Hoe verwoord ik dit?

17-05-2024 21:52 40 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een moeizame relatie met mn vader. Er is veel gebeurd in mijn jeugd wat op het randje was. Daarmee bedoel ik: geen duidelijke mishandeling, maar wel veel onvoorspelbaarheid/onveiligheid en ook emotionele verwaarlozing.
Ik heb hier in het verleden enkele keren met een therapeut over gesproken. Dit heeft me geholpen om te erkennen wat er is gebeurd, het gedrag van mijn vader te begrijpen en (deels?) te vergeven.
Ik kan goed begrijpen hoe zijn gedrag is ontstaan en ik zie dat hij op zijn manier zijn best doet (maar hier enorm in faalt).
Ik heb nog wel contact met hem, maar dit is de laatste jaren uitgegroeid naar een lage frequentie. We bellen en zien elkaar eens in de paar maanden. De ene keer is dat best gezellig even, de andere keer kost het me veel negatieve energie. In gesprekken is hij vooral aan het zenden en toont hij weinig interesse. Maar ik vind het vooral vervelend dat hij regelmatig zijn mening opdringt. Voor dat opdringen heb ik inmiddels wel een oplossing gevonden, ik praat vooral over koetjes en kalfjes en stuur het gesprek een andere kant op als dat nodig is.
Ik heb me natuurlijk wel eens afgevraagd of ik nog wel contact met hem wil, want wat brengt dit me nou eenmaal. Maar contact verbreken vind ik nogal een stap, dit zou ook voor veel strubbelingen in het contact met broertje/zusje/rest van de familie zorgen en dat is het me geloof ik niet waard.

Ik vind het prima zoals het contact nu is. Natuurlijk heb ik verdriet (gehad) dat er niet meer in zit, maar dit is wat het is en ik kan hier mee leven.
Alleen nu heeft mijn vader vorige week aangegeven dat hij vind dat we te weinig contact hebben. Vooral ingegeven door zijn nieuwe relatie (mijn moeder is 10 jaar geleden overleden), hij heeft letterlijk gezegd ‘zij vind dit en ik eigenlijk ook’. Ik heb zelf geen behoefte aan meer contact en wil dit naar hem uitspreken. Maar ik worstel met hoe ik dit ga verwoorden. Als ik dit zeg ben ik hem wel wat uitleg verschuldigt. Mijn vader gaat praten over gevoel het liefst uit de weg en reflectie staat niet in zijn woordenboek. Ik vind het moeilijk. Ik wil het niet te groot maken, maar ook eerlijk zijn over mijn behoefte.
Hebben jullie tips?
Alle reacties Link kopieren Quote
Zou een 'goh, pa, ik ben eigenlijk wel tevreden met hoe het nu gaat ' niet genoeg zijn?
Wat rot voor je, dat het niet is zoals je het graag had gewild.
Alle reacties Link kopieren Quote
"Goed plan, moeten we eens naar kijken". En dan ontwijken, want drukdrukdruk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Moeilijk hoor... Geen tips helaas maar wil je wel een hart onder de riem steken. Knap hoe je dingen verwerkt hebt en ondertussen nog contact hebt.
Alle reacties Link kopieren Quote
De tip van jufjoke vind ik erg goed. Kijken wat er volgt als je het globaal houdt.

De tip van parbleumondieu is een oneerlijke manier van omgaan met iemand. Dan zou je zelf gedrag gaan vertonen dat onzekerheid/onveiligheid triggert en richting emotionele verwaarlozing gaat. Dat moet je niet willen.

Ik zou zelf aangeven dat je het wel goed vindt zoals het nu gaat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pa, ik snap dat je partner hier van buitenaf naar kijkt en er misschien wat van vindt, maar voor mij is er meer context waardoor we op deze invulling van ons contact zijn uitgekomen. Ik denk dat dit voor ons uiteindelijk het beste werkt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarom zou hij meer willen eigenlijk? Enig idee?
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren Quote
Jufjoke schreef:
17-05-2024 22:03
Zou een 'goh, pa, ik ben eigenlijk wel tevreden met hoe het nu gaat ' niet genoeg zijn?
Wat rot voor je, dat het niet is zoals je het graag had gewild.
Dankjewel
Ik denk dat hij daar geen genoeg mee neemt, gaat vragen waarom niet
En ik vind ook wel dat ik hem enige uitleg moet geven als hij daar om vraagt. Ik weet niet zo goed waarom dat zo voor me voelt.
Alle reacties Link kopieren Quote
turquasi schreef:
17-05-2024 22:31
Waarom zou hij meer willen eigenlijk? Enig idee?
Wat anderen vinden/hoe het ‘hoort’ is voor hem erg belangrijk
Maar ik denk ook dat hij er zelf wel wat uithaalt, ik denk dat zijn leven leeg is, zonder echt contact met anderen (al weet hij niet beter), net met pensioen etc
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedankt trouwens voor de reacties tot nu toe. Ik vind het eigenlijk al een goed idee om het positief te verwoorden: ik het contact prima zo ipv ik heb geen behoefte aan meer contact, dat klinkt al anders
Alle reacties Link kopieren Quote
Vicky87nw schreef:
17-05-2024 22:44
Dankjewel
Ik denk dat hij daar geen genoeg mee neemt, gaat vragen waarom niet
En ik vind ook wel dat ik hem enige uitleg moet geven als hij daar om vraagt. Ik weet niet zo goed waarom dat zo voor me voelt.
Als hij om uitleg vraagt dan kan het zijn dat hij het oprecht jammer vindt dat het nu gaat zoals het nu gaat. Kan het zijn dat hij wel wil reflecteren maar nooit heeft geleerd hoe hij kan communiceren ?

De manier waarop hij reageert zegt iets. Als je niet weet wat het zegt kun je daar naar vragen.
En zelf kun je kiezen of je het kort en bondig houdt, oppervlakkig houdt of er uitgebreid over in gesprek gaat. Zodra je zelf weet wat je wil kom je wel op de woorden.
Alle reacties Link kopieren Quote
We hebben een heel andere voorgeschiedenis, maar ik heb ook geen goede band met mijn vader. Ik vind het contact en de frequentie ervan prima. Eens in de zoveel tijd vindt de vrouw van mijn vader dat het niet genoeg is en dat we daar wat aan moeten doen. Dus dan komt ie een keer langs op ‘zijn’ initiatief. En vervolgens zakt hij weer terug in het oude patroon. Wat ik dus prima vind.

Wat ik hiermee wil zeggen is vooral dat als je vader alleen meer contact wil omdat zijn partner dat een goed plan vindt, je nog maar moet zien wat er werkelijk van zijn kant gaat veranderen. Ik zou dus even afwachten voor je moeilijke gesprekken gaat voeren die misschien helemaal niet nodig zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vicky87nw schreef:
17-05-2024 22:53
Bedankt trouwens voor de reacties tot nu toe. Ik vind het eigenlijk al een goed idee om het positief te verwoorden: ik het contact prima zo ipv ik heb geen behoefte aan meer contact, dat klinkt al anders

Lijkt mij ook een goed idee; zeggen dat jij tevreden bent over de manier/frequentie zoals het nu loopt.
Verder luchtig over doen en eventuele initiatieven (die altijd af kunt wimpelen wegens 'druk' als hij echt vaak gaat aandringen) zoveel mogelijk bij hem neerleggen: "ja, is goed, bel maar als je wil afspreken".

Dan hoeft hij aan zijn vriendin ook niks 'moeilijks' uit te leggen (kans dat zij er flink op heeft zitten doorvragen?) en is voor de buitenwereld gewoon een 'normale' situatie.

Misschien belt hij dan in het begin een paar keer extra. Nou, dan ga je een keer en je zegt een keer af en dan zal het vanzelf wel weer minder worden. Meebuigen kost in dit soort gevallen vaak de minste energie en/of ellende. Qua gesprekken gewoon de koetjes/kafjes sfeer vast houden. je niet laten claimen voor feestdagen ("nee, ik kan niet, heb al een andere afspraak").

Mocht het echt vervelend worden en hij wil vaste afspraken zoals 'minimaal één keer per 2 weken' of zo, dan kan je altijd nog een serieus/moeilijk gesprek overwegen.
Voor nu vooral niet groter maken dan het is, beetje 'laten gebeuren' allemaal (als dat lukt) en vooralsnog proberen te vermijden dat je je echt uit moet spreken in de zin van "zie ik niet zitten, helemaal geen behoefte aan, wil ik niet, etc.)
Alle reacties Link kopieren Quote
Als ik dit zeg ben ik hem wel wat uitleg verschuldigt
Hier ben ik het niet per se mee eens.
Volgens mij heb jij niet echt de behoefte om dieper om dingen in te gaan. Ook daarin zou ik dan m'n grenzen bewaken.

Ik zit overigens enigzins in hetzelfde schuitje en dit is het advies wat vriendinnen mij herhaaldelijk geven. Soms is er zo lang en stelselmatig over je grenzen heen gegaan dat je niet meer kunt en wilt uitleggen. En dat is goed.
Alle reacties Link kopieren Quote
"Voor mij is het goed zo" lijkt mij een prima reactie en dat is toch ook al een antwoord op een evt. vraag, zou eigenlijk voldoende moeten zijn. Als hij door blijft vragen kan je ook nog toevoegen dat vaker contact (nu) niet in te passen is in je leven. Of dat het voor jou goed is zo en dat het je niet lukt om vaker te komen (dat dat dan vanwege de emotionele belasting is, hoeft hij niet te weten).
Alle reacties Link kopieren Quote
Gebruna schreef:
17-05-2024 23:45
Lijkt mij ook een goed idee; zeggen dat jij tevreden bent over de manier/frequentie zoals het nu loopt.
Verder luchtig over doen en eventuele initiatieven (die altijd af kunt wimpelen wegens 'druk' als hij echt vaak gaat aandringen) zoveel mogelijk bij hem neerleggen: "ja, is goed, bel maar als je wil afspreken".

Dan hoeft hij aan zijn vriendin ook niks 'moeilijks' uit te leggen (kans dat zij er flink op heeft zitten doorvragen?) en is voor de buitenwereld gewoon een 'normale' situatie.

Misschien belt hij dan in het begin een paar keer extra. Nou, dan ga je een keer en je zegt een keer af en dan zal het vanzelf wel weer minder worden. Meebuigen kost in dit soort gevallen vaak de minste energie en/of ellende. Qua gesprekken gewoon de koetjes/kafjes sfeer vast houden. je niet laten claimen voor feestdagen ("nee, ik kan niet, heb al een andere afspraak").

Mocht het echt vervelend worden en hij wil vaste afspraken zoals 'minimaal één keer per 2 weken' of zo, dan kan je altijd nog een serieus/moeilijk gesprek overwegen.
Voor nu vooral niet groter maken dan het is, beetje 'laten gebeuren' allemaal (als dat lukt) en vooralsnog proberen te vermijden dat je je echt uit moet spreken in de zin van "zie ik niet zitten, helemaal geen behoefte aan, wil ik niet, etc.)
Dit zal per persoon vast verschillen, maar mij zou dat teveel extra stress geven (gepieker, hoe moet ik afzeggen, wat zeg ik dan, moet ik daarover weer contact hebben) en het/de ouder weer veel teveel ruimte in mijn leven krijgen.
Alle reacties Link kopieren Quote
"Ik vind het prima zo."

Bij vervolgvragen waarom, hoezo:
"Ja ik vind het prima zo, omdat ik het zo gewoon prima vind."

Bij nog meer vervolgvragen over waarom je niet meer wilt:
"Omdat ik het prima vind zo."

Bij nog meer vervolgvragen over of je dan niet iets mist ofzo:
"Nee, voor mij is het prima zo."
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou het eerlijk gezegd heel kort en bondig houden en geen uitleg geven.

Aangeven dat je het contact en de frequentie goed vindt zo, dat je zijn behoefte niet deelt.

En verder wat Wandelust zegt.

Jij bepaalt niet zijn vriendin. Ik zou geen uitleg geven, want daarmee zoek je zijn goedkeuring en die heb je niet nodig. Jij zegt dat hij er geen genoegen mee neemt. JIj bent een volwassen vrouw en je vader heeft helemaal geen macht meer over je. Als hij het niet accepteert dan maar geen contact. Je bent hem niets verschuldigd.
pekka123 wijzigde dit bericht op 18-05-2024 08:01
38.88% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
parbleumondieu schreef:
17-05-2024 22:17
"Goed plan, moeten we eens naar kijken". En dan ontwijken, want drukdrukdruk.
Dit. En ik denk in dit soort gevallen: 'ik wacht het feest dat jij de komende maanden gaat organiseren om mij weer welkom in je leven te heten rustig af'.

En mocht die vriendin van vader wel ineens allerlei iniatieven hebben dan zie quote.
Mijn ervaring is dat dit al is getackeld als je het iniatief daar laat. Zo iemand heeft een soortgelijke relatie gezien en wil zonder het werk dat jij in je eentje die relatie voor hen optuigt met alleen de leuke dingen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vermoed dat wanneer je een smoes verzint hij toch mogelijk zal aandringen en dan moet je misschien meerdere keren nee zeggen, terwijl eenmaal aangeven dat jij het prima vindt zo eigenlijk voldoende is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Met elke verklaring die jij geeft, schiet je hem meteen in zijn wiek. Hij zal tegengas geven, ontkennen, jou de schuld geven, wat bij jou weer de boel emotioneel overhoop haalt.

Dus als er wel een verklaring gevraagd wordt waarom je niet meer contact wil, hou het zo algemeen mogelijk. Zoiets als 'gezien het verleden, is deze frequentie wat mij nu het beste past.'

Laat in het midden welk verleden.

Hou voet bij stuk. Laat je niet verleiden tot uitleg. Ik weet niet of je nog hoopt op erkenning of gelijk krijgen, maar die krijg je niet van hem en niet van zijn partner.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vicky87nw schreef:
17-05-2024 22:44
Dankjewel
Ik denk dat hij daar geen genoeg mee neemt, gaat vragen waarom niet
En ik vind ook wel dat ik hem enige uitleg moet geven als hij daar om vraagt. Ik weet niet zo goed waarom dat zo voor me voelt.
Hij zal niet snel vragen waarom niet, omdat jij geen nee hebt gezegd. In plaats daarvan heb je gezegd dat je tevreden bent met hoe het nu is. Zie je het verschil in formulering?
Waarom vind je dat er per se meer toelichting nodig is?
Alle reacties Link kopieren Quote
Gezien het verleden zou ik ook niet zeggen, want daar heeft hij een ander beeld van dan zij. Dat gaat een preek opleveren. Ik vind het goed zo, dit is het (en anders niet) en dan is er al meer dan genoeg gezegd.
pekka123 wijzigde dit bericht op 18-05-2024 08:07
0.47% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Lorem_Ipsum schreef:
17-05-2024 22:28
Pa, ik snap dat je partner hier van buitenaf naar kijkt en er misschien wat van vindt, maar voor mij is er meer context waardoor we op deze invulling van ons contact zijn uitgekomen. Ik denk dat dit voor ons uiteindelijk het beste werkt.
Vragen om gezeik dit. Zou ik niet doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
parbleumondieu schreef:
17-05-2024 22:17
"Goed plan, moeten we eens naar kijken". En dan ontwijken, want drukdrukdruk.
Dit zou ik doen.
Gewoon regelmatig te druk zijn.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven