1x per 2 weken.
En voor radijs wordt gewaarschuwd.

Dus de meeste vegetarische hapjes zullen geen probleem zijn.
She was brave and strong and broken, all at once.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nou idd, alleen geen rauwmelkse kazen maar verder kun je toch alle kanten op?
Alle reacties Link kopieren Quote
Als de zwangere wel kaas eet, dan kun je gewoon mozzarella en roomkaas uit de supermarkt gebruiken. Dit is veilig.
She was brave and strong and broken, all at once.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wraps met Philadelphia, sla, pijnboompitten, paprika, beetje agavesiroop en dan oprollen en in stukjes snijden.

Kleine bladerdeegpakketjes met feta, walnoot, prei.
Alle reacties Link kopieren Quote
https://mobiel.voedingscentrum.nl/nl/zw ... chap-.aspx

Hier kun je je ingrediënten checken als je twijfel hebt
She was brave and strong and broken, all at once.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vegetarisch is juist makkelijk voor een zwangere. De meeste dingen van de verboden lijst zijn van dierlijke oorsprong.

Paar suggesties:
- stokjes met cherrytomaatjes, mini mozzarella en een blaadje basilicum (lekker klassiek)
- quiche met kaas en provençaalse groenten (lekker vullend)
- geroosterde bloemkoolstronkjes met yoghurt-tahin dip (lekker fris)
- tomatensoep in borrelglaasje met lepel van bladerdeeg (ziet er leuk uit)

En sowieso lekker stokbrood met allerlei smeersels.
Alle reacties Link kopieren Quote
Woez schreef:
09-05-2024 08:07
Als de zwangere wel kaas eet, dan kun je gewoon mozzarella en roomkaas uit de supermarkt gebruiken. Dit is veilig.
Oh echt? Mozzarella mag gewoon? Dan kan ik al heel veel. Dat is niet rauwmelks? Sorry dames ik ben zelf nog nooit zwanger geweest. Ze zijn Indiaas en gaan voor het eerst het eurovisie spel spelen. Ik dacht eerst lekker fout een nederlandse borrelank met je kent het wel; kaas, zilveruitje en een fout vlaggetje ;).
Alle reacties Link kopieren Quote
Waya schreef:
09-05-2024 08:08
Wraps met Philadelphia, sla, pijnboompitten, paprika, beetje agavesiroop en dan oprollen en in stukjes snijden.

Kleine bladerdeegpakketjes met feta, walnoot, prei.
Ook lekker!!!!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ravintola schreef:
09-05-2024 08:15
Vegetarisch is juist makkelijk voor een zwangere. De meeste dingen van de verboden lijst zijn van dierlijke oorsprong.

Paar suggesties:
- stokjes met cherrytomaatjes, mini mozzarella en een blaadje basilicum (lekker klassiek)
- quiche met kaas en provençaalse groenten (lekker vullend)
- geroosterde bloemkoolstronkjes met yoghurt-tahin dip (lekker fris)
- tomatensoep in borrelglaasje met lepel van bladerdeeg (ziet er leuk uit)

Die quiche is ook lekker!!!
En wat groente met dip kan altijd inderdaad
En sowieso lekker stokbrood met allerlei smeersels.
Alle reacties Link kopieren Quote
Klinkt alsof ze “Asian vegetarian” eten? Dat is zonder eieren, maar melk mag weer wel. Quiche wordt dan beetje lastig, maar de rest kan wel.

(Maar zou even met haar afstemmen over exacte “regels” want hun invulling van vegetarisch eten kan variëren van de norm)
ravintola wijzigde dit bericht op 09-05-2024 08:39
30.60% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
BuzzieBee schreef:
09-05-2024 08:17
Oh echt? Mozzarella mag gewoon? Dan kan ik al heel veel. Dat is niet rauwmelks? Sorry dames ik ben zelf nog nooit zwanger geweest. Ze zijn Indiaas en gaan voor het eerst het eurovisie spel spelen. Ik dacht eerst lekker fout een nederlandse borrelank met je kent het wel; kaas, zilveruitje en een fout vlaggetje ;).
Nog een tip. Je geeft aan dat ze Indiaas is. Wat ik weet van Indiase vrienden is dat het nogal verschil wat wij vegetarisch noemen en wat zij vegetarisch noemen. En dat verschilt dan ook nog per streek. Sommige streken eten bijvoorbeeld ook geen melkproducten en/of eieren. Ik zou het dus even bij haar checken of ze dat wel of niet eet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lekkere bruschetta?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou ergens berichtje aan wijden
"Leuk dat jullie.komen vanavond, waar kan ik rekening mee houden mbt eten?"
Alle reacties Link kopieren Quote
Zelf guacamole maken
En een zak tortillachips mee. Indien mogelijk opwarmen in de oven = nog lekkerder.

Succes verzekerd.
'Durf te antwoorden' is één van de leukste topics op het forum.
Alle reacties Link kopieren Quote
Johma heeft lekkere vegan smeersels:
https://www.ah.nl/zoeken?query=johma%20 ... ganistisch

Toastjes of stokbrood erbij, klaar.
'Durf te antwoorden' is één van de leukste topics op het forum.
Alle reacties Link kopieren Quote
Toevallig zag ik gisteren dat de HEMA een vegan appelkruimeltaart heeft. Misschien is dat nog iets?

En verder:
- Popcorn
- Hummus dip en dan komkommer, paprika en pita's er bij
- Uit de frituur: vegetarische loempia's. Mochten ze wel kaas eten: kaassoufflés.
- Olijven
Alle reacties Link kopieren Quote
madamecannibale schreef:
09-05-2024 08:36
Nog een tip. Je geeft aan dat ze Indiaas is. Wat ik weet van Indiase vrienden is dat het nogal verschil wat wij vegetarisch noemen en wat zij vegetarisch noemen. En dat verschilt dan ook nog per streek. Sommige streken eten bijvoorbeeld ook geen melkproducten en/of eieren. Ik zou het dus even bij haar checken of ze dat wel of niet eet.
Zuivel mag meestal wel, eieren niet (daar zit leven in), heb ik me laten vertellen.
Sommige zwangeren menen overigens ook dat ze geen enkele zachte kaas mogen, of überhaupt kaas anders dan Goudse. Terwijl de kans dat je iets oploopt van ongewassen sla groter is.
Alle reacties Link kopieren Quote
70% van de wereldbevolking kan zuivel, met name melkproducten niet goed verwerken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ei kan prima, mits de dooier hard is. En kazen kunnen ook gewoon (behalve zeer bijzondere rauwmelkse kazen die je echt in de supermarkt amper vindt). Vegan hoeft ook echt niet hoor. Groente goed wassen van te voren, maar ik neem aan dat iedereen dat doet, zwanger of niet.

Edit; ei hangt er gelet op haar achtergrond dus kennelijk van af. Ik zou gewoon even vragen aan haar wat kan en niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vraag vooral even wat ze allemaal niet wil eten. En wat dan wel.

Zwangere vrouwen leggen zichzelf soms ook voedingsregels op die niet vanuit medische achtergrond komen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dropdrop schreef:
09-05-2024 10:32
Vraag vooral even wat ze allemaal niet wil eten. En wat dan wel.

Zwangere vrouwen leggen zichzelf soms ook voedingsregels op die niet vanuit medische achtergrond komen.

Klopt hoor, dit merkte ik vorig jaar ook tijdens een bbq met 2 zwangere collega's. Dachten we toch écht helemaal volgens het boekje rekening met ze gehouden te hebben... was er daarvan alsnog van alles dat ze vanuit zichzelf niet mochten/aten.
Gewoon eerst vragen hoor!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou de taken omruilen. Doe jij de drankjes, kan zij de hapjes precies naar eigen wens inrichten.

(Of is de 'zij' uit je derde zin niet de zwangere gastvrouw?)

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven