Werk & Studie alle pijlers

Blij in de bijstand

24-04-2024 02:51 536 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wie is er ook blij dat je niet meer hoeft te werken nooit meer gezeur hebt van een werkgever en zich heerlijk vrij voelt dat je denkt laat dit voor altijd zo blijven.
Alle reacties Link kopieren Quote
De bijstand is vaak een tijdelijke oplossing toch?
Alle reacties Link kopieren Quote
En dat alles in je leven wordt betaald door anderen, is voor jou geen probleem?
Je reactie zegt meer over jou dan over mij....
Alle reacties Link kopieren Quote
Het lijkt me helemaal niet leuk. Dan is er kennelijk iets aan de hand waardoor je geen enkel werk kunt doen. Echt helemaal niks. Ook niet vanuit bed met 3 kussens in je rug bij de klantenservice van bol.com werken ofzo.

Dan moet er iets vreselijks aan de hand zijn. Iets met tijd pijn ofzo. En dat heb je dan continu. Nee daar zou ik niet blij van worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
In de bijstand moet je juist heel veel doen, om aan alle regeltjes van het UWV tegemoet te komen.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren Quote
Nee, lijkt mij niks aan.
Alle reacties Link kopieren Quote
merano schreef:
24-04-2024 05:42
In de bijstand moet je juist heel veel doen, om aan alle regeltjes van het UWV tegemoet te komen.
Bijstand gaat niet via het UWV.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Bamboetafeltje schreef:
24-04-2024 04:48
Het lijkt me helemaal niet leuk. Dan is er kennelijk iets aan de hand waardoor je geen enkel werk kunt doen. Echt helemaal niks. Ook niet vanuit bed met 3 kussens in je rug bij de klantenservice van bol.com werken ofzo.

Dan moet er iets vreselijks aan de hand zijn. Iets met tijd pijn ofzo. En dat heb je dan continu. Nee daar zou ik niet blij van worden.
In principe kunnen mensen die in de bijstand zitten wel werken, anders krijg je een arbeidsongeschiktheidsuitkering.
Dat dat in de praktijk vaak niet zo is, doet daar niets aan af.

En er zijn meer redenen waarom iemand evt niet kan werken hè, dat hoeft niet fysiek te zijn.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarvan akte. Ieder zijn ding.
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
24-04-2024 06:37
In principe kunnen mensen die in de bijstand zitten wel werken, anders krijg je een arbeidsongeschiktheidsuitkering.
Dat dat in de praktijk vaak niet zo is, doet daar niets aan af.

En er zijn meer redenen waarom iemand evt niet kan werken hè, dat hoeft niet fysiek te zijn.
Het was een vb die pijn. Kan idd ook bv ptss zijn of iets anders.
Alle reacties Link kopieren Quote
Niet meer hoeven werken lijkt me heerlijk, maar niet op de manier die jij omschrijft.

Denk dat je zo nog veel vrienden en familie gaat verliezen als ze merken dat je misbruik ervan maakt. Mensen vinden dat over het algemeen niet zo tof als ze horen dat ze jou financieren terwijl je gewoon kan werken.

Maar he zoek lekker soortgelijke genoeg daarvan als ik het moet geloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lijkt mij echt niet leuk. Ik werk ook voor dagbesteding, ontwikkeling, sociaal contact. Werken is voor mij belangrijk en gelukkig vind ik het ook leuk. Wat moet ik de hele dag thuis? Verder verdien ik nu ook geld om naast de vaste kosten ook veel leuke dingen te doen. Dat geeft mij vrijheid.

Ik snap dat bijstand tijdelijk bevrijdend kan voelen, maar verder geen pretje.
Alle reacties Link kopieren Quote
Volgens mij zet je in al je berichten hier dat je er heel bij mee bent :wtf: (even loepen)
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
GroenTuintje schreef:
24-04-2024 07:01
Volgens mij zet je in al je berichten hier dat je er heel bij mee bent :wtf: (even loepen)
Precies. Denk eerder dat het bedoeld is om te provoceren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Stormke81 schreef:
24-04-2024 06:57
Lijkt mij echt niet leuk. Ik werk ook voor dagbesteding, ontwikkeling, sociaal contact. Werken is voor mij belangrijk en gelukkig vind ik het ook leuk. Wat moet ik de hele dag thuis? Verder verdien ik nu ook geld om naast de vaste kosten ook veel leuke dingen te doen. Dat geeft mij vrijheid.

Ik snap dat bijstand tijdelijk bevrijdend kan voelen, maar verder geen pretje.
Ja zolang het niet anders kan is het een mooie oplossing.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ooit een paar maanden in de bijstand gezeten. Vreselijk. Wat verveelde ik mij. Iedereen was aan het werk, en leuke dingen doen ging bijna niet, want dat kost weer geld.
En altijd op geld letten. Elke gasafrekening oid gaf mij een halve paniek aanval.

Ik ben heel snel weer in de huishoudelijk hulp gaan werken voor de aanspraak. Daarna vond ik wat anders voor met uren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik moet er niet aan denken van zo weinig geld rond te moeten komen, heerlijk om niet te werken maar als je dan geen nagel hebt om aan kont te krabben, dat lijkt mij verschrikkelijk. Nog los van het gevoel dat je je handje ophoudt. Als ik niet aan het werk ben wil ik graag leuke dingen kunnen doen. Die hoeven niet per sé heel duur te zijn maar alles kost geld. Ook al is het maar een beetje. Maar als jij er zo blij mee bent, joh geniet er vooral van.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bamboetafeltje schreef:
24-04-2024 06:47
Het was een vb die pijn. Kan idd ook bv ptss zijn of iets anders.
Ook dan; UWV. Arbeidsongeschikt. Geen bijstand.

TO, wat is nou precies je vraag of je probleem? Denk je soms dat er iets mis met je is omdat je het fijn vind om niet te werken?
My illness is chronic but my tits are iconic
Alle reacties Link kopieren Quote
Xun4 schreef:
24-04-2024 07:18
Ook dan; UWV. Arbeidsongeschikt. Geen bijstand.

TO, wat is nou precies je vraag of je probleem? Denk je soms dat er iets mis met je is omdat je het fijn vind om niet te werken?
Voor wie is de bijstand dan wel volgens jou?
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
24-04-2024 07:10
Precies. Denk eerder dat het bedoeld is om te provoceren.
Idd
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Bamboetafeltje schreef:
24-04-2024 07:19
Voor wie is de bijstand dan wel volgens jou?
Bij tijdelijke werkloosheid ( buiten je schuld om), of bij inkomen lager dan het wettelijk minimum (bijstandsnorm). Je kunt het ook ff Googlen!
My illness is chronic but my tits are iconic
Alle reacties Link kopieren Quote
NuEvenNiet schreef:
24-04-2024 06:51
Niet meer hoeven werken lijkt me heerlijk, maar niet op de manier die jij omschrijft.

Precies.
Ik maak zelf ook wel onderscheid tussen mensen die niet 'kunnen' werken, en mensen die niet 'willen' werken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Geen gezeur?
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... e-bijstand

Verplichtingen bij een bijstandsuitkering

Als bijstandsgerechtigde moet u voldoen aan een aantal verplichtingen.
Arbeidsplicht bij bijstandsuitkering

U moet zich voor uw bijstandsuitkering houden aan bepaalde arbeidsverplichtingen. Dit zijn:

u moet aangeboden werk aanvaarden en zien te behouden;
u moet zich op verzoek inschrijven bij een uitzendbureau;
u moet vooraf actief werk zoeken in de gemeente waar u gaat wonen, als u gaat verhuizen;
u moet bereid zijn om maximaal 3 uur per dag te reizen als dit nodig is om werk te krijgen;
u moet bereid zijn om te verhuizen als het niet mogelijk is om binnen 3 uur reizen per dag werk te vinden;
u moet er alles aan doen om benodigde kennis en vaardigheden te verkrijgen en te behouden;
u moet meewerken aan de ondersteuning die uw gemeente u oplegt of aanbiedt gericht op arbeidsinschakeling;
u moet ervoor zorgen dat uw kleding, persoonlijke verzorging of gedrag het krijgen van werk niet belemmert.

Voldoet u niet aan deze plichten? Dan moet uw gemeente uw bijstandsuitkering verlagen. Valt u niets te verwijten? Dan mag de gemeente dit niet doen. Uw gemeente moet rekening houden met uw persoonlijke omstandigheden.

Vrijgesteld van de arbeidsplicht zijn:

alleenstaande ouders met de volledige zorg voor 1 of meer kinderen tot 5 jaar. Zij moeten hiervoor wel een verzoek indienen bij hun gemeente. Wel moeten zij gebruik maken van de voorzieningen van de gemeente, gericht op arbeidsinschakeling;

De gemeente kan u tijdelijk geheel of gedeeltelijk ontheffen van de arbeidsverplichtingen, indien daartoe dringende redenen bestaan, bijvoorbeeld als u de zorg heeft voor jonge kinderen.
Voor een alleenstaande ouder met een kind tot 12 jaar geldt de verplichting om arbeid te aanvaarden alleen indien er kinderopvang beschikbaar is.

Als u duurzaam en volledig arbeidsongeschikt bent en u dus niet kunt werken, geldt er voor u uiteraard geen arbeidsplicht.
Re-integratieplicht in de bijstand

U moet meewerken aan uw re-integratie. En zich houden aan afspraken om zo snel mogelijk weer betaald werk te krijgen. Uw gemeente mag u bijvoorbeeld vragen om bestaande vaardigheden op peil te houden. Of om nieuwe vaardigheden te leren. Of om te gaan werken met behoud van uitkering. Voldoet u niet aan deze plicht? Dan kan uw gemeente uw bijstandsuitkering verlagen.
Tegenprestatie in de bijstand

U bent verplicht om een tegenprestatie naar vermogen uit te voeren als de gemeente dat van u vraagt. Bij een tegenprestatie gaat het om onbetaalde en voor de samenleving nuttige activiteiten. De activiteiten hoeven niet bij te dragen aan uw re-integratie. Weigert u een tegenprestatie? Dan kan uw gemeente uw bijstandsuitkering verlagen. Lees meer over de tegenprestatie in de bijstand.
Medewerkingsplicht in de bijstand

U moet meewerken als de gemeente daarom vraagt. De gemeente kan u vragen mee te werken aan bijvoorbeeld een huisbezoek. Of een onderzoek om vast te stellen of u nog recht op bijstand heeft. Werkt u niet mee? Dan kan uw gemeente uw bijstandsuitkering verlagen.
Identificatieplicht in de bijstand

U moet kunnen bewijzen wie u bent met een geldig legitimatiebewijs als uw gemeente hierom vraagt. Bijvoorbeeld bij de aanvraag van uw bijstandsuitkering, zodat uw gemeente kan bepalen of uw recht op bijstand heeft.
Inlichtingenplicht in de bijstand

Vanaf het moment dat u bijstand aanvraagt, heeft u een inlichtingenplicht. Dat betekent dat u de gemeente alle informatie verschaft die van belang kan zijn voor het recht op bijstand. Verandert er iets in uw situatie? Dan moet u dit direct laten weten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

u gaat geheel of gedeeltelijk werken en ontvangt inkomsten;
u krijgt recht op een erfenis, ontvangt een prijs in een loterij of een gift;
u wilt een studie volgen;
u wilt vrijwilligerswerk doen;
u gaat verhuizen;
uw leefsituatie verandert (samenwonen, een scheiding, in- of uit verhuizende kinderen);
u wilt met vakantie.

Geeft u niet alle veranderingen door en krijgt u hierdoor ten onrechte teveel geld? Dan moet u dit terugbetalen en daarnaast kunt u een boete krijgen.
Correct gedragen bij de gemeente in de bijstand

U mag zich niet onfatsoenlijk gedragen tegen een gemeentelijke ambtenaar. Doet u dit toch? Dan kan uw gemeente uw bijstandsuitkering verlagen.
Taaleis bijstandsgerechtigden in de bijstand

In de Participatiewet geldt de taaleis. Dit betekent dat u als bijstandsgerechtigde de Nederlandse taal voldoende moet beheersen. Beheersing van de Nederlandse taal is nodig voor het verkrijgen, accepteren en behouden van een baan. Is uw taalniveau onvoldoende? Dan moet u zich inspannen om dit te verbeteren. Lees meer over de taaleis in de bijstand.
Bijstand en vakantie
Alle reacties Link kopieren Quote
GroenTuintje schreef:
24-04-2024 07:01
Volgens mij zet je in al je berichten hier dat je er heel bij mee bent :wtf: (even loepen)
jep, dit is echt een hele malle eppie
Alle reacties Link kopieren Quote
Xun4 schreef:
24-04-2024 07:30
Bij tijdelijke werkloosheid ( buiten je schuld om), of bij inkomen lager dan het wettelijk minimum (bijstandsnorm). Je kunt het ook ff Googlen!
Ok voor zover ik wist is de bijstand voor mensen die echt niet kunnen werken vanwege lichamelijke of psychische oorzaken.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven