Lijf & Lijn alle pijlers

Mirena bij last hormonale anticonceptie?

20-04-2024 07:23 19 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi,

Ik ben 40 en heb sinds de geboorte van de tweede enorm veel last van veel bloedverlies tijdens mijn menstruatie. Eigenlijk kan ik op dag 2 en 3 niet naar kantoor, want ik moet elk half uur naar de wc om mijn menstruatiecup leeg te gooien. Alles is dan een uitdaging: reizen met de trein, vergaderingen uitzitten, langer dan een half uur achter de computer zitten…

Ik ben bij de gynaecoloog geweest en die wil nog geen novasure doen, dat doet ze liever pas vanaf 45. Zij stelde voor om een mirenaspiraal te nemen. Ik ben daar een beetje huiverig voor, want ik word behoorlijk neerslachtig van hormonale anticonceptie. Ik heb verschillende soorten pillen geprobeerd en de nuvaring was destijds ook geen succes.

De gynaecoloog bezwoer me dat de mirena dusdanig weinig hormonen afgeeft dat bijna niemand er last van heeft. Ik twijfel, want dat werd bij de nuvaring ook gezegd.

Wie herkent dit, heeft ook last gehad van hormonale anticonceptie en kan haar ervaring met de mirena delen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb van mijn 31e tot 35e een mirena gehad, maar vond het vooral ellendig.. eerste half jaar elke dag bloedverlies, op het moment dat ik dacht nu gaat hij eruit stopte dat. Toen ruim een half jaar geen bloed verlies gehad. Daarna eerst netjes elke maand bloedverlies totdat het laatste jaar ik weer te pas en te onpas bloedverlies had en er veel hoofdpijn bij kreeg. Weer naar de huisarts gegaan en die besloot ook dat we hem er nu beter uit konden halen en dat mijn hormoonhuishouding aan het veranderen was.
Ik was toen 35, dus mocht niet meer aan de gewoon pil, wilde ik nog hormonen dan zou dat de minipil worden.

Ben nu 41 en heb nooit meer hormonen genomen. Menstruaties zijn soms ook een paar dagen heel heftig, maar soms ook juist weer niet, wel elke maand migraine. Ik gebruik tegenwoordig menstruatieslips en die kunnen ook veel meer opnemen dat maandverband. Cups heb ik dan geen ervaring mee. Maar een mirena voor mij nooit meer.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik lees mee want twijfel ook over de mirena maar reageer net als jij slecht op hormonen.

Hebben ze bij jou ook uitgelegd waarom ze geen novasure willen doen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Helaas geen advies maar ik zit met precies hetzelfde dus lees even mee.

Ik ben onlangs begonnen met de combinatiepil maar ik ben bijna 43 en mijn cholesterol is aan de hoge kant (erfelijk) dus het trombose risico zit mij ook niet lekker. En daarnaast veel bijwerkingen.
Ben ook heel benieuwd hoe dit bij de mirena is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kyleena heeft minder hormonen (minder dan mirena).
Maar ik lees je bericht en ergens voel ik dan wederom een frustratie opkomen, waarom moeten wij vrouwen eerst van alles proberen...voordat je uitkomt bij iets wat echt baat heeft.

Ik snap echt niet dat ze wil wachten met de novasure methode, ik neem aan dat je geen kids meer wil?


(Lees hier: die frustratie komt van het feit dat ik veel vrouwen ken inclusief ikzelf, die veel meuk hebben moeten proberen , voordat notabene een vrouwelijke gynaecologe akkoord ging met een andere actie)
Alle reacties Link kopieren Quote
Je kan bij terugkomend/ langdurig groot bloedverlies ( en andere nare pmsklachten) vragen naar een novasurebehandeling bij de gyn, die is daar speciaal voor. Waarom die gyn die rare leeftijdsregel zelf verzint is mij een raadsel. Slaat echt nergens op!

Kan je niet een second opinion vragen bij een andere gyn?
lucifee2024 wijzigde dit bericht op 20-04-2024 09:34
Reden: Aangepast, terechte opmerking van mede forummer.
35.15% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Lucifee2024 schreef:
20-04-2024 09:12
Je kan bij terugkomend/ langdurig groot bloedverlies ( en andere nare pmsklachten) vragen naar een novasurebehandeling bij de gyn, die is daar speciaal voor.

En hoef je geen pil meer te slikken en geen spiraal te laten plaatsen. Je moet alleen geen kinderwens meer hebben.
Lees jij überhaupt de OP wel?
Alle reacties Link kopieren Quote
glassie schreef:
20-04-2024 09:31
Lees jij überhaupt de OP wel?
Jawel, maar ik had stukje dat de gyn moeilijk doet even niet opgeslagen bij reageren, komt door slecht werkgeheugen. :lol:

Dus ik pas wel even aan idd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is lastig zeggen TO, als hier 100 mensen reageren, heb je 100 verschillende ervaringen met de Mirena. Ik denk dat je het het beste gewoon kunt proberen, hij kan er altijd weer uit.

Bij mij ging het een jaar lang super. En daarna heb ik een half jaar bijna iedere dag lichte buikpijn gehad, toen heb ik hem eruit laten halen. Maar de meeste vrouwen in mijn omgeving waren veel positiever over de Mirena.
Alle reacties Link kopieren Quote
https://nos.nl/l/2181267
Hier boven een artikel waarin onderzoek gedaan is n.a.v. veel klachten over de Mirena.

En nog een artikel:
https://radar.avrotros.nl/artikel/antic ... even-53649

Ik heb twintig jaar geleden twee jaar de Mirena gehad, wat een ellende. Natuurlijk komen er wel hormonen in je bloedbaan terecht, een baarmoeder is geen geïsoleerd orgaan ofzo. Ook daar lopen bloedvaatjes waardoor de hormonen in je bloedbaan opgenomen worden.

Toevallig hadden we het er van de week op het werk over, van de drie vrouwen die de Mirena hadden gehad waren er precies nul enthousiast.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik reageer beroerd op alles wat hormonaal is, eigen hormonen, de pil, whatever.
Mirena was het beste van het slechtste.
Nadeel, al kon dat helemaal niet volgens de gyn want 'Mirena hallelujah en alles zit verder in je hoofd en nooit googlen want die vrouwen zeggen maar wat' : ik werd er heel huilerig van.
Ik heb er van werk voor moeten wisselen, ik werkte in de ggz en ik vond het ineens allemaal zo tragisch en zielig.
Heel toevallig stopte dat een paar jaar geleden, en heel toevallig hebben wij in de familie een soort geruisloze en redelijk overgang na jaren hormonale drama's en hysterie, ik heb nu voor de vorm dat ding nog in.

Want voordeel: NOOIT MEER ONGESTELD EN GEEN SCHOMMELINGEN MEER. Heel gelijkmatig allemaal. En van geen zin in sex na de overgang ook geen last en je weet maar nooit, dus de gyn zei: hou maar in.

Wat ik dus echt heel belachelijk vind van dit soort verhalen: waarom mag die baarmoeder en dan niet gewoon uit als je geen kinderwens meer hebt? Ik ken een paar vrouwen die daar enorm van zijn opgeknapt. Maar als je het vraagt wordt je voor gek versleten want oh je zou op je 45e toch nog eens een man treffen die je wil bevruchten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik had van de pil ook altijd bijwerkingen, heb er een hoop geprobeerd sinds mn 14e. Op m'n 23ste een mirena genomen. Vreselijk. Maanden achter elkaar bloedverlies en kreeg pijnlijke cystes op mn eierstokken. Op mn 32ste weer een genomen want tja, wist het ook niet meer. En deze is fantastisch. Laten zetten met een roesje, heb mn cyclus nog maar bloedverlies is na vijf maanden een heel stuk minder. Geen menstruatiepijn meer, dit is de eerste maand ooit zonder ook maar enige pijn, geen verhoging, geen kramp en niet down of heel moe. Heel blij dat ik het nog een kans gegeven heb. Hopelijk blijft het zo.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb net een novasure behandeling gehad vanwege extreme bloedingen, ben 44, jongste kind is 13. Gyn wilde alleen weten of er nog een kinderwens was, leeftijd was geen punt.
Moet wel zeggen dat verder alles al wel geprobeerd was. Als het op te lossen is zonder ingreep doen ze dat het liefste, wat ergens ook niet onlogisch is. Maar voor mij waren er geen andere opties.
Combinatiepil mag ik niet, en mirena kwam er met een dag gewoon weer uit.
Gyn gebruikte dit overzicht om de opties door te lopen: https://www.degynaecoloog.nl/samen-besl ... edverlies/

Als je echt een novasure wil zou ik daar nogmaals het gesprek over aan gaan met je gyn en anders naar een andere gaan.
Alleen, novasure is geen anticonceptiemiddel, je moet er dan nog wel iets bij gebruiken om niet zwanger te worden. Ik heb er de mini-pil bij.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben ook gevoelig voor hormonen en alleen maar ellende gehad van de mirena. Had me ook over laten halen met hetzelfde verhaal over “veel minder en alleen plaatselijk hormonen’ en ‘standaard optie, merk je weinig van’ maar niks bleek minder waar. Voel me lichamelijk en geestelijk een totaal ander mens sinds hij eruit is en heb er echt spijt van.
Alle reacties Link kopieren Quote
De mirena vond ik ook niks, maar de Kyleena vind ik fantastisch. Heb hem voor de tweede keer laten plaatsen na 4,5 jaar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben voor mezelf fan van mirena, het werkt bij mij veel beter dan pil of nuvaring, maar... niet alleen tegen bloedverlies, ook tegen alle andere klachten in de rest van m'n lijf. Dus als je niet goed reageert op hormonen, dan zou ik het niet aandurven om dit te proberen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik reageerde erg slecht op de mirena. En hoor dat ook van vriendinnen en familie. Eerst maandenlang bloedverlies en buikpijn. Toen ging het een halfjaar wel goed en daarna kreeg ik allerlei vage klachten. Ik heb er spijt van dat ik het nog zo lang geprobeerd heb.

De huisarts zei dat weinig mensen bijwerkingen ervaren van de mirena maar ik ken in mijn omgeving ongeveer net zoveel voorbeelden van mensen die geen klachten hadden als mensen die toch vrij ernstige klachten ervan kregen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dank allemaal, dit sterkt me in de gedachte om het inderdaad niet te proberen. Ik lees op internet trouwens nergens over een novasure-grens van 45 jaar, dus deze voelt nogal arbitrair. Overigens hoeven we het qua anticonceptie niet te doen, want mijn man heeft zich afgelopen jaar laten steriliseren (ik acht de kans klein dat we binnen 5 jaar én uit elkaar gaan, én dat ik dan iemand anders tegenkom, én dat ik dan ook nog een kind wil).

Ik moet nu op de hevigste dagen van de menstruatie ibruprofen en tranexaminezuur slikken, dat zou het bloedverlies met de helft moeten verminderen. Ik hou jullie op de hoogte.

En ja, wat een gedoe. Eerst de hormonale anticonceptie, erna de zwangerschappen (en miskramen), de bevallingen, nu dit weer en straks de overgang nog. Ik merk dat ik er best klaar mee ben… En jullie ook zo te lezen
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou echt over die verzonnen leeftijdsgrens praten en anders een andere gyn zoeken voor 2nd opinion.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven