Werk & Studie alle pijlers

werkgever zou teveel uitbetaald loon niet terugvorderen ..

25-04-2024 19:34 64 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Een jaar geleden zat ik in situatie dat ik ontslagen werd door reorganisatie..
Ik had een functie die verschillende landen coverde en daardoor 'split salary'.
In 1 van die landen had ik teveel loon ontvangen door mijn ontslag.. Werkgever gaf aan dit niet terug te vorderen... Uiteindelijk blijkt dit toch via loon terug gevorderd te zijn... Nu naar maanden later ben ik hier achter gekomen. Wat zouden jullie doen? Het hierbij laten want eigenlijk geen recht op dit extra loon, het was een extraatje wat werkgever mij gaf. Of toch werkgever aanspreken, mogelijk is er door miscommunicatie met salarisadministratie iets mis gegaan?
Alle reacties Link kopieren Quote
Staat het op papier/mail ect?
Alle reacties Link kopieren Quote
Na maanden er zelf pas achter gekomen? Ik zou het zo laten.

Kennelijk had HR andere ideeën dan je baas.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je er geen recht op had dan zou ik het laten, het was wel netjes geweest als ze je op de hoogte hadden gesteld. Als je zwart op wit hebt dat ze het niet gaan terugvorderen dan zou ik het wel aankaarten.
Jij mag alles worden wat je wilt.
Ok, ik word een probleem.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je er maanden later achter komt kun je het dus prima missen én je hebt er geen recht op.
Zou je t ook ok vinden als ze je per ongeluk te weinig hadden gegeven en het daarbij wilde laten? Zo niet, dan lekker laten gaan.
En voor de toekomst: zorg dat je zoiets zwart op wit hebt en check meteen of het volgens afspraak is gegaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
volgens mij vordert de werkgever niks terug, het is gewoon verrekend met wat je nog kreeg.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb je het zwart op wit? Dan aankaarten. Heb je het niet zwart op wit, dan zou ik het wel navragen, gewoon om het voor jezelf duidelijk te hebben en af te sluiten.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou het aankaarten.

Of het zwart op wit staat vind ik op dit moment niet relevant. Een mondelinge afspraak is ook een afspraak.
Alle reacties Link kopieren Quote
dianaf schreef:
25-04-2024 20:32
Heb je het zwart op wit? Dan aankaarten. Heb je het niet zwart op wit, dan zou ik het wel navragen, gewoon om het voor jezelf duidelijk te hebben en af te sluiten.
Wat is het verschil tussen aankaarten en navragen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je hier pas een paar maanden later achterkomt zal het niet om zo’n groot bedrag gaan.

Als het gedoe en de energie opweegt tegen de opbrengst kan je ze even mailen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Na maanden nog mailen over iets waar je eigenlijk niet eens recht op had toen? Ik gok de kans klein, maar he wat heb je te verliezen?

Nee heb je en ja kan je krijgen.
Weet niet om hoeveel het gaat ik hoop niet op een paar tientjes?
Alle reacties Link kopieren Quote
aliva schreef:
25-04-2024 21:07
Wat is het verschil tussen aankaarten en navragen?
Eh... ik denk voor mij:
Aankaarten: Hoi X, we hadden afgesproken dat ik dit bedrag kon houden, zie bijgaande mail. Maar nu is het onterecht verrekend, hoe gaan we dit fixen.
Navragen: Hoi X, je had aangegeven dat het teveel betaalde bedrag niet verrekend zou worden, maar dit is wel gebeurd. Wat is hier de reden van?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lucifee2024 schreef:
25-04-2024 19:35
Staat het op papier/mail ect?
Ja , maar daarnaast is er ook een 'beindigingsovereenkomst die getekend is.. Daarin staat het niet.
In de 'officiele overeenkomst dat het bedrag niet teruggevorderd zou worden staat wel dat ze niet zouden terug vorderen als ik die beeindigingsovereenkomst zou tekenen. Is een internationaal bedrijf, functie met verantwoordelijkheden in verschillende landen, vandaar 'splitsalary'. En daarom werken ze ook na ontslag met 'beeindigingsovereenkomst'.
Alle reacties Link kopieren Quote
rosanna08 schreef:
25-04-2024 19:54
volgens mij vordert de werkgever niks terug, het is gewoon verrekend met wat je nog kreeg.
De afspraak was dat ze dit bedrag niet zouden 'terugvorderen'. Uiteindelijk wordt het toch via de loonberekening afgetrokken van het nettobedrag wat ze uitbetalen van ontslagvergoeding.. Staat niet in het 'beeindiginsovereenkomst' dat ze dit bedrag zouden afhouden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Selene schreef:
25-04-2024 21:09
Als je hier pas een paar maanden later achterkomt zal het niet om zo’n groot bedrag gaan.

Als het gedoe en de energie opweegt tegen de opbrengst kan je ze even mailen.
+-/- 1000 euro, ik was eerst niet zeker of ik gelijk had, is zo'n complexe berekening dat ze hadden gemaakt (internationaal bedrijf). Maar nu lijkt het er toch op dat ze dit bedrag wat ze eerst teveel aan loon hadden betaald toch afhouden (wat niet originele afspraak was).
Alle reacties Link kopieren Quote
Wissewis schreef:
25-04-2024 19:40
Na maanden er zelf pas achter gekomen? Ik zou het zo laten.

Kennelijk had HR andere ideeën dan je baas.
Dit vind ik wel raar, dat dit zomaar kan..
Afspraak is toch afspraak? Het gaat me niet zozeer om het geld, wel om het idee dat 'werkgever' zomaar zulke afspraken doet.
Komt zo op mij over alsof het als een 'drukmiddel' was gebruikt..
Alle reacties Link kopieren Quote
Summersun2023 schreef:
25-04-2024 22:17
Dit vind ik wel raar, dat dit zomaar kan..
Afspraak is toch afspraak? Het gaat me niet zozeer om het geld, wel om het idee dat 'werkgever' zomaar zulke afspraken doet.
Komt zo op mij over alsof het als een 'drukmiddel' was gebruikt..

Dan neem je contact op met HR met meezenden van de mail/overeenkomst waarin je extraatje staat en geef je aan dat het niet goed is gegaan.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
Summersun2023 schreef:
25-04-2024 22:10
Ja , maar daarnaast is er ook een 'beindigingsovereenkomst die getekend is.. Daarin staat het niet.
In de 'officiele overeenkomst dat het bedrag niet teruggevorderd zou worden staat wel dat ze niet zouden terug vorderen als ik die beeindigingsovereenkomst zou tekenen. Is een internationaal bedrijf, functie met verantwoordelijkheden in verschillende landen, vandaar 'splitsalary'. En daarom werken ze ook na ontslag met 'beeindigingsovereenkomst'.
Maar waarom twijfel je dan om het aan te kaarten?
Het is beloofd, het staat op papier, en het is niet gebeurd.

Dan is het toch niet meer dan normaal en helemaal niet aanmatigend om e werkgever aan de mouw te trekken en te vragen of er een vergissing is gebeurd?

Ik snap echt je twijfel niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
aliva schreef:
25-04-2024 22:38
Maar waarom twijfel je dan om het aan te kaarten?
Het is beloofd, het staat op papier, en het is niet gebeurd.

Dan is het toch niet meer dan normaal en helemaal niet aanmatigend om e werkgever aan de mouw te trekken en te vragen of er een vergissing is gebeurd?

Ik snap echt je twijfel niet.
"Emotionele aspect' , komt ook door het ontslag.
En ik vrees dat werkgever gaat zeggen, ja maar de beeindingingsovereenkomst heb je getekend en dat is rechtsgeldig. Daarin staat de afspraak niet. Ik voel mij gewoon door deze uitspraken van werkgever onder druk gezet toendertijd om beeindigingsovereenkomst te tekenen. Nu dat getekend is komen ze terug op hun afspraak, zo komt het nu op mij over.
Alle reacties Link kopieren Quote
Summersun2023 schreef:
25-04-2024 22:42
"Emotionele aspect' , komt ook door het ontslag.
En ik vrees dat werkgever gaat zeggen, ja maar de beeindingingsovereenkomst heb je getekend en dat is rechtsgeldig. Daarin staat de afspraak niet. Ik voel mij gewoon door deze uitspraken van werkgever onder druk gezet toendertijd om beeindigingsovereenkomst te tekenen. Nu dat getekend is komen ze terug op hun afspraak, zo komt het nu op mij over.
"ze hebben dit beloofd om me onder druk te zetten"
"ze komen op hun afspraak terug"
"als ik er naar vraag zal de werkgever met met een kluitje in het riet sturen"

dat zijn toch allemaal maar aannames van jou?
je aarzelt dus eigenlijk om het te vragen omdat je bang bent voor het antwoord.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je hebt gelijk, allemaal aannames. De onderhandeling van het beeindigingsdocument is met een advocaat geweest, zowel vanaf de kant van de werkgever als van mijn kant. Die situatie was toen niet zo leuk, vond ik. HRM is er niet; het wordt uitbesteed aan externen. Dus mijn contact zal rechtstreeks bij de werkgever zijn als ik het moet navragen
Alle reacties Link kopieren Quote
Summersun2023 schreef:
25-04-2024 23:06
Je hebt gelijk, allemaal aannames. De onderhandeling van het beeindigingsdocument is met een advocaat geweest, zowel vanaf de kant van de werkgever als van mijn kant. Die situatie was toen niet zo leuk, vond ik. HRM is er niet; het wordt uitbesteed aan externen. Dus mijn contact zal rechtstreeks bij de werkgever zijn als ik het moet navragen

Het is € 1000,- bruto. Aan jou de keuze of je het de moeite vind om hierover in contact te treden met je vorige werkgever.

En ‘HRM is uitbesteed aan externen’. Dat maakt toch niet uit? Dan is dat het onderdeel voor arbeidsovereenkomsten, salarisvragen, ontslagbevestigingen en vragen op HR gebied. Als zij het niet weten of willen verifiëren dan nemen ze contact op met je manager of degene wie deze constructie heeft toegezegd.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
himalaya schreef:
25-04-2024 23:15
Het is € 1000,- bruto. Aan jou de keuze of je het de moeite vind om hierover in contact te treden met je vorige werkgever.

En ‘HRM is uitbesteed aan externen’. Dat maakt toch niet uit? Dan is dat het onderdeel voor arbeidsovereenkomsten, salarisvragen, ontslagbevestigingen en vragen op HR gebied. Als zij het niet weten of willen verifiëren dan nemen ze contact op met je manager of degene wie deze constructie heeft toegezegd.
Netto.
Die externen gaan niet meer reageren naar mij vrees ik, ik ben daar toch geen werknemer meer.
Dacht het eerst via de advocaat te laten verlopen , maar dat is misschien een stap te ver voor zo'n klein bedrag...
Ik begrijp gewoon niet waarom de werkgever zo met expliciete woorden had aangegeven dat ze afzien van terug vordering van dit bedrag. Heb het ook officieel op papier door de advocaat van werkgever. En dan uiteindelijk moet ik erachter komen dat het betreffende bedrag toch verrekend is via mijn loon. Heb dit wel al nagevraagd wat dat specifieke bedrag was wat afgetrokken van de netto uitbetaling en toen zei werkgever dat is vakantiegeld, wat nu niet blijkt te kloppen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat heb je te verliezen? Je werkt er toch al niet meer. Dus je kunt toch gewoon navraag doen? Waarom verzin je allerlei uitvluchten zoals, ze reageren toch niet? Hoe weet jij dat nou? Waarom maak je dan dit topic aan? Het lijkt me duidelijk dat je wilt proberen die € 1000 te krijgen... ik zou zeggen, stuur gewoon een mail of bel even? Advocaat etc lijkt me in deze fase niet nodig. Kijk gewoon wat ze zeggen. Misschien wist HR niks van deze afspraak af.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zij mogen nog tot 5 jaar nadien terugvorderen. Je staat niet in je recht, helaas.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven