Vegetariër en insecten

26-04-2024 22:15 157 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Even een nieuwsgierige vraag naar aanleiding van het topic over wat je te raar vind om te eten. zou je als vegetariër insecten eten?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben geen vegetariër, maar ik zou zeggen: een vegetariër eet geen dieren. Insecten zijn toch echt dieren. Mocht het specifiek gaan om bezwaren tegen bio-industrie, dan zou je volgens die theorie wel insecten kunnen eten die je gewoon uit de vrije natuur gevangen hebt. Maar dat lijkt me sterk, want die logica volgend, zou je ook op wild kunnen jagen en dat opeten. Ik denk niet dat de gemiddelde vegetariër dat zal doen. Dus dan denk ik: bij insecten waarschijnlijk ook niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat lijkt me een contradictio in terminis.
Alle reacties Link kopieren Quote
Deze vegetariër eet geen enkel dier.
Maakt niet uit hoe groot of hoe klein.
Bericht aan mijzelf: Lachen. Omdraaien. En met mijn ogen rollen. Niet andersom.
Alle reacties Link kopieren Quote
Op zich wel een interessante vraag.

Want de vraag is in hoeverre er bij insecten nog sprake is van leven zoals wij dat beleven als zoogdieren, en in hoeverre dat leven van insecten verschilt van het leven van planten.

Ergo: ben je als vegetariër tegen het eten van levende wezens in het algemeen of tegen het eten van levende wezens die enigszins op ons lijken?
Alle reacties Link kopieren Quote
Je mag elke gekkigheid eten of niet eten.

Ik heb laatst geleerd dat er vegans zijn die wel eieren eten en dan ovotariërs heten.

Dus een vegetariër die insecten eet heet dan een ovo-lacto-insecto-tariër?
Alle reacties Link kopieren Quote
Siri schreef:
26-04-2024 22:28
Op zich wel een interessante vraag.

Want de vraag is in hoeverre er bij insecten nog sprake is van leven zoals wij dat beleven als zoogdieren, en in hoeverre dat leven van insecten verschilt van het leven van planten.
Nou ja, in zoverre dat een insect een dier is, en geen plant.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zeg als vegetariër nee tegen insecten. Het blijven dieren, ongeacht hoeveel pootjes ze hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jufjoke schreef:
26-04-2024 22:30
Nou ja, in zoverre dat een insect een dier is, en geen plant.
Als classificatie. Sommige insecten lijken in de praktijk op geen enkele manier op zoogdieren, maar eerder op planten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Siri schreef:
26-04-2024 22:28
Op zich wel een interessante vraag.

Want de vraag is in hoeverre er bij insecten nog sprake is van leven zoals wij dat beleven als zoogdieren, en in hoeverre dat leven van insecten verschilt van het leven van planten.

Ergo: ben je als vegetariër tegen het eten van levende wezens in het algemeen of tegen het eten van levende wezens die enigszins op ons lijken?
Voor mij als vegetariër dit dus: een insect vind ik toch iets minder dier dan een varken, koe etc. (of een konijn! Wie eet er nu in vredesnaam een Flappie op!)
Dus wat dat betreft zou ik minder moeite hebben met het eten van insecten. Zolang ze maar wel onherkenbaar zijn gemaakt. Ik ga geen pootjes plukken, daar ben ik heel hypocriet in.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren Quote
Siri schreef:
26-04-2024 22:33
Als classificatie. Sommige insecten lijken in de praktijk op geen enkele manier op zoogdieren, maar eerder op planten.
Varkens lijken ook niet op kippen. Veel mensen eten beide.
Alle reacties Link kopieren Quote
Siri schreef:
26-04-2024 22:28
Op zich wel een interessante vraag.

Want de vraag is in hoeverre er bij insecten nog sprake is van leven zoals wij dat beleven als zoogdieren, en in hoeverre dat leven van insecten verschilt van het leven van planten.
Nou, hoe gewervelden en ongewervelden het leven beleven is wellicht een vraag, maar de verschillen met planten lijken me duidelijk genoeg (vooral het aan-/afwezig zijn van een centraal zenuwstelsel).

Ik ben geen vegetariër dus ik tel hier eigenlijk niet mee, maar eet weinig vlees vooral vanwege de invloed van de veehouderij op de aarde (en alles wat daarbij komt kijken, dus bv ook ontbossing tgv veevoer, overbemesting, zoönose). Daarom zou ik het een goede vooruitgang vinden om meer insecten en minder zoogdieren/gevogelte te eten.
We're not doing this because it's easy. We're doing this because we thought it was easy.
Alle reacties Link kopieren Quote
Siri schreef:
26-04-2024 22:33
Als classificatie. Sommige insecten lijken in de praktijk op geen enkele manier op zoogdieren, maar eerder op planten.
Welke dan?
mia wijzigde dit bericht op 26-04-2024 22:37
1.72% gewijzigd
We're not doing this because it's easy. We're doing this because we thought it was easy.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mia schreef:
26-04-2024 22:35
Welke dan?
De wandelende tak?
Misschien lekker door een salade?
Alle reacties Link kopieren Quote
tonkje schreef:
26-04-2024 22:33
Voor mij als vegetariër dit dus: een insect vind ik toch iets minder dier dan een varken, koe etc. (of een konijn! Wie eet er nu in vredesnaam een Flappie op!)
Dus wat dat betreft zou ik minder moeite hebben met het eten van insecten. Zolang ze maar wel onherkenbaar zijn gemaakt. Ik ga geen pootjes plukken, daar ben ik heel hypocriet in.
Nou ja, hypocriet, als je je gaat houden aan strikte scheidslijnen wordt het vegetariër zijn dogmatisch. Lijkt me ook niet de bedoeling.

Er zijn echt dieren die nauwelijks voor dier door kunnen. In onze perceptie.
Alle reacties Link kopieren Quote
De redenen waarom mensen geen vlees eten zijn heel verschillend. De een wil geen levende wezens eten, een ander is tegen de bio-industrie, er zijn mensen vegetariër om gezondheidsredenen, of vanwege het klimaat en hun footprint, en er zijn er die vlees gewoon niet lusten. Dus tsja: hoe worden die insecten gekweekt, hoeveel water is daarvoor nodig, hoeveel Amazonewoud wordt ervoor gekapt en hoe smaken ze?
Alle reacties Link kopieren Quote
Jufjoke schreef:
26-04-2024 22:36
De wandelende tak?
Misschien lekker door een salade?
De wandelende tak heeft nauwelijks overeenkomsten met een plant, behalve het uiterlijk.
We're not doing this because it's easy. We're doing this because we thought it was easy.
Alle reacties Link kopieren Quote
Siri schreef:
26-04-2024 22:33
Als classificatie. Sommige insecten lijken in de praktijk op geen enkele manier op zoogdieren, maar eerder op planten.
Ik als vegetariër eet geen dieren. In de brede zin. Als je alleen geen zoogdieren zou eet, ben je geen vegetariër. Want dan zouden kippen, vissen etc. gewoon mogen. Voor mij zijn alle dieren gelijk qua niet eten.
babygroot wijzigde dit bericht op 26-04-2024 22:40
0.37% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Siri schreef:
26-04-2024 22:37
Nou ja, hypocriet, als je je gaat houden aan strikte scheidslijnen wordt het vegetariër zijn dogmatisch. Lijkt me ook niet de bedoeling.

Er zijn echt dieren die nauwelijks voor dier door kunnen. In onze perceptie.
Eens. Ik vind het niet hypocriet om wel dieren te eten, maar niet álle dieren. Dus die redenering geldt dan andersom ook.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mia schreef:
26-04-2024 22:39
De wandelende tak heeft nauwelijks overeenkomsten met een plant, behalve het uiterlijk.
Oh sorry, ik ben er niet zo in thuis. Ik vreet alles.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mia schreef:
26-04-2024 22:35
Welke dan?
Ik vind een meelworm echt niet op een zoogdier lijken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Siri schreef:
26-04-2024 22:37
Nou ja, hypocriet, als je je gaat houden aan strikte scheidslijnen wordt het vegetariër zijn dogmatisch. Lijkt me ook niet de bedoeling.

Er zijn echt dieren die nauwelijks voor dier door kunnen. In onze perceptie.
Een van de (voor mij) wezenlijke verschillen lijkt me dat insecten pijn kunnen voelen en planten niet. En bijen en mieren zijn ook sociale wezens (niet per se emotioneel, natuurlijk).
We're not doing this because it's easy. We're doing this because we thought it was easy.
Alle reacties Link kopieren Quote
Siri schreef:
26-04-2024 22:40
Ik vind een meelworm echt niet op een zoogdier lijken.
Ik bedoel welke insecten jij op planten vindt lijken.

Edit: en een meelworm heeft alsnog veel meer overeenkomsten met een zoogdier dan met een plant.
We're not doing this because it's easy. We're doing this because we thought it was easy.
Alle reacties Link kopieren Quote
Siri schreef:
26-04-2024 22:37
Nou ja, hypocriet, als je je gaat houden aan strikte scheidslijnen wordt het vegetariër zijn dogmatisch. Lijkt me ook niet de bedoeling.

Er zijn echt dieren die nauwelijks voor dier door kunnen. In onze perceptie.
In jouw perceptie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Siri schreef:
26-04-2024 22:40
Ik vind een meelworm echt niet op een zoogdier lijken.
Maar wel op een dier? Vegetariërs eten geen dieren, dus ik snap niet zo goed waarom je zoogdieren erbij haalt.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven