Kosten verdelen in de familie

24-04-2024 12:40 179 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb even jullie visie nodig. Weet niet of het in geld en recht moet of in relaties.

Intro:
Man en ik hebben 2 kinderen (11 en 16). Man heeft een zus en partner, met 3 kinderen waarvan de oudste is getrouwd en inmiddels zelf een kind heeft. De overige 2 hebben beiden een partner. Er is ook nog een broer met partner. Ook die hebben 3 kinderen, waarvan 2 er een gezin hebben en uit een eerder huwelijk nog 2 kinderen met partners.

Wat speelt er:
Er wordt een fotoshoot georganiseerd voor mijn schoonmoeder - die nergens vanaf weet - met foto's van alle kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen. Die shoot kost voor 6 personen 250 euro en voor iedere persoon extra komt er 12,50 euro bij. Totale kosten bedragen 485 euro.

Nu vraagt schoonzus gisteren aan mijn man en zijn broer "zullen we de kosten delen door 3" en dit als cadeau geven aan schoonmoeder.

Wij hebben gezegd dat we die 250 euro voor de shoot wel door drieën willen delen, maar de overige kosten naar rato. Wij dus 2x 12,50 euro en in het geval van mijn zwager komen de kosten op 11 x 12,50 euro.

Jullie begrijpen het al, daar zijn zus en de andere broer nu beetje verbolgen over. Maar is dit nou echt zo gek? Man en ik vinden 100 euro voor een cadeau wel prima. Anders komt het voor ons op 160 euro en betalen wij dus voor alle anderen.

Ik hoor graag jullie mening. Waarschijnlijk verwijder ik het bericht nog ivm herkenbaarheid.
Alle reacties Link kopieren Quote
ik zou inderdaad voor jezelf als stel + je kinderen betalen. De rest dus ook. Per stel en kinderen/kleinkinderen.

Beetje raar het bedrag doro 3 te delen als er anderen zijn die met veel meer zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Delen door drie lijkt mij in dit geval echt het meest voor de hand liggen. Schoonmoeder heeft drie kinderen toch? Dan zou ik zeggen elk van die drie kinderen betaalt 1/3 deel mee aan het cadeau.

Het is niet dat je voor een vakantie of etentje voor een ander aan het meebetalen bent.
Alle reacties Link kopieren Quote
De OP verwijderen mag niet en is rete irritant.
En ik vind dat jij heel moeilijk doet met je berekeningen. Drie kinderen geven een cadeau aan hun moeder. Dat cadeau is een foto van de (hele) uitgebreide familie. Dan wordt dat cadeau door 3 kinderen betaald. Waarom zou ome Harry meer moeten betalen? Omdat hij meer nazaten heeft? Die horen gewoon bij de uitgebreide familie en horen dus op die foto.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind delen door drie ook niet gek. Ik zie het als een gezamenlijk cadeau dat door de drie kinderen aan hun moeder wordt gegeven.
Alle reacties Link kopieren Quote
To, ik begrijp je. Ik zou ook zeggen dat ieder voor zich betaald....
Maar dit is iets wat de hele familiebanden kan veranderen.
Soms moet je iets doen voor de lieve vrede.
Als je het kunt missen zou ik het in 3en splitsen.
Anders krijg je straks "partijtjes" waarop wordt gekeken hoeveel chips je kinderen hebben gegeten en dat jij b.v. 4 wijn had en schoonzus 2 kraanwater.
Dit wil je niet.

Ik vind trouwens 250 euro voor een shoot wel best duur en dan 12,50 p.p. extra.
de wereld wacht om ontdekt te worden
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is toch het cadeau van de drie kinderen aan de schoonmoeder? Dat zouden wij hier ook door 3 delen.

Gaan we uit eten met zijn allen oid dan wel naar rato, maar zo'n cadeau zou ik ook door 3 delen. Gek dat de shoot per extra persoon duurder wordt, ik zou een fotograaf zoeken die gewoon een vaste prijs rekent. De shoot zelf zal altijd ongeveer 2 uur duren en dan krijg je een vast aantal foto's erbij.

Of willen jullie van elk persoon ook portretten? Dan snap ik het wel en dan zou ik ook naar rato doen.

Maar als het gaat om gewoon een leuke familiefoto gewoon door 3.
katkaatje wijzigde dit bericht op 24-04-2024 12:47
0.26% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij ons worden dit soort dingen altijd door het aantal kinderen gedeeld en die regelen het zelf met hun eigen kinderen.

De ene keer had zus Y hier voordeel van, de andere keer broer X en weer een andere keer broer Z.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij ons gezien (vier kinderen + kleinkinderen, niet iedereen heeft kinderen en sommige met aanhang) verdelen we de kosten door de 4 kinderen bij een cadeau. Zo ook bij de fotoshoot die we ooit gedaan hebben.

Uiteraard zijn de geprinte foto's en eventueel extra shoots (iedereen wilde ook nog een eigen foto van gezin) voor het desbetreffende kind.

Kleine kanttekening, we kunnen het alle 4 betalen en doen eigenlijk nooit moeilijk over geld.

Een groepsfoto van het gezin is echt een heel waardevol cadeau. De laatste keer is de fotograaf thuis gekomen, en hebben we mijn vader overvallen met een fotoshoot in de tuin. Stond hij er ook mooi zelf op
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou alleen voor mijn eigen gezin betalen als er verder bij de andere gezinnen geen bijzondere omstandigheden zijn waardoor voor hen het bedrag te hoog zou worden.
"Erf de ogen van je kind, kijk erdoor..."
Alle reacties Link kopieren Quote
poldervrouw schreef:
24-04-2024 12:43
ik zou inderdaad voor jezelf als stel + je kinderen betalen. De rest dus ook. Per stel en kinderen/kleinkinderen.

Beetje raar het bedrag doro 3 te delen als er anderen zijn die met veel meer zijn.
En bij een volgende gelegenheid zijn anderen met minder en betalen zij ook 'jouw' derde.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind jouw verdeling volkomen normaal. Inderdaad de basiskosten voor die shoot door drie, dat is dan ook precies voor jullie zessen. De kosten die er per extra persoon bij komen betaalt ieder gezin gewoon zelf. Dit lijkt me zo'n normale en glasheldere verdeling dat ik eigenlijk niet begrijp dat schoonzus hier verbaasd om is. Je hoeft er niet eens een berekening voor te maken. Het is gewoon 12,50 per extra persoon die je zo door kan rekenen naar de ouders van die persoon.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren Quote
Natuurlijk zijn ze verbolgen.Dat is een standaard reactie van mensen die hun zin niet krijgen, ik zou me niets aantrekken daarvan. Of we splitsen het zo of wij doen niet mee.


Ik zou wel als ik je partner was bedenken of het waard is om voet bij stuk te houden, mij wel maar misschien wil hij geen mot erover.

En wat je vergeet is dat de kosten van de foto's die je wil hebben en zijn er bijna altijd meer of groter dan zo'n pakket aanbied er ook nog bijkomen.
Maar dat is wel makkelijk uit te splitsten, maar fotoshoot worden altijd duurder door foto's achteraf.
lucifee2024 wijzigde dit bericht op 24-04-2024 15:08
5.10% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Olea schreef:
24-04-2024 12:45
Delen door drie lijkt mij in dit geval echt het meest voor de hand liggen. Schoonmoeder heeft drie kinderen toch? Dan zou ik zeggen elk van die drie kinderen betaalt 1/3 deel mee aan het cadeau.

Het is niet dat je voor een vakantie of etentje voor een ander aan het meebetalen bent.
Ja ik zou ook zo redeneren gewoon door drie delen . Het is 1 cadeau .
Alle reacties Link kopieren Quote
Flomy81 schreef:
24-04-2024 12:46
Ik vind delen door drie ook niet gek. Ik zie het als een gezamenlijk cadeau dat door de drie kinderen aan hun moeder wordt gegeven.


Dit. Andere verdeling komt op mij gekunsteld over en als handig rekenen naar wat voordelig is voor jullie zelf.

Het is niet alsof er een extra album moet worden gemaakt voor elk extra kind, of dat een gezin met meer (klein)kinderen veel meer consumeert. Het kost wel wat extra moeite voor de fotograaf om iedereen goed op de foto te krijgen en er worden mogelijk wat meer plaatjes geschoten om uit te selecteren, dus logisch dat het wat extra kost.

Ik vind €250 - €300 trouwens een prima prijs voor een simpele fotoshoot. En €485 met zo’n grote groep ook niet raar - ik tel rond 30 personen? Het kost best wat tijd en materiaal, fotograaf moet de beste plaatjes selecteren en die snel bewerken.
ravintola wijzigde dit bericht op 24-04-2024 12:56
32.80% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Eurus schreef:
24-04-2024 12:48
En bij een volgende gelegenheid zijn anderen met minder en betalen zij ook 'jouw' derde.
het gaat niet over eten he..
Alle reacties Link kopieren Quote
Eurus schreef:
24-04-2024 12:48
En bij een volgende gelegenheid zijn anderen met minder en betalen zij ook 'jouw' derde.
Volgens wie? Het gaat idd niet over eten.

Ik zelf zou dit nooit voorstellen zo, als ik veel meer mensen aan mijn kant had waardoor ik over aantal zou gaan en we daarom moeten bij betalen, zou ik dat dus ook zo aangeven, delen door 3 voor basis bedrag en ik betaal al mijn personen extra.

Vind echt raar, maar blijkbaar vinden meer het normaal.
lucifee2024 wijzigde dit bericht op 24-04-2024 12:54
49.19% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Susan schreef:
24-04-2024 12:48
Ik vind jouw verdeling volkomen normaal. Inderdaad de basiskosten voor die shoot door drie, dat is dan ook precies voor jullie zessen. De kosten die er per extra persoon bij komen betaalt ieder gezin gewoon zelf. Dit lijkt me zo'n normale en glasheldere verdeling dat ik eigenlijk niet begrijp dat schoonzus hier verbaasd om is. Je hoeft er niet eens een berekening voor te maken. Het is gewoon 12,50 per extra persoon die je zo door kan rekenen naar de ouders van die persoon.
dit dus. Je betaalt toch per gezin ?

Overigens begrijp ik niet zo goed waarom er extra wordt gevraagd per persoon. Die fotograaf maakt toch 1 foto, who cares hoeveel mensen eropstaan ?
Alle reacties Link kopieren Quote
Lucifee2024 schreef:
24-04-2024 12:51
Volgens wie?
Volgens mij, aangezien TO naar meningen en ervaringen vraagt of begrijp ik haar verkeerd?
Ik schrijf in ieder geval vanuit mijn eigen ervaring, hoe het bij ons gaat.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren Quote
poldervrouw schreef:
24-04-2024 12:53
dit dus. Je betaalt toch per gezin ?

Overigens begrijp ik niet zo goed waarom er extra wordt gevraagd per persoon. Die fotograaf maakt toch 1 foto, who cares hoeveel mensen eropstaan ?
Meer mensen is meer bewerken, meer mensen goede belichting geven, vaak meer foto's maken, meer tijd nodig om alle mensen beetje goed er op te krijgen.
Het is gewoon meer werk. En daarnaast meer verdienen per persoon natuurlijk.
lucifee2024 wijzigde dit bericht op 24-04-2024 12:55
9.80% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Als de fotograaf gewoon 1 bedrag had genoemd, ongeacht aantal personen, dan had je ook zonder gedoe door drie gedeeld waarschijnlijk.

Oma krijgt een cadeau van haar drie kinderen. Dat kost in totaal x. Ik vind het heel logisch dat ieder kind een derde betaalt. En dat het cadeau dan is dat de hele familie op de foto staat, leuk toch.

Ben het wel met je eens dat 160 euro voor een cadeau veel geld is.
Alle reacties Link kopieren Quote
poldervrouw schreef:
24-04-2024 12:51
het gaat niet over eten he..
In dit geval niet. Bij de volgende gelegenheid misschien wel.
Nogmaals, mijn ervaring.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren Quote
Suniva schreef:
24-04-2024 12:55
Als de fotograaf gewoon 1 bedrag had genoemd, ongeacht aantal personen, dan had je ook zonder gedoe door drie gedeeld waarschijnlijk.

Oma krijgt een cadeau van haar drie kinderen. Dat kost in totaal x. Ik vind het heel logisch dat ieder kind een derde betaalt. En dat het cadeau dan is dat de hele familie op de foto staat, leuk toch.

Ben het wel met je eens dat 160 euro voor een cadeau veel geld is.
Daar ben ik het ook mee eens. De constructie vind ik echter niet raar.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren Quote
Lucifee2024 schreef:
24-04-2024 12:51
Volgens wie? Het gaat idd niet over eten.

Ik zelf zou dit nooit voorstellen zo, als ik veel meer mensen aan mijn kant had waardoor ik over aantal zou gaan en we daarom moeten bij betalen, zou ik dat dus ook zo aangeven, delen door 3 voor basis bedrag en ik betaal al mijn personen extra.

Vind echt raar, maar blijkbaar vinden meer het normaal.
Het cadeau is pas compleet als iedereen van de familie op de foto staat. En om een 'compleet cadeau' te kunnen geven moet het groter gezin meer betalen dan het kleinere gezin? Dat voelt voor mij gewoon niet correct.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou geen foto willen met alles en iedereen
Kun je niet het aantal terugbrengen tot
Kinderen & kleinkinderen? Geen aanhang?

En anders een andere fotograaf, extra mensen berekenen op de foto is echt lulkoek

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven