Werk & Studie alle pijlers

Doelgroepregister UWV, iemand ervaring ermee?

21-01-2024 18:31 58 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Omdat ik jaren tegen min of meer dezelfde dilemma’s aanloop in mijn werk, heb ik binnenkort een intakegesprek met een organisatie die mij (hopelijk) kan helpen bij het zoeken naar een passende baan. Deze organisatie begeleidt (jong) volwassenen met een ondersteuningsvraag naar bijvoorbeeld een baan. Hierbij is het wel belangrijk / noodzakelijk dat diegene in het doelgroepregister van het UWV staat. Hier sta ik (nog) niet in, wellicht kom ik er wel voor in aanmerking.

Bij mij is een aantal jaar geleden autisme vastgesteld. Voor mij betekent ‘t o.a. dat ik (wat) trager werk dan gemiddeld vanwege vertraagde informatieverwerking. Daarnaast vind ik het lastig om theorie om te zetten naar praktijk, ik verlies snel het overzicht (zeker wanneer het druk wordt / is) en ik ‘bevries’ bij (enorme) stress.

Nu ben ik eigenlijk benieuwd: zijn er mensen die ervaring mee hebben met het doelgroepregister en het vinden / behouden van passend werk?
In this mad house we must all survive
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja ik! Ik heb veel gehad aan mijn jobcoach. Wat wil je precies weten?
Heanig an
Hoi
Ik sta in het doelgroep register,ik werk zelf met een Wsw indicatie.
Het is voor mij vrij lastig met passend werk geweest nog steeds eigenlijk .
Ik weet niet persies hoe het bij jou gaat?
Ik al vanaf mijn 18de jaar ,wat zou je nog graag willen weten ,?
Ik weet dat ik toendertijd heel veel gesprekken had en lichamelijke onderzoek geen idee of dat nu nog mag
Ik wil je aanraden iemand mee te nemen naar dat gesprek .
Alle reacties Link kopieren Quote
SadSloth schreef:
21-01-2024 18:34
Ja ik! Ik heb veel gehad aan mijn jobcoach. Wat wil je precies weten?
Mijn beeld van het UWV is niet heel positief en ik ben 'bang' dat ik geen steek verder kom als ik mijn aanvraag indien om in het doelgroepregister te komen.

Mijn vraag is eigenlijk hoe de aanvraag bij anderen (in dit geval bij jou) is gegaan. Wat kan ik nog meer verwachten? Waar moet ik rekening mee houden?
In this mad house we must all survive
Alle reacties Link kopieren Quote
Muurbloem22 schreef:
21-01-2024 18:38
Hoi
Ik sta in het doelgroep register,ik werk zelf met een Wsw indicatie.
Het is voor mij vrij lastig met passend werk geweest nog steeds eigenlijk .
Ik weet niet persies hoe het bij jou gaat?
Ik al vanaf mijn 18de jaar ,wat zou je nog graag willen weten ,?
Ik weet dat ik toendertijd heel veel gesprekken had en lichamelijke onderzoek geen idee of dat nu nog mag
Ik wil je aanraden iemand mee te nemen naar dat gesprek .
Wsw is anders dan indicatie doelgroependegister
Heanig an
Zijdehoentje schreef:
21-01-2024 18:38
Mijn beeld van het UWV is niet heel positief en ik ben 'bang' dat ik geen steek verder kom als ik mijn aanvraag indien om in het doelgroepregister te komen.

Mijn vraag is eigenlijk hoe de aanvraag bij anderen (in dit geval bij jou) is gegaan. Wat kan ik nog meer verwachten? Waar moet ik rekening mee houden?
.
Ik had veel gesprekken en onderzoeken ,neem iemand mee die jou goed kent .
Dat helpt
SadSloth schreef:
21-01-2024 18:40
Wsw is anders dan indicatie doelgroependegister
En toch sta ik in het doelgroep register heb ik nagekeken
Bijna iedereen die Wsw heeft die ik ken trouwens
Een aanvraag voor opname in het doelgroepenregister kan worden ingediend. Een (ik meen) arbeidsdeskundige bepaald of jij aan voorwaarden voldoet.
Op latere leeftijd autisme gediagnosticeerd en de wetenschap dat jij op een werkplek niet geheel zelfstandig zult kunnen functioneren en dus begeleiding op een werkplek nodig hebt kan reden zijn tot opname doelgroepenregister.

Op www.uwv.nl kun je een en ander vinden onder zoekterm doelgroepenregister.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zijdehoentje schreef:
21-01-2024 18:38
Mijn beeld van het UWV is niet heel positief en ik ben 'bang' dat ik geen steek verder kom als ik mijn aanvraag indien om in het doelgroepregister te komen.

Mijn vraag is eigenlijk hoe de aanvraag bij anderen (in dit geval bij jou) is gegaan. Wat kan ik nog meer verwachten? Waar moet ik rekening mee houden?
Ik heb de aanvraag als positief ervaren. Ik kreeg een afspraak met een arts op het kantoor bij het UWV en toen werd mij het hemd van het lijf gevraagd. Van hoe het op school gegaan is, bij vorige bedrijven en wat ik graag in de toekomst zou willen doen. Ook werd er gevraagd waar ik behoefte aan zou hebben op een werkplek. Of ik begeleiding kreeg thuis.
Over begeleiding gesproken: misschien is het fijn om iemand mee te nemen die jou kent, ik nam mijn begeleidster mee die dingen kon aanvullen of beamen.
Heanig an
Alle reacties Link kopieren Quote
Muurbloem22 schreef:
21-01-2024 18:42
En toch sta ik in het doelgroep register heb ik nagekeken
Bijna iedereen die Wsw heeft die ik ken trouwens
Maar de indicatie is anders voor banenafspraak/doelgroepenregister dan wsw. Net als er een verschil zit in bijstand vs ziektewet
Heanig an
SadSloth schreef:
21-01-2024 18:44
Ik heb de aanvraag als positief ervaren. Ik kreeg een afspraak met een arts op het kantoor bij het UWV en toen werd mij het hemd van het lijf gevraagd. Van hoe het op school gegaan is, bij vorige bedrijven en wat ik graag in de toekomst zou willen doen. Ook werd er gevraagd waar ik behoefte aan zou hebben op een werkplek. Of ik begeleiding kreeg thuis.
Over begeleiding gesproken: misschien is het fijn om iemand mee te nemen die jou kent, ik nam mijn begeleidster mee die dingen kon aanvullen of beamen.
Zo is het bij mij ook gegaan
Alle reacties Link kopieren Quote
Muurbloem22 schreef:
21-01-2024 18:46
Zo is het bij mij ook gegaan
Oke


Ik doe nu een voltijd opleiding, fysiek onderwijs na jaren gewerkt te hebben vanuit het doelgroepenregister. Ik kan als ik weer aan het werk ga weer een jobcoach aanvragen
Heanig an
Zijdehoentje schreef:
21-01-2024 18:38
Mijn beeld van het UWV is niet heel positief en ik ben 'bang' dat ik geen steek verder kom als ik mijn aanvraag indien om in het doelgroepregister te komen.

Mijn vraag is eigenlijk hoe de aanvraag bij anderen (in dit geval bij jou) is gegaan. Wat kan ik nog meer verwachten? Waar moet ik rekening mee houden?
Ik ken iemand die net als jij op latere leeftijd (daarmee doel ik op alles later dan kinderen/tiener/puber jaren) diagnose autisme kreeg. Die persoon is door een reintegratiebureau getipt op dat Doelgroepenregister en heeft samen met persoon de vragenlijst ingevuld. In dit geval is het zelfs niet tot een gesprek gekomen omdat arbeidsdeskundige middels de verkregen informatie kon bepalen dat persoon inderdaad gebaat was bij opname in register.

Dus het is niet altijd zo spannend.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dank jullie wel voor de antwoorden.

Ik vraag me af of het mogelijk is om iemand mee te nemen die me goed kent. De organisatie waar ik binnenkort de intake bij heb, gaf volgens mij aan dat dit niet mag / mogelijk is. Ik ga het nogmaals vragen en als het wel mag, dan wil ik graag mijn autisme-coach meenemen. Ik ben veel te bang dat ik dicht klap tijdens het onderzoek.

Ik vind het fijn om vooraf te weten hoe de procedure gaat en wat ik allemaal kan verwachten (uiteraard kan ik dit ook navragen bij de intake), maar hoor dit graag ook van anderen.
In this mad house we must all survive
Een heel goed idee om je autismecoach mee te nemen. Doe wat voor jou goed voelt.
Alle reacties Link kopieren Quote
BlaBla schreef:
21-01-2024 18:51
Een heel goed idee om je autismecoach mee te nemen. Doe wat voor jou goed voelt.
Eens! Wees ook jezelf, dan kunnen ze de beste inschatting maken wat het best bij je past
Heanig an
Ja neem die coach mee
En indedaad.ben jezelf dan hebben ze een goed beeld van jou en kun je geholpen worden,ik denk dat het wel veranderd is ten opzichte van 20 jaar geleden ,ik weet alleen mijn eigen ervaring ik vond het toen niet onprettig
Alleen lichamelijk onderzoek vond ik niet fijn , maar goed ik weet niet of dat nog gedaan word en is vrij persoonlijk.
Verder gesprek vond ik wel fijn er werd goed geluisterd en vragen gesteld waar ik iets mee kon en ook duidelijk uitleg hoe het ging lopen .
Alle reacties Link kopieren Quote
Dank jullie wel, zo lief!

Ik vond het heel spannend om dit topic te openen, omdat ik het idee heb / had dat ik enorm aan het falen ben, zeker op het gebied van werk.

De rest van mijn familie werkt vaak in (redelijk) goede banen, langere tijd bij dezelfde werkgever. En ik: ik kan nog geen fatsoenlijke baan behouden en overal loop ik tegen dezelfde dingen aan. Ik heb al zoveel geprobeerd en net zo vaak was het geen succes.
In this mad house we must all survive
Alle reacties Link kopieren Quote
Muurbloem22 schreef:
21-01-2024 18:57
Ja neem die coach mee
En indedaad.ben jezelf dan hebben ze een goed beeld van jou en kun je geholpen worden,ik denk dat het wel veranderd is ten opzichte van 20 jaar geleden ,ik weet alleen mijn eigen ervaring ik vond het toen niet onprettig
Alleen lichamelijk onderzoek vond ik niet fijn , maar goed ik weet niet of dat nog gedaan word en is vrij persoonlijk.
Verder gesprek vond ik wel fijn er werd goed geluisterd en vragen gesteld waar ik iets mee kon en ook duidelijk uitleg hoe het ging lopen .
Bij een autisme diagnose doen ze doorgaans geen lichamelijk onderzoek. Heb ik ook niet gehad.
Heanig an
Alle reacties Link kopieren Quote
SadSloth schreef:
21-01-2024 18:40
Wsw is anders dan indicatie doelgroependegister
Met een wsw-indicatie word je ook opgenomen in het doelgroepenregister.

https://www.uwv.nl/particulieren/overig ... epregister
SadSloth schreef:
21-01-2024 19:00
Bij een autisme diagnose doen ze doorgaans geen lichamelijk onderzoek. Heb ik ook niet gehad.
Oke dat weet ik verder niet .
Ik weet ook niet of ze bij alle diagnose een ander gesprek /aanvraag doen ?.
Ik heb geen autisme, maar bij ons regelde school dat in die tijd .iedereen werd naar uwv gestuurd voor doelgroep register kan zijn dat toen anders heete
Gesprek ging wel het zelfde zoals je beschreef
Zijdehoentje schreef:
21-01-2024 18:59
Dank jullie wel, zo lief!

Ik vond het heel spannend om dit topic te openen, omdat ik het idee heb / had dat ik enorm aan het falen ben, zeker op het gebied van werk.

De rest van mijn familie werkt vaak in (redelijk) goede banen, langere tijd bij dezelfde werkgever. En ik: ik kan nog geen fatsoenlijke baan behouden en overal loop ik tegen dezelfde dingen aan. Ik heb al zoveel geprobeerd en net zo vaak was het geen succes.

Snap dat vervelend is en deels herkenbaar
Maar heel erg goed dat je hulp gevraagd hebt
Dat is al stap 1
Alle reacties Link kopieren Quote
Rondstruiner1 schreef:
21-01-2024 19:03
Met een wsw-indicatie word je ook opgenomen in het doelgroepenregister.

https://www.uwv.nl/particulieren/overig ... epregister
Er is een verschil tussen wsw en indicatie banenafspraak waar to hoogstwaarschijnlijk onder gaat vallen.
Heanig an
Alle reacties Link kopieren Quote
Muurbloem22 schreef:
21-01-2024 19:04
Oke dat weet ik verder niet .
Ik weet ook niet of ze bij alle diagnose een ander gesprek /aanvraag doen ?.
Ik heb geen autisme, maar bij ons regelde school dat in die tijd .iedereen werd naar uwv gestuurd voor doelgroep register kan zijn dat toen anders heete
Gesprek ging wel het zelfde zoals je beschreef
Niet per se, maar wsw wordt veel minder afgegeven. Dan zullen ze wel meer onderzoeken doen lijkt me
Heanig an
SadSloth schreef:
21-01-2024 19:09
Niet per se, maar wsw wordt veel minder afgegeven. Dan zullen ze wel meer onderzoeken doen lijkt me
Het ging bij mij in eerste instantie voor met begeleiding in het vrije bedrijf dat was de bedoeling toen .
Maar doordat ik lichamelijke zo veel problemen had ,kwamen ze uit op Wsw
Maar goed het is ook 20 jaar geleden.
Nu worden er geen wsw indicaties meer afgeven ,het is een sterfhuis constructie..
Nu is dus vrijwel alles banen afspraak
Hoe dan ook wel fijn als to de indicatie krijgt en goed geholpen kan worden aan fijn werk ,op dat gebied is er veel veranderd wat erg mooi is

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven