Geld & Recht alle pijlers

Studiefinanciering aftrekken belastingaangifte?

24-04-2024 16:58 9 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Net als vorig jaar weer een topic over aangifte inkomstenbelasting :hihi:

Misschien dat het er elk jaar al tussen staat, maar dit jaar zag ik voor het eerst een apart kopje voor het aftrekken van studiefinanciering wanneer dit niet is omgezet in een gift. Ik had t/m vorig jaar een enorme studieschuld en die gaf ik altijd op onder het kopje 'schulden'. Dat is ooit zo gedaan door een accountant jaren terug, en heb ik altijd zo overgenomen aangezien ik geen andere optie zag.
Ik snap ook niet zo goed wat ik nu precies zou moeten invullen, want je kan enkel de jaren 2012/2013, 2013/2014 en 2014/2015 geloof ik aanklikken. Ik kreeg stufi van 2009-2012 en daarna vanaf 2016-2018 geloof ik. Dus niet in de genoemde jaren. In 2019 kreeg ik overigens bericht dat een deel daarvan niet is omgezet in een gift (een deel wel ivm behalen bachelor diploma binnen de diploma termijn).
Daarbij staat dit onder het kopje 'uitgaven'. Maar hoe valt een studieschuld precies onder uitgaven? Bedoelen ze dan dat je de maandelijkse afbetalingen kan aftrekken? Of de gehele schuld in 1 keer (ook als je dat nog niet betaald en dus niet 'uitgegeven' hebt)?
Op de website van de belastingdienst kan ik hier totaal geen uitleg over vinden, als je op het vraagtekentje ernaast klikt in het aangifte scherm dan krijg je enkel wat summiere uitleg dat je binnen 10 jaar je diploma moet behalen en dat je anders je stufi moet terugbetalen. Maar dus geen info wat je precies kan aftrekken en hoe.

Iemand die me hier meer uitleg over kan geven?



Bonusvraag: jarenlang kregen mijn man en ik elk jaar geld terug. Over 2022 moesten we voor het eerst ineens bijbetalen, terwijl er niks was veranderd in onze situatie anders dan een lichte loonstijging. Dat loon is in 2023 nog verder gestegen, maar nu krijgen we wel weer flink geld terug? Ik snap er geen bal van, iemand enig idee?
Alle reacties Link kopieren Quote
Schulden geef je op in box 3
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... _schulden/

En dat gaat het om de schuld, niet op de betaalde maandtermijnen. Die kun je niet opgeven.

Van website duo:

U moet uw schuldsaldo wel opgeven bij de aangifte over 2023 als:

uw studieschuld hoger is dan € 3.400,- (zonder partner) of € 6.800,- (met partner), én
uw vermogen in box 3 boven het vrijgestelde bedrag uitkomt. In 2023 is het vrijgestelde bedrag € 57.000,- (zonder partner) of € 114.000,- (met partner), met als peildatum 1 januari 2023.

Duo stuurt je ook een jaaropgave.

Wat er over 2022 anders is kunnen wij niet zo zeggen, ga daarvoor naar een belastingconsulent. Deze kan je ook helpen met je vraag mbt studieschuld.
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor je bonusvraag: kan het iets te maken hebben met toeslagen? Of ontvang je die niet? Grenzen voor toeslagen veranderen nog weleens.

Wat betreft schulden: daar hoort het normal inderdaad te staan. De studieschuld wordt dan in mindering gebracht op je vermogen in box 3. Dat gaat alleen om het deel dat definitief geen gift is.

Kan het zijn dat een deel niet wordt omgezet naar een gift, omdat je niet aan de diploma termijn hebt voldaan? Dan mag je dat deel dus nog wel aftrekken van je inkomsten (box1)
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... nbelasting.
Alle reacties Link kopieren Quote
Maar wat bedoelen ze dan met de aanvinkbare optie 'studiefinanciering definitief niet omgezet in gift' onder het kopje 'uitgaven'? Wat / wanneer moet je daar iets mee?
Alle reacties Link kopieren Quote
Chamaedorea schreef:
24-04-2024 17:16
Maar wat bedoelen ze dan met de aanvinkbare optie 'studiefinanciering definitief niet omgezet in gift' onder het kopje 'uitgaven'? Wat / wanneer moet je daar iets mee?
Kijk nog even de link die ik heb toegevoegd. Kan zijn dat jij daar onder valt.
Alle reacties Link kopieren Quote
TinyTiny schreef:
24-04-2024 17:18
Kijk nog even de link die ik heb toegevoegd. Kan zijn dat jij daar onder valt.
Daar staan welgeteld 4 zinnen die vrij weinig zeggen. Er staat nog steeds niet bij wat precies het onderscheid is tussen deze nieuwe aftrekbare post en het opgeven van je studieschuld, wanneer je hiervoor in aanmerking komt en hoe je dit dan precies moet invullen.

Ik heb me helemaal suf gegoogled en ben op meerdere vragen hieromtrent gestuit, maar niemand lijkt het te weten. Ergens stond dat het automatisch ingevuld zou zijn als je er recht op had, maar goed, dat zou ook gelden voor je totale studieschuld. Dat zou ook automatisch door DUO doorgegeven moeten zijn aan de belastingdienst terwijl ik dat toch elk jaar weer zelf moet opzoeken en invullen. Ik laat het voor nu maar gewoon zo. Ik heb mijn aangifte ingevuld zoals eerdere jaren en de studiejaren die je bij die nieuwe aftrekpost kan invullen zijn voor mij volgens mij niet van toepassing, dus ik geloof het wel even.
Alle reacties Link kopieren Quote
Daar staat het exact in: als je beurs van voor 2015 niet is omgezet naar een gift, mag je het aftrekken. Is dat deel beurs dat je had van voor 2015? Met andere woorden: is dat het stuk 2009-2012 wat nu geen gift is geworden? Zo ja, aftrekken van je inkomstenbelasting (box 1) dus.

De rest van de schuld gaat naar je box3.
Alle reacties Link kopieren Quote
TinyTiny schreef:
24-04-2024 17:15
Voor je bonusvraag: kan het iets te maken hebben met toeslagen? Of ontvang je die niet? Grenzen voor toeslagen veranderen nog weleens.

De hoogte van de toeslagen en wel of niet terugbetalen daarvan, wordt niet verrekend bij de jaarlijkse aangifte.
Alle reacties Link kopieren Quote
TinyTiny schreef:
25-04-2024 20:29
Daar staat het exact in: als je beurs van voor 2015 niet is omgezet naar een gift, mag je het aftrekken. Is dat deel beurs dat je had van voor 2015? Met andere woorden: is dat het stuk 2009-2012 wat nu geen gift is geworden? Zo ja, aftrekken van je inkomstenbelasting (box 1) dus.

De rest van de schuld gaat naar je box3.
Waarom kan je dan alleen de studiejaren 2012-2015 aanklikken?
Welk deel schuld is van 2009-2012 en welk deel van 2016-2018? Daar maakt de DUO geen onderscheid in hoor.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven