Hoevaak gemiddeld nachtmerries/dromen

04-05-2024 18:59 78 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Laatst keek ik een video van de Universiteit van Nederland op youtube over nachtmerries. Blijkbaar heeft maar een heel kleine groep mensen (5%) wekelijks nachtmerries. Dat verbaasde mij. Ik dacht oprecht dat het heel normaal was om vaker dan een keer per week nachtmerries te hebben. Sowieso droom ik heel veel, ook gekke leuke dromen. Of nouja, ik onthoud ze misschien beter als ik wakker word.

Ben benieuwd of er meer mensen hier zijn die vaak dromen of vaker dan 'normaal' nachtmerries hebben :-)
Alle reacties Link kopieren Quote
Dromen bijna dagelijks. Vaak of hele realistische of juist gekke dromen, maar eigenlijk nooit nachtmerries. Ooit in een tijd met bepaalde medicijnen wel. Heb toen zo ongeveer iedereen die ik lief had dood zien gaan in mijn nachtmerries. Dat was geen fijne bijwerking o_o
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik droom elke nacht wel en ook tijdens dutjes. Nachtmerries heb ik heel af en toe. Ligt ook wel aan wat je een nachtmerrie vindt. Voor mij zijn dat echt enge of hele nare dromen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik droom heel veel, zelfs als ik een tukkie doe droom ik al. Geen nachtmerries trouwens.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb zelden nachtmerries. Incidenteel droom ik over vliegen en vallen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Een aantal keer per week. Gelukkig weet ik zelden wat als ik wakker schrik.
Alle reacties Link kopieren Quote
Iedereen heeft iedere nacht meerdere dromen. Ze je herinneren is een tweede. ;)
Alle reacties Link kopieren Quote
ik droom iedere nacht.
Nachtmerries gemiddeld 2 keer per week.
Vroeger riep ik soms heel hard, dat doe ik nu niet meer.

En wat ik ook af en toe heb: iets dromen (vervelende droom) en dan wakker worden. Even opstaan om water te drinken. Terug in slaap vallen en verder dromen....
geen motto. Na knolselder en pastinaak: Lucy!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb PTSS en nachtmerries komen en gaan. Soms nachten achter elkaar de ene na de andere nachtmerrie.
Ik gil/huil/sla mezelf of mijn man wakker of ik word wakker omdat 1 van de katten mij enorm aan het melken is om me wakker te krijgen (mijn persoonlijke PTSS kat noem ik haar soms)
Soms ga ik er om een uur of 4 maar uit omdat je gewoonweg vermoeider wordt van wel slapen met nachtmerries dan maar helemaal niet slapen.

Maar nachtmerries heb ik als kind zijnde ook al veel gehad en mijn moeder en zussen ook dus misschien zit zoiets ook in je genen?
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb heel mijn leven al periodes met nachtmerries. Soms wel een paar keer per week.
Tegenwoordig eigenlijk vooral als ik het te druk heb en behoorlijk moe ben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb cptss en heb af en toe een keer geen nachtmerrie.
Ook met medicatie nog. Maar.. ik had er 2-4 per nacht en dat is nu 1-2

Het is geen pretje. Vaak ook geen zin om te gaan slapen. Nou ja wel in slapen want doodop maar ook weten dat het weer raak zal zijn . Het onderwerp van de nachtmerrie verschilt en daarmee ook of ik huilend/ gillend wakker word
Ik slaan ook wel door maar weet het dan bij wakker worden nog wel.
Loslaten is de hoop opgeven op een beter verleden. # omdenken
Alle reacties Link kopieren Quote
IBIopviva schreef:
04-05-2024 19:28
Ik heb PTSS en nachtmerries komen en gaan. Soms nachten achter elkaar de ene na de andere nachtmerrie.
Ik gil/huil/sla mezelf of mijn man wakker of ik word wakker omdat 1 van de katten mij enorm aan het melken is om me wakker te krijgen (mijn persoonlijke PTSS kat noem ik haar soms)
Soms ga ik er om een uur of 4 maar uit omdat je gewoonweg vermoeider wordt van wel slapen met nachtmerries dan maar helemaal niet slapen.

Maar nachtmerries heb ik als kind zijnde ook al veel gehad en mijn moeder en zussen ook dus misschien zit zoiets ook in je genen?
Herkenbaar. Je staat dan echt 24/7 aan en je komt niet meer tot rust. Daardoor druk in mijn hoofd en dan lukt slapen weer niet. En dan blijft het bij 2-3 uurtjes in 2-3 etappes.

Ik wil mijn uitknop terug !!!
Loslaten is de hoop opgeven op een beter verleden. # omdenken
Alle reacties Link kopieren Quote
Regelmatig. Maar ik merk sterk dat het aan de hoeveelheid stress ligt. Ben ik rustiger slaap ik rustiger.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dromen wel, nachtmerrie zelden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb het met name voor en tijdens de menstruatie. Dan heb ik soms de meest bizarre dromen. En verder af en toe: vooral als ik om 4/5 uur wakker word en daarna weer in slaap val.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren Quote
LucyvanPelt schreef:
04-05-2024 19:24
ik droom iedere nacht.
Nachtmerries gemiddeld 2 keer per week.
Vroeger riep ik soms heel hard, dat doe ik nu niet meer.

En wat ik ook af en toe heb: iets dromen (vervelende droom) en dan wakker worden. Even opstaan om water te drinken. Terug in slaap vallen en verder dromen....
Dat teruggaan in de droom heb ik ook! Supervervelend is dat. Laatste ben ik 2 keer wakker geworden uit dezelfde nare droom en toen ook allebei de keren weer teruggegaan in die droom na het opnieuw inslapen.
Alle reacties Link kopieren Quote
dolfje schreef:
04-05-2024 19:28
Ik heb heel mijn leven al periodes met nachtmerries. Soms wel een paar keer per week.
Tegenwoordig eigenlijk vooral als ik het te druk heb en behoorlijk moe ben.
Denk dat het bij mij ook hieraan ligt. Wel jammer dat je juist in die periodes helemaal geen baat hebt bij nachtmerries :-P) MIjn hooggevoeligheid zal er ook mee te maken hebben. Toch iets meer te verwerken dan een neurotypische persoon denk ik.
Alle reacties Link kopieren Quote
LucyvanPelt schreef:
04-05-2024 19:24
ik droom iedere nacht.

Iedereen droomt iedere nacht, en wel meer dan 1x ook.
Maar je herinnert ze niet altijd (lees: vaak niet).

Nachtmerries verschillen hier. Soms weken niet. Soms een paar nachten achter elkaar.
I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet.
- Gandhi
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik droom heel veel, heel levendig ook. Ik herinner mijn dromen vaak. In tijden van onrust droom ik nog veel meer, en zijn de dromen ook "enger" maar ik zie het niet perse als nachtmerries.
Wel lijken het net films waarin ik de hoofdrol heb, ik kan mijn dromen ook vaak sturen, vooral de dromen waarin ik aan het vluchten ben voor iets of iemand.

Ik heb ook vaak dromen over mijn opa en oma en moeder die overleden zijn, in die dromen leven zij nog en praten we ook met elkaar, alsof ze er dus gewoon nog zijn.

Ik droom vooral heel helder als ik heel vroeg wakker ben en na een uur of meer weer ga slapen ( in het weekend) dan heb ik de meest bizarre dromen. Meestal komen daar wel voor mij bekende personen in voor.

Bij veel onrust droom ik vooral dat ik ergens voor op de vlucht ben, denk aan een groot gebouw of een parkeergarage waar ik rennend op zoek ben om aan mijn achtervolgers te ontkomen.

Ik droom ook vaak iets waarin dieren voor komen, geen standaard dieren.
Zo droomde ik laatst over een egel.
En dat ik een rog aan het aaien was in een bassin. Echt raar, ik heb niks met egels of roggen.

Tijdens een dutje zijn mijn dromen ook heel helder.
People sometimes ask, why do you always choose the hardest road. Who says there was an easier way?
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee, ik heb maar heel af en toe een terugkerende nachtmerrie. Maar toch echt niet wekelijks.

Qua dromen droom ik natuurlijk wat af, maar het is maar zelden zo en dan dat ik echt volop in mijn droom wakker word en echt nog besef wat ik allemaal droomde.

Ik praat wel heel veel in mijn slaap.
september wijzigde dit bericht op 04-05-2024 21:25
1.38% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Stippestaartje schreef:
04-05-2024 19:22
Iedereen heeft iedere nacht meerdere dromen. Ze je herinneren is een tweede. ;)
Dit. Ik herinner me ze zelden
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik weet ‘s ochtends vaak nog wel wat ik heb gedroomd, maar nachtmerries heb ik zelden. Ik kan me een nachtmerrie van vroeger nog heel goed herinneren, die ermee eindigde dat ik werd doodgeschoten.
En andere, mooie, droom van een paar jaar geleden kan ik mij ook nog heel goed herinneren, toen mijn vader een paar maanden ervoor was overleden. Die droom was heel vredig en mooi.
Verder verdwijnen dromen vaak gedurende de dag.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik herinner me mijn dromen vrijwel nooit. Ik kan de momenten dat ik wakker wordt en nog weet dat ik gedroomd heb tellen op twee handen, en de momenten dat ik dan na een minuut nog weet waar die droom over ging op één hand. Als ik het weet is het vaak een gekke droom, soms spannend, maar nooit een nachtmerrie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nu ik middenin een burn-out zit heb ik gemiddeld 4/5 keer per week nachtmerries. Verdrinken, vastzitten op een brandend en zinkend schip, iemand voor de trein zien springen and the list goes on. Voor mijn burn-out had ik echter ook altijd al levendige dromen. 90% van de dromen onthoud ik ook. Dromen van jaren geleden die schijnbaar indruk hebben gemaakt kan ik nu nog in detail vertellen. Lucide dromen kan ik ook, dat is niet altijd leuk.. ik voel dat ik ergens heel ver weg ben in slaap maar tegelijkertijd alert genoeg om de droom te sturen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als ik gestrest ben, droom ik vaak iets als middelbare schoolexamen moeten doen maar de locatie niet kunnen vinden, of er tijdens het examen achter te komen dat ik de lessen nooit heb gevolgd. Ik heb nu ook een nieuwe variant waarin ik een feestje moet geven en er dan achter kom dat er alleen maar bedorven voedsel in de koelkast ligt. Ik noem dat geen nachtmerries.
Een echte nachtmerrie waarschijnlijk een keer per jaar of minder. Dan ben ik echt in een levensbedreigende situatie, meestal met achtervolgingen of iets met water.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven