Hoe veilig zijn insecticiden in huis?

03-05-2024 14:02 42 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi

Na meer dan een jaar aanmodderen, mijn banken, tapijten, gordijnen en andere spullen weg te hebben gegooid in de strijd tegen een mottenplaag, ben ik op.
Link naar vorig topic:

thuis/mottenprobleem-nog-steeds-niet-vo ... #p35233298


Heb werkelijk alles geprobeerd en raak er in de huiskamer maar niet van verlost. Om de 2 a 3 dagen toch nog 1 of 2 motten in de woonkamer.
Ook sluipwespen hebben de plaag (nog) niet verholpen.
Intussen zitten de kinderen en ik nu al meer dan 1,5 maand zonder banken, tapijten en gordijnen in de huiskamer.
Over 2 weken komen de nieuwe banken. Had gehoopt dat de plaag dan onder controle zou zijn maar helaas.

Ik heb net de bestrijdingsdienst aan de lijn. Ze kunnen as woensdag komen.
Zij zullen insecticiden in gaan zetten. Deze zullen een werking hebben van 4 weken waardoor de mottencyclus (eitjes,larven en motten) doorbroken zal worden. Dus een werking van 4 weken lang, waarin ik in die 4 weken niet mag dweilen want het middel zit in de vloer en heeft een constante werking.

Maar nu komt de twijfel weer opzetten. In tegenstelling tot de chemische lucht van gewone spuitbussen die na 1 dag al weg is, ben ik toch wel bang voor 4 weken lang een insecticidemiddel in de woonkamer

De man zei dat insecticiden veilig zijn voor mens en dier, maar er zijn onderzoeken die aangeven dat ze hormoonverstorend zijn, toch neurologische schade kunnen geven en tot tientallen jaren nog in het lichaam kunnen blijven.

Dan heb ik misschien nog veel liever motten (denk ik). Ik vertelde hem over het gebruik van sluipwespen, maar dat kende hij niet (raar?). Hij zou zelf een gasmasker opzetten tijdens het gebruik.

Doen of niet, want 4 weken chemische zooi in mijn huis voelt ook niet goed. Of de sluipwespen iets meer tijd geven (2e ronde nu)?
(Prijs ligt rond de 300 euro by the way)
elinas wijzigde dit bericht op 03-05-2024 15:11
1.61% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou een alternatieve woning zoeken voor 4 weken als je die ruimte hebt, en de ongediertebestrijding hun werk laten doen met grof geschut.

Ik krijg al galbulten van een spuitbus, dus het is echt niet fijn spul. Maar, ik snap ook dat je wel van je motten afwil.
Alle reacties Link kopieren Quote
Northernlass schreef:
03-05-2024 14:11
Ik zou een alternatieve woning zoeken voor 4 weken als je die ruimte hebt, en de ongediertebestrijding hun werk laten doen met grof geschut.

Ik krijg al galbulten van een spuitbus, dus het is echt niet fijn spul. Maar, ik snap ook dat je wel van je motten afwil.
Dat zal helaas niet gaan :-(

Maar ik heb werkelijk geen idee of de kinderen of ik een reactie zullen krijgen. Het feit dat het 4 weken lang een constante werking zal hebben en ik dus 4 weken niet mag dweilen baart me zorgen. De chemische zooi zit dan 4 weken lang in de huiskamer, waar ik ook een open keuken heb.
Het is de duur van de constante werking van de insecticiden in een kamer waar we de meeste tijd doorbrengen wat me tegenhoudt..
Alle reacties Link kopieren Quote
om welk middel gaat het?
Alle reacties Link kopieren Quote
elinas schreef:
03-05-2024 14:17
Dat zal helaas niet gaan :-(

Maar ik heb werkelijk geen idee of de kinderen of ik een reactie zullen krijgen. Het feit dat het 4 weken lang een constante werking zal hebben en ik dus 4 weken niet mag dweilen baart me zorgen. De chemische zooi zit dan 4 weken lang in de huiskamer, waar ik ook een open keuken heb.
Het is de duur van de constante werking van de insecticiden in een kamer waar we de meeste tijd doorbrengen wat me tegenhoudt..
Tijdelijk in een andere kamer bivakkeren.
Alle reacties Link kopieren Quote
De bestrijdingsdienst weet hoe ze veilig middelen kunnen gebruiken. Staat namelijk onder streng toezicht. Je bent wel van je problemen verlost naderhand.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat die man een masker draagt, lijkt me logisch. Die werkt bijna dagelijks met dat soort spul, dus komt er veel meer mee in aanraking dan jullie in die 4 weken.
Ik zou proberen dan zelf in een andere kamer in huis te gaan zitten, als het je echt tegen staat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
03-05-2024 14:35
om welk middel gaat het?
Geen idee. De man aan de telefoon zei dat het een insecticide is die veilig zou zijn voor mens en dier en dat deze ook op boerderijen wordt gebruikt. Welk middel exact leek hij niet echt los te willen laten.

Ik maak me vooral zorgen over de duur. 4 weken is best lang.

Kan ik hem ook laten komen om een inspectie te laten doen?
Gewoon de bron laten zoeken? Hij zei dat als ik woensdag besluit om geen insecticide te laten gebruiken, het 65 euro zal kosten.
Ik heb gisteren nieuwe sluipwespen binnen gekregen, als ik nou ongeveer weet waar nog evt eitjes zouden kunnen zorgen, dan sta ik al verder.

Ik neig naar het niet inzetten van 4 weken lang durende inzet van insecticide.

Ik vind het niet veilig genoeg en de onderzoeken liegen er niet om. Verschillende neurotoxische bijwerkingen bij (langdurige blootstelling) binnenshuis via huid, handen, inademen etc
Alle reacties Link kopieren Quote
Selene schreef:
03-05-2024 14:38
Tijdelijk in een andere kamer bivakkeren.
Helaas onmogelijk. Het is een huiskamer met open keuken. Eén dag oké, maar 4 weken is niet haalbaar
Alle reacties Link kopieren Quote
kun je geen second opinion aanvragen?

en als hij niet wil vertellen welk middel, zou ik er niet mee in zee gaan
Alle reacties Link kopieren Quote
Irregular_Choice schreef:
03-05-2024 14:46
Dat die man een masker draagt, lijkt me logisch. Die werkt bijna dagelijks met dat soort spul, dus komt er veel meer mee in aanraking dan jullie in die 4 weken.
Ik zou proberen dan zelf in een andere kamer in huis te gaan zitten, als het je echt tegen staat.
Dat begrijp ik, maar 4 weken lang niet mogen dweilen wil.toch zeggen dat er 4 weken lang een (kleine) constante afgifte is?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb net teruggebeld.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Cypermetrine

Dit is het
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe ik er vanaf gekomen ben, mottenvallen speciaal voor voorraadmotten. Als het goed is vang je er daar iedere dag een behoorlijk aantal mee. Daar ook maanden mee door gaan. Val om de paar weken vervangen. Alles wat de larven eten in dichte glazen potten (zelfs de suiker).
Maar als ik een middagje de buitendeur open heb gehad dan zijn er wel weer een paar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kom van 10 motten per dag doodslaan/electrische vliegenmepper, naar gemiddeld 2 a 3 (of soms een paar dagen geen) motten om de paar dagen, na het wegdoen van meubels en tapijten, de inzet van sluipwespen, om de paar dagen overal met azijn langsgaan en overal lavendelgeur en cederhout inzetten. Ik lees dat sluipwespen meerdere maanden de tijd nodig hebben, maar over 2 weken krijg ik nieuwe banken.

Het middel uit de link lijkt me niet oké om 4 weken lang in mijn woonkamer te hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor elke mot die ik plat sloeg ving ik er vijf met een voorraadmottenval. Er blijft wel altijd een stroom nieuwe motten binnenkomen van buiten.
Alle reacties Link kopieren Quote
elinas schreef:
03-05-2024 14:59
Ik heb net teruggebeld.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Cypermetrine

Dit is het
Het is toegestaan, maar ik denk dat ik het niet zou doen

Voor mijn gezin, huisdieren.
Ook omdat het alles in de buurt doodt
Elke bij die langsvliegt

Heb je geen milieuinformatiepunt oid in de buurt? Waar ze ander soort middelen kennen?
Alle reacties Link kopieren Quote
elinas schreef:
03-05-2024 14:59
Ik heb net teruggebeld.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Cypermetrine

Dit is het
Het is toegestaan, maar ik denk dat ik het niet zou doen

Voor mijn gezin, huisdieren.
Ook omdat het alles in de buurt doodt
Elke bij die langsvliegt

Heb je geen milieuinformatiepunt oid in de buurt? Waar ze ander soort middelen kennen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
03-05-2024 16:19
Het is toegestaan, maar ik denk dat ik het niet zou doen

Voor mijn gezin, huisdieren.
Ook omdat het alles in de buurt doodt
Elke bij die langsvliegt

Heb je geen milieuinformatiepunt oid in de buurt? Waar ze ander soort middelen kennen?
Ik wil het liever ook niet.
Ik ben wel erg gefrustreerd op dit moment ivm motten, maar de man leek na het 2e telefoongesprek één groot verkooppraatje te houden (logisch!). Eerst wist hij niet welk product gebruikt ging worden, maar dan zou zijn collega die dan woensdag lang komt de bijsluiter met mij kunnen delen. Ik gaf aan dat ik dat op voorhand wilde weten. Daarna vroeg hij waarom ik dat wilde weten. Ik zei aan dat ik mij wilde inlezen over het product. Pas daarna ging hij opzoeken op zijn computer welke hoofdstof het bevat en dat het toegestaan was in binnenshuis, in garages schuren loodsen, in stallen met dieren Maar 4 weken lang in een kleine huiskamer..?

Ik heb gevraagd of ik ook gewoon kon betalen voor het zoeken naar de bron (65 euro), maar hij leek daar niet echt veel zin in te hebben.
Ik heb de afspraak laten staan maar ik denk dat zijn collega woensdag ook het product zal willen inzetten (300 euro).
Ik wacht nog een maandje af met deze sluipwespen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Buster schreef:
03-05-2024 15:50
Voor elke mot die ik plat sloeg ving ik er vijf met een voorraadmottenval. Er blijft wel altijd een stroom nieuwe motten binnenkomen van buiten.
Ik ben er intussen achter dat die mottenvallen motten van buiten aantrekken. Ik zag ze vorig jaar gewoon naar binnen vliegen richting de mottenval. Dus die gebruik ik niet meer.
Alle reacties Link kopieren Quote
elinas schreef:
03-05-2024 14:49
Helaas onmogelijk. Het is een huiskamer met open keuken. Eén dag oké, maar 4 weken is niet haalbaar
Boven wonen zolang.
Zet een magnetron neer en een nespresso en je redt het wel. Kinderen zolang naar een vriendinnetje of opa en oma.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren Quote
Heb je de voedsel/voorraadmottenvallen wel al geprobeerd? Dus die speciaal voor deze motten zijn (niet kleding/papiermotten)? En als je af en toe je ramen open zet zul je ze altijd weer terug zien.

Edit: oh zie nu je bericht. Ik had de mottenvallen aan de binnenkant van de keukenkastjes. Buiten stikt het nou eenmaal van deze motten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou nu toch echt professionele hulp inschakelen. Die hebben regelmatig betere spullen dan die wij als consument kunnen kopen en hebben er ervaring mee. Je hebt al zoveel geprobeerd en de motten zijn nog niet weg.
Ben zelf geen fan van chemische insecticiden, ook al zijn ze veilig, maar je moet wat als je last hebt van een plaag.

Misschien kun je tijdelijk in een vakantiehuisje in de buurt of iets dergelijks.
graze wijzigde dit bericht op 03-05-2024 17:01
10.93% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
merano schreef:
03-05-2024 16:52
Boven wonen zolang.
Zet een magnetron neer en een nespresso en je redt het wel. Kinderen zolang naar een vriendinnetje of opa en oma.
Ik woon in een flat. Huiskamer en slaapkamers zijn dicht op elkaar. 4 weken lang in een slaapkamer doorbrengen is niet te doen. Opa en oma wonen in een andere stad etc.
Helaas.
Misschien dat ik het overweeg in de zomervakantie, dan zijn we een weekje weg en dan kunnen de kinderen wel bij opa en oma logeren, maar voor nu is dat niet haalbaar.

Ik zal van nu tot de zomervakantie sluipwespen blijven inzetten en als het probleem nóg niet weg is dan is het wel een optie. Dan kunnen we ook makkelijker een paar weken van huis zijn.

Maar 4 weken lang doorbrengen in een kamer met insecticiden gaat me toch te ver. De gezondheid van mijn gezin gaat voor
Alle reacties Link kopieren Quote
Graze schreef:
03-05-2024 16:59
Ik zou nu toch echt professionele hulp inschakelen. Die hebben regelmatig betere spullen dan die wij als consument kunnen kopen en hebben er ervaring mee. Je hebt al zoveel geprobeerd en de motten zijn nog niet weg.
Ben zelf geen fan van chemische insecticiden, ook al zijn ze veilig, maar je moet wat als je last hebt van een plaag.

Misschien kun je tijdelijk in een vakantiehuisje in de buurt of iets dergelijks.
Dan mik ik op de zomervakantie als het dan nog niet opgelost is. Vind het nu te riskant voor onze gezondheid
Alle reacties Link kopieren Quote
Buster schreef:
03-05-2024 16:55
Heb je de voedsel/voorraadmottenvallen wel al geprobeerd? Dus die speciaal voor deze motten zijn (niet kleding/papiermotten)? En als je af en toe je ramen open zet zul je ze altijd weer terug zien.

Edit: oh zie nu je bericht. Ik had de mottenvallen aan de binnenkant van de keukenkastjes. Buiten stikt het nou eenmaal van deze motten.
Bij mij gaat het om kledingmotten.
Ben je er vanaf gekomen?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven