Huizenjacht topic

16-02-2024 10:15 230 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
In de huidige huizenmarkt is het vinden en bemachtigen van een koopwoning een flinke uitdaging. Dus het leek mij leuk om een kletstopic te starten voor eenieder die op zoek is naar een huis.

In dit topic kunnen we elkaar tips geven, stoom afblazen en elkaar moed inspreken dat we ooit dat droomhuis echt gaan vinden.

Wie schrijft er mee?
Alle reacties Link kopieren Quote
TO trapt af:

Man en ik zijn al 2 jaar aan het zoeken naar een groter huis. Ons huidige huis heeft 3 slaapkamers (waarvan eentje nog geen 6m3) en we hebben inmiddels 3 kinderen en werken veel vanuit huis. Dus het begint echt krap te worden.

We hebben flink wat huizen bekeken en ook al een aantal keer een serieus bod gedaan, maar we komen er niet tussen. Er is altijd wel iemand die nog hoger biedt, of die zonder enig voorbehoud een bod doet.

Gisteren hadden we weer een bod gedaan, maar ondanks dat wij dit keer wel het hoogste bod hadden, is het vergeven aan een ander die geen enkel voorbehoud had opgegeven. Voor ons is dat een te groot financieel risico.

Ik word er een beetje moedeloos van en begin de hoop te verliezen dat we ooit nog een passend huis kunnen vinden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik weet niet hoe die mensen zonder voorbehoud bieden, ik neem aan dat ze geen risico nemen, maar dat ze gewoon vooraf al heel goed in kaart hebben wat financieel kan en dus binnen hun veilige marge zitten?
Alle reacties Link kopieren Quote
Lorem_Ipsum schreef:
16-02-2024 10:30
Ik weet niet hoe die mensen zonder voorbehoud bieden, ik neem aan dat ze geen risico nemen, maar dat ze gewoon vooraf al heel goed in kaart hebben wat financieel kan en dus binnen hun veilige marge zitten?
Zo doen de mensen die ik ken het wel ja. Ze hebben of heel veel eigen geld, of zijn al naar de bank geweest voor wat ze maximaal kunnen lenen en zijn er toen onder gaan zitten.

Ik vind dat laatste heel erg tricky, ik ken mensen die zeker wisten dat ze het konden lenen en ook van de bank hoorden dat als er niks geks was, het gewoon kon. Die zijn gaan bieden en toen ze het waren geworden, konden ze de hypotheek niet rond krijgen vanwege de combi van wat oude, reeds afgeronde positieve BKR-registraties en ‘onduidelijke uitgaven’ op hun bankrekening (aantal grotere bedragen contant gepind en gestort). Dat is toen nog een heel drama geworden dus sindsdien durf ik sowieso niet zonder voorbehoud te bieden. Maar dat is heel persoonlijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lorem_Ipsum schreef:
16-02-2024 10:30
Ik weet niet hoe die mensen zonder voorbehoud bieden, ik neem aan dat ze geen risico nemen, maar dat ze gewoon vooraf al heel goed in kaart hebben wat financieel kan en dus binnen hun veilige marge zitten?
Ik heb geen idee. Of misschien hebben ze familie die financieel wil bijspringen.

Bij ons laatste bod hadden we geen voorbehoud van financiering opgenomen, maar wel aangegeven dat we voor het tekenen van de koopakte een bouwkundige keuring wilden laten doen. Het was namelijk een oud huis met extreem veel achterstallig onderhoud.
Alle reacties Link kopieren Quote
Desayuno schreef:
16-02-2024 10:36
Zo doen de mensen die ik ken het wel ja. Ze hebben of heel veel eigen geld, of zijn al naar de bank geweest voor wat ze maximaal kunnen lenen en zijn er toen onder gaan zitten.

Ik vind dat laatste heel erg tricky, ik ken mensen die zeker wisten dat ze het konden lenen en ook van de bank hoorden dat als er niks geks was, het gewoon kon. Die zijn gaan bieden en toen ze het waren geworden, konden ze de hypotheek niet rond krijgen vanwege de combi van wat oude, reeds afgeronde positieve BKR-registraties en ‘onduidelijke uitgaven’ op hun bankrekening (aantal grotere bedragen contant gepind en gestort). Dat is toen nog een heel drama geworden dus sindsdien durf ik sowieso niet zonder voorbehoud te bieden. Maar dat is heel persoonlijk.
Ik vind eigenlijk dat het verboden zou moeten worden om zonder voorbehoud van financiering, en bij oude huizen zonder voorbehoud van bouwkundige keuring, te bieden. Mensen worden nu gedwongen om financieel zeer risicovolle beslissingen te nemen, omdat je er anders simpelweg niet tussenkomt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je kan ook met een gedeeltelijk voorbehoud bieden. Wellicht is dat aantrekkelijker voor een verkoper? En heb je een aankoopmakelaar TO? In veel streken geeft dat je toch echt een voorsprong.

Het is ons gelukt zonder, maar dat was dus wel met flink boven de vraagprijs bieden en zonder voorbehoud. Het is altijd een risico, maar als je (ver) onder je maximale hypotheek zit en je hebt voldoende eigen geld om het overbieden te bekostigen, dan valt het eigenlijk wel mee. Vond het alsnog best eng trouwens… ik ben niet zo’n gokker wat dat betreft.

Succes met de zoektocht!
Alle reacties Link kopieren Quote
Procne schreef:
16-02-2024 10:37
Ik heb geen idee. Of misschien hebben ze familie die financieel wil bijspringen.

Bij ons laatste bod hadden we geen voorbehoud van financiering opgenomen, maar wel aangegeven dat we voor het tekenen van de koopakte een bouwkundige keuring wilden laten doen. Het was namelijk een oud huis met extreem veel achterstallig onderhoud.
Boukundige keuring zou je in de drie dagen bedenktijd kunnen doen. Dan hoef je het voorbehoud niet te maken. Misschien niet heel chique, maarja. Ik vind het overigens wel gek dat verkopers een hoogste bod laten schieten enkel op een bouwkundige keuring. Bij een oud huis vind ik dat logisch (tenzij er al een recent rapport is).
Alle reacties Link kopieren Quote
Bbubbels schreef:
16-02-2024 10:41
Je kan ook met een gedeeltelijk voorbehoud bieden. Wellicht is dat aantrekkelijker voor een verkoper? En heb je een aankoopmakelaar TO? In veel streken geeft dat je toch echt een voorsprong.

Het is ons gelukt zonder, maar dat was dus wel met flink boven de vraagprijs bieden en zonder voorbehoud. Het is altijd een risico, maar als je (ver) onder je maximale hypotheek zit en je hebt voldoende eigen geld om het overbieden te bekostigen, dan valt het eigenlijk wel mee. Vond het alsnog best eng trouwens… ik ben niet zo’n gokker wat dat betreft.

Succes met de zoektocht!
We hebben inderdaad een makelaar en de keren dat we een financieel voorbehoud hadden, was dat inderdaad slechts voor een deel van de koopsom.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bbubbels schreef:
16-02-2024 10:43
Boukundige keuring zou je in de drie dagen bedenktijd kunnen doen. Dan hoef je het voorbehoud niet te maken. Misschien niet heel chique, maarja. Ik vind het overigens wel gek dat verkopers een hoogste bod laten schieten enkel op een bouwkundige keuring. Bij een oud huis vind ik dat logisch (tenzij er al een recent rapport is).
Dan moet je in die bedenktijd wel toegang hebben tot het huis.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ken een verhaal van mensen die de financiering al zo ver als mogelijk rond hadden, dus alle benodigde info aangeleverd enzo, en die adviseur heeft de financiering rondgekregen tijdens de bedenkdagen. Die heeft dus megasnel kunnen schakelen waardoor het lukte. En als het niet gelukt was, hadden ze nog onder de koop uitgekund.
Alle reacties Link kopieren Quote
Procne schreef:
16-02-2024 10:49
Dan moet je in die bedenktijd wel toegang hebben tot het huis.
Ja klopt maar waarom zouden verkopers dat niet toestaan? Ik vind het ook een beetje moeilijke constructie hoor maar ik hoor het regelmatig om me heen!
Alle reacties Link kopieren Quote
Procne schreef:
16-02-2024 10:40
Ik vind eigenlijk dat het verboden zou moeten worden om zonder voorbehoud van financiering, (…) Mensen worden nu gedwongen om financieel zeer risicovolle beslissingen te nemen, omdat je er anders simpelweg niet tussenkomt.
Bedoel je dan dat biedingen alleen nog gedaan mogen worden zonder opgaaf van financiering? Of dat het helemaal verboden is om zonder vorm van financiering te bieden? Want het is natuurlijk wel raar dat als jij het geld gewoon op je rekening hebt staan, je verplicht wordt alsnog een financiering af te sluiten. Plus: de kopers nemen daarmee misschien minder risicovolle beslissingen, maar daarmee komt het risico weer bij de verkopers te liggen.
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Alle reacties Link kopieren Quote
Procne schreef:
16-02-2024 10:40
Ik vind eigenlijk dat het verboden zou moeten worden om zonder voorbehoud van financiering, en bij oude huizen zonder voorbehoud van bouwkundige keuring, te bieden. Mensen worden nu gedwongen om financieel zeer risicovolle beslissingen te nemen, omdat je er anders simpelweg niet tussenkomt.
Maar ook ook bij oude huizen kun je binnen je marge zitten, het hangt maar van je budget af, en in hoeverre het huis aan de rand van je budget zit. En als je bijvoorbeeld weet dat je sowieso de boel gaat strippen, of je weet dat vergelijkbare huizen en die straat bepaalde problemen hebben kan dat best ingecalculeerd zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Toen ik mijn appartement kocht heb ik het ook zonder voorbehoud gedaan. Ik had al een gesprek met de bank gehad en alle benodigde papieren klaar staan. Wel had ik een plan B in het geval mijn hypotheekaanvraag alsnog afgewezen zou worden. Vond het toch wel een beetje spannend maar uiteindelijk had ik de financiering binnen anderhalve dag rond.

Als verkoper is het natuurlijk een voordeel als je een koper hebt die zonder voorbehoud biedt. Ik zou daar ook voor gaan, ook al had ik een hoger bod met voorbehoud.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lorem_Ipsum schreef:
16-02-2024 10:30
Ik weet niet hoe die mensen zonder voorbehoud bieden, ik neem aan dat ze geen risico nemen, maar dat ze gewoon vooraf al heel goed in kaart hebben wat financieel kan en dus binnen hun veilige marge zitten?


Overwaarde van de huidige woning.

Jubelton is inmiddels afgeschaft.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb mijn huis ooit verkocht in de tijd dat de standaard was dat je een voorbehoud maakt. Toen puntje bij paaltje kwam kon de koper de financiering niet rond krijgen, kon ik het hele circus weer opnieuw beginnen. Als ik de keuze heb zou ik altijd aan iemand verkopen die zonder voorbehoud biedt. Dan weet je zeker dat diegene het financieel ook aan kan.

Maar als je marge krap is, snap ik dat het ook spannend is om te bieden zonder voorbehoud. Maar dan zal het wel lastig worden om iets te vinden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady_Day schreef:
16-02-2024 10:57
Als verkoper is het natuurlijk een voordeel als je een koper hebt die zonder voorbehoud biedt. Ik zou daar ook voor gaan, ook al had ik een hoger bod met voorbehoud.


Zeker als je zelf eerst een nieuwe woning hebt gekocht, wil je zo snel mogelijk van je huidige woning af. Dan is het nadelig als kopers er nog zonder kosten vanaf kunnen vanwege een voorbehoud van financiering.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ravintola schreef:
16-02-2024 11:23
Overwaarde van de huidige woning.

Jubelton is inmiddels afgeschaft.
Dat de jubelton is afgeschaft, betekent niet dat ouders geen geld meer kunnen schenken aan hun kinderen voor de aanschaf van een huis. Ze moeten er dan alleen belasting over betalen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Procne schreef:
16-02-2024 10:49
Dan moet je in die bedenktijd wel toegang hebben tot het huis.
Ik heb recente ervaring als verkoper, best een aantal mensen hadden dit opgenomen in het bod. Keuring binnen de wettelijke bedenktijd. Dat was wat mij betreft prima geweest. Dus dat zou je een volgende keer kunnen proberen. Als mensen hier achteraf mee zouden komen was ik als verkoper minder blij geweest denk ik, maar volgens mij is dat dus echt niet gebruikelijk in deze markt.
Alle reacties Link kopieren Quote
EHV1981 schreef:
16-02-2024 11:28
Ik heb mijn huis ooit verkocht in de tijd dat de standaard was dat je een voorbehoud maakt. Toen puntje bij paaltje kwam kon de koper de financiering niet rond krijgen, kon ik het hele circus weer opnieuw beginnen. Als ik de keuze heb zou ik altijd aan iemand verkopen die zonder voorbehoud biedt. Dan weet je zeker dat diegene het financieel ook aan kan.

Maar als je marge krap is, snap ik dat het ook spannend is om te bieden zonder voorbehoud. Maar dan zal het wel lastig worden om iets te vinden.
Vanuit het perspectief van de verkoper snap ik het ook hoor.

Maar als je al een ton boven de al behoorlijk hoge vraagprijs moet bieden om überhaupt kans te maken, en nog minimaal twee ton nodig hebt voor al het zichtbare achterstallig onderhoud, vind ik dat als koper zelf best spannend.
Alle reacties Link kopieren Quote
Titania schreef:
16-02-2024 11:39
Ik heb recente ervaring als verkoper, best een aantal mensen hadden dit opgenomen in het bod. Keuring binnen de wettelijke bedenktijd. Dat was wat mij betreft prima geweest. Dus dat zou je een volgende keer kunnen proberen. Als mensen hier achteraf mee zouden komen was ik als verkoper minder blij geweest denk ik, maar volgens mij is dat dus echt niet gebruikelijk in deze markt.
We hadden het precies zo opgenomen in ons laatste bod.
Alle reacties Link kopieren Quote
Procne schreef:
16-02-2024 11:53
Vanuit het perspectief van de verkoper snap ik het ook hoor.

Maar als je al een ton boven de al behoorlijk hoge vraagprijs moet bieden om überhaupt kans te maken, en nog minimaal twee ton nodig hebt voor al het zichtbare achterstallig onderhoud, vind ik dat als koper zelf best spannend.
Dat snap ik ook. Dus als je marge wat krapper is dan kan ik begrijpen dat je niet zonder voorbehoud wil bieden. Maar dan wordt het vinden van een nieuwe woning wel extreem lastig als je zoekt in een markt waar veel kopers op een woning azen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Procne schreef:
16-02-2024 10:40
Ik vind eigenlijk dat het verboden zou moeten worden om zonder voorbehoud van financiering, en bij oude huizen zonder voorbehoud van bouwkundige keuring, te bieden. Mensen worden nu gedwongen om financieel zeer risicovolle beslissingen te nemen, omdat je er anders simpelweg niet tussenkomt.
Dat hoeft natuurlijk niet (dat risico). Mijn broer heeft ook zonder voorbehoud financiering geboden, maar die hoefde ook geen financiering te regelen, had het geld gewoon. Mijn ouders idem, ouderlijk huis verkocht, kleine flat terug gekocht, geen hypotheek nodig. Dan kun je iemand moeilijk een voorbehoud opdringen.
Het is lullig dat dat jou in een lastiger positie zet, maar het is wel wat het is. Jij bént een groter risico dan iemand die het geld al heeft.
Alle reacties Link kopieren Quote
nausicaa schreef:
16-02-2024 11:57
Dat hoeft natuurlijk niet (dat risico). Mijn broer heeft ook zonder voorbehoud financiering geboden, maar die hoefde ook geen financiering te regelen, had het geld gewoon. Mijn ouders idem, ouderlijk huis verkocht, kleine flat terug gekocht, geen hypotheek nodig. Dan kun je iemand moeilijk een voorbehoud opdringen.
Het is lullig dat dat jou in een lastiger positie zet, maar het is wel wat het is. Jij bént een groter risico dan iemand die het geld al heeft.
Ik ben dus heel benieuwd of die mensen dat geld ook echt hebben om tegenvallers op te vangen, of dat ze gewoon een enorme gok nemen.

Bij de aankoop van een huis heb je als koper ook een onderzoeksplicht in het geval van verborgen gebreken. Door geen keuring te doen, verzaak je die onderzoeksplicht.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven