Tips Slovenie: Wandelen en minder toeristische plekken

03-05-2024 11:06 13 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo allemaal,

Komende zomervakantie gaan wij 14 dagen naar slovenie.
We hebben verschillende airbnb's geboekt en gaan een rondreis maken.
We beginnen thv meer van Bled. Vanuit daar rijden we via Ljubljana naar het zuiden (30km ten zuiden van postojna) om dan via de soca vallei terug te rijden naar het noorden thv meer van Bohinj.
Hebben jullie tips voor mooie wandelingen, maar ook leuke plekjes om te bezoeken buiten de enorm toeristische bekende spots?

Ik ben heel benieuwd naar jullie tips.
Alle reacties Link kopieren Quote
ik lees even mee. slovenie lijkt me prachtig, maar alles dat ik erover lees gaat over het meer van bled en nog een paar van die toeristentrekkers.
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren Quote
Google op Julische Alpen, daar kun je waarschijnlijk goed wandelen. Het meer van Bled ligt net op het grensvlak daarvan. Het meer van Bled ben ik wel geweest.

De Julische alpen nog niet.
Dat lijkt mij wel een serieuze optie voor mij om nog eens heen te gaan. Dit ligt aan de Oostenrijks/Italiaanse grens.
Karakter is wat je bent in het donker.
Alle reacties Link kopieren Quote
Er lopen een paar Jacobswegen (pelgrimspaden) door Slovenië door absoluut schitterende gebieden.
Meer info: https://www.jakobova-pot.si/jakobs-way-slovenia/
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij het meer van Bled ligt een kloof (ben even de naam kwijt). De wandeling is niet lang en het is daar heel toeristisch. Wij zijn daar vroeg in de ochtend geweest. Meteen toen het open ging. En we waren er helemaal alleen. Het is daar echt prachtig. Echt de moeite waard. Maar ga dus vroeg!
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben mooi gewandeld in het Triglav gebergte.
Bezoek ook vooral de druipsteengrotten! Er zijn er zo veel. Ik ben in de Postojna- en de Skocjangrotten geweest en die waren allebei zo verschillend, ik zou ze eigenlijk allebei aanraden! Postojna is net of je met een treintje Gringotts binnenrijdt. En Skocjan heeft zo'n grote grot dat er letterlijk een kathedraal in zou passen.
En er moeten nog veel meer fantastische grotten zijn.

Omgeving Kobarid is indrukwekkend qua historie. De eerste wereldoorlog is daar heel heftig geweest en er zijn nog intacte loopgraven. Met een museum erbij. Je krijgt echt levendig een beeld van hoe dat geweest moet zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
In Slovenië kun je echt overal mooi wandelen. Koop een wandelkaart en ga op pad. De echt toeristische dingen kun je makkelijk links laten liggen, er is gewoon anders moois.
Houd er wel rekening mee dat wat de Slovenen easy of medium qua wandeling noemen wij al als best pittig kunnen ervaren. Dus zeker in de bergen zorgen voor goede schoenen.

Veel plezier, ik vind Slovenië prachtig. Als je klimmen leuk vinden: er zijn in de bergen voldoende Via ferrata's, maar ook daar weer geldt dat wij ze pittiger vinden dan in bijvoorbeeld Oostenrijk. Pas dus een "makkelijke" als je weinig ervaring hebt.
Alle reacties Link kopieren Quote
De grotten zijn ook zeker een aanrader. Er zijn de grote bekende grotten, maar ook minder bekende, die zeker ook een enorme charme hebben. Ik houd niet zo van grotten, maar van een aantal grotten in Slovenië heb ik genoten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedankt voor jullie tips! Ik ga ze opschrijven. :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Het ligt iets uit de richting van je meest zuidelijke bestemming, maar een guided tour met Petra Draskovic door de (oer)bossen bij Kocevje was één van onze hoogtepunten.
Onze airbnb host raadde ons de Skocjan grotten aan (ipv Postojna). Die was inderdaad erg prachtig. Je wandelt hier doorheen (ipv met een treintje zoals bij Postojna). Volgens mij zijn deze grotten ook aardig toeristisch (wij waren er aan het einde van de dag) maar ik vond het niet storend.

Wij hebben er echt een prachtige vakantie gehad :heart: Veel plezier alvast!
Alle reacties Link kopieren Quote
Slovenië is prachtig om je vakantie door te brengen.
Persoonlijk vind ik het meer van Bohinj aangenamer dan Bled, waar hopen toeristen per bus worden afgezet.
Maar het is zeker een bezoekje waard.
Via de soca vallei en Kobarid kan je langs een weg met veel haarspeldbochten naar Kransjka Gora rijden. Van daaruit vertrekken ook veel wandelingen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben trouwens in de grotten eens een Duitstalige rondleiding gedaan, omdat je dan vaak met een veel kleiner groepje bent! Als het zo uitpakt, er kan net een bus Oostenrijksers zijn of zo maar daar heb ik wel vaker ook in andere landen succes mee gehad. Handig als je Duits een beetje ok is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sabine schreef:
07-05-2024 16:28
Bij het meer van Bled ligt een kloof (ben even de naam kwijt). De wandeling is niet lang en het is daar heel toeristisch. Wij zijn daar vroeg in de ochtend geweest. Meteen toen het open ging. En we waren er helemaal alleen. Het is daar echt prachtig. Echt de moeite waard. Maar ga dus vroeg!
Ik denk dat je de Vintgar bedoeld. Inderdaad een hele mooie kloof om doorheen te wandelen

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven