Geld & Recht alle pijlers

2e nationaliteit laten opnemen in de GBA

06-12-2012 22:10 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond allemaal!



Vergeef me als deze vraag al eens eerder gesteld is maar ik kon er niets over vinden via de zoekfunctie.



Weet iemand misschien hoe (en of...) ik mijn 2e nationaliteit kan laten opnemen in de GBA? Ik heb zeker weten "recht" op deze 2e nationaliteit, dat heb ik al nagekeken op de website van de ambassade van het betreffende land, maar volgens mij staat dit nog niet geregistreerd bij de gemeente.



Ik heb de gemeente zojuist al gemaild maar antwoord zou wel eens een paar dagen kunnen gaan duren.. En ik ben ongeduldig



Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Je hebt een (tweede) nationaliteit of niet. En als je hem hebt, kun je die aantonen of niet. Zolang je geen paspoort hebt van dat land, kun je die nationaliteit niet aantonen.

Het is dus een kwestie van zorgen dat je dat paspoort krijgt, dat dan meenemen naar de GBA en hem daar laten registreren, naast je Nederlandse nationaliteit.
Alle reacties Link kopieren
Ok dat is dus de enige manier? Dat paspoort verkrijgen is een mogelijkheid, alleen kost mij ¤ 200,-. Had dus gehoopt dat dat niet nodig zou zijn..
Alle reacties Link kopieren
quote:Beschuitje357 schreef op 06 december 2012 @ 22:18:

Ok dat is dus de enige manier? Dat paspoort verkrijgen is een mogelijkheid, alleen kost mij ¤ 200,-. Had dus gehoopt dat dat niet nodig zou zijn.. :(

Bij mijn weten wel. Een 'recht' zegt niets voor de ambtenaar van de basisadministratie. Een recht is iets anders dan een officieel document dat iets aantoont.



Welk land vraagt 200 euro voor een paspoort? (, vroeg zij nieuwsgierig)
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij zijn nederlandse gemeentes verplicht de tweede nationaliteit te vermelden. Ik kan me een krantenartikel herinneren waarbij een Nederlands stel van Turkse komaf alleen de nederlandse nationaliteit voor hun kind wilde, maar dat mocht niet. De gemeente was verplicht de tweede te vermelden.
"Dus zie je iemand lopen Met rode ogen heel bedeesd Dan weet je, haar potje is pas vol geweest."
Logisch dat je het recht op de nationaliteit aan moet tonen! Anders zou ik mij bij wijze van spreken morgen kunnen melden op het gemeentehuis om mijn... uhm... Amerikaanse nationaliteit vast te laten leggen!



Overigens zou het me niets verbazen als je ook een officieel uitreksel van het geboorteregister en eventueel het paspoort van je ouders moet overleggen.
Alle reacties Link kopieren
Zolang jij trouwens geen gebruik maakt van jouw recht daarop, kun je die nationaliteit dus niet aantonen. Niet aan jezelf, ook niet aan een ambtenaar, of bij een douanecontrole. Je kunt ook niet met je 'recht' in een vliegtuig stappen, dat gaat niet...



Als het zo belangrijk is voor je, dan moet die 200 euro er ook niet toedoen. Desnoods spaar je ervoor.
Alle reacties Link kopieren
@tof helaas is het tegenwoordig niet meer mogelijk om direct bij de Britse Ambassade een paspoort aan te vragen. Dit gaat tegenwoordig via Parijs. Vandaar die hoge kosten.



Ik neem toch aan dat de nationaliteit van mijn Engelse ouder ook gewoon bekend is en geregistreerd staat bij de gemeente waar ik geboren ben? Deze naam staat immers op mijn uittreksel van het geboorteregister. Helaas staat daar niet de nationaliteit van mijn ouders op aangegeven.



Het gaat in dit geval om een aanmelding bij een studie waar enorm veel waarde gehecht wordt aan het hebben van een internationale achtergrond en afkomst. Aangezien ik deze dus heb vind ik het ook prettig om dit aan te kunnen tonen. Bij mijn gegevens op Studielink staat het vakje 2e nationaliteit nu leeg, terwijl ik deze dus wel heb.
Die heb je helemaal niet, totdat je die nationaliteit aanvraagt!



Bovendien gaat je studie dat niet controleren bij het GBA .. als jij vindt dat je een internationale achtergrond hebt dan zet je dat er toch neer, desnoods krabbel je ergens in een motivatiebrief dat je een Britse achtergrond hebt.



Ik hoop dat ze voor je studie niet teveel verlangen aan maatschappelijke kennis en logisch denken..
Alle reacties Link kopieren
quote:Beschuitje357 schreef op 06 december 2012 @ 22:37:

Ik neem toch aan dat de nationaliteit van mijn Engelse ouder ook gewoon bekend is en geregistreerd staat bij de gemeente waar ik geboren ben? Deze naam staat immers op mijn uittreksel van het geboorteregister. Helaas staat daar niet de nationaliteit van mijn ouders op aangegeven.

Er bestaan in de wereld zoveel regels over hoe nationaliteiten wel of niet doorgegeven worden aan volgende generaties. En dan zijn er ook nog regels over hoe je zo'n nationaliteit behoudt als je meer dan 1 nationaliteit hebt, afhankelijk van waar je woont en wat je ermee doet.

Een GBA gaat dat echt niet voor iedereen bijhouden hoor, ze hebben wel wat beters te doen. En nogmaals, zolang jij geen paspoort hebt, kan een ambtenaar hier niets mee. Een 'recht' is niet iets waarmee jij je kunt identificeren.
Alle reacties Link kopieren
@bloemetje77 Ik heb heus mijn research wel gedaan en ik heb gewoon british citizenship by descent, zoals dat heet. Ik heb dit alleen nooit laten vastleggen door bijvoorbeeld het aanvragen van een paspoort. Daar ben ik nu mee bezig. Waarom direct impliceren dat ik geen maatschappelijke kennis zou hebben en niet logisch na zou kunnen denken? Ik stel hier gewoon een vraag. Niemand op deze wereld heeft immers kennis van alles, zeker als het niet je vakgebied is. De betreffende school haalt de gegevens uit Studielink en Studielink gebruikt op haar beurt de gegevens in de GBA.
Alle reacties Link kopieren
quote:bloemetje77 schreef op 06 december 2012 @ 22:41:

Die heb je helemaal niet, totdat je die nationaliteit aanvraagt!

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Als je voldoet aan de voorwaarden, dan heb je die nationaliteit wel, bij geboorte. Je kunt hem alleen niet aantonen, bij gebrek aan een paspoort.



Mijn beide kinderen hebben ook 2 nationaliteiten, die van mij en die van mijn man. Mijn oudste heeft al een NL paspoort, die kan dus de 2e nationaliteit aantonen. Mijn jongste heeft nog geen NL paspoort, die moeten we nog gaan aanvragen. Hij heeft desalniettemin 2 nationaliteiten, aangezien hij uit mij en zijn vader is geboren onder de bestaande regels.
Alle reacties Link kopieren
quote:tof schreef op 06 december 2012 @ 22:49:

[...]



Er bestaan in de wereld zoveel regels over hoe nationaliteiten wel of niet doorgegeven worden aan volgende generaties. En dan zijn er ook nog regels over hoe je zo'n nationaliteit behoudt als je meer dan 1 nationaliteit hebt, afhankelijk van waar je woont en wat je ermee doet.

Een GBA gaat dat echt niet voor iedereen bijhouden hoor, ze hebben wel wat beters te doen. En nogmaals, zolang jij geen paspoort hebt, kan een ambtenaar hier niets mee. Een 'recht' is niet iets waarmee jij je kunt identificeren.Dat begrijp ik Maar omdat het volgens de Britse wetgeving zo is dat een kind van iemand die british citizenschip heeft dit automatisch "erft" bij de geboorte, hoopte ik dat dit dus ook zo bekend zou zijn bij de gemeente. Maar ik begrijp uit jou verhaal dat dit waarschijnlijk niet zo is.
Alle reacties Link kopieren
quote:tof schreef op 06 december 2012 @ 22:53:

[...]



Dat ben ik niet helemaal met je eens. Als je voldoet aan de voorwaarden, dan heb je die nationaliteit wel, bij geboorte. Je kunt hem alleen niet aantonen, bij gebrek aan een paspoort.



Mijn beide kinderen hebben ook 2 nationaliteiten, die van mij en die van mijn man. Mijn oudste heeft al een NL paspoort, die kan dus de 2e nationaliteit aantonen. Mijn jongste heeft nog geen NL paspoort, die moeten we nog gaan aanvragen. Hij heeft desalniettemin 2 nationaliteiten, aangezien hij uit mij en zijn vader is geboren onder de bestaande regels.En dit is inderdaad wat ik bedoel als ik zeg dat ik "recht" heb op die 2e nationaliteit.
Alle reacties Link kopieren
quote:Beschuitje357 schreef op 06 december 2012 @ 22:56:

Dat begrijp ik Maar omdat het volgens de Britse wetgeving zo is dat een kind van iemand die british citizenschip heeft dit automatisch "erft" bij de geboorte, hoopte ik dat dit dus ook zo bekend zou zijn bij de gemeente. Maar ik begrijp uit jou verhaal dat dit waarschijnlijk niet zo is.

De GBA-ambtenaartjes kunnen niet voor iedere burger en voor iedere nationaliteit bij gaan houden hoe of wat. Daarom bestaan er paspoorten en identeitskaarten om dit aan te tonen, dan is het voor iedereen duidelijk.



Je kunt overigens dus ook een nationaliteit kwijtraken, het is niet zo dat als je eenmaal wat hebt, dat dat dan ook eeuwig zo blijft.

Als ik als Nederlander met nog een tweede nationaliteit een x-tal jaren buiten NL woon en in die tijd nooit ga stemmen bij nationale (NL) verkiezingen en nooit een nieuw paspoort aanvraag, zal op een gegeven moment mijn NL nationaliteit opgeheven worden (als ik het goed in herinnering heb).
Alle reacties Link kopieren
@tof ja dat kan. Maar als je ooit weer een Nederlands paspoort zou willen dan kan je die wel weer aanvragen volgens mij? Het verschilt in ieder geval per land. Engeland is weer een stuk milder dan Nederland wat dit betreft.
Alle reacties Link kopieren
Nee dat weet nederland niet per se. Ik heb ook een dubbele nationaliteit, staat niet in de GBA. Kan me ook echt geen rede bedenken waarom je dat per se zou willen.



Binnenkort wordt de 2e nationaliteit ook niet meer automatisch opgenomen in de GBA.
Alle reacties Link kopieren
quote:Beschuitje357 schreef op 06 december 2012 @ 23:03:

@tof ja dat kan. Maar als je ooit weer een Nederlands paspoort zou willen dan kan je die wel weer aanvragen volgens mij?

Volgens mij dus niet meer, je raakt dan echt die nationaliteit kwijt, en daarmee het recht op een paspoort.

Dit is een reden voor mij om de afloopdatum van mijn NL paspoort in de gaten te blijven houden, zelf heb ik nl. ook 2 nationaliteiten!
Alle reacties Link kopieren
Studies vragen er om omdat er voor NL studenten andere regels gelden dan voor niet Nederlanders. Het zal hun aan hun reet roesten wat voor nationaliteit je ernaast houdt.



Ik moest trouwens wel degelijk het een en ander regelen voordat ik dat 2e paspoort had. Het was niet zo dat ik zomaar even naar het gemeentehuis kon en dat kon aanvragen. Zat nog het een en ander aan papierwerk in. Ik bestond namelijk uberhaupt niet in die anderlandse "gba"
Alle reacties Link kopieren
Tofdaar heb ik nog nooit van gehoord dat je als je niet op tijd je paspoort verlengt je de nationaliteit kwijtraakt. Je zou hem hoogstens kunnen kwijtraken door een nieuwe nationaliteit aan te nemen en zelfs dan is er geloof ik nog een weg terug.
Alle reacties Link kopieren
quote:Orzoo schreef op 06 december 2012 @ 23:12:

Tofdaar heb ik nog nooit van gehoord dat je als je niet op tijd je paspoort verlengt je de nationaliteit kwijtraakt. Je zou hem hoogstens kunnen kwijtraken door een nieuwe nationaliteit aan te nemen en zelfs dan is er geloof ik nog een weg terug.

Zie het laatste punt. Kwijt is dan kwijt.

Van: http://www.rijksoverheid. ... nederlandse-nationaliteit



De regels voor meerderjarigen en minderjarigen voor het verliezen van de Nederlandse nationaliteit verschillen. Meerderjarigen verliezen de Nederlandse nationaliteit door:

- vrijwillig een andere nationaliteit aan te nemen;

- een externe link: verklaring van afstand af te leggen;

- vrijwillig te dienen in een krijgsmacht van een staat die tegen Nederland of één van Nederlands bondgenoten vecht;

- langer dan 10 jaar met een dubbele nationaliteit buiten Nederland, Aruba, Curacao of Sint Maarten te wonen. Of in gebieden waarop het Verdrag van de Europese Unie van toepassing is.
Alle reacties Link kopieren
Als een van je ouders de Britse nationaliteit heeft, en dit is bekend bij de GBA, dan hebben zij bij de aangifte van je geboorte hoogstwaarschijnlijk ook vastgesteld of jij die nationaliteit ook hebt. Als dit zo is, dan wordt dat ook automatisch geregistreerd en vind je dat terug in het uittreksel van de GBA.



Ik heb bij geboorte de Nederlandse en Griekse nationaliteit verkregen via mijn ouders en dit is altijd opgenomen geweest in het GBA. Bij de geboorte van mijn dochter heeft mijn man aangifte gedaan en is ook bij haar automatisch de dubbele nationaliteit geregistreerd.

Wij hebben allebei alleen een Nederlands paspoort.



De gemeente heeft heel veel kennis van internationaal nationaliteitsrecht en heel veel naslagmogelijkheden.



Dus als jij sinds geboorte in het bezit bent van de Britse nationaliteit zal dat al geregistreerd zijn. Als dit niet het geval is en de gemeente kan niet vaststellen dat jij de Britse nationaliteit bezit, dan zul je dat op de een of andere manier moeten aantonen. dit hoeft niet perse met een paspoort te gebeuren, maar kanook door het overleggen van een verklaring van de Britse autoriteiten die jouw Britse nationaliteit bevestigt.
Alle reacties Link kopieren
En die kun je als gewensd dus ook weer gewoon terug krijgen.
Alle reacties Link kopieren
quote:leeuw73 schreef op 06 december 2012 @ 23:20:

Als dit niet het geval is en de gemeente kan niet vaststellen dat jij de Britse nationaliteit bezit, dan zul je dat op de een of andere manier moeten aantonen. dit hoeft niet perse met een paspoort te gebeuren, maar kanook door het overleggen van een verklaring van de Britse autoriteiten die jouw Britse nationaliteit bevestigt.

En het zou mij niets verbazen, dat als TO bij de Britse ambassade navraagt om een verklaring die haar Britse nationaliteit bevestigt, dat die ambassade haar wijst op een officiele verklaring die ook wel paspoort genoemd wordt.

Als enige Britse ambtenaar enige verklaring wil maken, dan zal hij sowieso alle documenten voor zijn neus moeten hebben: identiteitsbewijs van de betreffende persoon, uittreksel geboorteregister, kopie paspoorten ouders, uittreksel GBA, leges. O, pasfoto dan ook nog voor een paspoort.
Alle reacties Link kopieren
@leeuw73 dankjewel voor je reactie. Weet je misschien ook of zij (de gemeente) een document kunnen verstrekken waar dit op staat (mijn dubbele nationaliteit). Want zoals ik net aangaf, op mijn uittreksel van het geboorteregister staat helemaal niets over de nationaliteit van mij of mijn ouders, vreemd genoeg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven