Geld & Recht alle pijlers

2e nationaliteit laten opnemen in de GBA

06-12-2012 22:10 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond allemaal!



Vergeef me als deze vraag al eens eerder gesteld is maar ik kon er niets over vinden via de zoekfunctie.



Weet iemand misschien hoe (en of...) ik mijn 2e nationaliteit kan laten opnemen in de GBA? Ik heb zeker weten "recht" op deze 2e nationaliteit, dat heb ik al nagekeken op de website van de ambassade van het betreffende land, maar volgens mij staat dit nog niet geregistreerd bij de gemeente.



Ik heb de gemeente zojuist al gemaild maar antwoord zou wel eens een paar dagen kunnen gaan duren.. En ik ben ongeduldig



Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
quote:Beschuitje357 schreef op 06 december 2012 @ 23:25:

@leeuw73 dankjewel voor je reactie. Weet je misschien ook of zij (de gemeente) een document kunnen verstrekken waar dit op staat (mijn dubbele nationaliteit). Want zoals ik net aangaf, op mijn uittreksel van het geboorteregister staat helemaal niets over de nationaliteit van mij of mijn ouders, vreemd genoeg.

Er zal zeker 1 nationaliteit op moeten staan, (alleen de) Nederlandse, neem ik dan aan?



Op een uittreksel van het GBA staan alle nationaliteiten vermeld die er van de betreffende persoon bekend zijn in de GBA. Dus als bij jou de Engelse er niet bijstaat, staat bij de gemeente deze tweede nationaliteit dus niet vermeld.
Alle reacties Link kopieren
Ik reageer morgen weer mensen! Mijn ogen vallen dicht Welterusten en vast bedankt voor alle reacties.
Alle reacties Link kopieren
quote:Orzoo schreef op 06 december 2012 @ 23:22:

En die kun je als gewensd dus ook weer gewoon terug krijgen.

Is dit een reactie van mijn post van 23.16?

Zo ja, bij mijn weten ben je die NL nationaliteit dan definitief kwijt en kun je hem dus niet meer zomaar terug krijgen.
Alle reacties Link kopieren
quote:tof schreef op 06 december 2012 @ 23:25:

[...]



En het zou mij niets verbazen, dat als TO bij de Britse ambassade navraagt om een verklaring die haar Britse nationaliteit bevestigt, dat die ambassade haar wijst op een officiele verklaring die ook wel paspoort genoemd wordt.

Als enige Britse ambtenaar enige verklaring wil maken, dan zal hij sowieso alle documenten voor zijn neus moeten hebben: identiteitsbewijs van de betreffende persoon, uittreksel geboorteregister, kopie paspoorten ouders, uittreksel GBA, leges. O, pasfoto dan ook nog voor een paspoort.



Dat is een cirkelredenatie: je vraagt een verklaring van beizt van nationaliteit, en om die te krijgen zou je een paspoort moeten overleggen waarin je Britse nationaliteit staat vermeld. Zo werkt dat niet, je krijgt niet de britse nationaliteit omdat je een Brits paspoort hebt, maar een Brits paspoort omdat je de Britse nationaliteit bezit.

Overigens kun je ook nog een paspoort van een land krijgen zonder dat je die nationaliteit bezit, als je een erkend vluchteling bent niet in het bezit een identiteitsbewijs. Maar dat is weer van een hele andere orde.
Alle reacties Link kopieren
quote:tof schreef op 06 december 2012 @ 23:35:

[...]



Is dit een reactie van mijn post van 23.16?

Zo ja, bij mijn weten ben je die NL nationaliteit dan definitief kwijt en kun je hem dus niet meer zomaar terug krijgen.Je bent dan inderdaad je Nederlandse nationaliteit kwijt, maar kunt die dan wel weer opnieuw aanvragen als je voldoet aan de voorwaarden van de Rijkswet op het Nederlanderschap. Als oud-Nederlander zijn die voorwaarden dan wel iets minder zwaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:leeuw73 schreef op 06 december 2012 @ 23:40:

Dat is een cirkelredenatie: je vraagt een verklaring van beizt van nationaliteit, en om die te krijgen zou je een paspoort moeten overleggen waarin je Britse nationaliteit staat vermeld.Nee, dat schreef ik niet. Wat ik bedoelde is, dat als TO aan de Britse ambassade om enige verklaring vraagt die haar nationaliteit bevestigt, dat de Britse ambassade haar dan aanraadt om hiervoor een paspoort te gebruiken en dus op dat moment een aan te vragen. Dat is namelijk waarschijnlijk de makkelijkste verklaring die zij haar kunnen verstrekken. En wat ze daarvoor alles nodig heeft, zou ze voor elke andere verklaringsbrief sowieso ook al moeten voorleggen aan een ambassademedewerker.
Alle reacties Link kopieren
quote:leeuw73 schreef op 06 december 2012 @ 23:43:

Je bent dan inderdaad je Nederlandse nationaliteit kwijt, maar kunt die dan wel weer opnieuw aanvragen als je voldoet aan de voorwaarden van de Rijkswet op het Nederlanderschap. Als oud-Nederlander zijn die voorwaarden dan wel iets minder zwaar.

Dan heb ik weer wat geleerd, dat wist ik niet.

Kun je die dan wel weer aanvragen terwijl je je andere nationaliteit behoudt?
Alle reacties Link kopieren
quote:tof schreef op 06 december 2012 @ 23:33:

[...]



Er zal zeker 1 nationaliteit op moeten staan, (alleen de) Nederlandse, neem ik dan aan?



Op een uittreksel van het GBA staan alle nationaliteiten vermeld die er van de betreffende persoon bekend zijn in de GBA. Dus als bij jou de Engelse er niet bijstaat, staat bij de gemeente deze tweede nationaliteit dus niet vermeld.



Eens met Tof



@ Beschuitje Ik vrees dat je toch een paar dagen geduld moet hebben.

De gemeente kan je precies vertellen welke info ze over jouw nationaliteit hebben en wat je moet doen om je eventuele Britse nationaliteit (als je die kunt aantonen) geregistreerd te krijgen in de GBA.

Btw staat er op jouw uittreksel uit de gba sowieso niets over de nationaliteit van je ouders



Let wel, het aanvragen van een andere nationaliteit (dus vrijwillig een andere nationaliteit aannemen) leidt over het algemeen tot verlies van de Nederlandse. Dus zoek wel goed uit wat je in gang zet als je die verklaring van de Britse overheid aanvraagt.
Als het alleen voor die studie is zou ik niet al die moeite doen om het aan te laten passen tenzij het verder ook nog iets van waarde heeft voor je.



Buiten het GBA en je paspoort wordt die 2de nationaliteit volgens mij zelden gebruikt in Nederland en gaat men er standaard vanuit dat je de Nederlandse hebt tenzij je een andere opgeeft.
Alle reacties Link kopieren
quote:bloemetje77 schreef op 06 december 2012 @ 22:41:

Die heb je helemaal niet, totdat je die nationaliteit aanvraagt!



Dat klopt niet. TO bezit de Britse nationaliteit blijkbaar door geboorte. Dan hoeft ze deze niet aan te vragen. (Overigens verlies bij het vrijwillig aannemen van een andere nationaliteit de Nederlandse.)



Aantonen is natuurlijk een ander verhaal. Ik weet niet wat Studielink is, maar ik neem niet aan dat het een officiële instantie is. Als je de Britse nationaliteit bezit, kun je die dus gewoon invullen.
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
quote:leeuw73 schreef op 06 december 2012 @ 23:50:

Let wel, het aanvragen van een andere nationaliteit (dus vrijwillig een andere nationaliteit aannemen) leidt over het algemeen tot verlies van de Nederlandse. Dus zoek wel goed uit wat je in gang zet als je die verklaring van de Britse overheid aanvraagt.Als ik het goed begrijp, dan vraagt TO dus niet een nationaliteit vrijwillig aan, maar heeft ze deze al, gekregen bij geboorte.



Zo is het ook voor mijzelf en voor mijn kinderen het geval geweest, dan heb je eenvoudigweg 2 nationaliteiten, vanwege het feit dat je 2 ouders elk een andere nationaliteit hadden. Je neemt er dus geen nationaliteit bij, die heb je al, en dus verlies je je NL nationaliteit ook niet op het moment dat je je 2e paspoort aanvraagt.
Alle reacties Link kopieren
Ben een beetje mosterd, zie ik.
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
quote:Beschuitje357 schreef op 06 december 2012 @ 22:56:

[...]





Dat begrijp ik Maar omdat het volgens de Britse wetgeving zo is dat een kind van iemand die british citizenschip heeft dit automatisch "erft" bij de geboorte, hoopte ik dat dit dus ook zo bekend zou zijn bij de gemeente. Maar ik begrijp uit jou verhaal dat dit waarschijnlijk niet zo is.In dat geval moet de gemeente bij jouw geboorte hebben gecontroleerd dat je moeder op dat moment Britse was (bv. door om haar paspoort te vragen).
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
Er bestaan verschillen soorten uittreksels van het GBA.

Als je expliciet dingen vermeld wilt hebben, moet je het aangeven bij de ambtenaar. De ambtenaar zal dat het desbetreffende uittreksel met de gegevens (die dan wel beschikbaar moeten zijn) aan je kunnen uitgeven.



Dus doorvragen als je een uittreksel aanvraagt.

Wel moet dit gebeuren in de gemeente waar je woont.



Misschien helpt dit je verder, succes
Kun je trouwens niet een uittreksel aanvragen waarbij je ouders+nationaliteit erop staan? En als je een tijdje in het buitenland hebt gewoond staat dat zeer waarschijnlijk ook in GBA tenzij dat niet is doorgegeven.
Alle reacties Link kopieren
quote:tof schreef op 07 december 2012 @ 00:06:

[...]



Als ik het goed begrijp, dan vraagt TO dus niet een nationaliteit vrijwillig aan, maar heeft ze deze al, gekregen bij geboorte.



Zo is het ook voor mijzelf en voor mijn kinderen het geval geweest, dan heb je eenvoudigweg 2 nationaliteiten, vanwege het feit dat je 2 ouders elk een andere nationaliteit hadden. Je neemt er dus geen nationaliteit bij, die heb je al, en dus verlies je je NL nationaliteit ook niet op het moment dat je je 2e paspoort aanvraagt.



Nee dat klopt, het was ook alleen maar bedoeld als waarschuwing.

Wij zitten gewoon op een lijn, ik geef alleen altij meer info dan nodig.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 2 nationaliteiten en daar weet de GBA volgens mij niks vanaf. Of ze vinden het nooit boeiend genoeg om te vermelden. Ook bij het aanvragen van een nieuw NL's paspoort wordt hier nooit naar gevraagd. Wel staat er op het formulier dat ik al mijn andere paspoorten/reisdocumenten moet meenemen, ik neem dan braaf mijn andere paspoort mee, maar hier wordt nooit naar gevraagd.
Alle reacties Link kopieren
Denk er wel over na of het slim is om de GBA hiervan op de hoogte te stellen. Als er op een dag een wet wordt ingevoerd die de dubbele nationaliteit verbiedt, zul je dan een van beide moeten opgeven.
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
Ik geef het inderdaad nooit vrijwillig aan, er is ook nooit naar gevraagd, ook niet wanneer ik een nieuw NLs paspoort aanvraag. Dan hou ik het maar zo, want ik wil ook niet hoeven kiezen (op termijn) als dat niet hoeft.
Alle reacties Link kopieren
Tof zie onderstaande link



http://www.rijksoverheid. ... -worden-in-het-buitenland
Alle reacties Link kopieren
Herfstblad, ze vragen alleen naar je andere paspoort als je andere nationaliteit en ook het paspoort in de GBA geregistreerd staan.
Alle reacties Link kopieren
En om wat dubiootje zegt hoeven ze van mij ook niet te weten dat ik nog een nationaliteit heb.



En TO voor je studie (in nederland) maakt dat echt niks uit!
Alle reacties Link kopieren
In dit geval maakt het voor mijn studie denk ik wel uit. Bij deze studie is het namelijk zo dat minimaal 50% van de studenten die worden toegelaten van buitenlandse komaf moeten zijn. Ik denk dat ik mijn kans om te worden toegelaten dus wel kan vergroten door mijn 2e nationaliteit te laten vastleggen.
Alle reacties Link kopieren
quote:dubiootje schreef op 07 december 2012 @ 09:19:

Denk er wel over na of het slim is om de GBA hiervan op de hoogte te stellen. Als er op een dag een wet wordt ingevoerd die de dubbele nationaliteit verbiedt, zul je dan een van beide moeten opgeven.Maar hoe werkt dit dan precies? Want ze kunnen mij toch nooit mijn 2e nationaliteit helemaal afnemen? De wetgeving van het andere land speelt hier naar mijn idee dan toch ook een rol in? Misschien zie ik het verkeerd hoor.
Alle reacties Link kopieren
Sorry Beschuitje ik kom even je topic binnen vallen, vind het zinloos er een nieuw topic voor op te starten.



Ik heb van de week een brief gehad van mijn gemeente. Ik heb ook 2 nationaliteiten en de gemeente wil binnen 4 weken een kopie van mijn buitenlandse paspoort hebben, zodat zij dat in hun administratie kunnen aanpassen. Als ik dit niet doe, wordt mijn 2e nationaliteit op 'onbekend' gezet.



Ik zit dus erg te twijfelen. Want waarom moet de gemeente dit persee weten? Zoals dubiootje zegt, ben ik idd bang voor wanneer er zo een wet in de toekomst wordt gecreëerd dat ik moet kiezen, of ja je weet verder niet hoe extreem het in de toekomst kan lopen.



Heb het hier ook al over gehad met mn moeder en broer, want zij hebben ook deze oproep gehad. Zij vinden het beiden ook lastig om een keuze te maken...



Vraag van mij, wat zouden jullie doen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven