Effect van lisexcisie op seksualiteit?

08-05-2024 15:25 28 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Binnenkort moet ik een lisexcisie ondergaan, omdat ik afwijkende cellen heb aan mijn baarmoederhals, die mogelijk kunnen uitgroeien tot kanker. Tijdens een lisexcisie branden ze de afwijkende cellen weg. Tot nu toe heb ik de behandeling steeds uitgesteld, maar omdat mijn afwijking is verergerd (nu pap3a2 en CIN3), is uitstellen nu niet verantwoord meer.

Dat ik de behandeling steeds uitstelde, is omdat ik op internet enge verhalen tegenkwam over lisexcisies. Als je googelt ('LEEP procedure' en 'sexual dysfunction'), vind je de nodige ervaringsverhalen van vrouwen die vertellen dat hun seksuele gevoel door de lisexcisie blijvend is aangetast. Ze kunnen erna bijvoorbeeld niet meer klaarkomen, minder intens klaarkomen, hebben minder gevoel in hun vagina, of ervaren pijn tijdens penetratie. Sommige vrouwen zeggen daardoor ook chronisch last te hebben van depressieve gevoelens. In Amerika bestaan zelfs speciale lotgenotengroepen voor vrouwen die blijvende (seksuele) problemen hebben na een lisexcisie.

Volgens mijn gynaecoloog valt het allemaal erg mee en komen seksuele problemen na een lisexcisie nauwelijks voor, omdat de zenuwen van je clitoris niet via je baarmoederhals lopen. En áls vrouwen na een lisexcisie seksuele problemen krijgen, zijn die volgens hem psychisch, omdat ze de lisexcisie als traumatisch hebben ervaren en een beetje van hun lichaam vervreemd zijn geraakt. (Door de stress, pijn, brandgeur en geluiden tijdens de behandeling.)

Nu wilde ik vragen: hebben sommigen van jullie zelf een lisexcisie meegemaakt? Heeft dat na afloop (blijvend) invloed gehad op je seksualiteit? Of merkte je eigenlijk geen verschil?

Heel erg bedankt voor jullie reacties!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb ongeveer tien jaar geleden een lisexcisie gehad. Na de ingreep kon ik bij een orgasme wel een heel miniem klein beetje verschil voelen, er was iets heel subtiel 'anders' bij de baarmoedermond - alsof het weefsel daar wat stugger was en niet zo soepel mee bewoog in de spiersamentrekkingen. Echt heel subtiel hoor! Orgasme was 98% hetzelfde als normaal.

Dat heeft ongeveer anderhalf jaar geduurd voordat het weer 100% normaal aanvoelde.

Het was zeker niet psychisch (bijzonder toch hoe werkelijk elke vrouwelijke ervaring geduid moet worden als psychisch) - ik had helemaal niet verwacht dat er iets zou veranderen, en de behandeling was ook helemaal niet traumatisch geweest. Het was een fysieke verandering, maar heel subtiel, en het is dus ook weer helemaal hersteld.
kweepeer wijzigde dit bericht op 09-05-2024 20:45
9.85% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Jaren geleden heb ik om dezelfde reden een lisexcisie gehad en ja, het is niet leuk maar de ingreep zelf vond ik eigenlijk niet heel ingrijpend. Het was meer het idee dat ze down there bezig zijn. Ik was ook net een week of 6 daarvoor bevallen dus ik zat er sowieso even niet op te wachten. Erna voelt het even vervelend maar ook niet meer dan dat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier ook alweer heel lang geleden maar geen verschil gemerkt.
Ik heb wél om algehele narcose gevraagd, en gekregen omdat ik het niet bewust mee wilde maken.
Alle reacties Link kopieren Quote
2x een lisexcisie gehad, ca 6 & 5 jaar terug. Behalve dat ik minder afscheiding heb en dus minder vochtig merk ik echt totaal geen veranderingen op seksueel gebied.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is voor mij inmiddels 20 jaar geleden, maar geen enkel verschil gemerkt ooit.
Door de overgang nu ervaar ik meer droogheid, ik denk niet dat het iets met de ingreep van toen te maken heeft.
Je reactie zegt meer over jou dan over mij....
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier twee keer lisexcisie gehad. Beide keren onder narcose omdat ik absoluut geen lokale verdoving wilde op/in die plek van mijn lichaam. Beide ingrepen zijn prima verlopen, en hebben geen negatief effect gehad op mijn seksleven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ontzettend bedankt voor jullie reacties! Dat klinkt heel geruststellend, en daar hoopte ik natuurlijk ook op.

@ Hoelahoep: is het echt sinds de lisexcisie dat je minder afscheiding hebt? Word je ook minder nat bij het vrijen, en denk je dat er een relatie met de lisexcisie is? Vind je dat niet vervelend?

@ Kweepeer: bedankt dat je hierover vertelt. Het is inderdaad raar dat fysieke veranderingen en klachten bij vrouwen snel worden afgedaan als psychisch. Het klinkt eigenlijk vrij logisch dat het ietsje anders voelt als je baarmoeder samentrekt wanneer er wat littekenweefsel op de baarmoedermond zit. Wel superfijn dat dat na anderhalf jaar uiteindelijk weer helemaal normaal is geworden. Dat stelt me wel gerust. Waar ik vooral bang voor ben, zijn permanente veranderingen/beschadigingen, maar daar hebben jullie gelukkig allemaal niet mee te maken gehad. Hopelijk is dat gewoon heel erg zeldzaam.

@ Hoelahoep en Tuttifrutti: Kregen jullie twee lisexcisies omdat de afwijkende cellen na de eerste lisexcisie terugkeerden? Bleven ze na de tweede lisexcisie wel definitief weg?

@ Merys en Tuttifrutti: zijn jullie blij dat jullie een narcose hadden gekozen? Waarom een narcose en geen roesje? (Ik wil zelf een roesje vragen omdat ik het niet bewust wil meemaken, maar ben wel benieuwd of een narcose misschien fijner is.)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik weet niet of een roesje fijner was geweest want dat heb ik niet gehad.
Ik vond het zelf gewoon fijn om het helemaal niet mee te maken. Achteraf moest de gyn ook wat dieper dan van te voren ingeschat, dus voor mijn gevoel was het toen helemaal winst dat ik onder zeil was.
Nu 25 jaar geleden, nooit meer terug gekomen (op die plek in ieder geval).
Alle reacties Link kopieren Quote
Ongeveer 20 jaar geleden gehad. Met een 'roesje'. Was goed te doen, meer het idee en de brandlucht wat vervelend was, krampachtig aan leuke dingen denken :lol:

Daarna weinig napijn en 0 negatieve effecten, ook sexueel niet.

Sterkte!
Alle reacties Link kopieren Quote
@ Merys: begrijpelijk dat je het liefst helemaal niks ervan meemaakt. Dat wil ik ook niet.

@ Mielimburg: super dat jij geen negatieve effecten had erna! Was je tijdens het roesje nog wel een beetje wakker? Heb je echt de brandgeur geroken, ondanks het roesje? Weet je nog of je ook nog plaatselijk verdoofd werd (met injecties), of was het roesje alleen voldoende? (Ik ga dit ook wel even bij mijn gynaecoloog navragen.)
Alle reacties Link kopieren Quote
Myrrhe schreef:
08-05-2024 15:25


Volgens mijn gynaecoloog valt het allemaal erg mee en komen seksuele problemen na een lisexcisie nauwelijks voor, omdat de zenuwen van je clitoris niet via je baarmoederhals lopen. En áls vrouwen na een lisexcisie seksuele problemen krijgen, zijn die volgens hem psychisch, omdat ze de lisexcisie als traumatisch hebben ervaren en een beetje van hun lichaam vervreemd zijn geraakt. (Door de stress, pijn, brandgeur en geluiden tijdens de behandeling.)

Nu wilde ik vragen: hebben sommigen van jullie zelf een lisexcisie meegemaakt? Heeft dat na afloop (blijvend) invloed gehad op je seksualiteit? Of merkte je eigenlijk geen verschil?

Heel erg bedankt voor jullie reacties!
Nou nou zeg, echt een mannelijke gynaecoloog zo te lezen. Ik zou daar boos van worden om met zo'n kluitje in het riet weggestuurd te worden. Ik heb gelukkig geen lisexcisie gehad, maar ik weet wel zeker dat een groot deel van mijn seksuele genot te maken heeft met mijn baarmoedermond. Ik heb alleen niet de ervaring om te weten of mijn baarmoedermond daardoor gevoeliger of juist ongevoelig of pijnlijk zou voelen. Ik weet ook dat ik niet de enige vrouw ben die het gevoel vooral in dat deel van haar vagina ervaart. Dus wat dat betreft denk ik echt 'wat weet zo'n kerel er nu van waar vrouwen hun genot vandaan halen en dingen als psychisch wegzetten'? Ik zou hem fijntjes wijzen op onderstaande site.
p.s. ik weet alleen niet wat jij er aan hebt, want zoals ik het lees heb je weinig opties? Ik kan me goed voorstellen dat je daardoor huiverig bent. Nu is baarmoederverwijdering wel een flinke stap verder, maar aantasting van de cervix die het gevoel doorgeeft aan de baarmoeder tijdens penetratie, zal daar ongetwijfeld onderdeel van zijn.

Dit staat er notabene op https://www.kanker.nl/kankersoorten/baa ... halskanker
Het orgasme verandert

Als je geen baarmoeder meer hebt, kan je beleving van het orgasme veranderen. Dit is vooral zo als je tijdens het orgasme de baarmoeder voelde samentrekken. Vrouwen die het klaarkomen vooral voelen in de buurt van de clitoris en het buitenste gedeelte van de vagina, hebben meestal weinig last van een veranderd orgasme.
Alle reacties Link kopieren Quote
wat zijn de consequenties van het niet doen? En zijn er andere opties?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat wat Nomen Nescio aanhaalt gaat om de gehele baarmoeder.
Als bijna alle vrouwen die hier reageren zeggen geen of nauwelijks verschil gemerkt te hebben dan kan TO daar gevoeglijk wel vanuit gaan, denk ik.
Alle reacties Link kopieren Quote
Merys schreef:
10-05-2024 13:45
Dat wat Nomen Nescio aanhaalt gaat om de gehele baarmoeder.
Als bijna alle vrouwen die hier reageren zeggen geen of nauwelijks verschil gemerkt te hebben dan kan TO daar gevoeglijk wel vanuit gaan, denk ik.
Zeker. Maar als to juist hele andere informatie heeft of lotgenoten groepen, dan zal er toch een deel vd vrouwen zijn die ook in die situatie heus wel weten wat ze voelen. Het linkje wat ik aanhaal geeft ook aan, dat er vrouwen zijn die een verschil merken en dat dat meestal de vrouwen zijn die orgastische gevoelens in de baarmoeder ervaren. De vrouwen die dat in de clitoris of ergens anders ervaren, hebben daar dan weer minder last van.
Dat zal vast meespelen in de beleving. Maar misschien is het baarmoeder/cervix gevoel voor to minder relevant voor haar seksbeleving? Dan zou ik me idd niet zoveel zorgen maken.
Alle reacties Link kopieren Quote
NomenNescio schreef:
10-05-2024 13:50
Zeker. Maar als to juist hele andere informatie heeft of lotgenoten groepen, dan zal er toch een deel vd vrouwen zijn die ook in die situatie heus wel weten wat ze voelen. Het linkje wat ik aanhaal geeft ook aan, dat er vrouwen zijn die een verschil merken en dat dat meestal de vrouwen zijn die orgastische gevoelens in de baarmoeder ervaren. De vrouwen die dat in de clitoris of ergens anders ervaren, hebben daar dan weer minder last van.
Dat zal vast meespelen in de beleving. Maar misschien is het baarmoeder/cervix gevoel voor to minder relevant voor haar seksbeleving? Dan zou ik me idd niet zoveel zorgen maken.

Lees je dan even goed in.
Niet de hele baarmoedermond wordt verwijderd, het gaat vaak maar om een klein gedeelte van de baarmoedermond in het stadium van TO.
Juist beter om het nu te doen, nu het nog geen kanker is en veel minder ingrijpend waardoor de gyneacoloog dit zegt.
En psychische problemen overhouden aan de ingreep, daar kan ik me dan wel iets bij voorstellen, het is echt geen prettige procedure.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is inderdaad zo dat deze behandeling bij mij plaatsvindt in een relatief vroeg stadium, zodat er maar een paar millimeter weefsel wordt weggehaald. Maar er ontstaat natuurlijk wel wat littekenweefsel op de baarmoedermond.

Het klopt ook dat ik geen andere keuze heb. Als ik de lisexcisie nú niet onderga, wordt het misschien erger en is er over een paar jaar misschien een ingrijpendere behandeling nodig, die meer consequenties heeft.

Zelf voel ik tijdens een orgasme mijn baarmoeder samentrekken. Als ik een orgasme krijg in de periode dat ik bijna ongesteld moet worden, begint mijn ongesteldheid vaak vlak na het orgasme. Alsof het bloeden door de samentrekkingen van de baarmoeder wordt opgewekt. Dus ik vrees wel dat ik in de groep vrouwen val bij wie de baarmoeder een rol speelt in de seksuele beleving. (Toch denk ik niet dat ik genot voel aan mijn baarmoedermond tijdens penetratie, het gevoel zit volgens mij meer in de A-spot, een gevoelige plek vlakbij de baarmoedermond.)

Ik vind het wel geruststellend dat alle vrouwen in dit topic melden dat ze geen (blijvende) seksuele gevolgen hebben ondervonden na hun lisexcisie. Ik hoop dat de negatieve ervaringen die ik op internet tegenkwam heel zeldzaam zijn. En dat eventuele veranderingen meestal tijdelijk zijn, zoals bij Kweepeer.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik was ook plaatselijk verdoofd. Maakte intussen een praatje met de verpleegster tijdens de behandeling. Het 'ruiken' viel wel mee hoor! Ik vind dat persoonlijk fijner dan volledige narcose, dat heeft toch ook zijn eigen ( kleine) risico's. Maar wat je ook kiest, het is een kleine behandeling die vast goed gaat. En fijn dat het op tijd ontdekt is! Ik heb daarna nooit meer 'foute' uitstrijkjes gehad.
Alle reacties Link kopieren Quote
Myrrhe schreef:
10-05-2024 11:51

@ Hoelahoep: is het echt sinds de lisexcisie dat je minder afscheiding hebt? Word je ook minder nat bij het vrijen, en denk je dat er een relatie met de lisexcisie is? Vind je dat niet vervelend?

@ Hoelahoep en Tuttifrutti: Kregen jullie twee lisexcisies omdat de afwijkende cellen na de eerste lisexcisie terugkeerden? Bleven ze na de tweede lisexcisie wel definitief weg?
Ja, is echt door de ingreep. Ik ben er over het algemeen juist blij mee. Vermoeden is ook dat ik meer last van afscheiding had juist door de afwijkende cellen. Qua seks duurt het nu gewoon iets langer of we gebruiken glijmiddel, zie dat niet als een beperking. Zeer of ongemakkelijk voelt het nooit.
De eerste keer was er gewoon niet voldoende weggehaald, vandaar dat ik (op eigen initiatief) na een jaar nog een behandeling wilde en daarna altijd goede uitstrijkjes gehad. Maar geen actieve kinderwens, want de 2e behandeling brengt al wel meer risico’s op vroeggeboorte met zich mee vertelde de gynaecoloog mij.

Aanvulling: beide keren onder plaatselijke verdoving, heb er echt niks van gevoeld behalve wat licht buik (menstruatie achtige) kramp na.
Alle reacties Link kopieren Quote
20 jaar geleden deze ingreep ondergaan,op het gebied van sexualiteit merkte ik geen verandering. Wel hebben ze bij mij behoorlijk wat weefsel weg moeten halen en zijn mijn zwangerschappen onder medische controle verlopen, en bij de eerste zwangerschap verstreek mijn baarmoederhals dan ook te snel en heb ik bedrust moeten houden. De 2e zwangerschap verliep dan weer zonder problemen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik om dezelfde reden als jij 26 jaar geleden.

Ik heb nooit minder gevoel gehad, ook geen minder intense orgasmes.

Wel waren mijn zwangerschappen, met complicaties, weeën met respectievelijk 24 weken en bij mijn andere dochter met 26 weken. Langdurige ziekenhuisopnames, en daarna veel rust. Bij mijn jongste zoon was daar veel minder heftig sprake van.
People sometimes ask, why do you always choose the hardest road. Who says there was an easier way?
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier 2 maal een lis ondergaan. 10 jaar geleden voor het eerst, 4 jaar geleden voor het laatst. Geen vermindering qua gevoel. Laatste 6 jaar is het qua sexy alleen beter geworden en qua gevoel, maar ik wijt dat aan ervaring, leeftijd, juiste sexpartner, experimenteren, jezelf kunnen "loslaten".

Had nooit iets gehoord dat een lis effect kon hebben erop, dus heb mij daarop ook nooit gefocust in de zin van; voelt het nu anders etc.

Wel 2 jaar na de eerste lis meegemaakt dat een spiraaltje er zo uitviel. Dat was iets zeldzaams. Gyn kon niet zeggen of dat zonder lis ook zou zijn gebeurd. Na laatste lis is er ook weer spiraal geplaats die zit nog steeds. (Mag ipv 5 jaar 7 jaar a 8 jaar zitten)

Beide keren plaatselijke verdoving. Meeste pijn is achteraf, heftige menstruatie pijn. Als je ooit bent bevallen.. gevoel van voorweeën .
De ingreep valt reuze mee. Zou niet meegaan kijken in de zin van, welke instrumenten pakken ze nu en gaan ze mee naar binnen ;-)

De bijwerkingen van een narcose vind ik persoonlijk erger dan de lis onder plaatselijke verdoving te ondergaan. Ik ben altijd erg naar van een narcose.

Maar voor iedereen is het verschillend. Je moet doen waar jij je prettig bij voelt!
Alle reacties Link kopieren Quote
Twee jaar geleden een lisexcisie gehad met plaatselijke verdoving. Drie weken niet seksen en daarna de draad van daarvoor weer opgepakt. Ik heb geen verschil gemerkt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Seksualiteit, nul verschil na de lisexcisie. Wat ik wel graag had geweten is dat het invloed kan hebben op je zwangerschap (iets grotere kans op vroeggeboorte) en de geboorte zelf, qua ontsluiting. Wat ik ervan begreep is dat het littekenweefsel ervoor kan zorgen dat de ontsluiting langzamer kan gaan. Nou, dat was niet tof.
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat is wel slecht dan, dat ze jou dat niet duidelijk hebben verteld. Ze vroegen mij toen duidelijk of ik nog een kinderwens had, aangezien mijn baarmoederhals ongeveer helemaal weg is nu, en zwanger worden dan moeilijk is.

Sws veranderd de informatie continu, zo is het in het buitenland zo dat ze helemaal geen meerdere keren lis en conisatie's doen en na slechte terugkerende pap/cins liever meteen je bm verwijderen. Ook qua zkhs is het beleid weer anders. Daar word je onzeker van.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven