Tegen overspannen aan

01-04-2024 07:17 668 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Sinds een week of 2 heb ik het gevoel weer: eigenlijk wil een paar dagen alleen maar slapen/in bed liggen en verder niks. Afgelopen jaar is dat al een paar keer geweest. Het is ook een jaar geweest met constant iets: zelf eerst nieuwe baan, daarna meteen sudden deafness gehad, man 3 maanden ziek waardoor hij de hele dag op bed lag en toen meteen daarma ik een operatie. Alles leek voorbij maar nu kwakkelt mijn vader (70) met zijn gezondheid waardoor opa/oma eigenlijk niet goed kunnen oppassen (1x in de week) en moet ik daar soms meer naar het ziekenhuis.

Ondertussen heb ik een fulltime baan, 2 kinderen van 4 en 2 en draai ik maandag t/m woensdag alleen omdat man ver weg zit voor een opdracht. Deze week t/m donderdag vanwege Pasen, ik zie er deze week enorm tegen op en wil eigenlijk alleen maar slapen en even niks. Over 3 weken ga ik een lang weekend weg met een vriendin en ben aan het aftellen daar naar toe.

Herkenbaar voor anderen en hoe pakken jullie het aan?
Alle reacties Link kopieren Quote
In deze situatie zou ik me ziek melden of vrij vragen en even rust pakken. Als je door blijft denderen en in een burnout beland ben je langer afwezig.
Alle reacties Link kopieren Quote
"Dubbelzorg". Zou dat een goed woord kunnen zijn? Zowel zorg voor kleine kinderen als voor ouders of grootouders wiens gezondheid achteruit gaat.
Erg vermoeiend dus ik snap die stress wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat het veel belangrijker is om samen met je man keuzes te gaan maken, want dit los je niet op met elk kwartaal een paar dagen in bed liggen. Je bent chronisch overbelast en dat gaat zich wreken.

Het enige wat helpt is als gezin andere keuzes maken en de gevolgen van hetgeen op je pad is accepteren en er naar handelen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mangogo schreef:
01-04-2024 07:23
In deze situatie zou ik me ziek melden of vrij vragen en even rust pakken. Als je door blijft denderen en in een burnout beland ben je langer afwezig.
Of in gesprek met je leidinggevende, uitleggen wat er aan de hand is en overleggen wat er mogelijk is qua verlof opnemen.

En daarna meteen kijken hoe jullie het leven structureel anders kunnen inrichten, als dit niet de eerste keer is dat je hier last van hebt. Sterkte to!
Alle reacties Link kopieren Quote
Pekka123 schreef:
01-04-2024 08:20
Het enige wat helpt is als gezin andere keuzes maken en de gevolgen van hetgeen op je pad is accepteren en er naar handelen.
Man en je ouders. Eventuele broers/zussen. Gewoon je hele systeem. Want dit is inderdaad veel en even een time-out om daarna op dezelfde voet door te gaan is nog steeds de weg naar omvallen. Je doet er alleen langer over en dat maakt het niet beter.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ziekmelden of een time-out lost ook structureel niets op. Ik snap niet hoe je met twee kinderen onder de 5, eigen aandoeningen en mantelzorg beiden voltijd kunt werken. Dat kan gewoon niet. In feite heb je het hier ook niet over een eigen aandoening of ziekte, maar over een verstoorde werkprivébalans door gekozen omstandigheden (kleine kinderen) en nu zieke familieleden. Dit gaat niet over de ziekte van jezelf, het gaat over het maken van verkeerde keuzes en dat los je niet op met ziekmelden of een time-out.

Ik zou in overleg met de werkgever even wat zorgverlof opnemen in relatie tot je vader. Daarnaast zou ik met je man bespreken hoe en wie minder gaat werken om de druk van je gezin af te halen. Het beste zou zijn om beide 4 dagen te werken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pekka123 schreef:
01-04-2024 08:20
Ik denk dat het veel belangrijker is om samen met je man keuzes te gaan maken, want dit los je niet op met elk kwartaal een paar dagen in bed liggen. Je bent chronisch overbelast en dat gaat zich wreken.

Het enige wat helpt is als gezin andere keuzes maken en de gevolgen van hetgeen op je pad is accepteren en er naar handelen.

Dit!
Makkelijker gezegd dan gedaan. Eerste stap is misschien ook opa en oma niet meer laten oppassen. Regel iets professionelers dat altijd doorgaat. Is een zorg minder voor jullie als ouders maar ook voor de oudjes die zich ongetwijfeld schuldig voelen dat het niet goed gaat. Hebben jij of man nog recht op ouderschapsverlof? Daarmee kun je ook redelijk direct je werkweek wat inkorten.

Veel sterkte gewenst.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ondertussen heb ik een fulltime baan, 2 kinderen van 4 en 2 en draai ik maandag t/m woensdag alleen omdat man ver weg zit voor een opdracht. Deze week t/m donderdag vanwege Pasen, ik zie er deze week enorm tegen op en wil eigenlijk alleen maar slapen en even niks.

Nou, ik zie wel ruimte hoor. Mensen hebben niet voor niets recht op ouderschapsverlof hè? Jij werkt FT, man ook? En man ook nog leuk lekker 3 dagen per week weg voor z'n opdracht. Waarom? Serieus: waarom? Waarom doen jullie dit, waarom maken jullie deze keuzes?

Ik zou vandaag maar eens heel goed na gaan denken en samen om tafel want dit werkt natuurlijk niet zo. Je kunt alles wel willen en alles tegelijk ook nog eens, maar ergens zit natuurlijk een breekpunt. Lijkt mij verstandig als jullie gaan beseffen dat er een grens zit aan jullie kunnen en aan wat gezond is.

Ga beter voor jezelf zorgen.
s-groot wijzigde dit bericht op 01-04-2024 08:54
1.73% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij zijn niet chronisch ziek en in feite gezond, dit was helaas pech van veel incidentele dingen. Verlof of ouderschapsverlof helpt helaas niet qua werk: uren gaan wel omlaag maar de taken stapelen zich dan op vanwege de aard van werk. Ik heb intern gesolliciteerd op een functie lager, maar dat ziet men niet zitten helaas.

Zijn idd aan het kijken naar extra opvang voor de dag van mijn ouders, maar met de wachtlijsten op het kdv en BSO is dat niet meteen mogelijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
S-Groot schreef:
01-04-2024 08:53
Nou, ik zie wel ruimte hoor. Mensen hebben niet voor niets recht op ouderschapsverlof hè? Jij werkt FT, man ook? En man ook nog leuk lekker 3 dagen per week weg voor z'n opdracht. Waarom? Serieus: waarom? Waarom doen jullie dit, waarom maken jullie deze keuzes?

Ik zou vandaag maar eens heel goed na gaan denken en samen om tafel want dit werkt natuurlijk niet zo. Je kunt alles wel willen en alles tegelijk ook nog eens, maar ergens zit natuurlijk een breekpunt. Lijkt mij verstandig als jullie gaan beseffen dat er een grens zit aan jullie kunnen en aan wat gezond is.

Ga beter voor jezelf zorgen.
Omdat we beiden ons werk heel leuk vinden. Daarnaast heb ik al 2x intern gesolliciteerd op een functie lager maar dat ziet men niet zitten ivm gebrek aan uitdaging en men wil dat ik over 2 jaar doorstroom naar andere functie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zwaluw1984 schreef:
01-04-2024 08:53
Wij zijn niet chronisch ziek en in feite gezond, dit was helaas pech van veel incidentele dingen. Verlof of ouderschapsverlof helpt helaas niet qua werk: uren gaan wel omlaag maar de taken stapelen zich dan op vanwege de aard van werk. Ik heb intern gesolliciteerd op een functie lager, maar dat ziet men niet zitten helaas.

Zijn idd aan het kijken naar extra opvang voor de dag van mijn ouders, maar met de wachtlijsten op het kdv en BSO is dat niet meteen mogelijk.

Dat is natuurlijk niet hoe het hoort. Als je minder mag werken moet je werkload natuurlijk ook omlaag. Je kunt niet in 32 uur voor 40 uur werk produceren. Vreemd dat werkgever dat laat gebeuren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zwaluw1984 schreef:
01-04-2024 08:55
Omdat we beiden ons werk heel leuk vinden. Daarnaast heb ik al 2x intern gesolliciteerd op een functie lager maar dat ziet men niet zitten ivm gebrek aan uitdaging en men wil dat ik over 2 jaar doorstroom naar andere functie.

Ja hartstikke leuk, maar beseffen dat je niet altijd alles kan hebben zou wel zo gezond zijn. Chronische overbelasting is toch wel beetje jammer, toch? Straks lig je eruit met een burn out en dat kan zomaar een jaar duren (en blijvende schade opleveren, ook best wel jammer). En waarom laat je je zo leiden door wat 'men' wil?

Nou ja, in werk is bij jullie beide dus niets mogelijk. Dan zou ik maar eens gaan kijken naar een nanny, want ergens moet er ruimte komen dus als dat niet aan de kant van het werk is dan moet het aan de kant van de kinderen.
Alle reacties Link kopieren Quote
S-Groot schreef:
01-04-2024 09:01
Ja hartstikke leuk, maar beseffen dat je niet altijd alles kan hebben zou wel zo gezond zijn. Chronische overbelasting is toch wel beetje jammer, toch? Straks lig je eruit met een burn out en dat kan zomaar een jaar duren (en blijvende schade opleveren, ook best wel jammer). En waarom laat je je zo leiden door wat 'men' wil?

Nou ja, in werk is bij jullie beide dus niets mogelijk. Dan zou ik maar eens gaan kijken naar een nanny, want ergens moet er ruimte komen dus als dat niet aan de kant van het werk is dan moet het aan de kant van de kinderen.
Wel mogelijk, maar ik heb niet binnen een maand een andere baan. Als je 2 schalen lager solliciteert moet je een verhaal hebben en dan durft en het vaak nog niet aan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kaarsjevoordesfeer schreef:
01-04-2024 08:59
Dat is natuurlijk niet hoe het hoort. Als je minder mag werken moet je werkload natuurlijk ook omlaag. Je kunt niet in 32 uur voor 40 uur werk produceren. Vreemd dat werkgever dat laat gebeuren.
Beiden een management baan dat laat zich niet zomaar schalen helaas.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn baas, MT niveau, werkt gewoon 32 uur. Dat kan bij jou dus vast ook wel. Neem die woensdagen vrij.
Plus je ouders: met 70 redden die zich vast zelf wel als je het uitlegt. Je man: die zal wel niet minder kunnen (tja, eigenlijk willen hè….) dus uitbesteden van gehele huishouden inclusief koken zodat de tijd die jij over hebt in jou en je kinderen gaat zitten.
Oppasprobleem: met geld is veel te koop, ook een oppas.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sudden deafness kan stress gerelateerd zijn, misschien is dit niet de baan om met kleine kinderen, een man die 50% van de week weg is en een zieke ouder te combineren. Je doet alsof niets kan, maar een baan is maar een baan. Er zijn zoveel banen. Je zit niet echt vast, je denkt alleen dat je vast zit.

Je lichaam en geest geven aan dat dit niet kan, straks schakelt de boel echt uit en kan je maanden niets meer.

Of je neemt een werkster en3, 4 of 5 dagen een au pair: als daar niet goed genoeg voor verdient met een management baan: dan is die baan ook het aftakelen van je energie en gezondheid niet waard.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kaarsjevoordesfeer schreef:
01-04-2024 08:59
Dat is natuurlijk niet hoe het hoort. Als je minder mag werken moet je werkload natuurlijk ook omlaag. Je kunt niet in 32 uur voor 40 uur werk produceren. Vreemd dat werkgever dat laat gebeuren.
Werkgever laat dit niet gebeuren, to laat dit gebeuren.
Natuurlijk zitten er binnen haar taken dingen die te delegeren zijn. Of grenzen die ze aan kan geven. Dat wil ze alleen niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Precies, het kwartje gaat pas vallen wanneer zij niet meer kan regelen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zwaluw, ik heb ondertussen geloept. Jullie zouden veel baad hebben bij een au pair om jouw stress te verlagen. De klok gaat dan een andere rol spelen.
Of je gaat inderdaad scheiden. Maar daar wordt het echt niet beter van want die man gaat echt niet meer doen dan 1 weekend per 2 weken. Dat je de belast van die man niet meer hebt zal opluchten maar als dat weg zakt sta je er nog meer alleen voor dan nu.

Je doet het echt zelf: stress is een keuze en jij geeft alleen maar aan daar niks aan te kunnen doen. Onzin, dat kan jij best, je wil het alleen niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zwaluw1984 schreef:
01-04-2024 09:03
Wel mogelijk, maar ik heb niet binnen een maand een andere baan. Als je 2 schalen lager solliciteert moet je een verhaal hebben en dan durft en het vaak nog niet aan.
Waarom niet bij een andere werkgever solliciteren op een lagere functie met als reden: stapje terug ivm gezin, past bij levensfase oid? Er zijn nog steeds veel vacatures. Ook dat kost energie dus is geen korte termijn oplossing maar wel een structurele. Je/jullie zal iets los moeten laten, dat kan je werk, of andere taken zijn. In het uiterste geval is het je relatie en het allerergst: je gezondheid. En dat laatste heb je niet zomaar terug
Alle reacties Link kopieren Quote
Zwaluw1984 schreef:
01-04-2024 08:55
Omdat we beiden ons werk heel leuk vinden. Daarnaast heb ik al 2x intern gesolliciteerd op een functie lager maar dat ziet men niet zitten ivm gebrek aan uitdaging en men wil dat ik over 2 jaar doorstroom naar andere functie.
En wat wil jij?
Alle reacties Link kopieren Quote
Zwaluw1984 schreef:
01-04-2024 09:03
Beiden een management baan dat laat zich niet zomaar schalen helaas.
Waarom laat jij jezelf zo sturen door een werkgever?
Je bepaalt toch zeker zelf wat je wel/ niet wil en aan kan?

Je zult ergens een stap minder moeten gaan zetten en je prioriteiten moeten stellen als je er zo aan toe bent. Die prioriteiten zijn zelden op gebied van werk.

Neem gas terug. Nu.
Only dead fish go with the flow
Alle reacties Link kopieren Quote
Zwaluw1984 schreef:
01-04-2024 09:03
Wel mogelijk, maar ik heb niet binnen een maand een andere baan. Als je 2 schalen lager solliciteert moet je een verhaal hebben en dan durft en het vaak nog niet aan.
Je denkt in aannames.

Stap 1: zet eerst eens op een rij wat er bij jou van je bordje af moet
Stap 2: in gesprek met partner hierover
Stap 3: in gesprek met werkgever hierover
Stap 4: maak een beslissing (of meerdere beslissingen)
Stap 5: voeg de daad toe aan je woord.
Only dead fish go with the flow
Alle reacties Link kopieren Quote
Zwaluw1984 schreef:
01-04-2024 08:55
Omdat we beiden ons werk heel leuk vinden. Daarnaast heb ik al 2x intern gesolliciteerd op een functie lager maar dat ziet men niet zitten ivm gebrek aan uitdaging en men wil dat ik over 2 jaar doorstroom naar andere functie.
Volgens mij heb ik al vaak topics van jou gelezen. Mijn indruk is dat jullie vinden dat alles moet kunnen, als een kind verontwaardigd zijn als je misschien iets tijdelijk op een lager pitje moeten zetten, en dat je man een eikel is die jou nu voor de gevolgen van zijn keuzes laat opdraaien.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven