Huwelijkscrisis

24-03-2024 23:26 76 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn man en ik zijn al 20+ jaar samen en al 16 jaar getrouwd. We hebben twee kinderen.
Het laatste jaar heeft onze relatie in een duikvlucht gemaakt, we hadden veel ruzie en de bom is begin dit jaar geklapt.
We zijn toen tijdelijk uit elkaar gegaan en hebben apart gewoond voor een paar weken.

Inmiddels wonen we weer samen, we hebben relatie therapie en werken hier ook thuis aan door.

Maar mijn man is depressief, is daarvoor ook onder behandeling. Ook is hij vanaf het begin van onze relatiebreuk eerlijk geweest dat zijn vuur naar mij toe uit is. Hij zegt wel dat hij van me houd, en hij wil werken aan onze relatie. Maar hij is niet meer verliefd, en wil momenteel ook geen dingen zoals uit eten of naar de bios doen met mij. Ook wil hij qua seks afstand omdat het voor hem nu niet goed voelt.

Enerzijds zie ik dat hij heel hard aan zichzelf werkt en zich inzet voor onze relatie. Hij geeft het niet zomaar op en is bereid om het tijd te geven.

Maar anderzijds voel ik me doodsbang dat zijn gevoel voor mij niet meer terugkomt. Ik heb ingezien hoe waardevol onze relatie is en zie heel veel mogelijkheden om naar elkaar terug te komen. Maar dat kan alleen als we dat samen willen, ik voel me zo kwetsbaar om niks te kunnen wanneer hij het niet voelt.

Ik vraag me echt af of ik dom ben om te hopen dat zijn gevoel zal veranderen. Ik ben zo bang om over een poosje heel hard op m’n bek te gaan wanneer hij niet verder zou willen :(
Alle reacties Link kopieren Quote
De vraag is wat jij wil en wat jullie belangrijk vinden.

Kun je leven met het idee waarbij jullie nog wel huwelijkspartners zijn maar waarin geen sprake is van passie/vuur (en dus ook geen seks en geen of weinig intimiteit) maar waarin je wel respectvol met elkaar wil blijven samenleven? Het hoeft dan niet tot een breuk te komen, maar ik kan me ook voorstellen dat jullie (of één van jullie) dan zoiets hebben van: dan liever een "complete breuk" en ook niet meer samen blijven wonen.
Of halen jullie voldoende uit het zijn van elkaars levenspartner? Dan is op den duur ook uit eten en samen naar de bios gaan echt wel weer mogelijk. Dat hoeft namelijk echt niet alleen maar een gepassioneerd en romantisch uitstapje te zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je man is depressief, onder behandeling. Dan spelen er nu toch andere prioriteiten dan seks en uitgaan? Niet dat je geen recht op je eigen zorgen hebt, maar..
Alle reacties Link kopieren Quote
Je man is depressief en staat daarvoor onder behandeling.
Ik denk dat er geen zinnig woord over te zeggen is over de toekomst op dit moment. Pas als hij zijn depressiviteit de baas is geworden of als het is verdwenen, kunnen jullie pas de balans opmaken.

Lees je in over hoe je het beste een partner van een depressief persoon kunt zijn. Wat moet je doen en wat moet je vooral niet doen. En zo help jij hem door deze zware periode heen. Maar kijk niet te ver vooruit en kijk niet teveel achterom. Blijf in het hier en nu.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
waarom hebben jullie ervoor gekozen om samen verder te gaan?
Alle reacties Link kopieren Quote
Hm, bij het lezen van je OP dacht ik meteen: hij heeft een ander. Het is een klassieker. Man voelt het niet meer, zegt depressief te zijn maar is vooral druk met een ander.
Alle reacties Link kopieren Quote
Paska schreef:
25-03-2024 10:12
Hm, bij het lezen van je OP dacht ik meteen: hij heeft een ander. Het is een klassieker. Man voelt het niet meer, zegt depressief te zijn maar is vooral druk met een ander.
Want? Vuur kan alleen zijn gedoofd als er (al) een ander is? Niet door sleur in de relatie of een depressie?
Alle reacties Link kopieren Quote
Niet meer verliefd na 20 jaar lijkt me niet vreemd. Ben jij nog verliefd?

Verder eens met wat eerder gezegd is. Als je man nu depressief is, kun je er nu echt niks over zeggen. Hij voelt wsl nergens wat voor nu. En hij heeft wsl nergens zin in. Hij is nu echt te druk met zichzelf. Je zult geduld moeten hebben, en de onzekerheid moeten dragen. Of als je dat niet kunt of trekt, dan mag je er ook mee stoppen.
eefje677 wijzigde dit bericht op 25-03-2024 12:48
3.13% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Olea schreef:
25-03-2024 10:16
Want? Vuur kan alleen zijn gedoofd als er (al) een ander is? Niet door sleur in de relatie of een depressie?
Kan natuurlijk. Maar dit is wel een klassieker hoor
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarom zou je pas keihard op je bek gaan als je wacht tot zijn ziekte (want dat is depressie!!) hersteld is?

Waarom is het vernederend om te scheiden als je wacht tot hij geestelijk gezond is?

Het is geen verkeringkje. Het is een huwelijk en je man is ziek.

Je mag van mij de stekker eruit trekken. Met een depressief iemand leven is niet niks. Je mag voor jezelf en je geluk kiezen.

Maar ik vind het bijzonder dat het per se NU moet, omdat je op je bek zou gaan als je hem de kans geeft te herstellen.

Hoe zit dat?
Alle reacties Link kopieren Quote
Paska schreef:
25-03-2024 10:12
Hm, bij het lezen van je OP dacht ik meteen: hij heeft een ander. Het is een klassieker. Man voelt het niet meer, zegt depressief te zijn maar is vooral druk met een ander.
Vuur is uit, depressie en geen sex- een ander.
Man is juist opgewekter dan ooit en sexleven bloeit ineens op: een ander.
Alle reacties Link kopieren Quote
Groupie schreef:
24-03-2024 23:26
Ik vraag me echt af of ik dom ben om te hopen dat zijn gevoel zal veranderen. Ik ben zo bang om over een poosje heel hard op m’n bek te gaan wanneer hij niet verder zou willen :(
Maar het alternatief is dat je je nu ook maar half inzet, uit angst op je bek te gaan, en dan zal het waarschijnlijk hoe dan ook in de soep lopen. Het risico om op je bek te gaan is er hoe dan ook, maar dat is een beetje hoe het nu eenmaal gaat met liefde en relaties. Je schrijft dat jullie relatietherapie hebben en er tussendoor ook aan werken. Dat klinkt niet als een man die al is uitgecheckt, daar zou ik dan maar van uit gaan. En ik zou zeker niet uitchecken uit angst dat hij misschien gaat uitchecken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Surebaby schreef:
25-03-2024 10:40
Vuur is uit, depressie en geen sex- een ander.
Man is juist opgewekter dan ooit en sexleven bloeit ineens op: een ander.
in beide gevallen vaak waar. als iemand in een relatie opeens heel anders doet is er vaak een ander, hoeft niet maar blijkt toch meestal zo
Alle reacties Link kopieren Quote
Je moet dat niet zien als op je bek gaan. Snap wel dat het zo voelt, maar ik hoop dat het je lukt om daar toch anders naar te kijken.
Depressie is een ziekte en het is goed dat hij nu een behandeling heeft. Je hebt het ook over een duikvlucht. Dus als het huwelijk/relatie 19 jaar prima was dan zou ik dit zelf ook niet opgeven na 1 jaar ellende als de ander blijkbaar ziek is. De relatie nu opgeven zou voor mij ook veel te vroeg voelen denk ik.

Hij klinkt inderdaad niet alsof hij ook al uitgecheckt is. Dus ik zou hier zelf ook nog wel voor willen gaan.
anything that is unrelated to elephants = Irrelephant
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
25-03-2024 10:08
waarom hebben jullie ervoor gekozen om samen verder te gaan?
Ten eerste omdat ik te veel van hem hou om door te gaan, en omdat we beide vinden dat onze relatie een kans verdient om aan te werken na zoveel jaar. Bovendien hebben we kinderen en vinden we het naar hun toe ook belangrijk dat niet de handdoek in de ring gooien voor we er alles aan gedaan hebben. En hopelijk dus helemaal niet
Alle reacties Link kopieren Quote
meisje85 schreef:
25-03-2024 10:47
Maar het alternatief is dat je je nu ook maar half inzet, uit angst op je bek te gaan, en dan zal het waarschijnlijk hoe dan ook in de soep lopen. Het risico om op je bek te gaan is er hoe dan ook, maar dat is een beetje hoe het nu eenmaal gaat met liefde en relaties. Je schrijft dat jullie relatietherapie hebben en er tussendoor ook aan werken. Dat klinkt niet als een man die al is uitgecheckt, daar zou ik dan maar van uit gaan. En ik zou zeker niet uitchecken uit angst dat hij misschien gaat uitchecken.
Dankjewel, je hebt helemaal gelijk
Alle reacties Link kopieren Quote
Groupie schreef:
25-03-2024 11:06
Ten eerste omdat ik te veel van hem hou om door te gaan, en omdat we beide vinden dat onze relatie een kans verdient om aan te werken na zoveel jaar. Bovendien hebben we kinderen en vinden we het naar hun toe ook belangrijk dat niet de handdoek in de ring gooien voor we er alles aan gedaan hebben. En hopelijk dus helemaal niet
Vooropgesteld, ik vind dat je, als je kinderen hebt, beter je best moet doen
Maar als ik je topic lees, voelt het vooral of jullie allebei niet de knoop durven door te hakken. Je houdt elkaar gevangen in ongelukkigheid
Alle reacties Link kopieren Quote
Groupie schreef:
25-03-2024 11:06
Ten eerste omdat ik te veel van hem hou om door te gaan, en omdat we beide vinden dat onze relatie een kans verdient om aan te werken na zoveel jaar. Bovendien hebben we kinderen en vinden we het naar hun toe ook belangrijk dat niet de handdoek in de ring gooien voor we er alles aan gedaan hebben. En hopelijk dus helemaal niet
Nou dan vind ik je dus echt niet dom. Ik snap wel dat het ontzettend moeilijk is voor je en dat je er af en toe ook gewoon even totaal geen zin meer in hebt en hem de deur zou willen wijzen. Knap juist dat je het weet vol te houden. Wees lief voor jezelf!
irrelephant wijzigde dit bericht op 25-03-2024 11:11
0.15% gewijzigd
anything that is unrelated to elephants = Irrelephant
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat de uitspraak van je man je onzeker maakt, begrijp ik goed. Je moet het doen met een vraagteken vanuit de kant van je man, dat is pijnlijk en laat ook niet jou heel erg gemotiveerd achter.

Ik zou proberen bij de dag te leven en het voor jezelf op orde te krijgen. Het is geen onredelijke eis dat jij je geliefd wilt voelen of een gezellige sfeer in huis wilt. Prima dat hij er nog niet over uit is, maar dat hoeft niet dagelijks als een soort zwaard van damocles boven al zijn (en jouw) acties te liggen.

Het is niet zo dat jij nu een bepaalde prestatie moet leveren oid.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dropdrop schreef:
25-03-2024 10:28
Waarom zou je pas keihard op je bek gaan als je wacht tot zijn ziekte (want dat is depressie!!) hersteld is?

Waarom is het vernederend om te scheiden als je wacht tot hij geestelijk gezond is?

Het is geen verkeringkje. Het is een huwelijk en je man is ziek.

Je mag van mij de stekker eruit trekken. Met een depressief iemand leven is niet niks. Je mag voor jezelf en je geluk kiezen.

Maar ik vind het bijzonder dat het per se NU moet, omdat je op je bek zou gaan als je hem de kans geeft te herstellen.

Hoe zit dat?
Het is vooral de angst denk ik. We hebben het laatste jaar een muur opgebouwd rond ons beider hart en nu heb ik mijn muur weggehaald door te kiezen voor onze relatie. Maar het maakt me wel super kwetsbaar, en ik ben bang dat ik in deze staat van kwetsbaarheid vreselijk pijn gedaan zal worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Olea schreef:
25-03-2024 09:25
De vraag is wat jij wil en wat jullie belangrijk vinden.

Kun je leven met het idee waarbij jullie nog wel huwelijkspartners zijn maar waarin geen sprake is van passie/vuur (en dus ook geen seks en geen of weinig intimiteit) maar waarin je wel respectvol met elkaar wil blijven samenleven? Het hoeft dan niet tot een breuk te komen, maar ik kan me ook voorstellen dat jullie (of één van jullie) dan zoiets hebben van: dan liever een "complete breuk" en ook niet meer samen blijven wonen.
Of halen jullie voldoende uit het zijn van elkaars levenspartner? Dan is op den duur ook uit eten en samen naar de bios gaan echt wel weer mogelijk. Dat hoeft namelijk echt niet alleen maar een gepassioneerd en romantisch uitstapje te zijn.
Dat is niet wat hij wil op de lange termijn, hij gaat ervoor om het gevoel weer terug te krijgen. En als dat niet gebeurd dan zal jij er uiteindelijk mee stoppen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Irrelephant schreef:
25-03-2024 11:10
Nou dan vind ik je dus echt niet dom. Ik snap wel dat het ontzettend moeilijk is voor je en dat je er af en toe ook gewoon even totaal geen zin meer in hebt en hem de deur zou willen wijzen. Knap juist dat je het weet vol te houden. Wees lief voor jezelf!
Dankjewel ❤️
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik weet niet of het realistisch is om na twintig jaar nog verliefdheid te verwachten. Maar goed, enige vorm van gevoel en aantrekkingskracht wel. Tja, hij heeft een depressie. Dat is niet de periode om drastische beslissingen te nemen. Gelukkig werkt hij daaraan, en heeft hij blijkbaar wel de wil om er samen uit te komen. Ik ben bang dat je nu niet meer kan doen dan geduld hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
25-03-2024 11:09
Vooropgesteld, ik vind dat je, als je kinderen hebt, beter je best moet doen
Maar als ik je topic lees, voelt het vooral of jullie allebei niet de knoop durven door te hakken. Je houdt elkaar gevangen in ongelukkigheid
Dat lees ik er helemaal niet in.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik herken dit wel maar kan je geen raad geven behalve dat je je hart moet volgen, dat is altijd goed! Sterkte 🌷

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven