Geld & Recht alle pijlers

¤ 2.000 netto in de bijstand?!

24-09-2014 09:59 1059 berichten
Ik heb weinig verstand van toeslagen en uitkeringen, maar Annemarie van Gaal weet het vast beter. Zou haar voorbeeld echt kloppen? Zo ja, dan is het de hoogste tijd dat het toeslagencircus een keer wordt aangepakt. Geen wonder dat 19 van de 20 bijstandsmoeders die ze begeleidt helemaal geen zin hebben om te gaan werken.



http://fd.nl/ondernemen/e ... &fb_action_types=og.likes



De komende weken zullen de koopkrachtplaatjes ons weer om de oren vliegen. Ook in 2015 gaat de koopkracht van veel groepen er in procenten op achteruit, maar die van de alleenstaande bijstandsmoeder lijdt vrijwel nooit onder bezuinigingen en gaat er altijd op vooruit. Vreemd trouwens dat we koopkrachtplaatjes altijd in procenten stijging of daling communiceren, maar vrijwel nooit in bedragen.



Daardoor hebben we een soort nationale perceptie, dat de financieel meest ongelukkige groep in onze samenleving de alleenstaande moeders in de bijstand zijn. Maar is dat ook zo? Ik zal de laatste zijn die zegt dat zij het financieel gemakkelijk hebben, maar ik wil het beeld wel nuanceren.



Schouders eronder



Sinds begin dit jaar probeer ik een aantal alleenstaande moeders in de bijstand te begeleiden naar een toekomst met werk. Zoals Rutte tijdens de beschouwingen zei: ‘De snelste manier om uit deze situatie te komen, is een baan.’

Ik bied hen aan om samen met een coach te onderzoeken waar hun talenten liggen, vervolgens neem ik de kosten van een beroepsopleiding en kinderopvang voor mijn rekening en ben hun steun en toeverlaat op weg naar een toekomst zónder bijstandsuitkering. Het enige dat ik als tegenprestatie van de alleenstaande bijstandsmoeders vraag, is dat zij de schouders eronder zetten en werken aan hun eigen ontwikkeling.



Financiële stimulans



Twintig bijstandsmoeders heb ik inmiddels benaderd. Negentien van hen haakten af omdat ze het naar eigen zeggen ‘eigenlijk best goed’ hadden en het ‘niet nodig’ vonden. Van de twintig bijstandsmoeders is er welgeteld één die door mij aan een baan geholpen wilde worden. Eén. En die ene zat toevallig net in de schuldsanering, dus had financieel weinig te verliezen. Maar nu de cijfers. Reken even mee met het inkomen van een van de bijstandsmoeders met twee kinderen op de middelbare school: haar uitkering is ¤ 1083, daarnaast ontvangt ze huurtoeslag van ¤ 297, zorgtoeslag van ¤ 72, kindgebonden budget van ¤ 148, alleenstaande ouderkorting ¤ 79, bijzondere kinderbijstand van ¤ 60 en kindertoeslag die omgerekend ¤ 168 per maand is. Samen is dit ¤ 1907 netto per maand en met de gemeentelijke regelingen erbij heeft ze iedere maand meer dan ¤ 2000 netto. Sommige bijstandsmoeders ontvangen daarnaast nog kinderalimentatie van de vaders, maar dat geven ze niet op, want dan worden ze gekort op de uitkering. Ik vraag me af hoeveel bewindspersonen in Den Haag deze optelsom kennen.

Je hoort mij niet beweren dat het leven van een alleenstaande bijstandsmoeder een vetpot is. Zeker niet. Ik pleit er ook niet voor om bijstandsmoeders te korten, maar we moeten wel met spoed iets doen aan de belasting op arbeid, want de financiële stimulans om een betaalde baan als receptioniste, kapster of ziekenverzorgster te nemen is er zo niet en zal er zo ook nooit komen.
Alle reacties Link kopieren
Ook gelezen ja. En dit een aantal jaar geleden ook een flinke discussie vanwege een artikel met daarin drie bijstandsmoeders die met toeslagen ook zo'n bedrag binnenharkten.

Ik vind het volstrekt idioot, de bijstand is een vangnet, geen hangmat.
Alle reacties Link kopieren
Alle reacties Link kopieren
Als je dat al krijgt ga je niet meer werken.

Maar met kinderen op de middelbare school heb je toch allerlei plichten in de bijstand?
Alle reacties Link kopieren
Geloof je het zelf? Bijstand is iets van 900nogwat en daar komt dan idd zorg bij, en eventueel huurtoeslag. De huurtoeslag is aan de huur onderhevig maar aan 1000 komt niemand hoor. Het kan in een enkel geval zo zijn dat iemand die al lang in een huurwoning zit en die woning ondertussen gerenoveerd is en een aantal jaar onderhevig aan flinke verhogingen dat de huur 800 oid is geworden. Dan kan zo een iemand idd bijna 600 aan huurtoeslag krijgen. Maar echt niet zomaar. En aan dat geld heb je dus niets alleen maar dat je na 30 jaar nog steeds in je woning mag blijven.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik denk dat haar verhaal wel klopt.

Ik weet dat je hier, volgens mij kunnen de bedragen per gemeente verschillen, als bijstandmoeder met 2 schoolgaande kinderen (middelbare school)

Uitkering 951,64

Voor het niet kunnen delen van kosten (dus alleenstaand)

271,9

Is samen 1222 per maand (incl vakantie geld)

Tel hierbij de toeslagen per maand (zeg 450 euro) en de belasting voordelen



Wat zij dus zegt, er moet iets gedaan worden aan de belasting op arbeid
Ik geloof het direct.
Alle reacties Link kopieren
Noemen ze dat overigens ook niet de armoedeval? Dat als je gaat werken, je diverse voordelen niet meer krijgt en per saldo er letterlijk een paar tientjes tot een paar honderd euro per maand op achteruit gaat?
I can explain it to you, but I can't understand it for you
En weet je wat je dan nog vergeet? De als poetsvrouw zwart bijklussende moeders. Drie uurtjes poetsen onder schooltijd, drie X per week levert per maand al snel nog 450 euro op.
Ik ben de eerste die pleit voor arbeidsbevorderende maatregelen.



Aan de andere kant geeft dit voorbeeld een vertekend beeld (*oh wat is die 2000 euro netto in de bijstand toch veel*), want als dezelfde bijstandsmoeder zou werken zou ze hoogstwaarschijnlijk veel van de genoemde toeslagen ook ontvangen.



Het is dus zaak dat werken veel lucratiever wordt dan de 1083 euro bijstand in dit voorbeeld.
Tjesus wat een idiote bedragen. Voor thuis op je luie reet zitten!
Alle reacties Link kopieren
En vergeet ook niet de alimentatie die door vader van de kids wordt betaald, en 'vergeten' te melden door de moeder...
it's not who I am underneath, but what I do that defines me
Luxaflex: prima toch? Dan doet ze tenminste wat voor haar geld.

Maar nope, daar hebben de 19 vrouwen van Annemarie geen zin in.
Dat verhaal van Van Gaal is uitgezocht en wordt ook door minister Asscher bevestigd.

Het is in de huidige wetgeving zelfs zo dat vanuit de bijstand deze veelal moeders er pas op vooruitgaan als ze 5 dagen per week fulltime minimumloon gaan verdienen. Werken ze 4 dagen, gaan ze er ¤1000 per jaar op achteruit. Dat wordt met nieuwe wetgeving per 1 januari hersteld waardoor het veel sneller meer oplevert als je gaat werken als bijstandsouder.

Maar dan nog is ¤2000 per maand niet iets waardoor je aan het werk wil. Als dan ook nog je witgoed, sportclubs van de kinderen én sportbenodigdheden worden vergoed, blijf je zitten waar je zit natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
De zin



"Twintig bijstandsmoeders heb ik inmiddels benaderd. Negentien van hen haakten af omdat ze het naar eigen zeggen ‘eigenlijk best goed’ hadden en het ‘niet nodig’ vonden."



geeft al aan wat er mis is. Dan gaat het niet meer over de hoogte van het daadwerkelijke netto-bedrag, maar om de verrotte instelling dat je beter je handje kunt ophouden bij werkende & belasting betalende mensen, dan dat je je eigen broek gaat ophouden. Totaal schaamteloos en egoïstisch op de portemonnee van anderen parasiteren.
it's not who I am underneath, but what I do that defines me
Alle reacties Link kopieren
Annemarie van Gaal is gewoon aandachtsgeil. In een dubbeltje op zijn kant wordt ook tot vervelends toe vermeld dat ze een boekje heeft geschreven en haar website stop de crisis gepromoot.



Met dit projectje wilde ze blijkbaar ook weer veel aandacht naar zich toe trekken. Alleen jammer voor haar dat die vervelende bijstandsmoeders nou niet willen meewerken.



Nou dat zullen ze weten hoor die bijstandsmoeders wat denken ze wel niet.



Overigens hebben ze het dan ook minder slecht dan ik gedacht had. Er zijn banen waar je met fulltime werken minder verdiend.
quote:Madderijn schreef op 24 september 2014 @ 10:04:

Als je dat al krijgt ga je niet meer werken.

Maar met kinderen op de middelbare school heb je toch allerlei plichten in de bijstand?

Ik schrik wel van die berekening ja. Ik wist niet dat het zoveel was....



En ach verplichtingen? Sollicitatieplicht enzo, dat kun je toch makkelijk verkloten? Gewoon een rammelende brief schrijven of bij een evt uitnodiging je niet zo goed voordoen.

Trouwens, in de nog steeds durende crisis....wie gaat er een bijstandmoeder aannemen die al jaren thuis zit met verouderde kennis als ze een jonge, frisse schoolverlater aan kunnen nemen?
Alle reacties Link kopieren
Ivankar, dat zie je hier op het forum toch ook? Een dame die net is afgestudeerd en niet per direct een baan in de schoot geworpen krijgt overweegt ook bijstand aan te vragen. Een andere dame heeft zichzelf al afgeschreven op haar 21ste vanwege een 'sociale fobie' en wil ook de rest van haar leven uit de staatsruif eten omdat ze het allemaal niet kan.

Echt een kutmentaliteit.
@Suze02 Wat mij verbaast is dat het systeem mensen die 'geen zin' hebben blijkbaar toestaat.



Overigens mogen ze de regel kinderen onder de 5 = geen sollicitatieplicht met spoed opheffen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Suze02 schreef op 24 september 2014 @ 10:09:

En weet je wat je dan nog vergeet? De als poetsvrouw zwart bijklussende moeders. Drie uurtjes poetsen onder schooltijd, drie X per week levert per maand al snel nog 450 euro op.

Een werkster verdient hier geen 450 euro maar ruim 600 euro mee

En dat is meer dan de 8 euro per uur minimumloon

Dus ja ik kan best begrijpen dat men liever bijstand heeft dan werk,het minimumloon moet omhoog en om dat te kunnen doen moet er verandering komen in de belastingschalen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook belachelijk.

Ze gaan op deze manier niet werken, zeker niet de k*t baantjes voor het minimumloon.

Werken moet lonen, thuiszitten niet!
Misschien de titel van je topic aanpassen, want zo lijkt het net of je het over alleenstaanden in de bijstand hebt en ik was me al aan het rijkrekenen.
Ik ben ook erg voor het schrappen van toeslagen. Het is een vreselijke moloch dat hele toeslagenstelsel.

Mensen snappen het niet, geven verkeerde bedragen op (want je moet vooraf een schatting van je inkomen van komend jaar maken), moeten ineens enorme bedragen terugbetalen (zie de kinderopvangtoeslag). De motivatie om meer te verdienen wordt minder, want 'dan krijg ik minder toeslag'.

Al die ingevulde formulieren moeten verwerkt worden, achteraf moeten de bedragen gecheckt worden, dan moet de BD nog achter de ten onrechte ontvangen bedragen aan....

Belasting op arbeid verlagen stimuleert werken, want je houdt echt meer over dan een uitkering. Stop de zorgtoeslag in het zorgstelsel zodat de premie omlaag kan.

Veel makkelijker zo.
Alle reacties Link kopieren
quote:Luxaflex schreef op 24 september 2014 @ 10:19:

@Suze02 Wat mij verbaast is dat het systeem mensen die 'geen zin' hebben blijkbaar toestaat.



.'



Dat is nog maar de vraag. Misschien gaan deze dames wel gekort worden op hun uitkering omdat ze een kans op werk hebben afgeslagen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het allemaal prima als diezelfde vrouw veel mantelzorg levert.

Want hoe gaat ze dat doen met nog een fulltime baan erbij?



Aan de ene kant moeten we allemaal de hele week werken. Maar ook de boodschappen doen voor de bejaarde buurman, koffie drinken met de depressieve overbuur, en eigenlijk ook even de dagelijkse persoonlijke verzorging van moeder die daardoor fijn thuis kan blijven wonen.



Ergens klopt het niet.



Als de bijstand daarin kan ondersteunen graag. Maar zo makkelijk gaat het natuurlijk niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven