Waarom hoor je hier niks over en wel over George Floyd?

27-04-2024 22:04 44 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
https://www.youtube.com/watch?v=FgWbu_M23eo

Een paar dagen geleden las ik dit artikel , deze video, en ik werd er verdrietig en woedend van.
Maar waarom gaan we nu niet massaal de straat op om te strijden tegen politiegeweld vanuit Amerika?

Waarom krijgt dit geen aandacht?

Ik word hier ongelooflijk verdrietig en woedend van.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je vraagt waarom het geen aandacht krijgt, maar je verwijst naar een nieuwsbericht.

Amerikaans politiegeweld is een Amerikaans probleem. Daar hebben wij in Nederland bijzonder weinig mee te maken en ook weinig invloed op. Dus ik vind het helemaal niet raar dat mensen hier niet de straat voor op gaan. Hoe zie jij het effect van demonstraties hier voor je?
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk omdat Floyd gewoon een straatverkoper was van losse sigaretten die zijn baan als chauffeur was kwijtgeraakt door de coronapandemie. Floyd was ook een ‘anti-geweld’ voorstander bij zijn lokale kerk. Hij stond niet bekend als gewelddadig of vervelend.

Dat is anders dan iemand die net is vrijgelaten na een gevangenisstraf van 24 jaar en zijn vrijlatingsvoorwaarden heeft geschonden (en al werd gezocht daarvoor) en voor wie derden de politie hebben gebeld omdat hij anderen lastig viel en zich verzette tegen aanhouding. Dan ben je niet zo’n ‘poster child’ van zinloos geweld als dat George Floyd was.

Alhoewel ik het ontiegelijk onrechtvaardig en onjuist vond wat met George Floyd is gebeurd, ga ik niet in Nederland de straat op voor iets dat aan de andere kant van de wereld is gebeurd. Wat moet de Nederlandse politiek en veiligheidsdriehoek daarmee? Meer dan ‘Wat verschrikkelijk’ komt er toch niet en meer kunnen ze ook niet doen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
lemoos2 schreef:
27-04-2024 22:22
Ik denk omdat Floyd gewoon een straatverkoper was van losse sigaretten die zijn baan als chauffeur was kwijtgeraakt door de coronapandemie. Floyd was ook een ‘anti-geweld’ voorstander bij zijn lokale kerk. Hij stond niet bekend als gewelddadig of vervelend.

Dat is anders dan iemand die net is vrijgelaten na een gevangenisstraf van 24 jaar en zijn vrijlatingsvoorwaarden heeft geschonden (en al werd gezocht daarvoor) en voor wie derden de politie hebben gebeld omdat hij anderen lastig viel en zich verzette tegen aanhouding. Dan ben je niet zo’n ‘poster child’ van zinloos geweld als dat George Floyd was.

Alhoewel ik het ontiegelijk onrechtvaardig en onjuist vond wat met George Floyd is gebeurd, ga ik niet in Nederland de straat op voor iets dat aan de andere kant van de wereld is gebeurd. Wat moet de Nederlandse politiek en veiligheidsdriehoek daarmee? Meer dan ‘Wat verschrikkelijk’ komt er toch niet en meer kunnen ze ook niet doen.

De overeenkomst is, dat ze allebei al waren aangehouden en overleden zijn door politiegeweld. Door agenten die hun het ademen beletten.
Ook al was dit de allergrootste crimineel ter wereld, hij was al aangehouden en geboeid. Deze man is overleden doordat een agent zijn knie op de rug van deze man zette. Exact hetzelfde als bij George Floyd.

Tyche, als we alleen maar dingen mogen bespreken waar wij iets aan kunnen veranderen, zijn we heel snel klaar.
Aan de oorlog in Oekraine en Palestina kunnen wij niks veranderen, toch wordt dat al maandenlang, jarenlang besproken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Een uitleg over Amerikaanse politie, vanuit het oogpunt vanuit Europese politie:

https://www.youtube.com/watch?v=V83mytQX37A

een agent in Amerika krijgt 647 uur training en mag dan zwaar bewapend de straat op, om een voorbeeld te noemen uit het filmpje.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Aprilsister schreef:
27-04-2024 22:33
De overeenkomst is, dat ze allebei al waren aangehouden en overleden zijn door politiegeweld. Door agenten die hun het ademen beletten.
Ook al was dit de allergrootste crimineel ter wereld, hij was al aangehouden en geboeid. Deze man is overleden doordat een agent zijn knie op de rug van deze man zette. Exact hetzelfde als bij George Floyd.

Tyche, als we alleen maar dingen mogen bespreken waar wij iets aan kunnen veranderen, zijn we heel snel klaar.
Aan de oorlog in Oekraine en Palestina kunnen wij niks veranderen, toch wordt dat al maandenlang, jarenlang besproken.
Dat weet ik. Maar jij vroeg je af waarom er geen massale internationale verontwaardiging ontstond over deze man en wel over George Floyd. Meer dan zeggen ‘de dood is wel een erg hoge straf’ voor het vergrijp en ‘in Amerika is het echt bizar gesteld’ komen mensen niet.

Idem met vlaggenwappers in de UvA die ‘Free Palestine’ scanderen. Alsof er ook maar één Israëlische politicus het aan zijn/haar reet kan roesten met welke positieneming een woordvoerder van de UvA mee naar buiten komt.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
lemoos2 schreef:
27-04-2024 22:40
Dat weet ik. Maar jij vroeg je af waarom er geen massale internationale verontwaardiging ontstond over deze man en wel over George Floyd. Meer dan zeggen ‘de dood is wel een erg hoge straf’ voor het vergrijp en ‘in Amerika is het echt bizar gesteld’ komen mensen niet.

Idem met vlaggenwappers in de UvA die ‘Free Palestine’ scanderen. Alsof er ook maar één Israëlische politicus het aan zijn/haar reet kan roesten met welke positieneming een woordvoerder van de UvA mee naar buiten komt.


Natuurlijk boeit het dictators niks dat wij tegen oorlogen zijn, dat snap ik ook ,dat ben ik met je eens. Natuurlijk boeit het racistische agenten in Amerika niks dat wij verontwaardigd, woedend en verdrietig zijn over racistisch politiegeweld. Maar wat moeten wij dan doen?
Niks doen voelt ook niet goed. Zijn we inmiddels murw geworden voor dit soort berichten?
Ik word er moedeloos van.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is ook heel verdrietig. Je kunt er alleen niks aan doen. Je kunt wel zorgen dat je hier, in je eigen omgeving, met je eigen (stem)gedrag je inzet voor rechtvaardigheid en gelijkwaardigheid.
Iets doen om je eigen gevoel te sussen is ook niet helpend; soms is er echt gewoon niets wat jij kunt doen. Dit is iets dat Amerikaanse burgers en politici met elkaar moeten uitzoeken. Het is anders als de Amerikaanse regering dit geweld toestaat of goedkeurt; dan zou je bij onze eigen regering kunnen laten weten dat we wat jou betreft met zo'n regime geen hechte band zouden moeten hebben.

En de vergelijking met bv Palestina is niet hetzelfde, want daar is Nederland wel bij betrokken. Dus dan is je stem laten horen gericht aan mensen die daadwerkelijk keuzes maken over wie ze steunen en op welke manier.

Er is oneindig veel meer aan hand in de wereld dan je weet. Het is onmogelijk voor nieuwsorganisaties om alles te verslaan en voor ons als burgers om alles bij te houden, laat staan dat je je overal bij betrokken voelt.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren Quote
Aprilsister schreef:
27-04-2024 22:58
Natuurlijk boeit het dictators niks dat wij tegen oorlogen zijn, dat snap ik ook ,dat ben ik met je eens. Natuurlijk boeit het racistische agenten in Amerika niks dat wij verontwaardigd, woedend en verdrietig zijn over racistisch politiegeweld. Maar wat moeten wij dan doen?
Niks doen voelt ook niet goed. Zijn we inmiddels murw geworden voor dit soort berichten?
Ik word er moedeloos van.
Organiseer dan zelf een demonstratie.

De 'wij'- bak ook nog even erin.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Vraag is natuurlijk waarom het jou zo raakt.

Waarom uitgerekend dit voorbeeld en niet al die miljoenen anderen die zinloos omkomen in de wereld.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Aprilsister schreef:
27-04-2024 22:58
Maar wat moeten wij dan doen?
Niks doen voelt ook niet goed. Zijn we inmiddels murw geworden voor dit soort berichten?
Ik word er moedeloos van.
Er zit altijd pijn achter de reden dat mensen gewelddadig reageren en handelen. Het is vreselijk en heel erg en het kan nooit goed gepraat worden maar geweld kan alleen maar ontstaan omdat die persoon zelf veel pijn, angst, trauma en verdriet heeft meegemaakt.
Het is een herhaling op een herhaling.
Ik denk dat je het meeste kunt bijdragen door je bewust te worden hoe je direkte omgeving is.
En het begrip dat onrecht-geweld alleen maar gebeurt omdat de dader ook zeer waarschijnlijk een slachtoffer was.
En alles valt samen met hoe een samenleving is en hoe een opvoeding is als kind.
Je hebt alleen maar grip op je eigen gedrag en begrip van dingen. Dat kun je veranderen en op die manier krijg je verandering
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
28-04-2024 04:35
Vraag is natuurlijk waarom het jou zo raakt.

Waarom uitgerekend dit voorbeeld en niet al die miljoenen anderen die zinloos omkomen in de wereld.
Ik begrijp het ook niet zo goed. Wereldwijd komen er dagelijks veel mensen om het leven op een vreselijke manier. Moord, politiegeweld, kindermisbruik, drugsgeweld, noem maar op. Waarom raak je hier zo overstuur van?
Ik zie geen enkele reden om hier de straat op te gaan omdat er in Amerika iemand om het leven komt door zinloos geweld.
Moet ik ook dagelijks een stille toch houden voor alle dieren die omkomen in het slachthuis? Alle dieren die bijvangst zijn van de visserij? Als je je alle leed aantrekt wat er is in de wereld kan je nooit meer slapen.

De enige reden dat mensen zich druk maakten om George Floyd is omdat alles gefilmd moet worden tegenwoordig dus we hadden live beeld van hoe hij stikte ( niet dat ik dat filmpje ooit gezien heb, daar pas ik voor ). Kijk die filmpjes gewoon niet als je er zo mee zit.
Power is always dangerous. It attracts the worst and corrupts the best.
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
28-04-2024 04:35
Vraag is natuurlijk waarom het jou zo raakt.

Waarom uitgerekend dit voorbeeld en niet al die miljoenen anderen die zinloos omkomen in de wereld.
Dit ja. Er is zoveel lijden, geweld, honger en dood op de wereld. Waarom specifiek hier de straat voor op, en niet voor bijvoorbeeld de slachtoffers in Soedan, Jemen of onder de Oeigoeren in China?
Maar dat vraag ik me eerlijk gezegd ook steeds af bij de Gaza demonstraties.
Alle reacties Link kopieren Quote
Aprilsister schreef:
27-04-2024 22:58
Natuurlijk boeit het dictators niks dat wij tegen oorlogen zijn, dat snap ik ook ,dat ben ik met je eens. Natuurlijk boeit het racistische agenten in Amerika niks dat wij verontwaardigd, woedend en verdrietig zijn over racistisch politiegeweld. Maar wat moeten wij dan doen?
Niks doen voelt ook niet goed. Zijn we inmiddels murw geworden voor dit soort berichten?
Ik word er moedeloos van.
Murw vind ik niet het goede woord. Maar ik kan mij niet het leed van de hele wereld aantrekken. Dit is zo’n ver van mijn bed show dat ik absoluut niet de behoefte voel hiervoor de straat op te gaan, ook lig ik er niet wakker van. Er zijn zat zaken dichterbij die ik belangrijker vind. Ik zie ook niet in wat het voor verschil zal maken als in Nederland mensen hiertegen demonstreren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Aprilsister schreef:
27-04-2024 22:04
Maar waarom gaan we nu niet massaal de straat op om te strijden tegen politiegeweld vanuit Amerika?
Als je wil helpen kan je denk ik beter middelen daarheen sturen dan hier de straat op gaan. Voor korte termijn meer geld voor politie en lobby voor een meer degelijke* politieopleiding. Voor langere termijn voor levenskwaliteit van de lokale gemeenschap. Bijvoorbeeld voorziening in levensonderhoud en scholing.
Vast een druppel op een gloeiende plaat maar hier demonstreren heeft minder zin.
En als andere mensen net zo geïnteresseerd zijn als jij kan je veel druppels maken vanuit hier.

*langer, misschien met meer aandacht voor specifieke punten, jouw lobby.
Alle reacties Link kopieren Quote
Miss_Edwards schreef:
28-04-2024 07:56
Ik begrijp het ook niet zo goed. Wereldwijd komen er dagelijks veel mensen om het leven op een vreselijke manier. Moord, politiegeweld, kindermisbruik, drugsgeweld, noem maar op. Waarom raak je hier zo overstuur van?
Ik zie geen enkele reden om hier de straat op te gaan omdat er in Amerika iemand om het leven komt door zinloos geweld.
Moet ik ook dagelijks een stille toch houden voor alle dieren die omkomen in het slachthuis? Alle dieren die bijvangst zijn van de visserij? Als je je alle leed aantrekt wat er is in de wereld kan je nooit meer slapen.

De enige reden dat mensen zich druk maakten om George Floyd is omdat alles gefilmd moet worden tegenwoordig dus we hadden live beeld van hoe hij stikte ( niet dat ik dat filmpje ooit gezien heb, daar pas ik voor ). Kijk die filmpjes gewoon niet als je er zo mee zit.

Maar dit is ook gefilmd. Weliswaar minder duidelijk, maar het is wel gefilmd. En het is natuurlijk gefilmd door de bodycamera.

En nee, ik kan me ook niet al het leed van de wereld aantrekken, maar deze situatie en de situatie met George Floyd zijn twee gelijkwaardige situaties en van de een hoor je niks en bij de ander gingen mensen massaal de straat op om hun stem te laten horen. Dat verbaast me.
Daar wilde ik graag andere meningen over horen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Aprilsister schreef:
28-04-2024 11:45
Maar dit is ook gefilmd. Weliswaar minder duidelijk, maar het is wel gefilmd. En het is natuurlijk gefilmd door de bodycamera.

En nee, ik kan me ook niet al het leed van de wereld aantrekken, maar deze situatie en de situatie met George Floyd zijn twee gelijkwaardige situaties en van de een hoor je niks en bij de ander gingen mensen massaal de straat op om hun stem te laten horen. Dat verbaast me.
Daar wilde ik graag andere meningen over horen.
George Floyd was de uitzondering. Een toevallige samenloop waardoor een incident met politiegeweld in een keer leidt tot een grote golf aan protest. Er wonen ruim 300 miljoen mensen in de VS en politiegeweld lijkt een vrij structureel probleem, niet ieder incident leidt tot verontwaardiging. Wat verder lijkt te spelen is dat de politie ervan uit moet gaan dat iedereen gewapend kan zijn waardoor ook dingen als verkeerscontroles al meteen heel beladen zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
madamzonderm schreef:
28-04-2024 09:53
Als je wil helpen kan je denk ik beter middelen daarheen sturen dan hier de straat op gaan. Voor korte termijn meer geld voor politie en lobby voor een meer degelijke* politieopleiding. Voor langere termijn voor levenskwaliteit van de lokale gemeenschap. Bijvoorbeeld voorziening in levensonderhoud en scholing.
Vast een druppel op een gloeiende plaat maar hier demonstreren heeft minder zin.
En als andere mensen net zo geïnteresseerd zijn als jij kan je veel druppels maken vanuit hier.

*langer, misschien met meer aandacht voor specifieke punten, jouw lobby.

Alles is een druppel op de gloeiende plaat. Maar inderdaad, vele druppels maken wel dat het vuur kan doven.

De ene persoon besteedt hier aandacht aan, de ander vindt iets anders belangrijk. Ik vind dit belangrijk, omdat het me persoonlijk raakt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lucas1991 schreef:
28-04-2024 11:55
George Floyd was de uitzondering. Een toevallige samenloop waardoor een incident met politiegeweld in een keer leidt tot een grote golf aan protest. Er wonen ruim 300 miljoen mensen in de VS en politiegeweld lijkt een vrij structureel probleem, niet ieder incident leidt tot verontwaardiging. Wat verder lijkt te spelen is dat de politie ervan uit moet gaan dat iedereen gewapend kan zijn waardoor ook dingen als verkeerscontroles al meteen heel beladen zijn.

Dat is natuurlijk bullshit, het ging om het onderliggende racisme.

Uit een uitgebreid onderzoek naar de gewelddadige dood van George Floyd in 2020, blijkt dat er al ten minste tien jaar sprake is van racisme bij het politiekorps van de Amerikaanse stad Minneapolis.

Agenten van het korps arresteren zwarte mensen vaker dan witte mensen, gebruiken meer geweld tegen hen, fouilleren hen vaker en racistisch taalgebruik wordt als normaal gezien, schrijven onderzoekers in een rapport van het bureau voor Mensenrechten van de staat Minnesota.
https://nos.nl/l/2426823

Edit: oh, ik zie dat die Lucas een perma heeft ivm trollen...
Alle reacties Link kopieren Quote
Aprilsister schreef:
28-04-2024 11:45
Maar dit is ook gefilmd. Weliswaar minder duidelijk, maar het is wel gefilmd. En het is natuurlijk gefilmd door de bodycamera.

En nee, ik kan me ook niet al het leed van de wereld aantrekken, maar deze situatie en de situatie met George Floyd zijn twee gelijkwaardige situaties en van de een hoor je niks en bij de ander gingen mensen massaal de straat op om hun stem te laten horen. Dat verbaast me.
Daar wilde ik graag andere meningen over horen.
Maar het antwoord gaf Lemoos al heel duidelijk.
Bij George Floyd denkt men 'dit had ik kunnen zijn' en bij de crimineel die jij bedoelt, niet.
En in de VS is de kans groot dat een burger (legaal) een wapen draagt, dus de behandeling van een gezochte gevangene gaat daar ietsje anders.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als ik het topic zo lees kan ik er weinig meer aan toevoegen.

Het belangrijkste is volgens mij dat het Amerikaanse mensen van kleur niet zozeer om George Floyd zelf ging, maar dat het de bekende "druppel" was die de emmer over deed lopen. Er is al decennia een lijn gaande waarbij ze gemiddeld veel vaker slachtoffer zijn van politiecontroles en politiegeweld, dat doorgaans ook nog eens onder het tapijt wordt geschoven door collega's en een zeer activistische politievakbond. Ze komen niet zozeer op voor Floyd maar om hun eigen rechten. Het is amper voor te stellen, maar hoe zou je jezelf voelen als je wist dat je alleen vanwege je huidskleur een flink hogere kans had een doelwit te worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
toulouse_74 schreef:
28-04-2024 14:33
Maar het antwoord gaf Lemoos al heel duidelijk.
Bij George Floyd denkt men 'dit had ik kunnen zijn' en bij de crimineel die jij bedoelt, niet.
En in de VS is de kans groot dat een burger (legaal) een wapen draagt, dus de behandeling van een gezochte gevangene gaat daar ietsje anders.

Ja, daar heb je gelijk in.
Alle reacties Link kopieren Quote
Champoo schreef:
28-04-2024 14:49
Als ik het topic zo lees kan ik er weinig meer aan toevoegen.

Het belangrijkste is volgens mij dat het Amerikaanse mensen van kleur niet zozeer om George Floyd zelf ging, maar dat het de bekende "druppel" was die de emmer over deed lopen. Er is al decennia een lijn gaande waarbij ze gemiddeld veel vaker slachtoffer zijn van politiecontroles en politiegeweld, dat doorgaans ook nog eens onder het tapijt wordt geschoven door collega's en een zeer activistische politievakbond. Ze komen niet zozeer op voor Floyd maar om hun eigen rechten. Het is amper voor te stellen, maar hoe zou je jezelf voelen als je wist dat je alleen vanwege je huidskleur een flink hogere kans had een doelwit te worden.
Dat kan ik me inderdaad niet voorstellen, het is verschrikkelijk dat je altijd op je hoede moet zijn voor een autoriteit die het juist voor je zou moeten opnemen.
Ik hoop heel erg dat deze agenten hard worden gestraft.
Alle reacties Link kopieren Quote
Trek jij je ook al het andere leed in de wereld aan?

Het is onmogelijk om alle leed te benoemen en op je schouders te dragen.

Dat neemt niet weg dat ik het erg vind.
Maar ik leef wel mijn leven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is eigenlijk eerder vreemd dat de protesten tegen het politiegeweld bij George Floyd wel verder gingen dan lokaal denk ik. Er is zoveel ellende in de wereld dat iedereen haar hele leven kan protesteren als ze wil.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven