Geld & Recht alle pijlers

Reden voor het niet geven aan een collecte..

15-05-2024 16:51 157 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Vanmiddag, de voordeur bel gaat. Ik ben thuis aan het werk.

Een aardige jongen en meisje op de stoep. Allervriendelijkst, wellicht iets te, met hun "mooie jurk, leuke hond en we hebben de zon meegebracht"
Ze stelden zich voor en vroegen me om een bijdrage voor een collecte.
Ik zei: "Nee". (Duidelijk toch?)
Assertieve jongedame: "Waarom niet?"
Ik: "Ik heb zo mijn redenen."
Zij: "Die mag ik toch wel weten."
Ik: "Nee"

Fijne middag verder en de deur dichtgedaan.

Ik heb nog eerder meegemaakt dat er zo expliciet gevraagd werd naar de reden waarom ik niets wilde geven. Jullie wel?

Ik hou even in het midden waarvoor ze aan de deur kwamen. Het enige wat ik dacht: die hebben een assertieve training gehad ;)
Alle reacties Link kopieren Quote
Heel vreemd. Welke organisatie kwamen ze voor?
Alle reacties Link kopieren Quote
Was het een collectebus?

Het klinkt of het ging om een goed doel die een maandelijkse automatische afschrijving wilde nl. Maar misschien zit ik er naast?
Bericht aan mijzelf: Lachen. Omdraaien. En met mijn ogen rollen. Niet andersom.
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor collectes word je namelijk niet getraind. Dat doen gewoon vrijwilligers die meestal in de buurt wonen.
Bericht aan mijzelf: Lachen. Omdraaien. En met mijn ogen rollen. Niet andersom.
Alle reacties Link kopieren Quote
pompoenbloem schreef:
15-05-2024 16:51
"mooie jurk, leuke hond en we hebben de zon meegebracht"
:D
Herkenbaar. Volgens mij hebben ze het compliment soms al bedacht voordat ze me gezien hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als ik niets geef, dan zeg ik dat ik het op dat moment simpelweg niet kan missen. Er is daarna nog nooit verder gevraagd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee, maar ik zeg er meteen bij dat ik niet bij ga dragen aan dierproeven. Staan ze soms wel van te kijken.

Ik heb wel het idee dat collectanten tegenwoordig soms geen vrijwilligers zijn, maar betaald worden. Er wordt dan ook om een digitale bijdrage gevraagd. Die kunnen soms wel wat vasthoudender zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Voorstellen voor een bijdrage voor een collecte? Was het wel echt een collectebus of of je ergens lid van wilde worden?

Deze week is er collecte van het Longfonds. Je kunt de collectant altijd om de collectevergunning vragen.
Alle reacties Link kopieren Quote
rieneke schreef:
15-05-2024 16:56
Nee, maar ik zeg er meteen bij dat ik niet bij ga dragen aan dierproeven. Staan ze soms wel van te kijken.
Als het voor onderzoek voor een ziekte is?
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat brutaal. Zelf ook wel gecollecteerd maar als iemand zei nee, dan ging ik echt niet in discussie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als het gaat om een collecte met een collectebus, dus eenmalige gift dan geef ik altijd.
Ik heb die één keer geweigerd toen de Stichting voor het ongeboren kind oid aan de deur stond.
En toen heb ik uit mezelf gezegd dat ik niets geef omdat ik voor vrije keuze voor abortus ben (en zij zijn/waren dat niet)

Werd prima geaccepteerd.
Bericht aan mijzelf: Lachen. Omdraaien. En met mijn ogen rollen. Niet andersom.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier komen ze alleen langs de deur om je gelijk donateur te maken en dan zijn ze ook altijd erg vasthoudend en hardnekkig. Met inderdaad soms ook vragen naar het waarom niet. Want dan kunnen ze daar mooi op inhaken om je toch over te halen.
Ik probeer het altijd zo kort mogelijk te houden, maar dat is soms nog knap lastig!
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik krijg de vraag toch écht de helft van de tijd als ik mijn portefeuille niet trek.
"Of ik dan écht niets over heb" "Of ik dan wil dat de dieren gewoon doodgaan" "Of ik wil dat de aarde naar de haaien gaat" ...
En ben meer dan eens gewoon uitgescholden.

Deze bleven dus nog vrij beleefd :-).
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit waren geen collectanten maar wervers. Die wimpel ik ook altijd af. Collectanten zijn vaak gewoon Truus en Jannie van drie straten verderop die lopen voor het Longfonds omdat hun man COPD heeft ofzo. Die krijgen van mij altijd iets.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee, dank jullie wel. Fijne dag nog!

Is nog veel en veel duidelijker.

En een 'geen geleur aan mijn deur' sticker bij de bel is nóg duidelijker :)
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
rieneke schreef:
15-05-2024 16:56
Nee, maar ik zeg er meteen bij dat ik niet bij ga dragen aan dierproeven. Staan ze soms wel van te kijken.

Ik heb wel het idee dat collectanten tegenwoordig soms geen vrijwilligers zijn, maar betaald worden. Er wordt dan ook om een digitale bijdrage gevraagd. Die kunnen soms wel wat vasthoudender zijn.
Klopt.
Is studentenwerk.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb hele slechte ervaringen met Greenpeace, met een irritante vasthoudende verkoper. Hebben dat verteld en ook dat ze van mijn geen geld meer krijgen en ik als er naar gevraagd wordt ook dit vertel
Nou ja, bij deze

Dus TO, om wie ging het?
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij ons komen er gelukkig nooit collectanten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kijk meestal even wat voor collecte het is en dan Oh, daar geef ik al aan. Doeg!

Krijg ik ook nooit een weerwoord en kun je snel de deur weer dichtdoen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Eve schreef:
15-05-2024 17:01
Bij ons komen er gelukkig nooit collectanten.

Goede bijdrage :biggrin:
Bericht aan mijzelf: Lachen. Omdraaien. En met mijn ogen rollen. Niet andersom.
Alle reacties Link kopieren Quote
Collectebus geef ik Altijd. Maar leurders die een handtekening willen, Nooit
Alle reacties Link kopieren Quote
Dus TO, wervers of collectanten?

Voor het verhaal maakt dat wel verschil.
Bericht aan mijzelf: Lachen. Omdraaien. En met mijn ogen rollen. Niet andersom.
Alle reacties Link kopieren Quote
Meestal geef ik iets omdat ik het wel bewonderenswaardig vind dat iemand in z'n vrije tijd de deuren langs wil gaan voor een goed doel.
Maar er zijn ook doelen waar ik uit principe echt niets aan wil geven. Ik heb dat nog nooit hoeven uitleggen.
Nee, daar wil ik niet aan doneren. Succes nog en fijne avond is over het algemeen voldoende.

Gelukkig maar, want als ze zouden vragen waarom ik niets wil geven aan de vbok dan zitten ze volgens mij ook niet echt te wachten op mijn antwoord ;-)
Alle reacties Link kopieren Quote
Duufje schreef:
15-05-2024 17:05


Gelukkig maar, want als ze zouden vragen waarom ik niets wil geven aan de vbok dan zitten ze volgens mij ook niet echt te wachten op mijn antwoord ;-)

Nou zie mijn voorbeeld. Geen wanklank gehoord.
Bericht aan mijzelf: Lachen. Omdraaien. En met mijn ogen rollen. Niet andersom.
Alle reacties Link kopieren Quote
.
poesmetlaarzen wijzigde dit bericht op 15-05-2024 17:06
Reden: dubbel
99.27% gewijzigd
Bericht aan mijzelf: Lachen. Omdraaien. En met mijn ogen rollen. Niet andersom.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven