Geld & Recht alle pijlers

Aanrijding op fiets, snap het even niet met verzekering

23-02-2017 09:23 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben gisteren aangereden op de fiets op een rotonde waar ik voorrang had.



Mevrouw is netjes uitgestapt, er was wat publiek, ik was boos. Veroorzaakster concludeerde snel dat mijn fiets natuurlijk helemaal in orden was, we wisselen netjes gegevens uit en ik krijg haar telefoonnummer en e-mail adres, plus dat van een getuige.



Vandaag mijn verzekering gebeld, schade aan fiets blijkt wel enorm. Alles is krom, total loss.



Mijn verzekering stelt dat ik zelf de schade bij de verzekeraar van de veroorzaakster moet melden. Ik dacht altijd dat dit bij mijn eigen verzekeraar moest en zij onderling dit oplossen met haar verzekeraar.



Ik krijg mw uiteraard niet te pakken.



Ik heb geen rechtsbijstand, wel een WA verzekering, ongevallenverzekering en buiten-de-deur verzekering.



Wat zouden jullie doen?
Je verzekeraar helpt je uiteraard alleen met de zaken die jij bij hun verzekerd hebt. In dit geval zul jij dus inderdaad rechtstreeks contact op moeten nemen met de verzekering van de veroorzaakster. Heb je haar kenteken wel genoteerd?
Alle reacties Link kopieren
Alles is krom en dat zag je gisteren niet?
Alle reacties Link kopieren
Heb je haar kenteken? Dan kun je haar sowieso opsporen.
Alle reacties Link kopieren
Heeft je verzekeraar geen formulier dat ze je kunnen toesturen, waarmee je de schade kunt melden bij de verzekeraar van de tegenpartij? Ik weet dat autoverzekeraars dat wel hebben voor mensen die niet AR verzekerd zijn. Google anders even op voorbeeld aansprakelijkheidsstelling.
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik heb haar kenteken.



Miraan; stromende regen, schrik en opgehaald door een vriend. Het was schemerig. De aanrijdster heeft de fiets bekeken en meegeholpen met inladen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eerst even afwachten of je de wederpartij inderdaad niet kunt bereiken. Misschien is :"Ik krijg mw uiteraard niet te pakken". een voorbarige conclusie.



Blijkt dat ze inderdaad een vals mailadres en telefoonnummer heeft opgegeven, dan wordt het iets voor het Waarborgfonds. Google is your friend



Krijg je haar wel te pakken, dan zul je haar eerst aansprakelijk moeten stellen. Pas dan heeft ze schade die ze kan claimen bij haar verzekeringsmaatschappij.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een mailadres, ik kan ook mailen wat de schade is en voorstellen even contact met elkaar te hebben, natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik baal er gewoon van. Schrik zat er goed in, ik ben dan altijd bang dat ik dingen over het hoofd zie waar ik mijzelf een oor mee aannaai.
quote:sophie_emma schreef op 23 februari 2017 @ 09:29:

Ik zou eerst even afwachten of je de wederpartij inderdaad niet kunt bereiken. Misschien is :"Ik krijg mw uiteraard niet te pakken". een voorbarige conclusie.



Blijkt dat ze inderdaad een vals mailadres en telefoonnummer heeft opgegeven, dan wordt het iets voor het Waarborgfonds. Google is your friend



Krijg je haar wel te pakken, dan zul je haar eerst aansprakelijk moeten stellen. Pas dan heeft ze schade die ze kan claimen bij haar verzekeringsmaatschappij.



Hoe kom je hierbij



TO belt gewoon rechtstreeks met de andere verzekeringsmaatschappij en die leggen daar een dossier aan. Is het kenteken bekend dan niks waarborgfonfs of tegenpartij aansprakelijk moeten stelken voor ze het kan melden.



Echt, ga nou geen dingen roepen en advies geven als je er geen verstand van hebt.
Alle reacties Link kopieren
Maar dat is precies wat ik zeg. Als je belt met de verzekeringsmaatschappij, doe je dat om je schade te melden. Die schade wil je betaald krijgen, en dus is die melding een aansprakelijkheidsstelling.



Waarborgfonds komt in beeld als de veroorzaker onbekend is. In haar eerste post meldde TO dat ze de veroorzaker niet te pakken kreeg, en meldde ze ook niets over een bekend kenteken; Als dat de hele situatie is, is de dader dus onbekend en komt het Waarborgfonds in beeld.



Zo kom ik daar dus bij.



Echt weer forumtaal: "dingen roepen / geen verstand / hoe kom je erbij".
Alle reacties Link kopieren
Ik zou even wachten of je haar nog te pakken krijgt. Hert is pas half 10 de dag erna. Voor hetzelfde is ze al aan het werk en niet in staat telefoon op te nemen per direct.

Het is inderdaad een schrik maar gezien het regende en schemerde kan het ook zo maar zijn dat zij dacht dat de fiets in orde was.

Niet alles direct zo negatief zien.



Inderdaad je kan de verzekering gewoon bellen.
Alle reacties Link kopieren
Als die mevrouw haar echte nummer maar heeft genoteerd. Je hebt haar kenteken dus je moet uiteindelijk achter haar naam en adres zien te komen, dan kan je haar een aangetekende brief sturen met daarin de beschrijving van het ongeval en de taxatie van jouw schade. Die komt niet van je verzekeraar maar van je fietsenwinkel.

Als mevrouw gewoon de telefoon opneemt en welwillend is kan je haar gewoon een kopie van die taxatie mailen zodat zij haar WA-verzekering kan aanspreken.



Waarom fietste je niet gewoon weer verder na het ongeval?
Msar hoe weet TO dan bij welke verzekeringsmaatschappij ze zich moet melden en onder welk polisnummer. Dat is praktisch gezien toch niet logisch?
Alle reacties Link kopieren
quote:Angel64 schreef op 23 februari 2017 @ 09:43:

Msar hoe weet TO dan bij welke verzekeringsmaatschappij ze zich moet melden en onder welk polisnummer. Dat is praktisch gezien toch niet logisch?Ik heb haar een mailtje gestuurd met de vraag of we met elkaar kunnen overleggen over een oplossing.
Aanvulling: mag toch hopen dat alleen een verzekerde een schade kan melden en dat niet iedere willekeurige derde kan melden dat hem of haar iets toekomt.



Enfin; ik zou eerst proberen contact te krijgen. Ze heeft je netjes geholpen, kenteken is bekend dus jullie komen daar vast goed uit.
Alle reacties Link kopieren
quote:KataTonDemonaEaytoy schreef op 23 februari 2017 @ 09:45:

Ik heb haar een mailtje gestuurd met de vraag of we met elkaar kunnen overleggen over een oplossing.Stuur haar een kopie van de taxatie (laat die dus snel maken!) en daarmee is je eerste actie klaar. Je weet niet eens over welk bedrag je het hebt dus je kan nog niks.
quote:aquariusje7700 schreef op 23 februari 2017 @ 09:42:

Als die mevrouw haar echte nummer maar heeft genoteerd. Je moet achter haar naam en adres zien te komen, dan kan je haar een aangetekende brief sturen met daarin de beschrijving van het ongeval en de taxatie van jouw schade. Die komt niet van je verzekeraar maar van je fietsenwinkel.

Als mevrouw gewoon de telefoon opneemt en welwillend is kan je haar gewoon een kopie van die taxatie mailen zodat zij haar WA-verzekering kan aanspreken



Ik zou haar sowieso een aangetekende brief sturen waarin je haar aansprakelijk stelt voor de schade aan je fiets, met daarin de reden waarom je haar aansprakelijk acht en een schatting van de schade van de fietsenwinkel. Deze brief kan ze dan doorsturen naar haar verzekeraar.

Een telefoongesprek kunnen ze later op terug komen en er valt niets mee te bewijzen.
quote:Angel64 schreef op 23 februari 2017 @ 09:46:

Aanvulling: mag toch hopen dat alleen een verzekerde een schade kan melden en dat niet iedere willekeurige derde kan melden dat hem of haar iets toekomt.



Enfin; ik zou eerst proberen contact te krijgen. Ze heeft je netjes geholpen, kenteken is bekend dus jullie komen daar vast goed uit.



Ja tuurlijk kan dat wel zolang het gaat om WA. Zou wat zijn dat je een schade niet kunt verhalen, omdat de veroorzaker het niet meldt bij zijn verzekeraar, De verzekeraar zoekt dan uit of hun verzekerde aansprakelijk is.



TO heeft zelfs een getuige,

Het is helemaal niet nodig dat ze de veroorzaker een brief stuurt. Kost alleen maar meer tijd, ergernis als email/brieven niet aankomen, niet worden beantwoord, niet worden doorgestuurd.



Ik ga ervanuit dat de bestuurster haar telefoon wel opneemt en de naam van haar verzekeringsmaatschappij doorgeeft. Zoniet, dan wil de verzekeringsmaatschappij van TO waarschijnlijk wel nakijken waar de bestuurster verzekerd is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Angel64 schreef op 23 februari 2017 @ 09:46:

Aanvulling: mag toch hopen dat alleen een verzekerde een schade kan melden en dat niet iedere willekeurige derde kan melden dat hem of haar iets toekomt.Bij WA-motorrijtuigen werkt het wel zo, je kunt als derde je claim gewoon bij de verzekeraar neerleggen. Net als bij ziektekostenverzekeringen trouwens. Daarvoor heb je nou verplichte verzekeringen
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
quote:handigmetgeld schreef op 23 februari 2017 @ 10:23:

[...]





Bij WA-motorrijtuigen werkt het wel zo, je kunt als derde je claim gewoon bij de verzekeraar neerleggen. Net als bij ziektekostenverzekeringen trouwens. Daarvoor heb je nou verplichte verzekeringen



Maar hoe weet je dan bij welke verzekeraar je moet zijn? Of kun je ergens inzien bij welke maatschappij bijv je buurman verzekerd is?



Ik begrijp geloof ik niet helemaal hoe je dit praktisch aanpakt.
quote:sophie_emma schreef op 23 februari 2017 @ 09:39:

Maar dat is precies wat ik zeg. Als je belt met de verzekeringsmaatschappij, doe je dat om je schade te melden. Die schade wil je betaald krijgen, en dus is die melding een aansprakelijkheidsstelling.



Waarborgfonds komt in beeld als de veroorzaker onbekend is. In haar eerste post meldde TO dat ze de veroorzaker niet te pakken kreeg, en meldde ze ook niets over een bekend kenteken; Als dat de hele situatie is, is de dader dus onbekend en komt het Waarborgfonds in beeld.



Zo kom ik daar dus bij.



Echt weer forumtaal: "dingen roepen / geen verstand / hoe kom je erbij".Nee, dat zei je niet. Je zei: "Krijg je haar wel te pakken, dan zul je haar eerst aansprakelijk moeten stellen. Pas dan heeft ze schade die ze kan claimen bij haar verzekeringsmaatschappij."



Dat is dus niet juist, TO kan zich direct zelf melden bij de verzekeringsmaatschappij.



Waarborgfonds is voor onbekende of onverzekerde tegenpartij (onder voorwaarden). Tegenpartij heeft tegenpartij gesproken en had dus sowieso de gelegenheid een kenteken te noteren. Als TO dat niet had gedaan, was dat haar eigen nalatigheid geweest.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een aantal weken geleden ook buiten mijn schuld om aangereden. Het klopt dat je eigen verzekering in principe niets doet, hooguit een beetje bemiddelen uit coulance (maar dat is zeker niet verplicht)



Ik begrijp dat jullie geen schadeformulier hebben getekend? Dat zou ik alsnog met de tegenpartij proberen te regelen. Ik was in eerste instantie ook bang dat degene die mij had aangereden het misschien wel zou ontkennen ofzo, maar dat was gelukkig helemaal niet het geval. (Reageerde namelijk wel een beetje apart toen het gebeurde). Hij nam alle schuld op zich gelukkig. Het formulier hebben wij een dag later getekend, op het moment van het ongeval ben ik met ambulance opgehaald en is dat niet gebeurd. Op basis van dat formulier wordt de schuldvraag bepaald en kun je kosten declareren.



Ik heb een letselschade advocaat die nu alles voor mij regelt. Wanneer je zelf geen schuld hebt zijn deze gratis. (Voor jezelf, kosten worden uiteraard bij tegenpartij verhaald). Achteraf zijn de kosten altijd hoger dan verwacht omdat je in eerste instantie niet alles doorhebt. Als je zon klap heb gehad heb je misschien zelf ook wel medische schade? Dat kan ook pas later duidelijk zijn. En dan alles wat daarbij komt, ik zit nu 6 weken later nog thuis en heb met veel dingen nog hulp nodig, iets wat ik toen absoluut niet kon voorspellen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Angel64 schreef op 23 februari 2017 @ 10:25:

[...]





Maar hoe weet je dan bij welke verzekeraar je moet zijn? Of kun je ergens inzien bij welke maatschappij bijv je buurman verzekerd is?



Ik begrijp geloof ik niet helemaal hoe je dit praktisch aanpakt.



Via het RDW kun je de verzekeraar opvragen (moet je wel eerst een proces verbaal hebben of aangifte hebben gedaan). Makkelijker is het om het door je eigen rechtsbijstand te laten regelen, of door de tegenpartij, dit soort middelen zet je normaal alleen in als kenteken van de dader wel bekend is (ooggetuigen) maar naam/adres niet.



Beter nog vul je een schadeformulier in, dan gaat 't automatisch.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Hier in de afgelopen drie jaar twee keer schade, kind op fiets tegen auto, en ander kind op fiets aangereden door andere fiets.

In het eerste geval was de schuldvraag niet helemaal duidelijk en toen heb ik gemeld bij mijn verzekering dat mijn kind schade had toegebracht aan een ander. De auto had schade, kind had alleen wat nieuwe krasjes op zijn oude gekraste fiets. De verzekeringsmaatschappijen hebben dat toen samen uitgezocht en bleek mijn kind niet schuldig te zijn maar toen hadden zij de zaak al in afhandeling en maakten ze het ook af.



Tweede geval gaf de tegenpartij direct de schade door aan zijn maatschappij, namen die contact met ons op en werd alles met die partij geregeld. hier was de schuldvraag meteen duidelijk.



Ik zou dus denken dat in jouw geval de tegenpartij het moet melden bij haar verzekering en dat alles dan gaat lopen. Bij geen gehoor vandaag niet meteen het ergste denken en gewoon straks nog eens proberen. Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven