16 jarige wil maaltijdvergoeding bij dagje uit

05-05-2024 19:54 86 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn zestienjarige heeft (zonder eerste te overleggen met ons, maar wel met toestemming) kaartjes gekocht voor een festival. Tijdens het festival belt ze ons met de vraag: "mag ik een tikkie sturen van 14 euro voor eten? Al mijn vrienden kregen 40 en 50 euro mee van hun ouders, jullie geven niks. " Wij hebben afgesproken met haar, toen ze zakgeldverhoging kreeg (hoger dan advies Nibud), dat dit maandbedrag inclusief alle kosten is die ze maakt per maand, dus ook uitgaan. Daarnaast heeft ze bijbaantjes en past ze op, ze heeft geld zat. Dus we willen consequent zijn en haar zelf deze eetkosten laten betalen. Ze zegt zelf dat ze had verwacht dat het eten gratis zou zijn op een festival. Het voelt alleen wel schraal als zij als enige kind geen extra geld krijgt van haar ouders, dan denk ik zijn wij nou zo gierig, of zijn die anderen hun kind teveel aan het pamperen? Hoe gaan jullie hiermee om?
Alle reacties Link kopieren Quote
;-D
Die dacht: Ik kan het altijd proberen?

Weet ze nu dat ze zulke dingen van te voren moet incalculeren, en eventueel vooraf met jou afspraken over maken.
Je bent niet gierig. Zij wil naar dat festival. Ze heeft geld. Lekker zelf betalen dan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn ervaring met "iedereen mag/ heeft/ krijgt [vul maar in], behalve ik", is dat dat in de werkelijkheid eigenlijk altijd nogal anders ligt dan in de beleving.
♧ Joost Klein, Droom Groot ♧
Alle reacties Link kopieren Quote
Volgens mij moeten jullie om de tafel gaan zitten en afspraken gaan maken.
En ik had haar wel wat geld meegegeven. Omdat ik het haar zou gunnen. Ik kreeg vroeger, ook toen ik een bijbaan had, meestal wel wat toegestopt als ik ergens heen ging en dat vind ik nog steeds een fijne herinnering.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ze dacht dat eten op een festival gratis zou zijn? Hahahaha nou dat was dan een mooi leermoment!
Ik zou haar leren dat het leven zo niet werkt: wil je stappen dan kost dat geld, en eten op festivals is DUUR!

Verongelijkt appjes sturen met tikkies is niet beleefd en welke afspraken anderen met hun ouders hebben staat daar los van. Ze klinkt verongelijkt en verwend, niet chic.
Alle reacties Link kopieren Quote
Raver schreef:
06-05-2024 07:12
Volgens mij moeten jullie om de tafel gaan zitten en afspraken gaan maken.
En ik had haar wel wat geld meegegeven. Omdat ik het haar zou gunnen. Ik kreeg vroeger, ook toen ik een bijbaan had, meestal wel wat toegestopt als ik ergens heen ging en dat vind ik nog steeds een fijne herinnering.
Ik zie als ik met excursies met studenten meega ook dat de ouders voor eten betalen
Hier valt eten ook 'onder ons', dus ik had het bij mezelf gezocht dat ik er zelf niet aan had gedacht hier een afspraak over te maken en overgemaakt.
Gewoon ter verhoging van de feestvreugde ook, kind heeft het leuk, keurig bedrag ook.
Ik woonde al erg jong op mezelf en de vader van een vriendin maakte er altijd een punt van dat we ook 'wat normaals' zouden eten (had krentenbollen mee met ophalen enzo) en stopte me ook altijd wat toe, 'wel wat eten daar he kind en minimaal een frisdrank anders droog je uit, niet aan die gore wc kraan gaan lebberen'.
Mooie herinnering inderdaad.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou het echt meteen overmaken
Fijn toch als je iemand blij kan maken met een kleine donatie
Iedereen vindt het toch leuk om eens een keer een extraatje te krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
Gemberthee schreef:
06-05-2024 07:11
Mijn ervaring met "iedereen mag/ heeft/ krijgt [vul maar in], behalve ik", is dat dat in de werkelijkheid eigenlijk altijd nogal anders ligt dan in de beleving.
Dit denk ik ook!
Ik ben met mijn vrijwilligerswerk regelmatig een weekend weg met jongeren tussen 14 en 18 en daarvan krijgt sporadisch iemand geld van de ouders mee.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier betalen kinderen kaartjes voor pretpark/concert/festival zelf. Wij betalen voor het eten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn dochter is bijna 14 en ging van de week met een vriendinnetje winkelen. Het t-shirt dat ze kocht (en ook nodig had) heb ik haar wel terugbetaald. Ze krijgt geen kleedgeld. Dit had ik ook van tevoren met haar afgesproken dat als het binnen de prijzen valt van wat we normaal uitgeven dat dat oké was en ik het haar zou terugbetalen. Maar haar lunch van kibbeling en een cola heeft ze toch echt zelf betaald. Net als de oorbellen en luchtje dat ze kocht bij het Kruidvat. En dat wist ze ook van tevoren.

Van de zomer gaat ze op kamp, dit jaar voor de 3e keer en dat kamp wordt door ons betaald en daar zit eten bij. In het begin van de zomervakantie stort ik een maand extra zakgeld op haar rekening als "vakantiegeld", ze krijgt snoep/chips mee voor in de bus en verder zoekt ze het maar uit wat ze terplekke doet qua ijsjes, snoep etc. Ze moet het toch leren dat het leven niet gratis is.

Komt ze echt tekort in de maand of kan ze niet sparen voor duurdere maanden dan moeten we het eens gaan hebben over wat er in en uitgaat, of het zakgeld niet te laag is of haar levensstandaard niet te hoog. De bijbaantjes moeten nog komen in haar geval. Maar bij 16 zou ik toch echt zeggen; jammer dan.

Ik geloof trouwens niet zo in het NIBUD advies in die zin van het een op een overnemen. Wat kun je als ouders betalen, hoe zit het met broers/zussen, wat is jullie/haar levensstandaard, hoe is haar karakter qua geld, wat moet ze er van doen etc. dat bepaalt naar mijn idee meer het bedrag dan een gemiddelde van NIBUD. Een kind dat de neiging heeft dat alles op moet en door het leven fladdert, zou ik strakker houden aan de afspraken om te leren dat niet alles oneindig is terwijl ik juist een kind dat alles oppot en thuis op de bank blijft aan zou moedigen van het leven te genieten.
Alle reacties Link kopieren Quote
thistle schreef:
06-05-2024 07:40
Dit denk ik ook!
Ik ben met mijn vrijwilligerswerk regelmatig een weekend weg met jongeren tussen 14 en 18 en daarvan krijgt sporadisch iemand geld van de ouders mee.
Maar dan wel eten denk ik.
Ik zie dat echt zelden, meestal krijgen ze wel eetgeld mee.
Ook regelmatig van te voren dat ouders vragen wat we gaan doen met eten en advies vragen, we nemen het zelfs mee in de voorlichting. Bij meerdaagse excursies van meer dan drie dagen kun je geen eten van thuis meenemen en op een festival zoals van to's kind mag het niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik huldigde altijd het standpunt dat mijn kinderen nou eenmaal moesten eten, en als ze thuis aten betaalde ik dat ook dus natuurlijk kregen ze wat eet- en drinkgeld mee.
Iedereen heeft recht op mijn mening.
Alle reacties Link kopieren Quote
maze schreef:
06-05-2024 07:31
Ik zou het echt meteen overmaken
Fijn toch als je iemand blij kan maken met een kleine donatie
Iedereen vindt het toch leuk om eens een keer een extraatje te krijgen
Bij mij zou het inderdaad ook niet tot een tikkie komen. Ik vond het leuk om uit mezelf mijn dochter bij dit soort dingen (of bij een vakantie) wat extras toe te stoppen. Mijn dochter was daar altijd erg blij (en dankbaar) mee. Niks verwends aan.
Bovendien herinner je je dat dertig jaar later nog. Net als je dertig jaar later je ook zult herinneren dat je ouders altijd zo consequent op hun afspraken wilden staan en je daarbuiten nooit eens wat toestopten.
Ik zou in de toekomst bij dit soort dingen ook geen tikkies afwachten maar gewoon uit mezelf eens een extraatje meegeven. Ben inmiddels bijna vijftig, maar ben er altijd nog erg blij mee als mijn tachtig jarige moeder mij 50 Euro toestopt, , ;-)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou vallen over het niet maken van afspraken. Niet overleggen vooraf is in principe niks vergoed krijgen hier. Ze krijgen kleedgeld en zakgeld en we betalen hun telefoon. Uiteraard krijgen ze weleens wat extra geld mee of zeggen we “stuur maar een tikkie” voor extra dingen. Maar altijd in overleg.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat wordt een goede zakenvrouw, anders eet ze thuis en kost het jullie ook geld .
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
Alle reacties Link kopieren Quote
Echt sociaal onhandig van haar dat ze een bot tikkie stuurt en daar ook nog verongelijkt bij voegt dat de anderen "wel wat kregen".
Anderzijds ook wel bij jullie een stapje overgeslagen in de begeleiding als ze blijkbaar niet weet dat je ter plekke moet betalen voor eten. Ik vroeg toch altijd effe : hoe doen jullie het met eten ?

En ik dacht altijd: eten moeten ze toch - dus je krijgt van mij een basisbedrag (genoeg voor de goedkope alternatieven als een friet met cola - niet voor paella of suchi en mocktails).
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady*Voldemort schreef:
06-05-2024 08:22
Ik huldigde altijd het standpunt dat mijn kinderen nou eenmaal moesten eten, en als ze thuis aten betaalde ik dat ook dus natuurlijk kregen ze wat eet- en drinkgeld mee.
Ja, dit. En helemaal in vakanties bij dit soort gelegenheden. 14 euro vind ik trouwens erg weinig, koop je net 1 drankje en patat + snack voor?
Alle reacties Link kopieren Quote
wij betalen ook wel eten/drinken op een festival. Maar niet 40-50 euro
Ik had 14 euro naar boven afgerond, dus 20 van gemaakt
Alle reacties Link kopieren Quote
belgali schreef:
06-05-2024 09:18
Echt sociaal onhandig van haar dat ze een bot tikkie stuurt en daar ook nog verongelijkt bij voegt dat de anderen "wel wat kregen".
Anderzijds ook wel bij jullie een stapje overgeslagen in de begeleiding als ze blijkbaar niet weet dat je ter plekke moet betalen voor eten. Ik vroeg toch altijd effe : hoe doen jullie het met eten ?
ze vraagt of ze een tikkie mag sturen, dat is toch prima??
Alle reacties Link kopieren Quote
Ze heeft geld zat zeg je. Enerzijds door het bedrag wat jullie haar vast per maand geven en anderzijds door haar bijbaantjes. De afspraak is dat ze hier dan dus ook van uitgaat. Dan vind ik het raar dat ze dat ze op het festival naar je belt om te vragen of ze het tikkie mag sturen. Was haar geld dan al op? Was daar wellicht een logische verklaring voor? of was ze even vergeten dat het uitgaan in haar maandelijkse bedrag zat en voelde die afspraak eigenlijk even niet meer zo goed meer?

Het is inderdaad leuk om je kind op dit soort momenten wat extra's toe te stoppen en haar zo een extra leuke dag te laten hebben. Maar als je dit bedrag eigenlijk al in het zakgeld hebt zitten voelt het dubbel. Want eigenlijk heeft ze het dan dus al gehad. Als je het jammer vindt dat je voor je gevoel nu haar niet iets extra's kan toestoppen kun je beter haar maandelijkse bedrag verlagen en het uitgaan per keer sponseren. Misschien dus die afspraak met dochter samen heroverwegen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Miura schreef:
06-05-2024 07:12
Ze dacht dat eten op een festival gratis zou zijn? Hahahaha nou dat was dan een mooi leermoment!
Ik zou haar leren dat het leven zo niet werkt: wil je stappen dan kost dat geld, en eten op festivals is DUUR!


Verongelijkt appjes sturen met tikkies is niet beleefd en welke afspraken anderen met hun ouders hebben staat daar los van. Ze klinkt verongelijkt en verwend, niet chic.
Jezus wat een negatieve insteek. Moet het kind bij uitstek op een festival al die levenslessen opdoen? Misschien is ze verongelijkt, maar feitelijk klopt het wat ze appt hoor ('jullie geven niets').
Alle reacties Link kopieren Quote
Als een festival valt onder ‘uitgaan’ is inderdaad de afspraak dat ze dat helemaal zelf betaalt. Ik denk dat ik het Tikkie zou betalen en thuis opnieuw de afspraken bespreken; hoe heeft zij die geïnterpreteerd en wat verstaan jullie eronder? Moet de afspraak bijgesteld worden of niet, en zo ja hoe?
Alle reacties Link kopieren Quote
Onze kinderen kregen jaarlijks steeds meer zakgeld, maar daarbij ook meer verantwoordelijkheid over wat zelf betaald moest worden. Is nooit onduidelijkheid over geweest.

Gingen ze naar een Bevrijdingsfestival dan wisten ze dat drankjes en eten etc voor eigen rekening waren.

Zomaar een Tikkie sturen werd hier niet gewaardeerd en dus ook niet betaald. Naast zakgeld kregen ze ook altijd vakantiegeld. En nu nog steeds doen wij leuke dingen af en toe betalen. Zo mochten ze vorige vakantie (ze bleven allemaal thuis) allemaal een keer eten bestellen en declareren bij ons met een Tikkie en een foto van het eten.

Ik vind het leuk om dingen uit onszelf te doen en niet om 'gedwongen' Tikkies te betalen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
06-05-2024 09:21
ze vraagt of ze een tikkie mag sturen, dat is toch prima??
Als je weet dat je eigenlijk zakgeld voor dit soort dingen krijgt, ga je m.i. niet claimen en verwijten dat de anderen wel geld meekregen, maar stel je je een beetje nederiger op en zeg je dat je het niet ingecalculeerd had/een beetje te ruim met je geld hebt gedaan - en of je ouders het zouden willen voorschieten. Dat komt minder entitled over en laat zien dat je zelf ook wel inziet dat je voor een deel zelf verantwoordelijk bent voor de situatie waarmee je geconfronteerd bent.
Dan zou ik vervolgens eerder geneigd zijn om een bedrag te sponsoren dan op de toon waarop het hier blijkbaar ging.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren Quote
@Ballonnetje
Hoe zou je het eigenlijk doen met kleedgeld. Stel je dochter krijgt kleedgeld en jullie gaan ook een keer samen shoppen. Ze ziet iets heel moois, maar helaas te duur ze kan het niet meer betalen. Wat doe jij dan? Zeg je dan dus ook niet joh krijg je voor mij voor deze ene keer, maar zeg je dan ook op is op.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven