Geld & Recht alle pijlers

¤ 2.000 netto in de bijstand?!

24-09-2014 09:59 1059 berichten
Ik heb weinig verstand van toeslagen en uitkeringen, maar Annemarie van Gaal weet het vast beter. Zou haar voorbeeld echt kloppen? Zo ja, dan is het de hoogste tijd dat het toeslagencircus een keer wordt aangepakt. Geen wonder dat 19 van de 20 bijstandsmoeders die ze begeleidt helemaal geen zin hebben om te gaan werken.



http://fd.nl/ondernemen/e ... &fb_action_types=og.likes



De komende weken zullen de koopkrachtplaatjes ons weer om de oren vliegen. Ook in 2015 gaat de koopkracht van veel groepen er in procenten op achteruit, maar die van de alleenstaande bijstandsmoeder lijdt vrijwel nooit onder bezuinigingen en gaat er altijd op vooruit. Vreemd trouwens dat we koopkrachtplaatjes altijd in procenten stijging of daling communiceren, maar vrijwel nooit in bedragen.



Daardoor hebben we een soort nationale perceptie, dat de financieel meest ongelukkige groep in onze samenleving de alleenstaande moeders in de bijstand zijn. Maar is dat ook zo? Ik zal de laatste zijn die zegt dat zij het financieel gemakkelijk hebben, maar ik wil het beeld wel nuanceren.



Schouders eronder



Sinds begin dit jaar probeer ik een aantal alleenstaande moeders in de bijstand te begeleiden naar een toekomst met werk. Zoals Rutte tijdens de beschouwingen zei: ‘De snelste manier om uit deze situatie te komen, is een baan.’

Ik bied hen aan om samen met een coach te onderzoeken waar hun talenten liggen, vervolgens neem ik de kosten van een beroepsopleiding en kinderopvang voor mijn rekening en ben hun steun en toeverlaat op weg naar een toekomst zónder bijstandsuitkering. Het enige dat ik als tegenprestatie van de alleenstaande bijstandsmoeders vraag, is dat zij de schouders eronder zetten en werken aan hun eigen ontwikkeling.



Financiële stimulans



Twintig bijstandsmoeders heb ik inmiddels benaderd. Negentien van hen haakten af omdat ze het naar eigen zeggen ‘eigenlijk best goed’ hadden en het ‘niet nodig’ vonden. Van de twintig bijstandsmoeders is er welgeteld één die door mij aan een baan geholpen wilde worden. Eén. En die ene zat toevallig net in de schuldsanering, dus had financieel weinig te verliezen. Maar nu de cijfers. Reken even mee met het inkomen van een van de bijstandsmoeders met twee kinderen op de middelbare school: haar uitkering is ¤ 1083, daarnaast ontvangt ze huurtoeslag van ¤ 297, zorgtoeslag van ¤ 72, kindgebonden budget van ¤ 148, alleenstaande ouderkorting ¤ 79, bijzondere kinderbijstand van ¤ 60 en kindertoeslag die omgerekend ¤ 168 per maand is. Samen is dit ¤ 1907 netto per maand en met de gemeentelijke regelingen erbij heeft ze iedere maand meer dan ¤ 2000 netto. Sommige bijstandsmoeders ontvangen daarnaast nog kinderalimentatie van de vaders, maar dat geven ze niet op, want dan worden ze gekort op de uitkering. Ik vraag me af hoeveel bewindspersonen in Den Haag deze optelsom kennen.

Je hoort mij niet beweren dat het leven van een alleenstaande bijstandsmoeder een vetpot is. Zeker niet. Ik pleit er ook niet voor om bijstandsmoeders te korten, maar we moeten wel met spoed iets doen aan de belasting op arbeid, want de financiële stimulans om een betaalde baan als receptioniste, kapster of ziekenverzorgster te nemen is er zo niet en zal er zo ook nooit komen.
quote:cumulus schreef op 14 oktober 2014 @ 20:20:

[...]





Schoonmaakwerk is vaak buiten kantooruren, als de BSO ook gesloten is.



En callcenterwerk is echt niet meer zo rijk aanwezig als enkele jaren geleden. Vaak ook verplicht avond- en weekendwerk (en dan zit je weer met je kinderen. Ik heb dat zelf overigens wel een tijd gedaan als mijn kinderen bij hun vader zaten, tot die aan de tijden begon te morrelen (hij kreeg verkering...).



(ik heb overigens geen bijstand, nooit gehad ook).Dat is inderdaad mijn probleem. Schoonmaakwerk via de thuiszorg (want kan tijdens schooltijden) probeer ik ook te zoeken, want daar heb ik wel ervaring in, maar ook daar valt het behoorlijk tegen. Ik heb ook nog de pech (nu ja pech..) dat mijn kind 3 weekenden bij haar vader is, en 1 weekend bij mij en in dat ene weekend kan ik dus geen oppas vinden en ik heb een heel klein netwerk. Nu werk ik 1 dag in het weekend en dan past een buurvrouw op, maar meer kan zij ook niet oppassen en ik zou niet weten hoe ik dat aan een baas moet verkopen. En qua callcenterwerk, tsja daar is erg weinig werk in te vinden en tegenwoordig wordt er ook veel om ervaring gevraagd en wederom zit ik met de tijden.
Alle reacties Link kopieren
[quote]fruitmoes schreef op 14 oktober 2014 @ 20:57:

[...]





Daar kan ik me wel in vinden. Ik vind het zelf bijvoorbeeld erg moeilijk om naar de langere termijn te kijken. Te abstract voor mij. Ik hang eigenlijk ook al constant in allerlei tijdelijke baantjes, ben eigenlijk ook al te oud voor de meeste beginnersbaantjes en wordt daar niet meer aangenomen. Terwijl ik ook de papieren niet heb voor andere banen. En dan heb ik prive ook een hoop ellende en daar kan ik toch behoorlijk in verzuipen, waardoor ik helemaal geen uitweg meer zie. Ik heb nu een baan met een halfjaarscontract en daarna zou ik nog een contract van 3 maanden kunnen krijgen, maar daarna is het wel einde oefening. En het is ook al geen baan die je echt kan gebruiken als springplank naar een wat betere baan. Dan is de enige uitweg terug de schoolbanken weer in, maar dan zal ik eerst mijn middelbare schooldiploma moeten halen.[/q



dubbel
Alle reacties Link kopieren
quote:fruitmoes schreef op 14 oktober 2014 @ 20:57:

[...]





Daar kan ik me wel in vinden. Ik vind het zelf bijvoorbeeld erg moeilijk om naar de langere termijn te kijken. Te abstract voor mij. Ik hang eigenlijk ook al constant in allerlei tijdelijke baantjes, ben eigenlijk ook al te oud voor de meeste beginnersbaantjes en wordt daar niet meer aangenomen. Terwijl ik ook de papieren niet heb voor andere banen. En dan heb ik prive ook een hoop ellende en daar kan ik toch behoorlijk in verzuipen, waardoor ik helemaal geen uitweg meer zie. Ik heb nu een baan met een halfjaarscontract en daarna zou ik nog een contract van 3 maanden kunnen krijgen, maar daarna is het wel einde oefening. En het is ook al geen baan die je echt kan gebruiken als springplank naar een wat betere baan. Dan is de enige uitweg terug de schoolbanken weer in, maar dan zal ik eerst mijn middelbare schooldiploma moeten halen.



Kun je via de gemeente dan niet in aanmerking komen om een diploma te halen?

Een cursus , een certificaat weet ik veel.
quote:Lilith75 schreef op 14 oktober 2014 @ 21:00:

Fruitmoes , lees je eigen posts nog eens daar reageer ik op.

Ik heb je in de eerste instantie aangemoedigd en succes ed gewenst.



Maar als je gaat beginnen over inleveren van vrijheid financiën overleggen , geen logé mogen hebben , je motivatie er niet is omdat je niks overhoudt als je werkt , dan stuit dat mij tegen de borst.

Want wie ben jij , om thuis te zitten met een uitkering en schulden en zo van de toren te blazen....." ik hou niks over als ik meer werk ".

Dát is een mentaliteit probleempje meid én daar heb ik nogal wat moeite mee.



Ik heb niks tegen mensen die een uitkering nodig hebben , er tijdelijk gebruik van maken , het kan iedereen misschien overkomen.

Het is alleen een vangnet en geen hangmat dát is het verschil tussen de ene person in de bijstand en de andere persoon in de bijstand.



Tuurlijk is dat ook het verschil, dat snap ik ook wel. Ik heb ook toegegeven dat het onder andere een mentaliteitsprobleem is.

En verder is het gewoon de waarheid, ik houd niks over als ik werk. Ik wil alleen maar duidelijk maken waarom ik gedemotiveerd raak, en dat is onder andere één van de reden. Dat wil niet zeggen dat ik niets meer doe. Ik schaar mezelf niet onder de mensen die de bijstand als hangmat zien en dat lijkt misschien wel zo, maar ik ben gewoon niet goed genoeg in duidelijk maken wat ik bedoel. En dan wordt ik wat langdradig. Ik had alleen gehoopt om hier ook weer wat gemotiveerd te raken en dat lukte, maar elke keer wordt je hier neergesabeld. En dat vind ik erg jammer, want ik denk dat ik nog wel 'te redden ben' met wat (oke een hoop) opbouwende kritiek, want ik word echt niet gelukkig van zoveel onzekerheid.

En hoe denegrerend jij tegen mij praatte was echt onnodig en niet netjes.
quote:Lilith75 schreef op 14 oktober 2014 @ 21:04:

[...]





Kun je via de gemeente dan niet in aanmerking komen om een diploma te halen?

Een cursus , een certificaat weet ik veel.Nee, via deze gemeente niet. Er zullen vast wel gemeentes zijn die dat wel doen hoor, maar deze niet. Ik heb ooit gevraagd om een sollicitatiecursus, omdat dat zo mooi werd aangeprijst op de website, maar helaas. Ik kon wel mijn cv naar iemand van de Sociale Dienst sturen, maar daar blijft het bij. Ik ga nu proberen (denk ik, nog even in overleg) om mijn middelbare schooldiploma te halen via het Staatsexamen, dan hoef ik namelijk niet naar school (want ik kan door de schoolverlaterskorting de reis naar school niet meer betalen) en ik heb de gemeente gevraagd om mij te helpen aan een grotere baan (24 uur/32 uur zoiets), maar ik moet nog even wachten tot mijn klantmanager terug is van vakantie. En ik heb me gisteren aangemeld voor vrijwilligerswerk in een richting waarvan ik denk dat ik evt. nog een opleiding zou willen en kunnen doen.
@Fruitmoes, als je kan werken aan een goede opvang voor je kind zou BBL dan niet wat voor je zijn? Je loopt dan 4 dagen stage, daarvoor krijg je betaald en je gaat dan 1 dag naar school. Dat zou een mooie opstap zijn voor werk :-)



Met een klein kindje en een klein netwerk is het ook moeilijker. Koppie niet laten hangen, hoor, het komt vast wel goed
@fruitmoes: ik vind het goed van je dat je steeds terug blijft komen in dit topic!

Ook dat zegt wat over jouw mentaliteit, namelijk dat je open staat voor (opbouwende) kritiek en dat jij je niet zomaar laat neersabelen door mensen die jou onaardig behandelen.



Succes verder met je school. Volgens mij kom jij er wel!
quote:Keausje schreef op 14 oktober 2014 @ 21:27:

@Fruitmoes, als je kan werken aan een goede opvang voor je kind zou BBL dan niet wat voor je zijn? Je loopt dan 4 dagen stage, daarvoor krijg je betaald en je gaat dan 1 dag naar school. Dat zou een mooie opstap zijn voor werk :-)



Met een klein kindje en een klein netwerk is het ook moeilijker. Koppie niet laten hangen, hoor, het komt vast wel goed



Hoi,

Daar zit ik inderdaad aan te denken. Maar ik blijf twijfelen of dat niet zonde is. Omdat ik nu toch nog niet kan starten probeer ik nu wel alsnog mijn middelbare schooldiploma te halen. Als dat lukt kan ik alsnog het HBO of de universiteit 'in.' Mocht dat niet lukken dan kan ik inderdaad een BBL-opleiding doen. Ik heb daar al naar gekeken, maar ik zag dat voor een niveau 4 opleiding 3 jaar staat, maar ik hoop dat ik het misschien versneld zou kunnen doen.

Aan de opvang zal het zeker niet liggen, ik heb een vrij goede BSO en een flexibel contract. Mijn kind kan er om 7 uur al heen en ze kan er blijven tot 18.30.

Wat het geheel wat lastiger maakt, is dat ik misschien binnen nu en +_ 6 a 9 maanden moet verhuizen en dan is dat plannen allemaal niet zo heel handig.
Alle reacties Link kopieren
Ik vrees dat de gemeente je niet kan helpen aan een baan met meer uren.

Maar niet geschoten is altijd mis.

Jammer dat ze je niet begeleiden met solliciteren , hier in de gemeente geeft een kennis van mij dit soort workshops , en zijn er vanuit het werkplein " vacature café dagen ". Daar worden uitkering gerechtigden voor uitgenodigd om te netwerken met verschillende bedrijven die zichzelf presenteren , een soort van "speed solliciteren ".



Probeer de knop om te zetten.

Je houdt misschien niet veel meer over met een baan bij een callcenter oid , maar quitte spelen zou al een begin zijn.



Je ziet de bomen door het bos niet meer ( je bent het overzicht kwijt ) is er niemand in je omgeving , familie vrienden die je daarbij kunnen helpen?

De boel op de rit zetten samen met jou en daarna de boel bijhouden zodat je het uiteindelijk weer zelf kan doen.



Misschien kun je via je vrijwilligerswerk een opleiding doen iig doe je ervaring op.

Wat ga je doen?

Is de opleiding mogelijk? Is er ook daadwerkelijk kans op een betaalde baan , allemaal dingen die je na kunt vragen , er is vast een vrijwilligers coördinator die je dat kan vertellen.
quote:Lilith75 schreef op 14 oktober 2014 @ 21:38:

Ik vrees dat de gemeente je niet kan helpen aan een baan met meer uren.

Maar niet geschoten is altijd mis.

Jammer dat ze je niet begeleiden met solliciteren , hier in de gemeente geeft een kennis van mij dit soort workshops , en zijn er vanuit het werkplein " vacature café dagen ". Daar worden uitkering gerechtigden voor uitgenodigd om te netwerken met verschillende bedrijven die zichzelf presenteren , een soort van "speed solliciteren ".



Probeer de knop om te zetten.

Je houdt misschien niet veel meer over met een baan bij een callcenter oid , maar quitte spelen zou al een begin zijn.



Je ziet de bomen door het bos niet meer ( je bent het overzicht kwijt ) is er niemand in je omgeving , familie vrienden die je daarbij kunnen helpen?

De boel op de rit zetten samen met jou en daarna de boel bijhouden zodat je het uiteindelijk weer zelf kan doen.



Misschien kun je via je vrijwilligerswerk een opleiding doen iig doe je ervaring op.

Wat ga je doen?

Is de opleiding mogelijk? Is er ook daadwerkelijk kans op een betaalde baan , allemaal dingen die je na kunt vragen , er is vast een vrijwilligers coördinator die je dat kan vertellen.



Ik bedoelde meer samen met de klantmanager vacatures nagaan op werk.nl en te kijken of dat überhaupt mogelijk is. Van sommige banen heb ik ook geen idee wat die inhouden en ze moeten dan ook haalbaar zijn. Ik kan bijvoorbeeld niet 's nachts werken of op vrijdagmiddag of 's avonds laat.

Ik heb helaas geen familieleden of vrienden die mij hierbij kunnen helpen, maar wel hulpverlening, maar we zijn momenteel aan het focussen op een heel ander gebied, waardoor dit een beetje achter raakt.

Het vrijwiliggerswerk waar ik op gereageerd heb is spreekuurhouder voor een steunpunt voor uitkeringsgerechtigden, gehandicapten en minima en dan specifiek voor jongeren.

Ik denk dat ik namelijk HBO Sociaal Juridische Dienstverlening wil doen en omdat ik nogal wissel van gedachten wat ik nou wil leek het mij wijs om eerst eens te kijken of ik dat überhaupt leuk vind, voordat ik me weer hals over kop ergens in stort.
Alle reacties Link kopieren
Fruitmoes, misschien heb je het al uitgelegd, maar heb vooral even snel laatste pagina gescand.



Ik heb geschreven dat ik begrijp dat bijstand demotiverend werkt. Dus tot zover heb je me "mee".



Echter, je schrijft dat je schulden hebt en dat je weinig trek hebt om te werken, omdat je alles weer in moet leveren. Da´s nogal logisch toch? Als je geld van anderen hebt opgemaakt, betaal je dat terug. Ik vind het nogal wat om dan vanuit je luie stoel te roepen dat jij er niet beter van wordt. Wat dacht je van degenen die nu hun geld niet of erg traag terukrijgen? Wat denk je dat zij vinden van jouw geen-zin-in?
Alle reacties Link kopieren
quote:strikjemetstippels schreef op 14 oktober 2014 @ 18:53:

[...]



En ook de zogenaamde rot baantjes, laten we zeggen schoon maken (vind ik zelf niet rot, is wel ongeschoold) hoeven geen armoede in te houden hoor. Stel dat je een goed concept verzint en dat in de markt zet, of particulier schoon maakt en iets extra's hebt, dan kan je meer verdienen dan een startende WOer.





Op een of andere manier krijg ik het gevoel dat jij nooit werkelijk rotbaantjes hebt gedaan. Dan is schoonmaakwerk nog ´goed´ werk vergeleken bij de echte rotbaantjes. Die baantjes zie je niet, omdat ze ver weg geduwd zijn in fabrieken of plekken waar jij althans nooit zal komen.

Ga Gunther Walraf maar eens lezen. Je denkt dat dit soort werk iets van ´vroegah´ was? Niets is minder waar.



Heb jij ooit wel eens in fabrieken gestaan of in de kassen?

Warm hoor kan ik je garanderen, krijg je ook best pijn van in je rug om de hele dag krom te staan met een knippertje, blaren in je handen gehad van het pellen van dingen? Moeite met ademhalen vanwege giftige dampen en chemische reinigingsmiddelen?



Op een of andere manier krijg ik het idee dat als ik jou hoor praten dat het gewoon een kwestie is van een goed plannetje neerzetten en dan geld gaan vangen daarmee. Je bent behoorlijk naief en wereldvreemd als ik je zo lees. Geeft niet, want dat is waarschijnlijk ook het ´milieu´ dat je kent (good for you), de hersens die je hebt en mogelijk wat bandbreedte die je in je omgeving, bovenkamer en qua gezondheid hebt.
quote:bestpittig schreef op 14 oktober 2014 @ 21:58:

Fruitmoes, misschien heb je het al uitgelegd, maar heb vooral even snel laatste pagina gescand.



Ik heb geschreven dat ik begrijp dat bijstand demotiverend werkt. Dus tot zover heb je me "mee".



Echter, je schrijft dat je schulden hebt en dat je weinig trek hebt om te werken, omdat je alles weer in moet leveren. Da´s nogal logisch toch? Als je geld van anderen hebt opgemaakt, betaal je dat terug. Ik vind het nogal wat om dan vanuit je luie stoel te roepen dat jij er niet beter van wordt. Wat dacht je van degenen die nu hun geld niet of erg traag terukrijgen? Wat denk je dat zij vinden van jouw geen-zin-in?



Edit: ik lees dat je zegt 'gescand' en niet 'gelezen.'

Ik werk, maar meer uren krijgen lukt bij mijn huidige werkgever nu even niet en dat zal ook niet gebeuren. Verder ben ik ook vrij beperkt in de uren die ik wel kan werken. Verder ga ik daarnaast ook naar school. Dat wil niet zeggen dat ik niet probeer. En ik zeg ook niet dat ik geen zin heb, ik zeg alleen dat solliciteren erg demotiverend is, omdat het zo ontzettend moeilijk is boven die bijstandsnorm uit te komen en ik heel vaak afgewezen wordt. En wie vindt solliciteren nou wel leuk?

De schulden die ik nu heb die zijn tot nu toe ook op tijd betaald en die komen eigenlijk allemaal voort mijn scheiding. Ik heb bijvoorbeeld een volledig nieuwe inboedel moeten kopen, ik heb de klap moeten opvangen toen mijn ex weigerde alimentatie te betalen, maar ik daar wel op gekort werd. Dat was opgelost, maar nu begint hetzelfde gezeur weer. Niettemin moeten de schuldeisers hun geld wel hebben, dat is meer dan logisch. En dat is tot nu toe goed gegaan. Maar ik vrees dat dat binnenkort gaat veranderen. Ik heb geprobeerd of de gemeente mij daarmee kunnen helpen, ik zou bijvoorbeeld bereid zijn de schuldsanering in te gaan, maar dat gaat helaas niet. Dus dan moet ik het zelf doen en het is dan heel jammer voor die schuldeisers, maar ik heb een aantal vaste lasten die voor gaan en dat zijn de huur, voeding, gas/elektra en water en de dingen voor mijn kind.

Ik zit dus zeker niet vanuit mijn luie stoel dingen te roepen, maar ik wil de dingen wel nuanceren en begrijpelijker maken en ik wil niet weggezet worden als een soort familie Flodder, want dat ben ik niet. Maar ik ben ook niet dat andere beeld, ik zit er tussenin en ik probeer mijn best te doen om wel aan mijn kind mee te geven dat je moet werken om geld te verdienen, dat je je financieen goed in de gaten moet houden, maar dat je ook mag leren. En dan hoop ik ooit een Vivakind te hebben (een vrouw die de zaakjes goed op orde heeft.)
quote:bestpittig schreef op 14 oktober 2014 @ 22:08:

[...]





Op een of andere manier krijg ik het gevoel dat jij nooit werkelijk rotbaantjes hebt gedaan. Dan is schoonmaakwerk nog ´goed´ werk vergeleken bij de echte rotbaantjes. Die baantjes zie je niet, omdat ze ver weg geduwd zijn in fabrieken of plekken waar jij althans nooit zal komen.

Ga Gunther Walraf maar eens lezen. Je denkt dat dit soort werk iets van ´vroegah´ was? Niets is minder waar.



Heb jij ooit wel eens in fabrieken gestaan of in de kassen?

Warm hoor kan ik je garanderen, krijg je ook best pijn van in je rug om de hele dag krom te staan met een knippertje, blaren in je handen gehad van het pellen van dingen? Moeite met ademhalen vanwege giftige dampen en chemische reinigingsmiddelen?



Op een of andere manier krijg ik het idee dat als ik jou hoor praten dat het gewoon een kwestie is van een goed plannetje neerzetten en dan geld gaan vangen daarmee. Je bent behoorlijk naief en wereldvreemd als ik je zo lees. Geeft niet, want dat is waarschijnlijk ook het ´milieu´ dat je kent (good for you), de hersens die je hebt en mogelijk wat bandbreedte die je in je omgeving, bovenkamer en qua gezondheid hebt.

meid je hebt geen flauw benul...ik zou willen dat mijn leven alleen uit jouw soort rot baantjes had bestaan. JUIST om dat ik weet wat echt een kut bestaan is, ben ik nu hard. Of liever: realistisch.



Je hebt echt geen idee, en nee, dat ga ik je ook niet uit leggen. Ik voel mij niet zielig, en ik heb de vaste overtuiging dat het van uit MIJ moet komen, niet van uit een ander en tien duizend smoesjes waar om ik iets niet zou kunnen.



Dus alsjeblieft zeg, ga je lekker zielig voelen en je te goed voor de Smullers maar hou je oordelen maar voor je.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken ze, rotbaantjes. Beste motivatie om mijn opleiding af te maken. Ja, ook in vieze fabrieken, poep schrobben als schoonmaker, dat soort dingen.



Ik heb er ook van geleerd dat normale omgangsvormen voor iedereen gelden. Dat het ergste is dat je mensen negeert, groeten kost niets.

En dat het niet uitmaakt welke opleiding/welk niveau je volgt, als je goed bent in wat je doet, en je vindt het leuk, heb je het optimum te pakken.



Ik heb veel geleerd over mezelf met beroepsinteressetesten. Ook voor beroepen waar ik geen weet van had.
Alle reacties Link kopieren
Ik voel me niet zielig. Maar met je betoog over lekker schoonmaken en iets vernuftigs op poten zetten, geeft mij het idee dat je geen flauw benul hebt van het gros van de mensen die dit soort werk dag in dag uit doen. En je noemt schoonmaken als rotbaantje. Dan denk ik, weet je uberhaupt wel wat rotbaantjes zijn? Schoonmaken is echt geen rotbaantje in vergelijking met de vele baantjes die er zijn. En nee, daar ga je echt niet op binnenlopen vergelijkbaar met een startende WO-er. Als je dat soort dingen roept, denk ik, meid, je hebt geen flauw benul (ik wel, daarom denk ik dit dus te mogen schrijven. Ik heb jarenlang dit soort werk gedaan, dus weet wel zo´n beetje wat er te koop is aan de onderkant waar de lage lonen verdient worden)
quote:meivogel schreef op 14 oktober 2014 @ 13:05:

Dat is waar, milna, en daar kun je nog een heleboel voorbeelden aan toevoegen die niet werkgerelateerd zijn, zoals de schooltijden van je kinderen bijvoorbeeld.

Maar wat ik eigenlijk bedoelde met afhankelijkheid (misschien niet het goede woord, maar ik weet niet zo snel een ander), is dat je, om een voorbeeld te noemen, bankafschriften moet overleggen en daarover verantwoording moet afleggen. Dat er bemoeienis is met de relaties die je aangaat. Dat soort dingen die echt ingrijpen in je privé, dat lijkt mij echt afschuwelijk.Dat snap ik. Vanaf volgend jaar wordt het waarschijnlijk allemaal nog wat strenger in de bijstand met de wet Maatregelen wet werk en bijstand. Maar vanaf 1 juli 2015 wordt het voor werkgevers wat gemakkelijker om mensen te ontslaan en ontstaan er mogelijk nieuwe kansen voor mensen die nu geen vaste baan hebben. Doe er je voordeel mee.
quote:bestpittig schreef op 14 oktober 2014 @ 23:29:

En je noemt schoonmaken als rotbaantje. Dan denk ik, weet je uberhaupt wel wat rotbaantjes zijn? Schoonmaken is echt geen rotbaantje in vergelijking met de vele baantjes die er zijn.



Nou, wat Madderijn beschrijft met 'poep schrobben als schoonmaker' lijkt mij anders wel echt een rotbaantje. Ik heb echt heel veel respect voor schoonmakers van openbare toiletten. Ik vind die mensen zwaar onderbetaald.



*waarmee ik overigens niet wil zeggen dat er geen rottigere baantjes bestaan dan schoonmaken*
Alle reacties Link kopieren
quote:fruitmoes schreef op 14 oktober 2014 @ 21:52:

[...]





Ik bedoelde meer samen met de klantmanager vacatures nagaan op werk.nl en te kijken of dat überhaupt mogelijk is. Van sommige banen heb ik ook geen idee wat die inhouden en ze moeten dan ook haalbaar zijn. Ik kan bijvoorbeeld niet 's nachts werken of op vrijdagmiddag of 's avonds laat.

Ik heb helaas geen familieleden of vrienden die mij hierbij kunnen helpen, maar wel hulpverlening, maar we zijn momenteel aan het focussen op een heel ander gebied, waardoor dit een beetje achter raakt.

Het vrijwiliggerswerk waar ik op gereageerd heb is spreekuurhouder voor een steunpunt voor uitkeringsgerechtigden, gehandicapten en minima en dan specifiek voor jongeren.

Ik denk dat ik namelijk HBO Sociaal Juridische Dienstverlening wil doen en omdat ik nogal wissel van gedachten wat ik nou wil leek het mij wijs om eerst eens te kijken of ik dat überhaupt leuk vind, voordat ik me weer hals over kop ergens in stort.



Dat is een pittige en vrij dure opleiding naast de zorg voor een kind stage/werk en je andere problemen waar je hulpverlening voor hebt.

Heb ik het goed begrepen dat je eerst je mbo diploma nog moet halen? of een ander certificaat voor middelbaaronderwijs?

Leg je de lat niet erg hoog?
quote:bestpittig schreef op 14 oktober 2014 @ 23:29:

Ik voel me niet zielig. Maar met je betoog over lekker schoonmaken en iets vernuftigs op poten zetten, geeft mij het idee dat je geen flauw benul hebt van het gros van de mensen die dit soort werk dag in dag uit doen. En je noemt schoonmaken als rotbaantje. Dan denk ik, weet je uberhaupt wel wat rotbaantjes zijn? Schoonmaken is echt geen rotbaantje in vergelijking met de vele baantjes die er zijn. En nee, daar ga je echt niet op binnenlopen vergelijkbaar met een startende WO-er. Als je dat soort dingen roept, denk ik, meid, je hebt geen flauw benul (ik wel, daarom denk ik dit dus te mogen schrijven. Ik heb jarenlang dit soort werk gedaan, dus weet wel zo´n beetje wat er te koop is aan de onderkant waar de lage lonen verdient worden)

lees eens een keer beter. Ik zeg niet dat iedereen dat kan, maar dat het niet AUTOMATISCH een laag loon voor de rest van het leven betekent. En ik heb ook niet gezegd dat IK schoon maken een rot baan vind.



En ja, ik heb ook al dat soort baantjes gedaan. Ik heb van mijn rot verleden (en die baantjes maakten daar geen onderdeel van uit) geleerd, een ander kruipt de wajong in. Zo zie ik het.
Alle reacties Link kopieren
Een wajong kruip je niet in. Een wajong kom je in als je (gedeeltelijk) bent afgekeurd voor beschikbaar werk. Dat kunnen legio redenen zijn als blind, reuma of bijvoorbeeld psychotisch.
Alle reacties Link kopieren
Toch wel helaas bestpittig.

Ik ken er een aantal die autistisch (zouden) zijn maar naast hun wajong uitkering een goedlopend bedrijf(je) hebben.

Deze inkomsten komen gewoon bovenop hun uitkering.

Natuurlijk zijn er ook wajongers die echt wat mankeren maar net als bij de bijstand zijn er ook mensen zat die wel kunnen maar niet willen werken.

Mensen in de bijstand "gebruiken" hun kinderen en mensen in de wajong "gebruiken" hun ziekte.
Ik vind het zo ongelooflijk zonde en kwetsend dat er zo hard wordt geoordeeld over (groepen) mensen.



Binnen iedere "groep" mensen zitten mensen die misbruik maken van de situatie. Helaas. Mensen met een bijstandsuitkering, Wajongers, WAO'ers, werkenden. Maar dat zal echt niet de meerderheid zijn.



Ik zal nooit rücksichtslos een oordeel vellen over een groep en ook niet over een individueel geval.

Je kunt toch nooit helemaal in iemands hoofd, in iemands lijf en in iemands leven kijken zodat je daar als buitenstaander keiharde conclusies uit kan trekken?!
Alle reacties Link kopieren
Er zitten overal rotte appels, dus ook binnen bijstand, wajong, ww, wia, en onder werkenden whatever. Zal allemaal niemand ontkennen. Dat zul je helaas nooit helemaal kunnen wegnemen.
Alle reacties Link kopieren
quote:labellei schreef op 15 oktober 2014 @ 12:00:

Ik vind het zo ongelooflijk zonde en kwetsend dat er zo hard wordt geoordeeld over (groepen) mensen.







Wat ik jammer vind is dit:



Ook al is is honderd keer een nunace aangebracht, iedere keer dat deze topictitel weer voorbij komt in de lijst van actuele topics is een stukje extra PR voor de demagogie van Van Gaal c.s.



Aan de onderkant van de economie zit men elkaar in de haren. De werkende en uitkeringsgerechtigde.



En het enige gevolg van het aanzwengelen van dit soort discussies in de media is dat een van beide groepen (of beide) erop achteruit gaat. Het mag tenslotte niet meer gaan kosten, want we moeten bezuinigen, blablabla...



De lachende derden zijn de werkgever/het bedrijfsleven/de aandeelhouder (kosten gaan omlaag dus winsten omhoog), de tweeverdiener die meer aan KOT krijgt dan een bijstandsgerechtigde ontvangt om alles van te doen, de bezitter van een huis waarvan de helft van de lasten door de overheid betaald wordt (leidt de aandacht weer even lekker af van de miljarden die daarop te besparen zijn), etc.



Het wordt tijd om de handen ineen te slaan en onze aandacht samen te richten op het bovenste segment van de economie. Daar gaat het grote geld verloren. Iig genoeg geld om zowel de uitkeringen als de minimum lonen te verhogen of aan te vullen.
óu sont les neiges d'antan

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven